Gå til innhold

Koster det mer å være kvinne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker så og si aldri sminke. Bruker menskopp og tøybind, så den kostnaden er minimal. Prevensjon bruker jeg ikke. Av hudpleie bruker jeg ansiktsrens, skrubb, toner og fuktighetskrem av et merke som ikke er hverken veldig billig eller veldig dyrt, men disse er ekstremt drøye i bruk og kjøpes inn ca en gang i året. Jeg bruker litt penger på gode sjampoer for å holde psoriasisen min i sjakk, men disse er også svært drøye i bruk. Veksler mellom to typer, bruker to flasker av hver per år. Frisør har jeg vært hos kun tre ganger de siste 4,5 årene, jeg farger ikke håret og stusser som regel selv. Jeg røyker ikke, snuser ikke og drikker ikke alkohol. I dusjen bruker hele familien Aderma dusjolje som jeg kjøper på litersflaske når det er tilbud. Bruker epilator og herrehøvel til hårfjerning. Epilatoren har jeg hatt i snart 20 år. Deodorant bruker jeg kanskje 2-3 av på et år. Klær og sko kjøper jeg svært sjelden. Jeg velger kvalitet og har heller færre plagg, som jeg bruker til de er utslitte (det tar mange år). Reparerer også klær underveis (fikser hull etc.). 

Både jeg og mannen bruker generelt lite penger på oss selv, men han bruker nok enda mindre enn meg. Jeg klipper ham, og den eneste kostnaden han har til egenpleie er deodorant. 

Min konklusjon er at på generelt grunnlag er det gjerne litt dyrere å være kvinne enn mann, men at dette overhodet ikke trenger å utgjøre noen enorm forskjell. 

Endret av Lorieen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

theTitanic skrev (3 timer siden):

Den eneste posten på listen din som er noe å snakke om er helse. Kvinner har svært ofte dårligere helse.

Dette har jeg funderte litt på i det siste. Mitt inntrykk er at kvinner (er kvinne selv) har en del "diffuse" og en god del tydelige plager som menn ikke har i samme grad. Så kom jeg til å tenke på at vi kvinner faktisk har flere indre organer i kroppen vår som tar større plass og sannsynligvis kan skape en god del krøll, som menn er spart for. Vi har livmor, eggstokker, bryster. Menn har et par, små testikler. 

Lurer på om det er gjort noe research på akkurat dette. Vi kvinner har flere organer som kan skape trøbbel, ubehag og plager. 

Anonymkode: d0ac8...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (15 minutter siden):

Litt av en påstand.. Hvem tror du føder alle disse mennene du mener er så viktige?

Og dette mener kvinner at veier opp for at de er en enormt mye større kostnad enn menn for samfunnet gjennom hele livet? I så fall definerer dere jo dere selv nærmest som fødemaskiner. Jeg kan være med på at kostnadene rundt svangerskap og fødsel ikke skal tillegges kvinner, men det stopper egentlig der.

Og uten menn ville det ikke vært noen velferd igjen til å oppfostre disse ungene. Ikke ville kvinner kunne blitt gravide heller. 

Begge kjønn er avhengige av hverandre, men slutt å fremstille kvinner som et offer i Norge i 2023. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror min mann definitivt bruker mer penger på klær, sko og ulikt enn meg, og skal jeg gå ut fra barna har gutta vært betydelig dyrere i drift enn jenta. Det er veldig mye dyre saker gutta ønsker seg og "trenger". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har jeg funderte litt på i det siste. Mitt inntrykk er at kvinner (er kvinne selv) har en del "diffuse" og en god del tydelige plager som menn ikke har i samme grad. Så kom jeg til å tenke på at vi kvinner faktisk har flere indre organer i kroppen vår som tar større plass og sannsynligvis kan skape en god del krøll, som menn er spart for. Vi har livmor, eggstokker, bryster. Menn har et par, små testikler. 

Lurer på om det er gjort noe research på akkurat dette. Vi kvinner har flere organer som kan skape trøbbel, ubehag og plager. 

Anonymkode: d0ac8...8de

Og mer hormonforstyrrelser og svingninger i fysisk form og sinnstilstand  relatert til syklus. Mer disponert for revmatiske sykdommer ,fødselsskader, stoffskifteproblemer og underlivsplager. 

Kvinner har mer helseproblemer enn menn. Ser ikke nødvendigheten av å bruke en bråte offentlige penger for å få side opp og side ned med empiriske bevis på noe vi allerede vet. Hos en helsesøster med venterommet fullt av jenter og 1 gutt så ville gutten blitt prioritert. Fordi kommer han så er det noe alvorlig galt og tar det tid å vente så går han igjen. Med de konsekvenser det får. 

Netopp fordi kvinner har flere helseproblemer så føler menn at de blir nedprioritert når det kommer til helsevesen. 

Det er heller ingen konkurranse, og ingen burde få flere helsetjenester eller mer økonomisk hjelp kun basert på kjønn. Hvis en tjeneste blir gratis så bør den bli gratis for alle. Jeg er langt mer for offentlig finansiert tannlege for alle enn dekning av tulleutgifter til bind og tamponger. Det går mennesker rundt med råtne tenner og tannverk fordi de kvier seg for tannlegeregninger de vet de ikke kan betale. Alle burde ha rett til å kunne tygge maten de spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (7 timer siden):

Og dette mener kvinner at veier opp for at de er en enormt mye større kostnad enn menn for samfunnet gjennom hele livet? I så fall definerer dere jo dere selv nærmest som fødemaskiner. Jeg kan være med på at kostnadene rundt svangerskap og fødsel ikke skal tillegges kvinner, men det stopper egentlig der.

Og uten menn ville det ikke vært noen velferd igjen til å oppfostre disse ungene. Ikke ville kvinner kunne blitt gravide heller. 

Begge kjønn er avhengige av hverandre, men slutt å fremstille kvinner som et offer i Norge i 2023. 

Vel, nå er en stor overvekt av kriminelle menn. Kostnader knyttet til politi, kriminalomsorg, og ikke minst uførhet knyttet til vold osv, ville vært vesentlig lavere dersom alle oppførte seg som kvinner. Så sånn sett har begge kjønn en andel som koster samfunnet enorme summer hvert år. 

Anonymkode: 3946b...51d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg vet ikke om det er bare meg men er det andre der ute som har følt på på at det er litt urettferdighet å være kvinne fra et økonomisk perspektiv?

Jeg vet at mye av det jeg skal nevne her er ting som ikke er "nødvendige kostnader" men samtidig så er det ting som jeg tror er helt vanlig at vi kvinner bruker mer peng på enn menn. Eks på ting jeg tenker vi kanskje bruker mer peng bare fordi vi er kvinner: frisør, klær, sminke og hudprodukter (selv om her er jeg veldig minimalistisk så er det kanskje litt mer forventet av kvinner at vi skal ta vare på huden?), trening (samboeren  bruker ikke peng på det, men jeg føler jeg må) og treningsklær, neglelakk, helse (kvinner skal sjekke seg litt oftere enn menn mellom 25 og 35 års alderen, eks celleprøve), prevensjon, tamponger/bind, etc

Lista er lang, og jeg vet dette er ikke nødvendigvis ting som man "må" bruke peng på. Men også en del av disse kostnader kan være nødvendig hvis man skal framstå som noen som kan ta vare på seg selv i feks arbeidslivet.

Noen tanker fra KG om dette?

Anonymkode: b8b26...390

Typen min går til frisøren hver 5-6 uke. Jeg har vært hos frisøren tre ganger på 10 år, alle gangene hos lærling. 
Klesbudsjett er jo helt valgfritt. De fleste menn jeg kjenner er mer opptatt av merker og kvalitet, mens damene like gjerne handler på Cubus. 
Sminke, joda, jeg tror faktisk jeg bruker rundt 500kr i året på sminke. Mascara, fundation og øyenskygge... 
Jeg og typen bruker samme dusjsåpe, og lotion. 
Neglelakk er noe du selv velger bruker på penger på, ikke noe som er en nødvendighet, og uansett noe som virkelig koster småpenger om du handler på f.eks Normal... 
Det koster like mye mer treningsabonnent for kvinner og menn... Og treningsklær er heller ikke dyrere for kvinner, med mindre DU velger kjøpe dyrere klær. 
Typen min betaler prevensjon, og takket være prevensjon så slipper jeg også mensen.  

Alt handler om hva man velger bruke penger på, men litt neglelakk og en pakke tamponger er ikke store utgifter i ett budsjett... 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Syns det er morsomt at hårfjerning å sminke regnes som frivillig. Ytterst få kan gå på en date eller jobbe blant mennesker uten å barbere legger og armhuler samt ha på litt sminke. Det finns grenser for forbruket naturligvis, men å si at alle kvinner kan gå uten sminke og med hår under armene blir bare for dumt. I min jobb er det forøvrig krav om "lett naturlig sminke". Det er underforstått at du ikke går på jobb uten litt mascara og uten å ha stelt håret.

