AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Del Skrevet 19. september 2023 Er det vanlig å kjøre mye mere hvis man bor på bygda enn mere sentralt? Jeg kjører meg hjæl etter at jeg flytta. Må bruke mye mere tid på kjøring enn før. Flytta hit pga. billigere å bo men bensin pengene har økt veldig. Anonymkode: cd476...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Del Skrevet 19. september 2023 Eg tek stort sett traktoren. Anonymkode: b41f8...929 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #3 Del Skrevet 19. september 2023 Når man bor et sted med lengre avstander og dårligere kollektivtilbud, er det rimelig å anta at det blir mer kjøring enn dersom man bor sentralt med mer i gåavstand og godt kollektivtilbud 👍 Anonymkode: 4f650...2b6 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #4 Del Skrevet 19. september 2023 Altså, de skrytes av at Norge har et flott kollketivtilbud. Ja det har vi i byene, midt i sentrum. Velger du å bosette deg utenfor byene, da trenger du bil, evt. god kondis og en sykkel om du ønsker å være miljøvennlig. Kjører vi mer her? Ja. Jeg er født og oppvokst på bygda, og for meg er det helt ufattelig at det finnes godt voksne mennesker på 30+ som ikke har lappen. Som k32 år, som er singel og er ute på datingsmarkedet, er det ufattelig mange menn over 30år som ikke har lappen. Helt ubegripelig. Anonymkode: c9dfd...42d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #5 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Er det vanlig å kjøre mye mere hvis man bor på bygda enn mere sentralt? Jeg kjører meg hjæl etter at jeg flytta. Må bruke mye mere tid på kjøring enn før. Flytta hit pga. billigere å bo men bensin pengene har økt veldig. Anonymkode: cd476...b2c Det er en vurdering du må ta med i beregningen av om det lønner seg å flytte eller ikke. Har du feilberegna litt? Anonymkode: 5b680...027 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #6 Del Skrevet 19. september 2023 Aldri brukt så mye bil etter at jeg flytta på landet... i byen sto bilen stort sett i garasjen. Anonymkode: 76d0c...743 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #7 Del Skrevet 19. september 2023 Bruker elbil, så billig å kjøre rundt Anonymkode: ae7cb...179 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #8 Del Skrevet 19. september 2023 Det kommer nå an på det da. Det finns da hus i sentrum på bygda og, og da trenger man ikke kjøre til jobb, skole,butikk , lege osv. Men det er klart at man har ikke andre muligheter enn privatbil om man bor langt utpå bygda og ikke rammes av bynære tog og busser. Anonymkode: 741bb...77a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #9 Del Skrevet 19. september 2023 Klart det er vanlig. Avstandene er vanligvis lengre og man er mye mer avhengig av bil for å komme til ting man behøver i hverdagen. Jeg bor i Oslo og eier bil, men kjører den selv kanskje en gang i uka. Når jeg er hos mine foreldre i en småbygd, er det naturlig å kjøre hver gang jeg skal besøke venner, handle noe på butikken, delta på arrangementer m.m. Det er også utbredt å kjøre for å gå i naturen, selv om den er overalt rundt dem. Anonymkode: 9d045...74c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #10 Del Skrevet 19. september 2023 Ja, vi har jo ikke akkurat noe kollektivtransport å skryte av. I bygda der jeg vokste opp var det to bussavganger per dag, og det var skolebussen. Måtte kjøre over alt. Anonymkode: df01a...ecb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 19. september 2023 #11 Del Skrevet 19. september 2023 Har bodd på bygda i 15 år. Kollektivtilbudet har blitt verre etter at NSB/Vy har fått lov til å kjøpe busselskap også. Men...de distansene vi kjører er korte. Vi er kjapt på jobb, butikken, skole, trening osv. Men det er kun bil som er aktuell. Venner som besøker oss fra Bergen, Oslo, Berlin, er stadig overrasket over at vi bruker mindre tid på transport enn dem - mens distansene er lengre. Det er vel litt hipp som happ. Når det gjelder priser: Vi kjøpte hus for betydelig under 2 MNOK for 15 år siden. Verdistigningen har ikke vært like høy som i byen, men mens vi har nedbetalt huset på fem år og jobber nå deltid begge to, er dem som kjøper 50-talls skur i Oslo for 7-8 MNOK nødt til å betjene dyre lån lenge. Bilene vi har hatt har vært veldig mye rimeligere