AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Skrevet 20. september 2023 Forrige uke oppdaget jeg at en brun/grå føflekk jeg har hatt "hele livet" bak på skulderen nesten over natta dannet en sort skorpe i 30% av overflaten. Selve føflekken er 7mm, nesten rund, har aldri hatt klar linje fra vanlig hud men så likevel symetrisk og rund ut fra avstand. Jeg ble veldig skremt og ordnet hastetime for å få fjernet det nå til fredag. Jeg tror jeg har oppdaget denne forandringen ganske raskt da jeg ser denne føflekken nesten hele tiden. Nå har jeg overbevist meg selv om at det helt sikkert er føflekkreft, men jeg er nå enda mer redd for at den kan ha spredd seg raskt. I og med at den hadde så rask forandring så synes jeg det er veldig skremmende og tenker at den bare sprer seg innover nå dag for dag selv om jeg tok tak i det raskt. Hele prosessen fra jeg oppdaget den til den blir fjernet er ca 10 dager. Jeg har dessverre brukt endel singletter i sommer og gått turer med vogna og har sikkert eksponert skulderen min for mye sol. Er det noen her som har hatt en slik type føflekk der det har gått greit? At den ikke har rukket å spre seg videre? Har selvfølgelig klart å google det her og det ser skikkelig dystert ut dersom føflekken har begynt å danne en sort skorpe, men jeg hadde likevel håpet at jeg har handlet raskt ☹️ Hilsen kjempe engstelig 30 åring.. Anonymkode: ec241...439
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #2 Skrevet 20. september 2023 Hei! Jeg har hatt ondartet føflekk-kreft og det gikk bra, trolig pga den ikke hadde spredd seg. Min hadde fullt utviklet kreft, mener legen sa det i gjennomsnitt gikk 7 år fra begynnelse til fullt utviklet kreft men dette er fritt etter hukommelsen. Jeg hadde tenkt å fjerne føflekken i 2 år før jeg faktisk fikk det gjort så det er bra du gjør det raskt 🙂 Min var forresten ikke "stygg", ikke stor heller men større enn alle mine andre føflekker som er "inni' huden. Denne var mørk, ca 0,5cm i diameter, rund og med fine kanter. Ingen kløe eller fargeforskjeller ellet blødninger så det må ikke nødvendigvis være sånn at man kan oppdage skumle føflekker bare ved å se på dem. Men, den var som sagt annerledes enn de andre. Fastlegen min trodde ikke det var noe galt med den pga den så fin /symmetrisk ut og ikke var særlig stor, (men større og mørkere enn alle andre jeg har) Broren min som har en annen type hud har færre men større føflekker enn meg, noen som står litt ut og har ujevne kanter men som har vært der hele livet hans. Tror greia er at man bør følge med på endringer helst. Ellers synes jeg å huske at man delte inn i 3 nivåer mtp hvor dypt den sitter, da en overfladisk føflekk ikke kan spre seg såvidt jeg har forstått. Mener den må nå blodbanen, lymfer eller skjelett. Derfor måtte jeg inn pg fjerne større område rundt hvor den hadde sittet og dypere ned så diameteren på hud, fett osv som ble fjernet var ganske stor. Tykkelsen på min føflekk tilsvarte nivå 2 sånn at min oppfølging foregikk i 3 år, det er kun hvis det ikke kommet tilbake i løpet av 3 eller 5(?) år at man kan si sikkert om det ikke har spredd seg. Hvis man var på nivå 1 var det visst ingen oppfølging da føflekken ikke hadde vokst nedover. På nivå 3 mener jeg oppfølgingen varte i 5 år, tror du kan lese om dette ved å google pakkeforløp for kreft e.l.😊 Mener også at det var forskjell på hvordan ondartete føflekker vokser, der de minst farlige kun vokste utover oppå hudoverflaten, noen vokste vel både utover og nedover mens de skumleste vokste bare nedover sånn at man ikke nødvendigvis kunne merke noe endring. Tror ikke eksponering for sol på føflekken gjør at det blir kreft i akkurat den men er usikker her. Det ble snakk om solbrenthet som barn som viktig faktor for evt kreft som voksen og jeg nevnte at jeg hadde vært skikkelig solbrent på skuldre som barn men ikke på føttene (min føflekk med kreft i var på låret) men forsto det sånn da at det ikle nødvendigvis var noe sammenheng mtp hvor du blir solbrent og hvor kreften utvikles. Men mtp spredning så vil dette mest sannsynlig skje nærmeste mulighet der hvor føflekken satt, fx for min del ble lymfene i lysken grundig sjekket under oppfølgingen. Jeg var relativt ung statistisk sett da jeg fikk det, rundt 30 år, mener gjennomsnittsalderen var sånn midt i 50-årene men mulig jeg husker feil. Vil tro alle kan få føflekk-kreft men noen faktorer som øker sjansen er visst bl.a solbrenthet (som barn), hudtype osv. Lykke til, du har tatt tak i det fort, heier på deg!! ❤️❤️ Anonymkode: 40833...e77 1
Den Sagnomsuste Skrevet 20. september 2023 #3 Skrevet 20. september 2023 Pust med magen. Nå får du denne flekken fjernet på fredag også tar du det derfra. Føflekkreft utvikler seg nesten alltid over tid, dvs at den utvikler seg fra en eksisterende føflekk langsomt. Problemet er gjerne de flekkene vi ikke er oppmerksomme på til daglig, feks en inni rumpa eller inne i navlen. Disse kan man ofte gå med helt til man blir dødssyk. Årsaken til det er utelukkende plasseringen de har. Andre årsaker til at folk dør av dette kan være at de har 500 føflekker på kroppen og ikke klarer å følge med på alle. 2/3 føflekkrefttilfeller oppstår dessuten i vanlig hud. Da vil man legge merke til en sort liten prikk som stadig blir større. Denne vil da se annerledes ut enn andre føflekker man har. Den blir ofte flerfarget eller kullsvart/rød, asymmetrisk, har uskarp overgang til øvrig hud og de kan bli STORE. Alle nye føflekker over 5 mm diameter bør sjekkes opp av lege. Man må heller ikke ha alle kjennetegnene jeg beskriver for å få en sjekk. Klør og/eller blør føflekken?
Den Sagnomsuste Skrevet 20. september 2023 #4 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei! Jeg har hatt ondartet føflekk-kreft og det gikk bra, trolig pga den ikke hadde spredd seg. Min hadde fullt utviklet kreft, mener legen sa det i gjennomsnitt gikk 7 år fra begynnelse til fullt utviklet kreft men dette er fritt etter hukommelsen. Jeg hadde tenkt å fjerne føflekken i 2 år før jeg faktisk fikk det gjort så det er bra du gjør det raskt 🙂 Min var forresten ikke "stygg", ikke stor heller men større enn alle mine andre føflekker som er "inni' huden. Denne var mørk, ca 0,5cm i diameter, rund og med fine kanter. Ingen kløe eller fargeforskjeller ellet blødninger så det må ikke nødvendigvis være sånn at man kan oppdage skumle føflekker bare ved å se på dem. Men, den var som sagt annerledes enn de andre. Fastlegen min trodde ikke det var noe galt med den pga den så fin /symmetrisk ut og ikke var særlig stor, (men større og mørkere enn alle andre jeg har) Broren min som har en annen type hud har færre men større føflekker enn meg, noen som står litt ut og har ujevne kanter men som har vært der hele livet hans. Tror greia er at man bør følge med på endringer helst. Ellers synes jeg å huske at man delte inn i 3 nivåer mtp hvor dypt den sitter, da en overfladisk føflekk ikke kan spre seg såvidt jeg har forstått. Mener den må nå blodbanen, lymfer eller skjelett. Derfor måtte jeg inn pg fjerne større område rundt hvor den hadde sittet og dypere ned så diameteren på hud, fett osv som ble fjernet var ganske stor. Tykkelsen på min føflekk tilsvarte nivå 2 sånn at min oppfølging foregikk i 3 år, det er kun hvis det ikke kommet tilbake i løpet av 3 eller 5(?) år at man kan si sikkert om det ikke har spredd seg. Hvis man var på nivå 1 var det visst ingen oppfølging da føflekken ikke hadde vokst nedover. På nivå 3 mener jeg oppfølgingen varte i 5 år, tror du kan lese om dette ved å google pakkeforløp for kreft e.l.😊 Mener også at det var forskjell på hvordan ondartete føflekker vokser, der de minst farlige kun vokste utover oppå hudoverflaten, noen vokste vel både utover og nedover mens de skumleste vokste bare nedover sånn at man ikke nødvendigvis kunne merke noe endring. Tror ikke eksponering for sol på føflekken gjør at det blir kreft i akkurat den men er usikker her. Det ble snakk om solbrenthet som barn som viktig faktor for evt kreft som voksen og jeg nevnte at jeg hadde vært skikkelig solbrent på skuldre som barn men ikke på føttene (min føflekk med kreft i var på låret) men forsto det sånn da at det ikle nødvendigvis var noe sammenheng mtp hvor du blir solbrent og hvor kreften utvikles. Men mtp spredning så vil dette mest sannsynlig skje nærmeste mulighet der hvor føflekken satt, fx for min del ble lymfene i lysken grundig sjekket under oppfølgingen. Jeg var relativt ung statistisk sett da jeg fikk det, rundt 30 år, mener gjennomsnittsalderen var sånn midt i 50-årene men mulig jeg husker feil. Vil tro alle kan få føflekk-kreft men noen faktorer som øker sjansen er visst bl.a solbrenthet (som barn), hudtype osv. Lykke til, du har tatt tak i det fort, heier på deg!! ❤️❤️ Anonymkode: 40833...e77 Så fint at du delte solskinnshistorien din. Så godt det gikk bra med deg «Ugly Duck»- metoden som du beskriver er egentlig enklere å praktisere enn ABCDEF- metoden. Alle kan jo se med det blotte øye om man har èn føflekk som skiller seg ut i mengden.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #5 Skrevet 20. september 2023 Den Sagnomsuste skrev (32 minutter siden): Pust med magen. Nå får du denne flekken fjernet på fredag også tar du det derfra. Føflekkreft utvikler seg nesten alltid over tid, dvs at den utvikler seg fra en eksisterende føflekk langsomt. Problemet er gjerne de flekkene vi ikke er oppmerksomme på til daglig, feks en inni rumpa eller inne i navlen. Disse kan man ofte gå med helt til man blir dødssyk. Årsaken til det er utelukkende plasseringen de har. Andre årsaker til at folk dør av dette kan være at de har 500 føflekker på kroppen og ikke klarer å følge med på alle. 2/3 føflekkrefttilfeller oppstår dessuten i vanlig hud. Da vil man legge merke til en sort liten prikk som stadig blir større. Denne vil da se annerledes ut enn andre føflekker man har. Den blir ofte flerfarget eller kullsvart/rød, asymmetrisk, har uskarp overgang til øvrig hud og de kan bli STORE. Alle nye føflekker over 5 mm diameter bør sjekkes opp av lege. Man må heller ikke ha alle kjennetegnene jeg beskriver for å få en sjekk. Klør og/eller blør føflekken? Nei, den klør ikke eller blør.. Takk for svar ❤️ Anonymkode: ec241...439
Den Sagnomsuste Skrevet 20. september 2023 #6 Skrevet 20. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, den klør ikke eller blør.. Takk for svar ❤️ Anonymkode: ec241...439 Det er veldig fint! I senere stadier forekommer det svært ofte. Da er det allerede en indikasjon på at du ikke er alvorlig syk ihvertfall ❤️ Endret 20. september 2023 av Den Sagnomsuste
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #7 Skrevet 20. september 2023 Min kjæreste hadde en skummel føflekk som var svart, ujevn, hadde skorpe og blødde og var stor. Typisk sånn man ser bilde av når man googler malign melanom. Han fjernet den. Han er lege selv og var litt bekymret tror jeg. Men den var helt ok og ikke farlig. Anonymkode: 86da7...8e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå