Gå til innhold

Burde det ikke være straffbart å FILME mennesker i nød?e

Samfunnsdebatt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Problemet blir nok at i mange tilfeller kan det å filme nødsituasjoner faktisk være hjelpsomt.

Sier IKKE at det er greit å filme mennesker i nød, men George Floyd saken hadde trolig ikke fått det utfallet den fikk med politibetjenter som fikk straff, om det ikke var filmet, tross at George var selv i en svært sårbar situasjon.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det burde bli straffbart , helt sykt hvordan verden har blitt. Ulykker er blitt til "underholdning " på snapchat. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon01 skrev (1 minutt siden):

Problemet blir nok at i mange tilfeller kan det å filme nødsituasjoner faktisk være hjelpsomt.

Sier IKKE at det er greit å filme mennesker i nød, men George Floyd saken hadde trolig ikke fått det utfallet den fikk med politibetjenter som fikk straff, om det ikke var filmet, tross at George var selv i en svært sårbar situasjon.

Da vil jo folk fortsette å filme da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (4 timer siden):

Ikke kun straffbart å dele filmene

https://www.nrk.no/vestland/dodsulukka-i-floro_-video-av-brent-bil-i-dodsulykke-i-floro-delt-pa-sosiale-medium-1.16562211

Kanskje om det ble HØY STRAFF for å filme hendelsene, så ville det faktisk blitt slutt på de? ♥️

Flere aspekter her:

1) Medier vil som regel alltid filme/eller dekke slike saker, da måtte en slik regel også vært gjeldende for dem. 

2) Da ville kameraer på offentlig bygg og utesteder blitt forbudt. Tenk hvor mange innbrudd, eller hvor mye vinningskriminalitet det ville blitt med en slik lov. I teorien kunne noen knivstukket deg på gaten, og sluppet unna med det, fordi det ikke fantes noen sikkerhetskamera og fordi folk ikke får filme. Tenk så skummelt det hadde blitt å ferdes ute på kvelden eller i byen med en slik lov.

3) Politiet vil alltid gjøre filmopptak og bilder i slike hendelser, da blir det et etisk dilemma om politiet skal få lov, men ikke mennesker som kunne ha bidratt med viktige beviser.

4) Dersom ingen får lov til å ta bilde eller filme i slike hendelser så vil mye viktig bevismateriale forsvinne. Saker som kunne vært oppklarer forblir uløst.

Det er mange bilulykker, drapssaker, forsvinningssaker og andre kriminelle handlinger som aldri ville vært oppklart om det ikke var for bevismateriale i form av bilder og film, både fra media og private.

Derfor mener jeg det er en ekstremt dårlig ide å lage et forbud mot dette. Fordi å oppklare saker er viltigere enn at noen føler ubehag. En slik lov ville kun fremmed de som ønsker å utføre kriminelle handlinger.

TS, svar på dette: Se for deg at du hadde mistet noen du var glad i enten i en ulykke eller kriminell handling, ville ikke du ønsket svar på hva som hadde skjedd. Hadde du ikke ønsket saken oppklart? Hadde det ikke vært viktigere for deg å få noen svar, enn at den avdøde skulle risikere å føle seg krenket om han eller hun overlevde.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Samfunnsdebatt said:

Da vil jo folk fortsette å filme da. 

Tenker at det å publisere videoen offentlig på internett burde heller vært straffbart :)

Filmingen kan på ett tidspunkt komme offeret til gode. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillegumman skrev (7 minutter siden):

Ja det burde bli straffbart , helt sykt hvordan verden har blitt. Ulykker er blitt til "underholdning " på snapchat. 

Men hadde det blitt straffet hadde politiet mistet viktig bevismateriale i flere saker, som gjør at flere saker hadde forblitt uoppklarte.

Prøv å vri på det, er det ikke viktigere at politiet kan enten ta tekniske bevis eller få tekniske bevis fra vitner. 

Jeg mener det er mye viktigere at saker blir oppklarte, enn at vi skal gi etter for krenkelsessamfunnet. Tenkt alle gjerningsmenn som hadde fått gå fri dersom man innførte en slik lov. Det ville jo beskyttet gjerningspersonene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Selv fikk jeg et illebinnende og svimte av. Det stimlet folk til bare for å stå og se på og filme. Heldigvis ble de kjeppjaget av de jeg var sammen med.

• Liker 4
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon01 skrev (10 minutter siden):

Tenker at det å publisere videoen offentlig på internett burde heller vært straffbart :)

Har du ikke lagt merke til alle videoene som kommer på det store internett. «Morsomme» videoer på Facebook og andre normale steder av mennesker som forsvinner under en flere tonn stor Stein og annet «moro». 

Dersom det er lov å filme folk i nød og ulykker, så vil slike filmer komme over i slike arenaer. 

Ikke moro å ha slik moro video av sin datter gå verden rundt å underholde mennesker.

Det er konsekvensen. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (14 minutter siden):

To aspekter her:

1) Medier vil som regel alltid filme/eller dekke slike saker, da måtte en slik regel også vært gjeldende for dem. 

2) Da ville kameraer på offentlig bygg og utesteder blitt forbudt. Tenk hvor mange innbrudd, eller hvor mye vinningskriminalitet det ville blitt med en slik lov. I teorien kunne noen knivstukket deg på gaten, og sluppet unna med det, fordi det ikke fantes noen sikkerhetskamera og fordi folk ikke får filme. Tenk så skummelt det hadde blitt å ferdes ute på kvelden eller i byen med en slik lov.

3) Politiet vil alltid gjøre filmopptak og bilder i slike hendelser, da blir det et etisk dilemma om politiet skal få lov, men ikke mennesker som kunne ha bidratt med viktige beviser.

4) Dersom ingen får lov til å ta bilde eller filme i slike hendelser så vil mye viktig bevismateriale forsvinne. Saker som kunne vært oppklarer forblir uløst.

Det er mange bilulykker, drapssaker, forsvinningssaker og andre kriminelle handlinger som aldri ville vært oppklart om det ikke var for bevismateriale i form av bilder og film, både fra media og private.

Derfor mener jeg det er en ekstremt dårlig ide å lage et forbud mot dette. Fordi å oppklare saker er viltigere enn at noen føler ubehag. En slik lov ville kun fremmed de som ønsker å utføre kriminelle handlinger.

TS, svar på dette: Se for deg at du hadde mistet noen du var glad i enten i en ulykke eller kriminell handling, ville ikke du ønsket svar på hva som hadde skjedd. Hadde du ikke ønsket saken oppklart? Hadde det ikke vært viktigere for deg å få noen svar, enn at den avdøde skulle risikere å føle seg krenket om han eller hun overlevde.

Hvem har sagt at ingen får filme? Dette er snakk om privatpersoner som flokkes rundt forferdelige ulykker å filmer mennesker mens de brenner i hjel eller ligger kvestet mens livet ebber ut fastlåst under en lastebil. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forkastelig.  Det må være noe galt med de som filmet forulykkede her.  Filme dødsulykker for egen underholdning gjør meg kvalm.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som filmer folk i nød for underholdning og "likes" mangler noe grunnleggende som menneske. Jeg har snakket med folk som jobber helsetjenesten som forteller at folk er fremme med telefonen med en gang noe skjer. 

Det er både på tide å gjøre det straffbart og å ha en stor samfunnsdebatt rundt det etiske. Slik skal ikke tolereres. Det er rett og slett en ekkel tanke at hvis man kommer i en nødssituasjon og er redd for livet sitt, så skal det stå folk rundt og filme deg på det svakeste. Ufyselig er det.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, anon01 said:

Når din mor sitter i en vraket bil og kjemper for livet mens blodet flyter, ønsker du se det på sosiale medier? 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som filmer ulykker kan ikke være 100% i hode, typisk folk uten sosiale antenner. Heldigvis så er det ulovlig å filme ulykker i noen land som f.eks. Tyskland og det er på tide med et forbud her også, deling av slikt materiale uten samtykke av pårørende eller personen det gjelder burde også vært straffbart.

Her er en politimann som takler slike idioter på en bra måte, de blir også bøtelagt.

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, anon01 said:

Ingen av de som filmer en ulykke gjør det for å "hjelpe offeret", det vet du og. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon01 skrev (34 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne det å filme noen som blir utsatt for vold og noen som er blitt utsatt for en ulykke og som får hjelp av nødpersonell. Det første kan være til hjelp for å bevise skyld, mens det siste er bare helt blind ego (nå får jeg noe å legge ut og mange klikk).

I en nødssituasjon der noen får hjelp, er det å filme ikke til hjelp. Hva hvis nødpersonellet ikke får utført oppgaven sin raskt og effektivt fordi en eller flere idioter skal nærmest mulig for å filme, eller må forlate personen i nød for å fjerne disse idiotene?

Men for mange er nok 5 minutters "fame" viktigere enn hensynet til andre mennesker.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, MorTil2 said:

Du kan ikke sammenligne det å filme noen som blir utsatt for vold og noen som er blitt utsatt for en ulykke og som får hjelp av nødpersonell. Det første kan være til hjelp for å bevise skyld, mens det siste er bare helt blind ego (nå får jeg noe å legge ut og mange klikk).

I en nødssituasjon der noen får hjelp, er det å filme ikke til hjelp. Hva hvis nødpersonellet ikke får utført oppgaven sin raskt og effektivt fordi en eller flere idioter skal nærmest mulig for å filme, eller må forlate personen i nød for å fjerne disse idiotene?

Men for mange er nok 5 minutters "fame" viktigere enn hensynet til andre mennesker.

Vi kan ikke filme på treningene våre og legge det ut på klubbens FB side uten godkjenning, men ulykker med fatalt utfall filmes... 

Og når det gjelder vold, jeg vil heller prøve å stoppe situasjonen før offeret får det siste sparket i hodet en å filme for å "hjelpe" identifiseringen. 

Endret av Tiuren
skriveleif....
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon01 skrev (37 minutter siden):

Gi ETT godt eksempel på at noen som sitter fastklemt i en bil skulle finne det nyttig at denne grusomme, skremmende og totalt hjelpeløse situasjonen filmes? Hvis du satt i en bil og den eneste som kunne hjelpe deg før ambulansen nådde frem sto og filmet, ville du tenkt "Å så bra! Takk og lov for at noen filmer meg sittende her blødende ihjel istedenfor å hjelpe meg!"

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (46 minutter siden):

Men hadde det blitt straffet hadde politiet mistet viktig bevismateriale i flere saker, som gjør at flere saker hadde forblitt uoppklarte.

Prøv å vri på det, er det ikke viktigere at politiet kan enten ta tekniske bevis eller få tekniske bevis fra vitner. 

Jeg mener det er mye viktigere at saker blir oppklarte, enn at vi skal gi etter for krenkelsessamfunnet. Tenkt alle gjerningsmenn som hadde fått gå fri dersom man innførte en slik lov. Det ville jo beskyttet gjerningspersonene.

Alt jeg vet er at vi hadde innbrudd i boden i hagen, og vi har tyven på film. Men saken ble likevell henlagt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (2 minutter siden):

Vi kan ikke filme på treningene våre og legge det ut på klubbens FB side uten godkjenning, men ulykker med fatalt utfall filmes... 

Og når det gjelder vold, jeg vill heller prøve å stoppe situasjonen før offeret får det siste sparket i hodet en å filme for å "hjelpe" identifiseringen. 

I en ideell verden, eller der en selv er stor og sterk, så kan det siste være en mulighet. For meg, som ikke er stor og sterk, tenker jeg at å melde ifra til politiet og sørge for at hjelp er på vei, og deretter filme for å sikre bevis, ville det være et bedre alternativ. Lå personen der derimot banket opp, og gjerningspersonene hadde forlatt stedet, ville hjelp være første prioritet (bortsett fra at det aldri hadde falt meg inn å filme på det tidspunkt).

Det er ikke alltid lurt å gripe inn fysisk. Noen ganger må man faktisk tenke egen sikkerhet.

Det vi diskuterer her, er vel de personer som filmer først, og ikke en gang tenker over at de burde heller hjelpe til eller trekke seg unna for å gi mer kvalifiserte personer mulighet til å hjelpe.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...