enn dette, men vi har altså minst to biler til enhver tid. Velstand og gode liv blir det begge veier. Det er litt smak og behag, og om å finne ut hva man ønsker for seg selv. Jeg liker å sykle mye og gjør det når jeg kan, er ellers kjempemasse på fjellet gjennom hele året. Vi har fjorden rett foran huset og to båter, SUPer og alt mulig annet rart som barna elsker å leke med. Det er et valg vi gjorde som vi er fornøyde med, men du må gjøre dine egne valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #12 Del Skrevet 19. september 2023 Jeg har flere ganger vurdert flytte ut av byen, men har foreløpig ikke funnet ett sted som frister hvor kjøreavstand til jobb og andre tjenestetilbud er akseptabelt, og hvor inntjeningen på bolig veier opp for bilkostnadene og tiden... Det sier jo selv at du må kjøre mye om du ikke har alt like i nærheten. Anonymkode: b866f...360 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #13 Del Skrevet 19. september 2023 Ja der blir mye ljøring om du har barn. Men du får ned kjøringen med god planlegging. Feks om du kan avtale å kjøre annenhver uke på trening med noen andre som har barn i nærheten. Eller avtale besøk rett etter skolen hjem eller bort. Jeg tar handleturer på slike reiser. Men ukeshandling reduserer også mye kjøring. Når jeg var uten barn, planla jeg ofte møter med andre rett etter jobb. Enten spise borte eller be andre på middag. Er du vant til å bo i by, der alt er rett utenfor døren, tar det nok tid å komme inn i rutiner der du må tenke deg litt mer om iht bruk av bil. Jeg slet med barn med dårlig helse, nå da prisene på drivstoff gikk opp og har ca 30.000 km i året på kjøring på det barnet. Gikk fra bil som brukte litt over en liter med bensin pr.mil og det ble sykt dyrt. Så har byttet til en som går på 0,47 pr.mil. og sparer inn bilen ganske raskt, selv om jeg gikk fra en gammel til ganske ny bil. Nå har barnet flyttet for seg selv og har nesten ingen reiseutgifter. Går ca 2 tanker pr.mnd. og har faste dager jeg er ute på ting. Anonymkode: 39628...eed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #14 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Bruker elbil, så billig å kjøre rundt Anonymkode: ae7cb...179 På bygda? Hvor lader du? Anonymkode: 2fc44...c22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 20. september 2023 #15 Del Skrevet 20. september 2023 Ryddet for brukerangrep,samt svar til dette. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #16 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): På bygda? Hvor lader du? Anonymkode: 2fc44...c22 Man lader hjemme og på jobb. Bor på bygda og har elbil, sparer mye penger. Nå om dagen får vi jo betalt for å lade. Skal man ha elbil så må man ha lader hjemme. Når bilen går over 400km på en lading så er det jo ingen problem. Anonymkode: 322ee...4f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #17 Del Skrevet 20. september 2023 Rart å tru noe annet. Selvsagt må man kjøre overalt på bygda. Anonymkode: f2e36...23c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #18 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Man lader hjemme og på jobb. Bor på bygda og har elbil, sparer mye penger. Nå om dagen får vi jo betalt for å lade. Skal man ha elbil så må man ha lader hjemme. Når bilen går over 400km på en lading så er det jo ingen problem. Anonymkode: 322ee...4f9 Vet ikke hva det er slags bygd du bor i, men sånn luksus har vi ikke her. Anonymkode: 2fc44...c22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #19 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vet ikke hva det er slags bygd du bor i, men sånn luksus har vi ikke her. Anonymkode: 2fc44...c22 Du må sette opp egen lader hos deg selv. Er da ikke luksus. Stikkontakt på jobb. Anonymkode: 322ee...4f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #20 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vet ikke hva det er slags bygd du bor i, men sånn luksus har vi ikke her. Anonymkode: 2fc44...c22 Om du ikke har lader hjemme, og heller ikke kan kjøre til/fra jobb uten lading, så er det jo snakk om dine egne prioriteringer. Det er vel ikke bygda sin feil at du ikke installerer lader hjemme? Det er heller ikke bygda sin feil om du ikke kan lade på jobb? Anonymkode: b866f...360 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå