Gå til innhold

Kan man endre journalen/henvisningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har blitt skrevet en del feil da jeg ble henvist til psykolog for første gang. Det står feil arbeid jeg jobber med, har aldri jobbet med det som står der. Også står det at jeg er bekymret for noe som jeg ikke er bekymret for.  Årsaken til at jeg ble sykemeldt er også feil.

Det er derfor tiltak for meg å måtte forklare igjen og igjen senere når jeg blir henvist andre steder om disse feilene.

Jeg lurer derfor på om det er mulig å endre den feil informasjonen, og hvem kan hjelpe meg å endre på det?

Anonymkode: 5aea8...f73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet skal man få ting slettet fra journal.

I praksis er det svært vanskelig (om ikke umulig) å få til. 

Du kan kreve at opplysninger eller utsagn om deg slettes fra journalen. Denne rettigheten følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 5-2 og helsepersonelloven § 43.

Kravet om sletting må rettes til den virksomheten som er ansvarlig for pasientjournalen din.

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/helse-velferd/kan-jeg-kreve-sletting-av-opplysninger-i-pasientjournalen/#:~:text=Du kan kreve at opplysninger,er ansvarlig for pasientjournalen din.

Anonymkode: cd26e...e99

Skrevet

Dette har jeg kun 2.hånds erfaring med, så dette er bare et forslag. Men jeg har også forstått det som innlegget over, st selv om det er mulig å slette, er det i praksis vanskelig. Det du kan er å få registrert et tillegg - der de retter opp feilene. Da må du nok ta kontakt med den som henviste i utgangspunktet, tror jeg… spør evt legesekretæren, ofte forstår de seg bedre på systemet enn legene / psykologene 😉

Anonymkode: 23d68...b66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...