AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 Jeg lager alt selv til baby, gir helst kun fisk, karbonadedeig og kylling. men synses det er såå kjedelig å lage to forskjellige middager når vi skal ha noe annet. Imorgen tenkte jeg å ha pølsestroganoff, med creme fraiche, kan baby på 9 mnd spise det en gang?! Da er det første gang hun smaker pølse😅 eller er det for salt? Og creme fraiche? Vi tar salt på etter hun har fått.. det står jo over alt at barnet kan spise det samme som oss voksne på den alderen, men samtidig skal de ikke ha for mye salt, pølse, melk osv! Anonymkode: 62234...293
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 Vi ga pølse men begrenset mengden litt pga salt og ga heller mer grønnsaker. At det er melk i maten skal jo være lov fra 10 måneder men jeg kan ikke skjønne at ikke litt creme fraiche i saus går helt fint når barnet er 9 mnd. Husk å skjære pølse på langs hvis det er tynne pølser Runde pølsebiter er kvelningsfare når de er små. Anonymkode: f77c0...e5f
Sofakona Skrevet 19. september 2023 #3 Skrevet 19. september 2023 De kan ikke spise alt..eks melk, honning etc. Du bør være forsiktig å gi pølser etc da disse setter seg fort fast i halsen.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #4 Skrevet 19. september 2023 Spørs jo hva slags pølser det er, det finnes relativt bra pølser uten så mye tilsetning med mye kjøtt. Også må du skjære de på langs. Og baby trenger ikke få så mye pølse. Jeg laget aldri fler middager, de fikk det samme som oss. Anonymkode: 543ff...256
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #5 Skrevet 19. september 2023 Slapp av😅 jeg er hysterisk, så her blir det dessverre most.. ikke helt men ganske most. Jeg er livredd for at hun skal sette mat fast i halsen Anonymkode: 62234...293
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #6 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spørs jo hva slags pølser det er, det finnes relativt bra pølser uten så mye tilsetning med mye kjøtt. Også må du skjære de på langs. Og baby trenger ikke få så mye pølse. Jeg laget aldri fler middager, de fikk det samme som oss. Anonymkode: 543ff...256 Vanlig kjøttpølse uten skinn Anonymkode: 62234...293
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #7 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spørs jo hva slags pølser det er, det finnes relativt bra pølser uten så mye tilsetning med mye kjøtt. Også må du skjære de på langs. Og baby trenger ikke få så mye pølse. Jeg laget aldri fler middager, de fikk det samme som oss. Anonymkode: 543ff...256 Selv om det var melk i maten? Anonymkode: 62234...293
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #8 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Slapp av😅 jeg er hysterisk, så her blir det dessverre most.. ikke helt men ganske most. Jeg er livredd for at hun skal sette mat fast i halsen Anonymkode: 62234...293 Du gjør deg selv en bjørnetjeneste. Kveldningfaren øker faktisk om barnet ikke blir eksponert for fast føde (altså ikke mos) tidlig. Barnet må begynne å spise vanlig mat på et tidspunkt, men det er et aldervindu nå hvor barnet må eksponeres for å lære å tygge og bevege tunga rett i munnen. Melk i mat får fint, pølsebiter kan skjæres i tynne skiver f.eks. La gjerne barnet få plukke mat selv. Anonymkode: fe2e3...a9b 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #9 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Selv om det var melk i maten? Anonymkode: 62234...293 Ja, vi gjorde det de få gangene det var noe med melk i. Det er ikke farlig. Anonymkode: 4ed90...338 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #10 Skrevet 19. september 2023 Sofakona skrev (39 minutter siden): De kan ikke spise alt..eks melk, honning etc. Du bør være forsiktig å gi pølser etc da disse setter seg fort fast i halsen. Det er ikke noe problem med litt melk. Honning er jo noe helt annet. Anonymkode: f77f5...933 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #11 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du gjør deg selv en bjørnetjeneste. Kveldningfaren øker faktisk om barnet ikke blir eksponert for fast føde (altså ikke mos) tidlig. Barnet må begynne å spise vanlig mat på et tidspunkt, men det er et aldervindu nå hvor barnet må eksponeres for å lære å tygge og bevege tunga rett i munnen. Melk i mat får fint, pølsebiter kan skjæres i tynne skiver f.eks. La gjerne barnet få plukke mat selv. Anonymkode: fe2e3...a9b Jeg vet. Jeg sliter veldig med det. Hun får skive, bananlapper osv i små biter som jeg gir. Jeg klarer ikke å gi en hel skive, eller store biter grønnsaker osv. Det blir små biter hver gang. Jeg får helt panikk.. Ok skal prøve pølsebiter i tynne skiver imorgen da. Takk for svar ❤️ Anonymkode: 62234...293
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #12 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, vi gjorde det de få gangene det var noe med melk i. Det er ikke farlig. Anonymkode: 4ed90...338 Ok, takk☺️ Anonymkode: 62234...293
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #13 Skrevet 19. september 2023 Litt melk av og til går jo helt fint. Problemet er jo at mye melk opptar plassen for mer jernrike produkter, så man bør ikke begynne med mye melkeprodukter tidlig. Hadde lett gitt den middagen der en gang. Det er ikke den ene middagen med litt ekstra salt som gjør noe, det er mengden over tid. Anonymkode: 01d49...7e7 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #14 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg lager alt selv til baby, gir helst kun fisk, karbonadedeig og kylling. men synses det er såå kjedelig å lage to forskjellige middager når vi skal ha noe annet. Imorgen tenkte jeg å ha pølsestroganoff, med creme fraiche, kan baby på 9 mnd spise det en gang?! Da er det første gang hun smaker pølse😅 eller er det for salt? Og creme fraiche? Vi tar salt på etter hun har fått.. det står jo over alt at barnet kan spise det samme som oss voksne på den alderen, men samtidig skal de ikke ha for mye salt, pølse, melk osv! Anonymkode: 62234...293 …….. 🙄 Anonymkode: 50081...fad
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #15 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Selv om det var melk i maten? Anonymkode: 62234...293 En baby kan fint spise mat med meieri og melk. En baby skal ikke drikke eller få i seg ren melk alene. Jeez. Anonymkode: 50081...fad 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #16 Skrevet 19. september 2023 Får bruke nan i maten, eventuelt morsmelk.. Anonymkode: 4d447...98c
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #17 Skrevet 19. september 2023 Ga vanlig middag fra 6 mnd vi. Babymat kun fra 4-6 mnd, moste ingenting etter 6 mnd. Pølser bør skjæres langsmed og ikke i rundinger (jeg ville delt de i 4 langsmed, som små trekanter slags🤭). Du kan fint gi mat med melk i, bare ikke lurt å begynne med rene melkeprodukter før barnet er 8-10 mnd😊 Det er ikke farlig om barnet får i seg ren melk heller, men de skal i hovedsak ha morsmelk/MME pga innhold av vitaminer og mineraler. Det eneste barn unger 12 mnd aldri skal ha er honning! Ellers er det vel ingenting som er verken farlig eller skummelt, så lenge man gir maten forsvarlig og i riktig mengde. (Ikke for mye salt, dele opp i riktig fasong og størrelse etter barnets alder, ikke for mye melkeprodukter osv). Du kan lese deg opp om BLW og lære deg forskjellen på brekning og kvelning Små barn har brekningsrefleks som slår inn ganske fort, nettopp for at de skal lære seg å spise riktig. Brekninger er altså helt normalt i den fasen… å gi most mat til et (friskt) barn på 9 mnd er faktisk bare dumt🫣 Anonymkode: 1f2f6...87a 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #18 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får bruke nan i maten, eventuelt morsmelk.. Anonymkode: 4d447...98c 😂😂 Anonymkode: 1f2f6...87a
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #19 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg vet. Jeg sliter veldig med det. Hun får skive, bananlapper osv i små biter som jeg gir. Jeg klarer ikke å gi en hel skive, eller store biter grønnsaker osv. Det blir små biter hver gang. Jeg får helt panikk.. Ok skal prøve pølsebiter i tynne skiver imorgen da. Takk for svar ❤️ Anonymkode: 62234...293 De skal brekke seg. De skal prøve det ut. Ellers lærer de ikke. En så stor baby skal få små biter og lære seg konsistens tenker jeg. Vår gutt brakk seg og kastet opp av brød til å begynne med, det var uvant. Elsker det nå. Anonymkode: 4ed90...338 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #20 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg vet. Jeg sliter veldig med det. Hun får skive, bananlapper osv i små biter som jeg gir. Jeg klarer ikke å gi en hel skive, eller store biter grønnsaker osv. Det blir små biter hver gang. Jeg får helt panikk.. Ok skal prøve pølsebiter i tynne skiver imorgen da. Takk for svar ❤️ Anonymkode: 62234...293 Ikke skiver… se hva jeg skrev lengre ned. Aldri skjær mat i runde skiver på pølser , det er nettopp det som er skummelt ift kvelningsfare se for deg et luftrør, også tenker du at bitene skal være sånn at hvis du putter en pølsebit nedi røret så skal ikke biten kunne blokkere røret. Dermed 4 kanter, 3 kanter eller lignende. Annerledes om du deler en fiskekake i skiver, for den svelger ikke babyen hel😊 bitene skal enten være små så barnet kan svelge hele uten at det er farlig, eller store nok til at barnet kan holde den selv og tygge av en bit uten fare for kvelning. Anonymkode: 1f2f6...87a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå