monja Skrevet 22. januar 2006 #1 Skrevet 22. januar 2006 Får man godkjent sykmeldig for sykt barn? Sønnen vår er blitt syk i kveld, og det er bare 13 dager siden mannen var hjemme med egenmeldig - egen sykdom. Noe som betyr at han trenger sykmelding for å være hjemme nå. Får man sykmelding eller ikke? Jeg har ingen mulighet til å være hjemme i morgen, men fra tirsdag, så nå spekulerer vi litt.....
monja Skrevet 22. januar 2006 Forfatter #2 Skrevet 22. januar 2006 Fikk akkurat vite at man kan bruke egenmelding for sykt barn uavhengig av om man ikke har jobbet så mye som 16 dager etter egen sykdom.
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2006 #3 Skrevet 22. januar 2006 Dere har vel krav på å være hjemme med sykt barn. Jeg som har eneansvar for mitt barn har 12 dager i året. (Dere har kanskje seks dager hver dere da? ) Det spiller ingen rolle om jeg nettopp har vært hjemme med egenmelding noen dager, før jeg evt må være hjemme med henne.
monja Skrevet 22. januar 2006 Forfatter #4 Skrevet 22. januar 2006 Du har vel 20 dager, Xavia? Vi har 10 dager hver iallefall.
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2006 #5 Skrevet 22. januar 2006 Ja, det er sikkert 20. (Hun er ikke så mye syk, så jeg har aldri vært helt inni det der. Det eneste jeg vet er at jeg alltid har blitt hjemme om det har vært nødvendig, og jeg har aldri oversteget noen "kvote".)
Gjest Gjesta Skrevet 22. januar 2006 #6 Skrevet 22. januar 2006 Kan bekrefte at det er 20 dager man kan være hjemme med sykt barn. Om barnet bor sammen med begge foreldrene så deles det likt mellom hver av dem.
la Flaca Skrevet 22. januar 2006 #7 Skrevet 22. januar 2006 Selvfølgelig får man det! Har selv vært hjemme i 10 dager med lillejenta som har ørebetennelse, med sykmelding. Har ikke lyst til å bruke opp egenmeldingene for resten av året når jeg vet det blir langvarig... Det var ihvertfall ikke no problem verken på jobben eller hos fastlegen.
Kipa Skrevet 22. januar 2006 #8 Skrevet 22. januar 2006 Det er desverre ikke noe selvfølge. Kommer helt an på legen din. Vi får det ikke... Håper dere får det, Monja- noe har bedre og mer forståelsesfulle leger enn andre.
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2006 #9 Skrevet 22. januar 2006 Skjønner ikkehelt her jeg... Er det noen som får sykemelding til seg selv når barnet er sykt? Man har jo 20 dager å være hjemme med sykt barn på. (Er det når dette overskrides?)
Gjest Gjesta Skrevet 22. januar 2006 #10 Skrevet 22. januar 2006 Selvfølgelig får man det! Har selv vært hjemme i 10 dager med lillejenta som har ørebetennelse, med sykmelding. Har ikke lyst til å bruke opp egenmeldingene for resten av året når jeg vet det blir langvarig... Det var ihvertfall ikke no problem verken på jobben eller hos fastlegen. ← Det der grenser til svindel slik jeg ser det. Man har jo disse 20 dagene å ta av, og det er til slike tilfeller de er beregnet.
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2006 #11 Skrevet 22. januar 2006 Det der grenser til svindel slik jeg ser det. Man har jo disse 20 dagene å ta av, og det er til slike tilfeller de er beregnet. ← Ja, for man får jo ikke brukt opp de dagene til noe annet...? Med mindre man bare sier man er hjemme med sykt barn da.
Gjest Gjesta Skrevet 22. januar 2006 #12 Skrevet 22. januar 2006 I tilfeller der man har barn som er syke ut over de 20 dagene kan jeg forstå at man kan få sykemelding av en lege. Jeg er usikker på hvordan reglene er. Men inntil disse 20 dagene er "brukt opp" skjønner jeg ikke at noen lege kan gå med på å skrive ut sykemelding.
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2006 #13 Skrevet 22. januar 2006 Men inntil disse 20 dagene er "brukt opp" skjønner jeg ikke at noen lege kan gå med på å skrive ut sykemelding. ← Nei, ikke jeg heller. Det har aldri falt meg inn å be om sykemelding om feks jenta mi har lagt rett ut med influensa e.l.
Shea Skrevet 22. januar 2006 #14 Skrevet 22. januar 2006 (endret) En får ikke lengre sykemelding på barns sykdom. En kan imidlertid søke om omsorgspenger fra trygdekontoret og permisjon u. lønn fra arbeidsgiver. Se http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...rbarn_ssfamilie Etter at en arbeidstaker har brukt opp de dagen en har tilgjengelig hos arbeidsgiver. (såvit jeg har skjønt) Endret 22. januar 2006 av Shea
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2006 #15 Skrevet 23. januar 2006 Om mor selv blir utslitt i forbindelse med barns sykdom, fex ved at hun er oppe hele natten og tørker spy, er det ikke noe problem å få sykemelding til seg selv.
Shea Skrevet 23. januar 2006 #16 Skrevet 23. januar 2006 Joda Evelina, du har helt rett i det. Men i sykemeldingen står det ike vel ikke at det er pga barns sykdom. Det står da referert til mamman's helse. Det gjorde det i alle fall på mannen min sin sykemelding når han måtte være hjemme med sykt barn og syk mamma. Alternativet var å sende både meg og gutten på sykehuset.
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2006 #17 Skrevet 23. januar 2006 Da står det at mor er skyemeldt, ja, på det grunnlaget legen skriver.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #18 Skrevet 23. januar 2006 ja, det får du! Dessuten er det kun på den delen du beholder det vil stå hva slags syk du er. Arbeidsgiver har ikke noe med om hvorfor du har fått sykmelding og heller ikke Trygdekontoret.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #19 Skrevet 23. januar 2006 ja, det får du! Dessuten er det kun på den delen du beholder det vil stå hva slags syk du er. Arbeidsgiver har ikke noe med om hvorfor du har fått sykmelding og heller ikke Trygdekontoret. ← Tull. ;Man får ikke sykemelding hos legen så lenge man ikke er syk selv. Sønnen min var borte nesten 14 dager fra skolen i fjor pga sykdom og legen skrev en erklæring ( som jeg la ved det skjemaet jeg fyller ut på jobben) om at ungen var sjuk og måtte oldes hjemme fra skolen. Han sa det var kun når barn blir innlagt på sykehus man som foreldre får sykemelding skrevet ut på seg.
Kipa Skrevet 23. januar 2006 #20 Skrevet 23. januar 2006 jeg hadde mine 10 dager som var brukt opp og fikk ikke en sykemelding. Mannen er selvstendig næringsdrivende og har ikke rett på noe betalt....Men vet om leger som bruke rå gi selv om de ikke er brukt opp også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå