Gå til innhold

Normalt at foreldre bidrar i bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.
 

Samboeren min fridde til meg i sommer og vi har startet litt med planleggingen av bryllupet. Den ene dagen var jeg på besøk hos moren min og vi begynte å snakke om bryllupet. Samtalen ledet til budsjett. Jeg har alltid trodd at det er normalt at de som gifter seg står for de økonomiske utgiftene, men ut ifra mor så hørtes det ut som at det er vanlig at foreldre bidrar litt økonomisk. Jeg liker ikke å kreve noe så jeg spurte ikke hva hun tenker.

 

Fikk dere økonomisk støtte fra foreldrene/svigerforeldrene deres? Ikke nødvendigvis penger, men kostbare ting som kaker, pynt, underholding? Selvsagt er dette veldig individuelt men ble nysgjerrig. 

Anonymkode: 5f0af...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (1 minutt siden):

Det er ganske vanlig at foreldrene bidrar. 

Hvordan? Overfører en sum på kontoen da eller? 

Anonymkode: 5f0af...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggriser 😅 Nei, jeg vet ikke om noen som har fått dette i større grad - forbinder dette med amerikanske filmer. Men dersom de ønsker og har midler, så hvorfor ikke..? At det er bryllupsgaver deres? ❤️

Anonymkode: 41d12...e5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan? Overfører en sum på kontoen da eller? 

Anonymkode: 5f0af...a53

Det er sikkert ganske ulikt. Våre foreldre overførte penger til oss. Andre betaler noe konkret. I «gamle dager» var det vanlig at brudens foreldre betalte maten og brudgommens foreldre drikken (eller var det omvendt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er normalt.

Hos oss så insiaterte det wne foreldreparet på å bidra, det andre ikke. 

Anonymkode: 77cbc...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Giftet oss i år, fikk 150 000 fra mine foreldre. Absolutt ikke venter, og vi er veldig takknemlige.

Anonymkode: 7e3ec...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Brunello said:

Det er ganske vanlig at foreldrene bidrar. 

Dette er veldig forskjellig, veldig individuelt og kulturbasert! Om det er et shotgun bryllup av 17-åringer uten inntekt fremtvunget av fundamentalistiske foreldrene fordi tøyta har blitt smelt på tjukka så er det bare rett og rimelig at foreldrene betaler. Om det er to 35-årige direktører med millionlønn som gifter seg i et luksusbryllup med 100 gjester som har pensjonerte foreldre på uføretrygd, så er det uhørt om foreldrene skal betale en eneste krone.

Anonymkode: d9621...efe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er veldig forskjellig, veldig individuelt og kulturbasert! Om det er et shotgun bryllup av 17-åringer uten inntekt fremtvunget av fundamentalistiske foreldrene fordi tøyta har blitt smelt på tjukka så er det bare rett og rimelig at foreldrene betaler. Om det er to 35-årige direktører med millionlønn som gifter seg i et luksusbryllup med 100 gjester som har pensjonerte foreldre på uføretrygd, så er det uhørt om foreldrene skal betale en eneste krone.

Anonymkode: d9621...efe

Like fullt er det antakelig langt oftere de på 35 får støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (7 minutter siden):

Det er sikkert ganske ulikt. Våre foreldre overførte penger til oss. Andre betaler noe konkret. I «gamle dager» var det vanlig at brudens foreldre betalte maten og brudgommens foreldre drikken (eller var det omvendt).

Ja, dette har jeg også lest om i gamle bygdebøker - den gården bryllupet stod i hadde maten , og de tilreisende kom med øl.. 😊 Bruden hadde brudekiste med sengeklær og div utstyr til huset,  mens brudgommen hadde div slåtteutsyr og liknende.. Men kjenner ingen som har fått dekket hele mat eller barregningen i dag… Men dersom noen ønsker  hjelpe til må jo det være veldig fint, eller er det sånn at de vil være med og bestemme også da…? 😉

Anonymkode: 41d12...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vanlig at foreldre bidrar litt. Vi fikk hjelp både økonomisk og i form av tjenester. Ikke noe vi ba om, men det var ønsket fra deres side. 

Mine venninner som har giftet seg har fått lignende hjelp. 

Anonymkode: 94d51...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk 50k av hvert foreldrepar, altså 100k til sammen. Resten betalte vi selv. Ble ca 150k, men hadde gått for et rimeligere bryllup om vi ikke hadde fått så generøse pengegaver

Anonymkode: d51af...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste venninne fikk maten og lokalet betalt av sine foreldre. Selv fikk vi "ingenting". Det er ikke helt riktig å si, for jeg fikk faktisk gave av min biologiske far og stemor. Vi fikk 12.000,- før bryllupet, sånn at vi kunne skyte de inn i bryllupsutgifter. De sa noe sånn som: 2.000,- til hjelp med bryllup, 10.000,- i gave - Men dere velger selv hvordan dere bruker pengene. 

Nå endte det opp med at vi avlyste alt som het feiring, og spiste bare en trivelig middag med forloverne våre istedenfor. Så da ble det jo 12.000,- i gave (spurte om de ville ha igjen alle pengene siden det ikke ble noen feiring, men de ville ikke det ❤️). 

Anonymkode: 7e9f7...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei.
 

Samboeren min fridde til meg i sommer og vi har startet litt med planleggingen av bryllupet. Den ene dagen var jeg på besøk hos moren min og vi begynte å snakke om bryllupet. Samtalen ledet til budsjett. Jeg har alltid trodd at det er normalt at de som gifter seg står for de økonomiske utgiftene, men ut ifra mor så hørtes det ut som at det er vanlig at foreldre bidrar litt økonomisk. Jeg liker ikke å kreve noe så jeg spurte ikke hva hun tenker.

 

Fikk dere økonomisk støtte fra foreldrene/svigerforeldrene deres? Ikke nødvendigvis penger, men kostbare ting som kaker, pynt, underholding? Selvsagt er dette veldig individuelt men ble nysgjerrig. 

Anonymkode: 5f0af...a53

Vi fikk 100 000 sv mine foreldre. Det dekket maten og vinen. 

Anonymkode: 61798...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei.
 

Samboeren min fridde til meg i sommer og vi har startet litt med planleggingen av bryllupet. Den ene dagen var jeg på besøk hos moren min og vi begynte å snakke om bryllupet. Samtalen ledet til budsjett. Jeg har alltid trodd at det er normalt at de som gifter seg står for de økonomiske utgiftene, men ut ifra mor så hørtes det ut som at det er vanlig at foreldre bidrar litt økonomisk. Jeg liker ikke å kreve noe så jeg spurte ikke hva hun tenker.

 

Fikk dere økonomisk støtte fra foreldrene/svigerforeldrene deres? Ikke nødvendigvis penger, men kostbare ting som kaker, pynt, underholding? Selvsagt er dette veldig individuelt men ble nysgjerrig. 

Anonymkode: 5f0af...a53

Det var normalt.  Men er det ikke lengre. Vil de bildra så la de gjøre det

Anonymkode: 2b297...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene våre betalte det meste. 🙈 Men de var også med på mye av planleggingen, og det ble da naturlig å invitere alle tanter og onkler, som sannsynligvis ikke hadde blitt invitert om vi skulle betalt alt selv. 

Anonymkode: eb303...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi fikk rundt 100 000 til sammen av våre foreldre. Veldig glade for det, vi hadde ikke hatt mulighet til å ha en så flott feiring som vi hadde uten den hjelpen. Men nå har våre foreldre god råd, og de ønsket selv at bryllupet skulle være stort og flott og at alle familiemedlemmer skulle delta. 

Anonymkode: 8e837...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planla ut fra at vi ikke fikk noe hjelp annet enn litt praktisk, og så var det vi fikk av pengestøtte en velkommen bonus. Kunne aldri forskuttert pengestøtte.

Anonymkode: db905...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ganske normalt før. Men da var det tross alt flere som forble gift. Med dagen skilsmissestatistikk så er det mer vanlig at paret betaler selv. Dette var ikke ment som surmaga kritikk for at folk bruker penger på bryllup 🙂. Jeg er selv skilt. Foreldrene betalte lokale, mat og drikke. Jeg menerat man bør planlegge ut fra sin egen økonomi, og bli positivt overrasket om foreldre vil bidra. Skjønner at folk som skal gifte seg ikke vil tenke på at forholdet kan ta slutt, og at det gikk 100.000 til bryllup 🙃

Anonymkode: dd6a8...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er ikke vanlig at foreldre betaler det var det før i tiden men ikke nå lenger

nå er bryllup utrolig dyrt og folk har utrolig forskjellig økonomi. mine forelder hadde ikke hatt råd til og bridratt på noen som helst måte. og når bryllup er så urolig dyrt i dag har vi måtte spart i nesten 3 år

Anonymkode: 8a296...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...