Gå til innhold

Påtide å gi slipp på ammingen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har et barn på snart 1,5 år som fremdeles ammer flere ganger i døgnet (ber selv om å få pupp). 
Jeg føler ALLE forventer at jeg skal slutte, og føler ikke støtte noen steder lenger. Helsesøster har sagt at jeg bør slutte fordi det ikke er nødvendig lengre, svigermor som er jordmor har flere ganger gitt uttrykk for at jeg burde slutta for lenge siden (trenger ikke amme lengre enn 1 år) og mannen har nå begynt å si at han ikke orker å prøve hverken legge eller hjelpe til på natt sålenge jeg ammer. 

Jeg føler ALLE presser meg til å slutte. Ikke sikkert de gjør det, men for meg oppfattes det veldig slik. 
Har amming fremdeles fordeler, eller er det bare en forstyrrelse? Og er det påtide å slutte, eller kan jeg fortsette med god samvittighet en liten stund til? Hadde i utgangspunktet selv tenkt å amme til barnehagestart er godt etablert og kanskje litt uti mtp sykdommer ol den første tiden. 

Anonymkode: f1f97...5b2

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ammer forsatt jenta mi på 15 mnd inn i barnehagestart. Er anbefalt det fra helsesøster, men ellers er det lite støtte å få. Jeg ammer ikke rundt folk lenger føler man blir uglesett, det er rett og slett litt ubehagelig å forsatt si at man ammer. Samboeren min synes nok egentlig at jeg kan slutte, men vet jo også fordelene og hva jeg har fått anbefalt. 

Det er nok viktig og lytte til seg SELV, det er utrolig vanskelig til tider. Men lev livet og ta avgjørelser som er best for deg og barnet ditt. 

Jeg forstår å at legging kanskje kan være et problem for far, hvis barnet er veldig avhengig av pupp. Men vet du hva, jeg hadde bedt han skjerpe seg, og støtte opp om deg og barnet i stedet for å motarbeide deg! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det ingen andre enn du og barnet som har noe med. Lurer på når folk skal skjønne det…

Vær tydelig på at du følger barnets behov, ikke de voksnes. Min har akkurat fylt ett år og folk har allerede begynt å mase. Jeg slår hardt ned på disse dustekommentarene øyeblikkelig! Messer de videre serverer jeg en hel monolog om ursamfunn, menneskers naturlige instinkt og hvordan et lite barn faktisk ikke følger hverken klokke eller kalender - men sine egne behov. Da blir det stille!

Stå på supermamma! ❤️

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel du som ammer, mens barnet dier. Ingen grunn til å slutte hvis dere er fornøyd med der. Pass på at barnet får tilstrekkelig fast føde.

Anonymkode: 5e2ca...891

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingen til FHI er «minimum hele første leveår og gjerne lenger». WHO anbefaler til to år. Bare fortsett å amme om du og barnet trives med det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje far føler at han ikke slipper ordentlig til pga ammingen. Siden legging og nattevåk blir vanskeligere pga det? Jeg vet ikke. Men jeg slutta tidlig med amming og har sett fordelene det ga oss ift nattesøvn, så jeg aner ikke hvordan det hadde sett ut for oss om vi fortsette å amme. Men forstår at det kan være slitsomt for far , og kanskje han savner deg litt?🤭

Anonymkode: 4aade...c47

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (11 minutter siden):

Anbefalingen til FHI er «minimum hele første leveår og gjerne lenger». WHO anbefaler til to år. Bare fortsett å amme om du og barnet trives med det.

Ja, om man lever i uland ja.

Anonymkode: 27da5...63d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tror du må lese om igjen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Anbefales for alle. Ikke vits i å slutte med noe sunt bare fordi man bor i Norge. 

Anonymkode: b936d...302

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har et barn på snart 1,5 år som fremdeles ammer flere ganger i døgnet (ber selv om å få pupp). 
Jeg føler ALLE forventer at jeg skal slutte, og føler ikke støtte noen steder lenger. Helsesøster har sagt at jeg bør slutte fordi det ikke er nødvendig lengre, svigermor som er jordmor har flere ganger gitt uttrykk for at jeg burde slutta for lenge siden (trenger ikke amme lengre enn 1 år) og mannen har nå begynt å si at han ikke orker å prøve hverken legge eller hjelpe til på natt sålenge jeg ammer. 

Jeg føler ALLE presser meg til å slutte. Ikke sikkert de gjør det, men for meg oppfattes det veldig slik. 
Har amming fremdeles fordeler, eller er det bare en forstyrrelse? Og er det påtide å slutte, eller kan jeg fortsette med god samvittighet en liten stund til? Hadde i utgangspunktet selv tenkt å amme til barnehagestart er godt etablert og kanskje litt uti mtp sykdommer ol den første tiden. 

Bare å fortsette ammingen om du vil. Synes det er supert jeg. Kanskje ikke til stor hjelp, men du får støtte fra meg til å fortsette ammingen 👍 

Anonymkode: d5248...b55

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du fortsetter med amming så lenge du ønsker, og drit i hva andre sier.

MEN jeg forstår far litt her, da det nok er vanskelig for han å bidra; for når puppen er der, da er det ikke mye annet som ofte hjelper. Og han kan da ikke hjelpe med så mye, siden han ikke har noen pupp a gi. Han føler nok at han ikke strekker til, og da er det ikke vits i å en gang prøve, for pupp er det eneste som hjelper.

Anonymkode: 22586...703

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i Amming Uten Grenser på Facebook, der får du masse støtte og informasjon. Ingen grunn til å slutte med ammingen, men hvis du har mer kunnskap om fordelene kan du lettere slå ned på dumme kommentarer fra omgivelsene. ❤️

Hør disse podcastene så får du argumenter i fleng, og gjerne få pappaen til å høre de så han skjønner hvor bra og viktig det er også. 😊

https://spotify.link/chuTb2cfdDb

https://spotify.link/bvq2epefdDb

Flott innsats TS, barnet ditt er heldig! ❤️

Anonymkode: 1c7f4...46f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke nødvendig for næringens del, men ellers bare positivt for immunforsvar, tilknytning, samt lavere risiko for brystkreft til deg. Jeg ammet eldste til hun var nesten 2,5 og fikk bare positive kommentarer på det fra helsestasjonen. Sluttet når jeg var gravid med lillesøster, som er 16 måneder nå og akkurat begynt i barnehagen. Hvor lenge vi ammer denne gangen, er opp til meg og henne og ingen andre. ❤

Anonymkode: 06613...9db

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammer fremdeles et par ganger i løpet av dagen, hun er 1,5 år. Opplever litt det samme som deg, typ fra svigermor og sånn, at det er jo ikke noe vits å amme enda! Vel, for oss har det ingen ulemper, så jeg ser virker ikke hvorfor vi skal kutte bare «fordi».

Jeg sluttet å amme i søvn da hun var rundt kanskje 8-9 mnd (slik at far kunne legge),  og på natt ved 15 mndr da jeg skulle starte i jobb igjen og nattammingen plutselig hadde tatt seg veldig opp igjen… Vi samsover store deler av natten, men å kutte nattammingen gikk likevel veldig greit etter ganske kort tid😊 

Mener virkelig ikke at du må kutte verken sove- eller nattammingen om du ikke føler det er noe negativt for deg! Jeg vil virkelig ikke være en av de andre kjipe🥲 Bare at det er mulig å gjøre det på en grei måte og samtidig bevare dagammingen, hvis det kunne vært en grei løsning for dere❤️

Anonymkode: ec2a2...eb7

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du slutter innen barnet fyller 3 år er det vel innafor. Etter det begynner det å bli veldig rart.

Anonymkode: 580c3...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet vil og du trives med det så er det vel helt ok å fortsette.

Synes det er veldig rart at HS sier du BØR slutte når barnet er 1,5 år. At noe ikke er nødvendig betyr ikke at det ikke kan være positivt.

En fordel med lenger amming er at det reduserer brystkreft. Du kan og lettere roe barnet om det er sint eller lei seg da amming regulerer.

Ammer en på 1,5 år selv men kun til kveld og jeg er ikke som deg, jeg ønsker selv å slutte :D Men det er bare fordi jeg ikke trives med ammingen lenger og fordi jeg håper at det skal gå bedre for far å legge når amming er helt avsluttet. Sånn det er nå så er det jeg som legger når vi begge er hjemme. Har bare utsatt å slutte pga barnehagestart, ønsker at barnet har kommet godt inn i barnehagen før vi gjør en ny endring hjemme (barnet elsker å ammes i søvn så kvier meg litt for å ta det fra barnet selv om jeg selv mistrives)

Anonymkode: dba1e...141

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde forresten at det skulle være umulig å kutte nattamming for noen måneder siden men det gikk veldig fint nesten helt uten gråt. Så du kan jo feks kutte om natta slik at far kan bli mer likestilt deg om natta :) 

Anonymkode: dba1e...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dere jobber med å legge til flere søvn assosiasjoner som ikke er puppen da? :) Så kanskje det blir lettere for far å bidra i leggingen på sikt.

Anonymkode: ecb75...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Synes det er vanskelig å ha ammefri og ikke minst ikke fått deltatt på så mye sosialt med jobben siden alt legges til arbeidsdagens slutt. Føler alle har en forventning om at barnet skal sluttes å amme lenge før 1 år. Er nå 13 måneder. Jeg vil selv amme til 2 år så lenge barnet vil. Var nylig syk og spiste ingenting, bare morsmelk. Ville ikke ha vann eller kumelk. Noe nytte er det med amming. Mannen klager en del også men det er jeg som står for legging og tar oppvåkninger da kun amming hjelper. Han slipper unna mye. Men jeg får bare stå for valget selv.

Anonymkode: b8666...fce

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...