Ellers sitter jeg ikke på noen tall, men er tilbøyelig til å tro at: lever man nøkternt bruker kvinner ørlite grann mer penger, men ta et utvalgt tilfeldig par så bruker de nok ca like mye 😊

Anonymkode: 5dd47...805

Jeg kjøpte en epilator for 10 år siden, til 500kr. Joda, den hårfjerningen på leggene koster, hele en krone i uka! 
Barberhøvel for under armene koster litt ja, men ikke kom å si at menn ikke bruker penger på barbering! 
Selv de som ikke barberer skjegget har LANGT mer kostnader på skjegget enn hva jeg som kvinne har for å holde armhuler og leggene hårfri... 

Anonymkode: 681f2...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utgifter dere selg velger å legge på dere selv, da nytter det ikke å klage

Anonymkode: 39915...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg vet ikke om det er bare meg men er det andre der ute som har følt på på at det er litt urettferdighet å være kvinne fra et økonomisk perspektiv?

Nei, har ikke følt på det. 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg vet at mye av det jeg skal nevne her er ting som ikke er "nødvendige kostnader" men samtidig så er det ting som jeg tror er helt vanlig at vi kvinner bruker mer peng på enn menn. Eks på ting jeg tenker vi kanskje bruker mer peng bare fordi vi er kvinner: frisør, klær, sminke og hudprodukter (selv om her er jeg veldig minimalistisk så er det kanskje litt mer forventet av kvinner at vi skal ta vare på huden?), trening (samboeren  bruker ikke peng på det, men jeg føler jeg må) og treningsklær, neglelakk, helse (kvinner skal sjekke seg litt oftere enn menn mellom 25 og 35 års alderen, eks celleprøve), prevensjon, tamponger/bind, etc

Min mann brukte mer penger enn meg på trening, gikk oftere å klippet sitt korte hår (jeg går aldri til frisøren), jeg bruker ikke sminke normalt sett, bruker like mye krem (han kanskje litt mer) han vasker håret oftere, han sløser mer med mengde shampoo og sepe, jeg bruker ikke neglelakk, helse og mat bruker han mer penger på, bil, vin bruker han mer penger på.

Tror han bruker mest på det meste. 

Endret av exictence
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer jo fra person til person men ja det er nok dyrere å være kvinne enn mann. Fordi kvinner bruker mye oftere penger på utseende sitt, mens menn trenger ikke bruke penger på utseende så ofte.

Kvinner er oftere til frisør enn menn, frisør er i tillegg dyrere for kvinner, bruker penger på sminke og skjønnhetsprodukter, shopper oftere nye klær, veske, sko osv. Klær til kvinner er oftere dyrere. Kvinner kan bruke penger på silikon, fillers i leppene, fikse rumpa osv. Hvor mange menn bruker penger på å fikse utseende sitt vs kvinner?

Kvinner må bruke penger på bind og tamponger hver måned. Prevesjon er også dyrere for kvinner enn menn. 

Konfirmasjonen er ofte dyrere for jenter. Bunad er jo noe som er dyrere enn dress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (19 timer siden):

Helt riktig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Syns det er morsomt at hårfjerning å sminke regnes som frivillig. Ytterst få kan gå på en date eller jobbe blant mennesker uten å barbere legger og armhuler samt ha på litt sminke. Det finns grenser for forbruket naturligvis, men å si at alle kvinner kan gå uten sminke og med hår under armene blir bare for dumt. I min jobb er det forøvrig krav om "lett naturlig sminke". Det er underforstått at du ikke går på jobb uten litt mascara og uten å ha stelt håret.

Ellers sitter jeg ikke på noen tall, men er tilbøyelig til å tro at: lever man nøkternt bruker kvinner ørlite grann mer penger, men ta et utvalgt tilfeldig par så bruker de nok ca like mye 😊

Hæ? Ytterst få kan jobbe blant mennesker uten å barbere legger og armhuler, samt ha på litt sminke? Dette premisset aksepterer jeg ikke. Hvor mange yrker forutsetter at du viser fram armhuler og legger? Jeg mener for så vidt at det burde være uinteressant om leggene og armhulene er barbert eller ikke, men jeg er jo klar over at det er forventa av kvinner å barbere armhulene. Jeg visste ikke at det var forventa i de fleste jobber å gå i ermeløse topper. Tvert i mot, det er forventa i de fleste jobber å ha minimum T-skjortelengde på ermene. Jeg vet heller ikke om ett eneste yrke som krever at kvinner går i shorts eller korte skjørt uten å ha strømpebukse under.

Noen få yrker har krav om "lett, naturlig sminke". De fleste har det ikke. Jeg kan ikke huske sist jeg sminka meg for å gå på jobb.

