Gå til innhold

London for bygdefolk!

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Den såkalte expressbussen bruker over to timer til Victoria, så den ville jeg styrt unna med mindre det er togstreik (noe det ofte er). Men togene bruker ellers bare en drøy halvtime inn til byen. 

Anonymkode: 6437b...776

Der er riktig 😊 men bussen var iallefall billigere før, og gikk lenger ut over kveld/natt. Greit å ha oversikt over alle muligheter 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når dere lander på Gatwick er det veldig greit å finne seg et hotell langs toglinja som kjører fra Gatwick til London sentrum så slipper dere å bytte tog med bagasje. F.eks i området rundt Kings Cross er det helt ok hoteller til en grei pris - sånn til London å være. F,eks i kjeden Premier Inn. Det er fint å gå fra kings cross til Camden marked langs kanalen. 

Ta vanlig Thames Link tog fra Gatwick, det som heter Gatwick express er mye dyrere, men bruker ikke noe kortere tid inn til byen. 

Anonymkode: 435fe...154

Enig i alt dette. Det er mye bedre å bo nær King's Cross enn Victoria. Området rundt Victoria er mer kaotisk (inkludert selve stasjonen, som er et rent helvete), mens King's Cross både er mer oversiktlig og et område der det er mye å gjøre, og også veldig gode transportlinker til hele byen. Jeg har bodd på flere Premier Inn-hoteller i området, alle er helt greie. King's Cross har fått et veldig løft i de siste årene, særlig området som ligger rett nord og heter Coal Drops Yard, med masse restauranter, butikker og ymse happenings. 

Og ja, ta for all del Thameslink heller enn Gatwick Express. 

Et annet alternativ om dere tar Thameslink er å gå av på Blackfriars stasjon og gå det lille stykket ned til Southwark undergrunnsstasjon; der ligger både et ganske nytt Premier Inn og et helt ok Travelodge. Har ofte bodd i dette området, og liker det godt fordi det er roligere og mindre turistifisert enn mange andre områder, samtidig der som er plenty av koselige kaféer og restauranter, og man er en bitteliten spasertur fra Themsen og f.eks. Tate Modern - veldig enig i tipset over her om å gå langs Southbank! Start gjerne ved Westminster Bridge (Big Ben) og gå på sørsiden av elven til London Bridge eller gjerne helt til Tower Bridge. Masse å se underveis! :) 

Anonymkode: 2a055...081

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

London er en lett by å komme rundt i, selv for oss bondefolk. Undergrunnsbanen er så enkel å forstå da det er flotte skilter der nede. 

Selv fikk vi mest at av tower som severdighet. Da historie er noe vil liker. 

Vi tok hotell ved liverpoolstreet station, da flytoget fra standsted slutter der.

Men hotellet var ikke av de rimeligste. Og når vi kom dit så vi jo at vi godt kunne valgt hotell et stykke fra sentrum pga undergrunnsbanen. Den gikk overlat følte jeg.

Anonymkode: 0f95e...9b4

Skrevet
pop up bruker skrev (13 timer siden):

Hvis dere syns Oslo er en stor by vil jeg faktisk heller anbefale å reise til København. 

London er en utrolig fin by, som jeg elsker og hvor jeg selv har bodd. Jeg vil absolutt ikke anbefale turister som ikke er kjent i london å bo i utkanten! Book hotell nær en togstasjon/tube, og ut fra hvilken flyplass dere skal lande på: tenk på hvilke direktetig fra flyplassaen som går hvor (husk også at tognettet er privatisert og at du derfor ikke kan kjøpe bilett å gå på hvilet som helst tog, men at du kjøper for et konkret selskap). Alt handler om tbane i London så dere må lære dere det. Faktisk utrolig logisk! 

Men om du syns oslo er en stor by foreslår jeg å starte med København 🙏❤️

Enig!  Bo i nærheten av en tube-stasjon, og se gjerne på hvor det er enkelt å komme seg til/fra flyplassen dere skal lande på. Anbefaler også appen CityMapper, den er genial! Skriv inn hvor du skal, og du får opp både kart og ulike reiseruter dit. Hvis dere kun baserer dere på tube og gåing, blir det enklere (slipper buss). Tuben i London er veldig grei, du må bare følge skiltene og holde styr på retning (endestasjonene). Det går fint!! London er herlig! 

Anonymkode: c510f...337

Skrevet

Ellers vil jeg legge til at London er beryktet for dyre og dårlige hotell. Så gjør nøye research, og legg litt penger i hotellet. Det kan bli mye verre enn du kan forestille deg (been there!!!), kan ikke sammenlignes med norske hoteller! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Lander Gatwick. Har 3 dager. Har ikke store ønsker eller mål for turen annet enn å være et sted som er veldig annerledes enn bygda vår. Datteren min er tokulturell og veldig nysgjerrig på pappaen sin kultur (han er britisk desi, men ute av bildet). Så, finne frem til en multikulturell del av London med markeder, gatekunst,  annerledes butikker enn her, kanskje en park, kanskje en musikal. Og litt rimelig hotell (har ca 15000kr til hele turen, dvs fly, hotell og "spending" for 3-4 dager). Har jeg urealistiske forventninger? 

Så fantastisk at akkurat du svarte ❤️

Anonymkode: d052f...1d9

15k inkludert alt er ganske lite, da må dere spare inn på både mat og overnatting, og velge billige aktiviteter. London er DYRT. Se forrige innlegg om hoteller i London. Kan hende dere bør vurdere å bo utenfor sentrum, og ta tuben inn, for å spare på overnattingskostnader. Men gjør uansett nøye research på hotellene… Hvor mye koster billettene, dvs hvor mye er igjen etter at dere har betalt for reisen? Stor forskjell på om dere skal fly fra Kirkenes eller fra Gardermoen…

• Liker 1
Skrevet

Hva med å bo på kfuk-hjemmet når du reiser med barn?

Anonymkode: 019d6...be5

• Liker 2
Skrevet
Stnudenten skrev (1 minutt siden):

London er en dyr, utrygg og lite koselig storby med de samme stressete folkene du finner her. Bygdefolk vil fort kunne utvikle sterk klaustrofobi. Jeg anbefaler Lake District i Cumbria hvis du vil oppleve små koselige landsbyer med skikkelig britisk kultur! Storby kan man igrunn velge alt annet enn London og Paris

Var ikke mitt inntrykk av London, likte byen og skal tilbake. Lavere priser enn Norske på mat og drikke. Ja hotell kan være dyrt og av laber kvalitet, men man skal kun sove der.

Anonymkode: 0f95e...9b4

• Hjerte 1
Skrevet
3 minutter siden, Stnudenten said:

London er en dyr, utrygg og lite koselig storby med de samme stressete folkene du finner her. Bygdefolk vil fort kunne utvikle sterk klaustrofobi. Jeg anbefaler Lake District i Cumbria hvis du vil oppleve små koselige landsbyer med skikkelig britisk kultur! Storby kan man igrunn velge alt annet enn London og Paris

Hva er nærmeste flyplass?

Anonymkode: d052f...1d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig!  Bo i nærheten av en tube-stasjon, og se gjerne på hvor det er enkelt å komme seg til/fra flyplassen dere skal lande på. Anbefaler også appen CityMapper, den er genial! Skriv inn hvor du skal, og du får opp både kart og ulike reiseruter dit. Hvis dere kun baserer dere på tube og gåing, blir det enklere (slipper buss). Tuben i London er veldig grei, du må bare følge skiltene og holde styr på retning (endestasjonene). Det går fint!! London er herlig! 

Jeg vil heller anbefale å ta buss i London. Det tar ikke nødvendigvis noe lenger tid da det ofte tar tid å komme seg inn og ut av undergrunnsstasjonene. Bussen er billigere og man får sett mye av byen. I tillegg slipper man all trengselen i undergrunnen. 

Anonymkode: 43a57...776

Skrevet
3 minutter siden, Stnudenten said:

Alle land er jo billigere på mat og drikke hvis man sammenligner med Norge. Det er ikke mye som minner om England mer i London. Det er roulett å opphilde seg i Paris og London. Spesielt hvis man vil ut etter mørket!

Barcelona, Madrid, Milano, Athen er alle storbyer men som byr på en mer avslappet stemning og bedre klima. 

I Bulgaria har man også Sofia og Varna. 2 fantastiske byer med lang historie og med noe av de billigste prisene man finner. 

London er en trygg by, også etter sola har gått ned. Klart det er større sjanse for å oppleve noe enn i Oslo, men det er fremdeles en veldig trygg storby. Typiske steder det er naturlig for en turist å ferdes er veldig trygge.

Anonymkode: e2482...588

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Mitt tips er å booke hotell så snart som mulig når dere vet når dere skal reise. Hoteller i London er kjempedyre, prisene har hoppet opp i løpet av det siste året. Jeg reiser et par ganger i året på jentetur, og skal dit om en måned, og hotellprisene er høyere enn noensinne denne gangen.

Ville valgt et hotell nært toglinja som går til Gatwick (Blackfriar stasjon er blitt nevnt).

London er kjempegøy med barn, og de får øvd på engelsken sin. Noe er dyrt (musikal, hotell, middag) men andre ting er billige (lunsj: Barna mine elsker lunsjen mest av alt, da kjøper vi meal deals på butikker i nærheten og spiser ute på benker el.l.). Og mye er helt gratis, f.eks. de flotte museene. Mine barn liker British museum, Tate modern art, Natural history museum.

Anonymkode: 6972e...d14

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Selv om London er en storby så har det aldri føltes som det, heller som flere mindre byer som ligger inntil hverandre. Jeg var i Berlin og det føltes enormt i sammenligning, det ble for stort for meg. Om shopping uansett ikke er viktig så ville jeg holdt meg unna Oxford Street og området rundt, myyye folk og stress.

Camden Locke ble nevnt, enig i at det er et kult sted. Jeg synes Mjalloh kom med noen gode forslag, jeg elsket Greenwich da jeg var der. T-banen er vledig enkel å manøvrere seg rundt med, men sjekk gangavstand om dere ikke skal langt. Det er mye ganger og gåing nede i tuben, ofte er det like greit å bare gå mellom til fots om dere bruker Google Map. T-banekartet viser jo en veldig forenklet vrkelighet, og så viser det seg at det var bare 10-15 min. å gå.

Jeg like Brixton/Clapham da jeg var der, bodde på et veldig koselig Inn ved Clapham Common, The Windmill. Litt dyrt kanskje, men det finnes sikkert andre alternativer i nærheten. Lett å komme seg til sentrum og til flyplassen.

Om det ikke er veldig viktig at det er London kan forøvrig Edinburgh anbefales. Og Lake District er virkelig flott.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Så gøy med London. Jeg skal selv med min 12 åring i høstferien. Jeg har fått mange gode tips på Facebook grupper som; London with kids

sist jeg var i London med en 10 og 6 åring bodde vi ved Victoria, det var helt supert. Lett tilgjengelig med toget fra Gatwick. Gangavstand til f.ks Buckingham Palace og en liten t bane tur til Oxford street.

Denne gangen skal vi bo i Covent Garden. Hotell er kjempedyrt, og vi landet på Travel lodge, endte vel på ca 560 pund for 3 netter. Men vi fikk flybilletter til 310kr t/r så da ble ikke totalen så ille. 
street food boder er ikke så dyre, også har du restaurantkjeder som f.ks Giraffe som har billig frokost. Ellers så overlever man noen dager med fast food.

Musicals er kjempedyrt dessverre, men du kan få billige billetter samme dag hvis du bruker apper for dette. Tror en heter Today tix eller noe sånt.

Ellers så er mye i London gratis - og som du sier bare det å gå å suge til seg atmosfæren er helt fantastisk! 

For en flerkulturell atmosfære så er Chinatown også et fantastisk sted.

Anonymkode: d81ce...bc4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil anbefale og bo mest mulig sentralt i London, gjerne i nærheten av Victoria om du drar til Gatwick. Da tar du bare ekspressen(tog) dit. Har du ikke bestilt billett enda så sjekk ut Bravofly, der kan du bestille fly og hotell i ett.

Det er lett å gå rundt i London og tuben fungerer også greit. Du kan og ta båten på Themsen, det er samme som tuben du tæpper bare kortet. Her kan du dra opp til Greenwich og ta taubane over elven. Det er en opplevelse

IFS Cloud Cable Car - Transport for London (tfl.gov.uk)

Vil og anbefale noen av museene, de er gratis Tate modern er fantastisk og kan kombineres med å gå langs elvebredde til eller fra London eye, mye spennende og se her.

Vil og anbefale dette, gratis inngang. Tror kanskje du må bestille plass.

Sky Garden - London's Highest Public Garden

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, fru Alving said:

Bravofly

Hvorfor velge Bravofly? Bedre enn Momondo eller SkyScanner f.eks? Personlig bestiller jeg alltid separat og ikke av tredjeparter. Kan være skjulte forpliktelser og begrensninger

Anonymkode: 92c2e...856

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
fru Alving skrev (15 timer siden):

Jeg vil anbefale og bo mest mulig sentralt i London, gjerne i nærheten av Victoria om du drar til Gatwick. Da tar du bare ekspressen(tog) dit. Har du ikke bestilt billett enda så sjekk ut Bravofly, der kan du bestille fly og hotell i ett.

Det er lett å gå rundt i London og tuben fungerer også greit. Du kan og ta båten på Themsen, det er samme som tuben du tæpper bare kortet. Her kan du dra opp til Greenwich og ta taubane over elven. Det er en opplevelse

IFS Cloud Cable Car - Transport for London (tfl.gov.uk)

Vil og anbefale noen av museene, de er gratis Tate modern er fantastisk og kan kombineres med å gå langs elvebredde til eller fra London eye, mye spennende og se her.

Vil og anbefale dette, gratis inngang. Tror kanskje du må bestille plass.

Sky Garden - London's Highest Public Garden

Dårlig idé, ekspresstoget er mye dyrere enn vanlig tog, og man sparer maks fem minutter.

(Og personlig synes jeg Victoria ikke er noe godt område å bo i, spesielt ikke som førstegangsreisende; som sagt over er det uoversiktlig og jeg synes også det er litt smålugubert.)

• Liker 1
Skrevet

Forstår ikke helt hva som er uoversiktlig med Victoria station, avgangene er på ett plan og enkelt å finne frem. Eneste er at det noen ganger kommer opp ganske sent hvilken plattform toget skal gå fra, men er gjerne den samme som den forrige til samme sted. Og det er små avstander. Ved ankomst er det lett som en plett. St Pancras er et mareritt i forhold. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Å London er da for alle uansett hva man måtte slite med. 
Kan anbefale å bo i området rundt High Street Kensington. Man har nærhet til t bane og sist bodde vi på Holiday inn - fikk en ganske god pris. To med mine ungdommer dit. Var jo nærheten av Kensington gardens og gikk va parken der over til Regent park og så kom vi på toppen av Oxford street og jobba oss bare nedover. T banen hoppet vi på når vi ville. 

Camden town, Notting Hill, Tower hill, Brick Lane (kan virkelig anbefale vintage markedet der om man liker slikt), vi har også tatt turen til Oxford (er jo et stykke ut, men vel verdt et besøk om man har tid).  Ellers er det jo bare å vandre rundt og nyte byen. 

British museum anbefales på det varmeste, Madame Tussaud synes jeg er litt oppskrytt, men det er min personlige mening. Altså man klarer ikke kjede seg i London egentlig :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Forstår ikke helt hva som er uoversiktlig med Victoria station, avgangene er på ett plan og enkelt å finne frem. Eneste er at det noen ganger kommer opp ganske sent hvilken plattform toget skal gå fra, men er gjerne den samme som den forrige til samme sted. Og det er små avstander. Ved ankomst er det lett som en plett. St Pancras er et mareritt i forhold. 

Forklarte meg muligens litt dårlig. ;) Stasjonen i seg selv er for så vidt grei nok, men det er alltid så vanvittig med folk der at man må bane seg frem, og det er støyete og kjipt. I tillegg synes jeg området rundt stasjonen er temmelig utrivelig.

Å komme til Blackfriars er en drøm til sammenlikning; luftig og fint og mye, mye mindre folk, samt at man blir møtt av en nydelig utsikten over Themsen, siden plattformene ligger midt på broa. :hjerter:

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...