Gå til innhold

Har du hatt brystkreft?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget kulen selv, og fastlege henviste til trippeldiagnostikk på Brystdiagnostisk senter på Ullevål (mammografi, ultralyd og biopsi). Fikk svar etter noen uker (tror det er biopsien som tar tid - dette var for 10 år siden). Hormonsensitiv brystkreft. Deretter rett inn i pakkeforløp. Brystbevarende kirurgi to ganger (fikk ikke med seg alt første gangen), deretter cellegift x 16 (tror dette er annerledes nå) og 15 strålebehandlinger. Deretter 5 år med hormonhemmere (arometasehemmere) og Zometa (zoledronsyre) i 5 år. Fikk veldig god oppfølging av både fastlege og sykehus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Havbris skrev (3 minutter siden):

Jeg oppdaget kulen selv, og fastlege henviste til trippeldiagnostikk på Brystdiagnostisk senter på Ullevål (mammografi, ultralyd og biopsi). Fikk svar etter noen uker (tror det er biopsien som tar tid - dette var for 10 år siden). Hormonsensitiv brystkreft. Deretter rett inn i pakkeforløp. Brystbevarende kirurgi to ganger (fikk ikke med seg alt første gangen), deretter cellegift x 16 (tror dette er annerledes nå) og 15 strålebehandlinger. Deretter 5 år med hormonhemmere (arometasehemmere) og Zometa (zoledronsyre) i 5 år. Fikk veldig god oppfølging av både fastlege og sykehus.

Vi mister håret når strålebehandlingen eller cellegift, og hvordan var det? 
Nå går du til årlig kontroll, sant?  

Anonymkode: 3c0e6...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi mister håret når strålebehandlingen eller cellegift, og hvordan var det? 
Nå går du til årlig kontroll, sant?  

Jeg tok håret selv, før det falt av etter 2- 3 cellegiftkurer. Vi laget en "fjerne håret seanse" på badet. Det gikk fint og det vokser ut igjen (i begynnelsen med masse krøller, chemocurls). Fikk noen stråleskader (2. grads forbrenninger). Har gått til årlige kontroller og nå er det snart 10 års kontroll på sykehus.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havbris skrev (27 minutter siden):

Jeg tok håret selv, før det falt av etter 2- 3 cellegiftkurer. Vi laget en "fjerne håret seanse" på badet. Det gikk fint og det vokser ut igjen (i begynnelsen med masse krøller, chemocurls). Fikk noen stråleskader (2. grads forbrenninger). Har gått til årlige kontroller og nå er det snart 10 års kontroll på sykehus.

Jeg syns dere som klare å fjerne håret er tøffe, jeg vet ikke hvordan jeg hadde taklet det. Håret er det eneste jeg bryr meg om, selv om jeg ser ut som en huldra innimellom så har det alltid vært viktig for meg å ha hår. Jeg ble ertet på skolen og jentene i klassen på barneskolen klippet håret mitt, så derfor er håret viktig for meg, hmh.. Jeg syns du er tøff som klarte det! Jeg hadde sluttet å gå ut, kun gått ut på nettene, slik at jeg fikk være i fred for allmenheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Måtte du fjerne brystet eller bare kulen? Jeg våkner på natten det gjør plutselig vondt. Jeg flasser kun på brystvorten og brystet klør, spes hvor kulen er. 

Jeg hadde ikke kul. Men valgte å fjerne brystet, da det et mye brystkreft i min familie. Jeg skal snart fjerne andre bryst, preventivt. 

Jeg fikk satt inn proteste samtidig som jeg fjernet. Det har gått veldig greit. Men samtidig sjokkerende å gå gjennom en stor operasjon som mange friske gjør av egen fri vilje. Jeg nekter å tro at de vet hva de gjør, og hvor omfattende det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...