Og det med datinga: Hvis du ikke selv trives med å barbere legger og armhuler, er det lurt å ikke gjøre det bare for å dra på date. Hvis du ser etter et langvarig forhold, har du lyst til å etablere deg med en person du kan trives med hele livet. Da er det dumt å skape en forventning du vil synes det er slitsomt å leve opp til. Jeg gifta meg med en mann som synes barbering av kroppshår er like unødvendig som jeg synes selv. 

Anonymkode: 72c73...5a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi menn også bruke penger på klær, hudpleie, trening, hårstell osv. Bare fordi noen menn ikke tar vare på huden sin, eller ønsker å fremstå presentabelt så betyr ikke det at ikke også menn "må" dette. Skriver "må" siden dette ikke er livsnødvendig.

Endret av c_buk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/21/2023 at 12:03 PM, AnonymBruker said:

Det er overhodet ingen som kan kreve at man bruker sminke. Det hadde fagforbundet ledd av. 
Jeg har alltid jobbet med mennesker i ulike former (psyk, bolig, skole, privat avlastning) og det er overhodet ikke krav til verken hårfjerning eller sminke. Derimot er det de færreste av oss som sminker oss på jobb for det blir fort i uorden kan man si. Det er derimot krav til at man ikke bruker parfyme, har korte og stelte negler, ikke bruker produkter med sterk lukt, litt slike ting. (I tillegg kleskode der det ikke er uniform.) Jeg har også sett endel kollegaer nakne pga bading med brukere og det er mange en ushavet leg ute og går, noen få ushavede armhuler. 

Anonymkode: 325e0...8a0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja... hver måned i 40 år har kvinner utgifter til bind, tamponger og våtservietter. De aller fleste har i disse årene også utgifter til prevensjon. Graviditet og fødsel er også en kilde til utgifter for kvinner. Det er nasjonale anbefalinger for kosttilskudd både mtp foster og senere ved amming. Jeg kjenner heller ingen kvinner som har gjennomført en graviditet uten å måtte kjøpe "mammaklær" og ammebh.  Dette er alle utgifter som er særegent for kvinner. Men utover dette så er jo andre "typiske" utgifter som klær, sminke, hudpleie og frisør selvvalgt. Selv om man jo kan hevde at forventninger til kvinners utseende gjør at vi føler oss presset til slike påkostninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Hotwife said:

Tja... hver måned i 40 år har kvinner utgifter til bind, tamponger og våtservietter. De aller fleste har i disse årene også utgifter til prevensjon. Graviditet og fødsel er også en kilde til utgifter for kvinner. Det er nasjonale anbefalinger for kosttilskudd både mtp foster og senere ved amming. Jeg kjenner heller ingen kvinner som har gjennomført en graviditet uten å måtte kjøpe "mammaklær" og ammebh.  Dette er alle utgifter som er særegent for kvinner. Men utover dette så er jo andre "typiske" utgifter som klær, sminke, hudpleie og frisør selvvalgt. Selv om man jo kan hevde at forventninger til kvinners utseende gjør at vi føler oss presset til slike påkostninger....

Våtservietter? Aldri kjøpt. Og noen av oss bruker menskopp foreks. Ikke kjøpt prevensjon noen gang. Akkurat folat er en utgift jeg har hatt, men det er sånn en 50 lapp pr barn. 
Aldri hatt gravidklær på 4 graviditeter. Amme BH har jeg kjøpt noen få av. (Heller aldri brukt penger på sminke eller hudpleie. Mindre klær og frisør enn en mann tror jeg nok.) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Våtservietter? Aldri kjøpt. Og noen av oss bruker menskopp foreks. Ikke kjøpt prevensjon noen gang. Akkurat folat er en utgift jeg har hatt, men det er sånn en 50 lapp pr barn. 
Aldri hatt gravidklær på 4 graviditeter. Amme BH har jeg kjøpt noen få av. (Heller aldri brukt penger på sminke eller hudpleie. Mindre klær og frisør enn en mann tror jeg nok.) 

Javel....men deg om dét

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 10.56):

Menn spiser mer enn kvinner. Ta matbudsjettet ditt gang med to. Bare den posten vil dekke alt som er særegent for kvinner. Og da har vi ikke tatt med at også menn har utgifter til barbering og pleie.

Anonymkode: 48ff8...bb0

Menn spiser ikke dobbelt så mye som kvinner. Og kvinner bruker nok uansett mye mer på sminke, klær, hudprodukter (og for en del botox og fillers), sanitærprodukter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...