Gå til innhold

Koster det mer å være kvinne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det er bare meg men er det andre der ute som har følt på på at det er litt urettferdighet å være kvinne fra et økonomisk perspektiv?

Jeg vet at mye av det jeg skal nevne her er ting som ikke er "nødvendige kostnader" men samtidig så er det ting som jeg tror er helt vanlig at vi kvinner bruker mer peng på enn menn. Eks på ting jeg tenker vi kanskje bruker mer peng bare fordi vi er kvinner: frisør, klær, sminke og hudprodukter (selv om her er jeg veldig minimalistisk så er det kanskje litt mer forventet av kvinner at vi skal ta vare på huden?), trening (samboeren  bruker ikke peng på det, men jeg føler jeg må) og treningsklær, neglelakk, helse (kvinner skal sjekke seg litt oftere enn menn mellom 25 og 35 års alderen, eks celleprøve), prevensjon, tamponger/bind, etc

Lista er lang, og jeg vet dette er ikke nødvendigvis ting som man "må" bruke peng på. Men også en del av disse kostnader kan være nødvendig hvis man skal framstå som noen som kan ta vare på seg selv i feks arbeidslivet.

Noen tanker fra KG om dette?

Anonymkode: b8b26...390

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøper ikke barberhøvler for kvinner, kun for menn. De for kvinner koster mer. Det samme med barberskum. Den såkalte rosa-skatten. Kjøp heller ting som er farget med sort emballasje. 

Synes også klær for kvinner lages med dårligere kvalitet. Bukser er en svær vits! Lommer, nei det trenger ikke kvinner liksom 🥴

Anonymkode: 04ac4...fa2

• Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn spiser mer enn kvinner. Ta matbudsjettet ditt gang med to. Bare den posten vil dekke alt som er særegent for kvinner. Og da har vi ikke tatt med at også menn har utgifter til barbering og pleie.

Anonymkode: 48ff8...bb0

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menn spiser mer enn kvinner. Ta matbudsjettet ditt gang med to. Bare den posten vil dekke alt som er særegent for kvinner. Og da har vi ikke tatt med at også menn har utgifter til barbering og pleie.

Det gjelder vel ikke alle menn? Her deler vi matutgifter 50/50, fordi jeg føler jeg spiser like mye som han. Har kanskje noe å gjøre med at jeg trener mye men ikke han... hehe

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hysj!!! Du må ikke komme med fakta!

Der ER dyrere å være kvinne enn mann! Dermed BASTA!

🙃

Anonymkode: 35acd...c07

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn trenger kanskje 300-500 kcal ekstra per dag enn kvinner. Det kan umulig være en dobling i matbudsjettet...

• Liker 32
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg tror vi bruker mye penger på "unødvendig" saker - fordi menn forventer det (les: sminke/barbering) 

Men jeg synes ikke nødvendigvis det er urettferdig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er bare meg men er det andre der ute som har følt på på at det er litt urettferdighet å være kvinne fra et økonomisk perspektiv?

Jeg vet at mye av det jeg skal nevne her er ting som ikke er "nødvendige kostnader" men samtidig så er det ting som jeg tror er helt vanlig at vi kvinner bruker mer peng på enn menn. Eks på ting jeg tenker vi kanskje bruker mer peng bare fordi vi er kvinner: frisør, klær, sminke og hudprodukter (selv om her er jeg veldig minimalistisk så er det kanskje litt mer forventet av kvinner at vi skal ta vare på huden?), trening (samboeren  bruker ikke peng på det, men jeg føler jeg må) og treningsklær, neglelakk, helse (kvinner skal sjekke seg litt oftere enn menn mellom 25 og 35 års alderen, eks celleprøve), prevensjon, tamponger/bind, etc

Lista er lang, og jeg vet dette er ikke nødvendigvis ting som man "må" bruke peng på. Men også en del av disse kostnader kan være nødvendig hvis man skal framstå som noen som kan ta vare på seg selv i feks arbeidslivet.

Du har rett etter mitt skjønn...så kan du legge til at veldig mange kvinner har et shopping-gen vi menn ikke har 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg kjøper ikke barberhøvler for kvinner, kun for menn. De for kvinner koster mer. Det samme med barberskum. Den såkalte rosa-skatten. Kjøp heller ting som er farget med sort emballasje. 

Synes også klær for kvinner lages med dårligere kvalitet. Bukser er en svær vits! Lommer, nei det trenger ikke kvinner liksom 🥴

Anonymkode: 04ac4...fa2

Ja, det er mye pink-tax på forksjellige ting. Kanskje jeg bør begynne med å kjøpe plain barberhøvel. 

-Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMA skrev (4 minutter siden):

Du har rett etter mitt skjønn...så kan du legge til at veldig mange kvinner har et shopping-gen vi menn ikke har 🙈

Har du sett hva en mann kan bruke på hobbyer? Båt, fiskesaker, motorsykkel, gaming, modellbiler, lego, kamerautstyr, turutstyr, bare for å nevne noe.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Numii skrev (2 minutter siden):

Har du sett hva en mann kan bruke på hobbyer? Båt, fiskesaker, motorsykkel, gaming, modellbiler, lego, kamerautstyr, turutstyr, bare for å nevne noe.

Men dette er ting en kvinne også kunne bruke peng på. Jeg snakker om ting som er særegne for kvinner.

Det er liksom jeg kunne gjerne bruk peng på båt jeg også, men da bruker jeg forsatt 100-200kr i mnd på sminke/hudprodukter (det sitter veldig lang inne å kutte de få velvære produkter jeg bruker), da blir båten litt dyrere for en kvinne enn for menn.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt  råd til frisør, husleie eller negler. 

Anonymkode: 629e2...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri hatt  råd til frisør, husleie eller negler. 

Hudpleie😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg spiser mye. Kanskje mer enn en mann også. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Den eneste posten på listen din som er noe å snakke om er helse. Kvinner har svært ofte dårligere helse. Ser meg litt lei på at feks min mann skal være en mer heroisk og moralsk person enn meg fordi han aldri går til legen. Han har aldri hatt noe å gå dit for. Det handler ikke om moral. Jeg liker definitivt ikke å gå til legen, men det har vært nødvendig. Jeg tåler faktisk svært mye i forhold til mannen som er døden nær av en runde sesonginfluensa. 

Bind/tamponger er snakk om så få kroner at det bare blir latterlig å snakke om. Syntes gratis bind i skolen er noe stort tøys og billig valgflesk. Alle har råd til bind. 

Trening trenger ingen bruke penger på. Det er gratis å gå/løpe i naturen. Trening kan man få via fysisk arbeid i hus og hage, via vekter og utstyr man lager selv. Via å være i mest mulig naturlig aktivitet. 

Sminke/frisør/hudpleie/neglelakk +++  er helt selvvalgt og ingen nødvendighet. Skjønnhet er individuelt prioritert. Noen menn, riktig nok et fåtall, prioriterer også tid og penger på egen skjønnhet. Sånn sett kan man nesten da si at det koster mer å være homofil siden den gruppen prioriterer estetisk skjønnhet på kostnadslisten. Menn bruker ofte mer penger på alkohol, bil og hobby. Valgfrie individuelle kostnader kan ikke defineres som betingede kostnader knyttet til kun ett kjønn. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller meste av dette er jo valg du tar selv - jeg kan forsikre om at det går helt fint å leve som kvinne og framstå som at man er i stand til å ta vare på seg selv både i arbeidslivet og ellers uten alt dette. Jeg tror det er mange menn der ute som bruker mer penger på både frisør, hudpleie, trening og klær enn meg - det handler om interesse (og sikkert litt om miljø og omgangskrets), ikke om kjønn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg tror ikke kvinner koster mer enn menn, heller tvert i mot.

Basisplagg er gjerne billigere for kvinner enn for menn.

Menn spiser mer og drikker mer.

Menn betaler kanskje mindre for hvert frisørbesøk, men de går til gjengjeld oftere, og en kvinne kan omtrent droppe å gå til frisøren og bare spare kjempelangt hår og ingen synes det er det minste rart.

Prevensjon er stort sett dyrere for kvinner, men det er fordi det omtrent bare finnes alternativer for kvinner, dessverre.

Sminke og skjønnhetsprodukter er faktisk en helt frivillig utgift, og skal vi først telle med denslags, så bruker mange menn mye penger på hudprodukter, skjeggstell, parfyme og sånt de også, så det er nok mer individuelt enn du tror.

Og sist men ikke minst - så har menn et enormt press fra kamerater på å ha det nyeste av elektronikk, PC, og ikke minst sykkel/PC/bil, som vi kvinner stort sett slipper unna. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen. Men langt i fra alle. 

Kjøper meg 1mascara pr år, er en utgift mannen ikke har.

Mannen klipper tuppene mine. 

Elsker kjoler og kjøper nok ett par igjennom året, men mannen sliter voldsomt på klær og må kjøpe det oftere enn meg.

Anonymkode: 50d0a...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen hundrelapper i forskjell på SSB sitt referansebudsjett. Det er litt dyrere å være mann.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summa summarum så koster det nok mer å være kvinne. Dere må gjerne diskutere hvor nødvendig eller unødvendig feks sminke er men sett under ett, så tror vi må akseptere at kvinner generelt bruker mer tid på utseendet, frisør koster mer hvis du har langt hår, så er det hårfjerning, mer og dyrere undertøy, mensen, timer hos gynekolog, oppfølging før og etter fødsel osv. I vår husholdning så spiser vi ca like mye, så jeg tror ikke det er noen automatikk i at menn spiser så mye mer og hva en merkostnaden er, så når den ikke opp til hva kvinner bruker i løpet av livet. Hva folk bruker på hobbyer er selvfølgelig helt irrelevant.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...