TMI123 Skrevet 20. september 2023 #1 Skrevet 20. september 2023 Unskyld for langt innlegg. Litt bakgrunn: Jeg har vært mye syk de siste 10 årene, og har også en angstlidelse som gjør at jeg går på aap. De siste fem årene har jeg vært mye hos legen med mageproblemer, som etter mange tester ble antatt å være IBS (siden alle tester er normale). Jeg slo meg til ro med dette og følte at det psykiske også var på bedringens vei (med behandling), så jeg klarte å studere et år på en ganske krevende utdanning. Så i fjor hadde jeg en heftig sykdom i over en måned der jeg kastet opp nesten konstant, kunne nesten ikke sove, skalv, var veldig tungpustet og hadde diaré. Jeg ble innlagt på sykehus fordi jeg ikke fikk i meg mat eller drikke uten å kaste opp med en gang og jeg gikk ned mye i vekt (måtte få intravenøs væske). De tok tester men fant heller ikke da noen årsak eller noe "galt". Dette førte til at jeg mistet for mye skole og måtte droppe ut (kunne starte opp igjen et år senere). I ettertid har jeg hatt konstant tung pust, og føler aldri jeg får nok luft uansett om jeg ligger eller beveger meg. Jeg har også hatt en del blåmerker, dårlig sirkulasjon og intens svimmelhet og noen ganger litt kvalme. Det virker som symptomene blusser opp noen uker og så blir litt bedre noen uker, for så å bli enda verre ved neste dårlige periode. I de dårlige periodene er jeg også helt 100% utmattet og orker nesten ikke å stå opp fra senga i flere dager i strekk. Derfor fikk jeg aldri startet opp på studiene igjen. Jeg har det siste året vært sykt mye hos legen fordi jeg ikke fungerer i livet, og hn har tatt alt av tester hn kan gjøre selv, men nekter å henvise meg noen sted. Hn skylder alle plagene mine på angsten min, ettersom hn selv ikke har fått utslag på noen av testene, og hn foreslo til og med at jeg kanskje er autistisk fordi jeg "får så fysiske symptomer av angsten". Psykologen min skrev et brev til legen om at jeg ikke er autistisk og heller ikke viser typiske tegn på helseangst, men fastlegen er fast bestemt på at alt jeg føler er angstrelatert. Prøvde å gå til privatlege, men de mente jeg måtte få fastlegen til å henvise meg slik at hun kunne legge ved alle testene som er tatt i henvisningen, men fastlegen nekter jo å henvise. Jeg er på venteliste til ny lege. Jeg bare vet ikke hva jeg kan gjøre? Jeg er også redd for å gå til en ny lege fordi jeg er så redd for at de skal si det samme og få meg til å føle meg enda mer gal. Jeg vet heller ikke hva det kan være som forårsaker plagene, men jeg føler de i alle fall burde sjekke sirkulasjon/hjerte/lunger eller kanskje ME eller noe? Eller må jeg bare ha det slik siden legen sier det ikke er noe galt? 2 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #2 Skrevet 20. september 2023 Be om utskrift av prøvesvarene dine og så prøv på ntt hos en privat lege❤️ Anonymkode: 3bc99...37f 5 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #3 Skrevet 20. september 2023 Forstår fastlegen din jeg Anonymkode: 04821...9e3 16 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #4 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forstår fastlegen din jeg Anonymkode: 04821...9e3 Hvordan kan du si noe sånt? Enig med hen overfor, prøv å bytte lege så fort som mulig. Anonymkode: a6d2e...823 10 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #5 Skrevet 20. september 2023 Du kan be om utskrift av alle prøvesvarene dine fra legekontoret, dersom ikke de ligger på din side på HelseNorge. Du behøver ikke henvisning for å gå til en annen privat allmennlege og betale selv, men derimot må du nok ha henvisning dersom dette er en spesialist. God bedring. Anonymkode: 883f6...530 4 1
Blueberrymuffin Skrevet 20. september 2023 #6 Skrevet 20. september 2023 (endret) Hva mer mener du lege skal gjøre. Du har tatt flere grundige undersøkelser, uten å finne noe. Hvorfor skal man da henvises på nytt for flere undersøkelser, når det har vært gjort. Du har en angstlidelse og psykisk sykdom kan ofte forgrene seg i somatiske symptomer. Spørsmåler er ikke hvordan du kan få enda en henvisning, spørsmålet er om du kan klare å akseptere at dine plager kan skyldes psykiske plager og ikke annen ukjent sykdom. For der du er nå, så virker det ut som du ikke klarer å akseptere det. Jeg mener det som trengs her er psykolog eller psykiater, ikke enda flere tester når det alt har vært gjort. Endret 20. september 2023 av Blueberrymuffin 18 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #7 Skrevet 20. september 2023 Legg tjukt på, bli sint, gråt om det er nødvendig, si at du er redd osv. Jeg gjorde dette en gang jeg var