Gå til innhold

Burde det ikke være straffbart å FILME mennesker i nød?e

Samfunnsdebatt

Anbefalte innlegg

Tiuren skrev (Akkurat nå):

Media burde snudd linsene sine mot disse som står og filmer, og publisert usladdet... 

Det hadde vært noe det.

Neida, jeg er for personvern og imot offentlig gapestokk så helt der er jeg ikke. Men, jeg har vært offer for hendelser hvor det har dukket opp mange tilskuere (heldigvis uten kamera) mens nødetatene har vært tilstede. Det er ubehagelig og invaderende og folk burde vite bedre. At noen filmer i tillegg er helt forkastelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, *blueberry* said:

Det hadde vært noe det.

Neida, jeg er for personvern og imot offentlig gapestokk så helt der er jeg ikke. Men, jeg har vært offer for hendelser hvor det har dukket opp mange tilskuere (heldigvis uten kamera) mens nødetatene har vært tilstede. Det er ubehagelig og invaderende og folk burde vite bedre. At noen filmer i tillegg er helt forkastelig. 

Ja, personvern er vi for. Men når man velger å eksponere seg kan jeg ikke se at det praktisk sett bryter med personvernet (juridisk er noe annet, jeg er ikke jurist). Det er lov å ta bilder av en folkemengde, det gjør media hele tiden, så hvorfor spare en folkemengde som er ufin? 

Egentlig er "gapestokk" en fin mekanisme for å redusere uønskede handlinger. Ingen vold/pisking og en kortvarig straff, men man ønsker ikke å havne der... 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (5 minutter siden):

Ja, personvern er vi for. Men når man velger å eksponere seg kan jeg ikke se at det praktisk sett bryter med personvernet (juridisk er noe annet, jeg er ikke jurist). Det er lov å ta bilder av en folkemengde, det gjør media hele tiden, så hvorfor spare en folkemengde som er ufin? 

Egentlig er "gapestokk" en fin mekanisme for å redusere uønskede handlinger. Ingen vold/pisking og en kortvarig straff, men man ønsker ikke å havne der... 

Med dagens sosiale medier er ikke gapestokk en kortvarig straff, og derfor er jeg imot. Det kan ødelegge liv dessverre. Men, et strengere lovverk mot bildetakning uten samtykke er jeg for, mange land har dette allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon01 skrev (På 20.9.2023 den 13.52):

Tenker at det å publisere videoen offentlig på internett burde heller vært straffbart :)

Filmingen kan på ett tidspunkt komme offeret til gode. 

Hvis jeg har vært i en bilulykke og ligger ligger i en blodpøl med helsepersonell rundt meg så ser jeg ikke hvordan det skal "komme meg til gode" senere. Jeg har ikke gitt samtykke til at jeg i mitt mest sårbare øyeblikk skal filmes og lagres på telefonen til en FREMMED. 

Du må gjerne forklare hvordan dette skal komme meg til gode senere.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (3 timer siden):

Det hadde vært noe det.

Jeg er faktisk helt der. Film dem, eksponer dem. Hvorfor er det et problem å gjøre det? Det er gjerne voksne mennesker som tar et opplyst valg om å filme noen i nød.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/20/2023 at 1:51 PM, Blueberrymuffin said:

Derfor mener jeg det er en ekstremt 
TS, svar på dette: Se for deg at du hadde mistet noen du var glad i enten i en ulykke eller kriminell handling, ville ikke du ønsket svar på hva som hadde skjedd. Hadde du ikke ønsket saken oppklart? Hadde det ikke vært viktigere for deg å få noen svar, enn at den avdøde skulle risikere å føle seg krenket om han eller hun overlevde.

Jeg ville personlig heller at noen ikke filmet ja. Jeg har opplevd å bli filmet og er veldig glad den filmen ikke ble delt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Avispapir said:

Hvis jeg har vært i en bilulykke og ligger ligger i en blodpøl med helsepersonell rundt meg så ser jeg ikke hvordan det skal "komme meg til gode" senere. Jeg har ikke gitt samtykke til at jeg i mitt mest sårbare øyeblikk skal filmes og lagres på telefonen til en FREMMED. 

Du må gjerne forklare hvordan dette skal komme meg til gode senere.

Siterer meg selv der jeg svarte typ samme spørsmål... Så tips til deg: les hele tråden før du stiller de samme spørsmålene til de samme brukerne.......

On 9/20/2023 at 2:46 PM, anon01 said:

Men kjære vakre vene... Litt av en angripende tekst.

Jeg er nå 10000000000000000000000000% enig i at det å filme istedenfor å hjelpe er totalt meningsløst.

Det handler om at hvis du i en situasjon blir angrepet av politi eller andre sivile, så er det greit å faktisk ha det på film.

Jeg snakker IKKE OM trafikkulykker etc der det ligger døde folk strødd om. Men nok en gang er dette ett klassisk eksempel på at man bare ser en side av en liten sak, istedenfor å se hele bildet.

Men la oss forby alt av filming, også vil du se galskapen treffe når folk slår hverandre ned, og alle øyevitnene peker på hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avispapir skrev (3 timer siden):

Jeg er faktisk helt der. Film dem, eksponer dem. Hvorfor er det et problem å gjøre det? Det er gjerne voksne mennesker som tar et opplyst valg om å filme noen i nød.

Det blir fort mange etiske problemstillinger, og mange av de som filmer nødsituasjoner er dessverre barn og ungdom (mindreårige). De fortjener absolutt konsekvenser, men ikke offentlig gapestokk på tv. 

Slik filming mener jeg bør være straffbart, og om de som filmer er under straffalder får foreldrene evt ta straffen/ bot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (24 minutter siden):

Det blir fort mange etiske problemstillinger, og mange av de som filmer nødsituasjoner er dessverre barn og ungdom (mindreårige). De fortjener absolutt konsekvenser, men ikke offentlig gapestokk på tv. 

Slik filming mener jeg bør være straffbart, og om de som filmer er under straffalder får foreldrene evt ta straffen/ bot. 

Mitt inntrykk er derimot at de fleste er voksne mennesker. Blant de som filmer epilepsianfall og lignende er det kanskje mest mindreårige, men ved ulykker? Nope. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihønepøne skrev (1 time siden):

Mitt inntrykk er derimot at de fleste er voksne mennesker. Blant de som filmer epilepsianfall og lignende er det kanskje mest mindreårige, men ved ulykker? Nope. 

Mitt inntrykk er omvendt. Politi har flere ganger gått ut i nyhetene ang ungdom som filmer ulykker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke straffbart å filme for det kan senere være til hjelp, men straffbart å være i veien så folk må jages bort, og straffbart å dele film videre til andre utenom politiet. Nødsituasjoner/ulykker osv er ikke andre mennesker underholdning. Folk får faen meg finne en annen underholdning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (9 timer siden):

Mitt inntrykk er omvendt. Politi har flere ganger gått ut i nyhetene ang ungdom som filmer ulykker.

De har det. Personlig syns jeg det er minst like provoserende med alle biler som står i veien for redningsmannskapene fordi sjåførene sitter og filmer. Jeg antar det store flertallet av de er over 18. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isambard skrev (58 minutter siden):

Artikkelen åpner med å si at det faktisk er straffbart.

Å dele ja, men ikke filmingen i seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Politiet skriver at de har blitt oppmerksomme på at flere gjorde videoopptak av hendelsen. I samråd med de pårørende, ønsker politiet å oppfordre til å ikke dele bilder og videoer fra hendelsen.

- Dette er allerede en svært tung tid for de pårørende. De burde ikke trenge å bekymre seg for om at det er videoer i omløp av at en av deres næreste i en så sårbar situasjon, uttaler politistasjonssjef ved Herøy og Sande politistasjon, Janne Garnes Nilsen i en pressemelding.

Hun opplyser videre at de ønsker at videoene og bildene skal slettes.

https://www.dagbladet.no/nyheter/klar-beskjed-ikke-del-den/80288040

- Er det ikke enklere og sikrere hvis det er ulovlig å filme og ha lagret slike videoer? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...