Gå til innhold

redd for hjertet på adhd medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har nylig begynt på adhd-medisiner (4mnd). Kjenner jeg uroer meg mye over hvordan dette påvirker kroppen, men effekten er såpass at jeg ikke ønsker å slutte heller... Har opplevd en del hjertebank, svimmelhet og en gang hvor jeg mistet følelsen i halve ansiktet. Ikke gjort noen undersøkelser utenom puls og blodtrykk. Føler litt jeg ikke blir tatt seriøst av legen min, men muligens jeg bare overreagerer? Hva slags undersøkelser har dere som bruker ADHD medisiner gjennomgått? Hvordan klare å finne roa med at det går bra?

Anonymkode: 99529...be1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner den. Bare et lite Googlesøk og man får opp at det er mange som sliter med hjertet på disse medisinene. Verste er jo at skaden som skjer på hjertet er permanent. Har en kompis nå som måtte slutte pga høyt blodtrykk og masse hjertebank. Jeg bruker de selv og slet mye med hjertebank før jeg starta på aduvanz og fortalte legen dette. Har i tillegg masse hjertesykdom i familien. Legen tok ikke dette så seriøst, sjekka blodtrykk når jeg begynte på de og så sa legen at hvis jeg ville kunne vi ta ekg en gang i året. Så oppfølginga er elendig 😅

Ser at pulsen min er en del høyere dagene jeg tar medisinene så hjertet jobber jo hardere. Det er jo amfetamin. Mener den eneste medisinen som ikke er sentralstimulerende er strattera, men den fungerte ikke på meg 

Anonymkode: 3d97d...222

Skrevet

TS, du bør dra tilbake til legen igjen hvis dette fortsetter eller blir verre. Ikke vær redd for å "mase" litt, det er meningen at man skal bestille ny time hvis ting ikke blir bedre og man fremdeles plages. Skriv gjerne ned spørsmål du har og ta med deg til timen.

Til AB rett over her: det kan umulig være så mange som får permanent skade på hjertet av disse medisinene, da ville ikke legen til TS skrevet det ut til henne. Hvis man søker etter hjerteskader på nett så er det nettopp hjerteskader man vil få opp. Det betyr ikke at dette er en farlig medisin for TS.

Anonymkode: 121b5...d33

• Liker 2
Skrevet

Regner med det er sentralstimulerende du tar, og da er det jo veldig vanlig med hjertebank. Jeg har mye høyere puls de periodene jeg tar Elvanse og det kan være ganske ubehagelig og plagsomt, men det er ikke farlig. 

Jeg måtte ta EKG, BT og puls før jeg begynte på medisinen, ellers har jeg ingen oppfølging. 

Anonymkode: 4453c...038

• Liker 1
Skrevet

Går på Wellbutrin selv. Har lest den kan fungere mot ADHD. Har ingen hjertebank☺ ADHD medisin kan fremme angst følelse og hjertebank. Spes når de går ut. 

Anonymkode: 31204...e4a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Går på Wellbutrin selv. Har lest den kan fungere mot ADHD. Har ingen hjertebank☺ ADHD medisin kan fremme angst følelse og hjertebank. Spes når de går ut. 

Anonymkode: 31204...e4a

Ja, gikk på wellbutrin i mange år før jeg fikk adhd diagnosen😊 men har bedre effekt på elevans

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Regner med det er sentralstimulerende du tar, og da er det jo veldig vanlig med hjertebank. Jeg har mye høyere puls de periodene jeg tar Elvanse og det kan være ganske ubehagelig og plagsomt, men det er ikke farlig. 

Jeg måtte ta EKG, BT og puls før jeg begynte på medisinen, ellers har jeg ingen oppfølging. 

Ba du om ekg selv?

Skrevet

Jeg har ikke gjennomgått noen undersøkelse i forbindelse med oppstart av adhd-medisiner, men det var heller ikke noen grunn til at jeg burde gjort det. Er i normalt god fysisk form uten tidligere problemer, og de nasjonale retningslinjene inneholder heller ikke krav til at ekg tas, blodtrykk måles etc. Antar legen eller psykiateren din hadde fått utført undersøkelser hvis du hadde vært i risikosonen.

Anonymkode: 7c90f...b18

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte ta ekg før jeg fikk starte.

Ellers så følger jeg med på blodtrykket og pulsen. Har ikke merket noe økning i noen av delene.

Anonymkode: 3728b...e61

Skrevet

Jeg måtte ta ekg og sjekke blodtrykk før jeg fikk starte. Psykiateren var også påpasselig i etterkant med å minne meg på å ta en sjekk en gang i året.

Anonymkode: 278f3...4cb

Skrevet

Ba du om ekg selv?

Nei, psykiateren sendte notat til fastlegen og ba meg bestille time der for EKG. Har funnet ut i ettertid at jeg har en hjertefeil som ikke kan sees på EKG, men det er visstnok ikke til hinder for at jeg kan ta adhd-medisiner. 

Skrevet

Jeg har gått mange år på Ritalin. Jeg fikk problemer med hjertebank. Men så begynte jeg på betablokker(propranolol) og det roet hjertet mitt. 

Anonymkode: 8b7f7...2ce

Skrevet

Jeg fikk adhd diagnose i år. Psykiater fraråder meg likevel adhd medisin pga jeg har en spiseforstyrrelse. Så selv om alle prøver og undersøkelser (ekg, BT og P) er fine, så utgjør det en større risiko for hjerteproblemer. Jeg går derfor på Wellbutrin og det vurderes Strattera. Disse er ikke sentralstimulerende og blir sett på som en ‘light’ adhd medisin. Ofte brukt hos barn.

Anonymkode: 1da84...ae0

Skrevet

Min datter fikk alt for høy puls av adhd-medisin. Vi valgte å slutte da det ikke føltes trygt. Var det ikke en spesialist som satte deg på medisin? Her ble datter iallefall tatt hjerteundersøkelse av.

Anonymkode: fedb5...b6b

Skrevet

Min datter fikk alt for høy puls av adhd-medisin. Vi valgte å slutte da det ikke føltes trygt. Var det ikke en spesialist som satte deg på medisin? Her ble datter iallefall tatt hjerteundersøkelse av.

Anonymkode: fedb5...b6b

Jo, en spesialist ja, men kun møttes en gang og så hatt resten av oppfølging over telefon, og fastlege oppfølging face2face… men har en vikar, og føler meg ikke like trygg/tatt seriøst som med den vanlige fastlegen min.

Pulsen min har også økt en del men skal visstnok ikke være et provlem…

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei! Jeg har nylig begynt på adhd-medisiner (4mnd). Kjenner jeg uroer meg mye over hvordan dette påvirker kroppen, men effekten er såpass at jeg ikke ønsker å slutte heller... Har opplevd en del hjertebank, svimmelhet og en gang hvor jeg mistet følelsen i halve ansiktet. Ikke gjort noen undersøkelser utenom puls og blodtrykk. Føler litt jeg ikke blir tatt seriøst av legen min, men muligens jeg bare overreagerer? Hva slags undersøkelser har dere som bruker ADHD medisiner gjennomgått? Hvordan klare å finne roa med at det går bra?

Det finnes mange forskjellige medisiner. De alle starter på først, har et litt aggressivt utslipp, derav mange bivirkninger. Det finnes en medisin med same virkestoff som i første, men som har et snillere utslipp. Ta det opp med psykiaterne din. Lykke til! 

Anonymkode: 1c7cd...f70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...