skikkelig syk og ikke fastlegen tok meg på alvor, det hjalp å lage litt scene. Lykke til! Anonymkode: 5eeae...fd0 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #8 Skrevet 20. september 2023 Gå til ny lege. Noen fastleger er ekstreme på å tro at pasientene sine er hypokondere. Lurer på om fastlege går på noe kurs/ forelesning der de lærer om hypokonderi og angst. For dette virker som et utbredt holdningsproblem blant fastleger til det irrasjonelle og absurde. (Har hørt historier fra venner. Inkludert de som sitter der med eksem over hele kroppen og legen mener det er angst, noe det selvsagt ikke var) Anonymkode: 090b5...f74 7 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #9 Skrevet 20. september 2023 2 minutter siden, Blueberrymuffin said: Hva mer mener du lege skal gjøre. Du har tatt flere grundige undersøkelser, uten å finne noe. Hvorfor skal man da henvises på nytt for flere undersøkelser, når det har vært gjort. Du har en angstlidelse og psykisk sykdom kan ofte forgrene seg i somatiske symptomer. Spørsmåler er ikke hvordan du kan få enda en henvisning, spørsmålet er om du kan klare å akseptere at dine plager kan skyldes psykiske plager og ikke annen ukjent sykdom. For der du er nå, så virker det ut som du ikke klarer å akseptere det. Jeg mener det som trengs her er psykolog eller psykiater, ikke enda flere tester når det alt har vært gjort. Gjerne dokumenter hvordan angst gir blåmerker på kroppen Anonymkode: 090b5...f74 4 9
Blueberrymuffin Skrevet 20. september 2023 #10 Skrevet 20. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Gjerne dokumenter hvordan angst gir blåmerker på kroppen Anonymkode: 090b5...f74 Ukjente blåmerker kommer ofte av mangel på protein. En enkel forklaring kan være at man ikke får i seg nok næring, blir underernert, fordi psyken eller angsten reduserer matlyst. Blåmerker trenger ikke å være mer mystisk enn det, og trenger ikke å indikere alvorlig somatisk sykdom. Endret 20. september 2023 av Blueberrymuffin 12 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #11 Skrevet 20. september 2023 Blueberrymuffin skrev (5 minutter siden): Hva mer mener du lege skal gjøre. Du har tatt flere grundige undersøkelser, uten å finne noe. Hvorfor skal man da henvises på nytt for flere undersøkelser, når det har vært gjort. Du har en angstlidelse og psykisk sykdom kan ofte forgrene seg i somatiske symptomer. Spørsmåler er ikke hvordan du kan få enda en henvisning, spørsmålet er om du kan klare å akseptere at dine plager kan skyldes psykiske plager og ikke annen ukjent sykdom. For der du er nå, så virker det ut som du ikke klarer å akseptere det. Jeg mener det som trengs her er psykolog eller psykiater, ikke enda flere tester når det alt har vært gjort. Du var ikke i seand til å lese hele teksten eller? Det står jo klart og tydelig at psykolog har kontakta fastlegen og konkret avvist fastlegens teorier ihvertfall en gang. Anonymkode: 53807...587 5 9
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #12 Skrevet 20. september 2023 2 minutter siden, Blueberrymuffin said: Ukjente blåmerker kommer ofte av mange på protein. En enkel forklaring kan være at man ikke får i seg nok næring, blir underernert, fordi psyken eller angsten reduserer matlyst. Blåmerker trenger ikke å være mer mystisk enn det, og trenger ikke å indikere alvorlig somatisk sykdom. Så da er jo TS fysisk syk, den har næringsmangel. Det er ikke angst som gir blåmerker, det er næringsstoffmangel. Ifølge deg Anonymkode: 090b5...f74 3 7
TMI123 Skrevet 20. september 2023 Forfatter #13 Skrevet 20. september 2023 Blueberrymuffin skrev (14 minutter siden): Hva mer mener du lege skal gjøre. Du har tatt flere grundige undersøkelser, uten å finne noe. Hvorfor skal man da henvises på nytt for flere undersøkelser, når det har vært gjort. Du har en angstlidelse og psykisk sykdom kan ofte forgrene seg i somatiske symptomer. Spørsmåler er ikke hvordan du kan få enda en henvisning, spørsmålet er om du kan klare å akseptere at dine plager kan skyldes psykiske plager og ikke annen ukjent sykdom. For der du er nå, så virker det ut som du ikke klarer å akseptere det. Jeg mener det som trengs her er psykolog eller psykiater, ikke enda flere tester når det alt har vært gjort. Mener du da at spesialisthelsetjenesten er helt ubrukelig? Om fastlegen kan finne svaret på alt selv så er det vel ikke vits med spesialister da? Jeg går jo til psykolog, og psykologen har sagt til fastlegen at hn bør ta meg mer seriøst uten at det endret noe. Jeg pratet med psykologen om symptomene kunne komme fra den psykiske diagnosen jeg har, men hn mente ikke det virker relatert. 2 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #14 Skrevet 20. september 2023 Jeg har samme symptomer som deg, og i mitt tilfelle er det nok faktisk angsten som er grunnen. Jeg har fått flere tester da, så jeg føler jeg kan slå meg til ro med det. Var psykologen min som ville at jeg skulle utelukke noe fysisk, siden det var litt ekstremt. Jeg har sjekket lungefunksjon (løpt på tredemølle med alt mulig greier festet på), tatt gastroskopi og endoskopi (jeg kaster ofte opp, ikke fremkalt selv). Tatt blodprøver av alt mulig (sliten og blåmerker). Eneste som var i veien her var at jeg manglet veldig mye vitaminer og slikt, det påvirker jo kroppen veldig. Anonymkode: a06a9...0c5 7 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #15 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Gjerne dokumenter hvordan angst gir blåmerker på kroppen Anonymkode: 090b5...f74 Blåmerker er en av bivirkningene på antidepressiva Anonymkode: fb7ef...787 2 3
TMI123 Skrevet 20. september 2023 Forfatter #16 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Gå til ny lege. Noen fastleger er ekstreme på å tro at pasientene sine er hypokondere. Lurer på om fastlege går på noe kurs/ forelesning der de lærer om hypokonderi og angst. For dette virker som et utbredt holdningsproblem blant fastleger til det irrasjonelle og absurde. (Har hørt historier fra venner. Inkludert de som sitter der med eksem over hele kroppen og legen mener det er angst, noe det selvsagt ikke var) Anonymkode: 090b5...f74 Føler nesten at om man har en angst diagnose (spesielt som kvinne) så er det en kamp for å få noe igjennom om man er fysisk syk. Fastlegen ser også ut til å mene at den måned-lange sykdommen min i fjor med konstant oppkast var psykisk... noe som for meg virker helt absurd. Og legen jeg da tok gastroskopi hos mente også fastlegen var helt bak mål. 10 6
Blueberrymuffin Skrevet 20. september 2023 #17 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Så da er jo TS fysisk syk, den har næringsmangel. Det er ikke angst som gir blåmerker, det er næringsstoffmangel. Ifølge deg Anonymkode: 090b5...f74 Nåringsstoffmangel er ikke en fysisk sykdom eller en diagnose. Det er et symptom som enten kommer av somatiske sykdom, eller som i dette tilfelle av livsstil eller psykisk sykdom/angst. Blåmerkene kan komme av næringsstoffmangel, som igjen er et resultat av f.eks. angst. Da er fremdeles angst hovedgrunnen, eller det som forårsaker problemet. Fint om du leser det jeg faktisk skriver før du kommer med bastante svar. 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #18 Skrevet 20. september 2023 Be legesenteret om en kopi av hele journalen din, ta den med til privatlege. Book deg en dobbeltime på volvat eller Aleris Be også gjerne psykolog skrive noe om hva de har utredet/utelukket. Anonymkode: 1022a...b59 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #19 Skrevet 20. september 2023 Jeg heller skjønner ikke helt hvem du skal henvises til. Virker mest som det er en sammenheng mellom psykiske utfordringer og mangelfull ernæring og at disse kombinert forsterker hverandre. Om du allerede har blitt testet og utredet av fastlegen ville det etter min mening gitt utslag på _noe_ som skulle gitt grunnlag for videre henvisning. Hva med å snakke med en ernærinsfysiolog og gå gjennom kostholdet ditt? Anonymkode: 1f6b6...a6d 8 1
TMI123 Skrevet 20. september 2023 Forfatter #20 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har samme symptomer som deg, og i mitt tilfelle er det nok faktisk angsten som er grunnen. Jeg har fått flere tester da, så jeg føler jeg kan slå meg til ro med det. Var psykologen min som ville at jeg skulle utelukke noe fysisk, siden det var litt ekstremt. Jeg har sjekket lungefunksjon (løpt på tredemølle med alt mulig greier festet på), tatt gastroskopi og endoskopi (jeg kaster ofte opp, ikke fremkalt selv). Tatt blodprøver av alt mulig (sliten og blåmerker). Eneste som var i veien her var at jeg manglet veldig mye vitaminer og slikt, det påvirker jo kroppen veldig. Anonymkode: a06a9...0c5 Ja jeg er ikke helt motstander av at mye av det kan være psykisk, men jeg syntes det er dårlig å ikke utelukke alt annet først. Mageproblemene er jeg fornøyd med at har blitt utredet da jeg var intenst syk i fjor, men det som har med pusten, sirkulasjonen og den ekstreme utmattelsen skulle jeg gjerne fått sjekket skikkelig før det legges bort. Og om de ikke finner noe så må jeg kanskje likevel få noe hjelp med å håndtere de fysiske symptomene, for jeg kan jo ikke jobbe eller gjøre noenting. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå