AnonymBruker Skrevet 18. september #1 Del Skrevet 18. september Jeg tenkte ta med datteren min på tur til London. Vi har hatt et par tøffe pr pga skolevegring m.m. men nå må det feires at ting ser lysere ut. Vi er ikke reisevant folk og syns Oslo er en svær by. Når jeg ser på kart over London ser det helt uoversiktlig ut. Er det noen som kan anbefale noe? Fra min unge, hipster-lillesøster har jeg blitt anbefalt å bo i litt rimelige deler av byen. Men det sier meg lite! Vi er ikke ute etter natteliv, egentlig ikke shopping heller, men bare å være et helt annerledes sted. Hvordan gjøre det rimelig og oversiktlig for to bygdefolk? Alle tips mottas med takk! Datter er 11 og vil gjerne se en musikal eller lignende. Anonymkode: d052f...1d9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #2 Del Skrevet 18. september Unngå kjedelige overbefolkede Oxford street og velg Covent Garden. Anonymkode: 68cc6...375 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #3 Del Skrevet 18. september Bare å dra til Sverige, så ser man noe større enn ussle Oslo. Anonymkode: af440...a4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #4 Del Skrevet 18. september 1 minutt siden, AnonymBruker said: Unngå kjedelige overbefolkede Oxford street og velg Covent Garden. Anonymkode: 68cc6...375 Har du noen mer konkrete tips? Anonymkode: d052f...1d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 18. september #5 Del Skrevet 18. september Hvis dere syns Oslo er en stor by vil jeg faktisk heller anbefale å reise til København. London er en utrolig fin by, som jeg elsker og hvor jeg selv har bodd. Jeg vil absolutt ikke anbefale turister som ikke er kjent i london å bo i utkanten! Book hotell nær en togstasjon/tube, og ut fra hvilken flyplass dere skal lande på: tenk på hvilke direktetig fra flyplassaen som går hvor (husk også at tognettet er privatisert og at du derfor ikke kan kjøpe bilett å gå på hvilet som helst tog, men at du kjøper for et konkret selskap). Alt handler om tbane i London så dere må lære dere det. Faktisk utrolig logisk! Men om du syns oslo er en stor by foreslår jeg å starte med København 🙏❤️ 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #6 Del Skrevet 18. september Just now, AnonymBruker said: Bare å dra til Sverige, så ser man noe større enn ussle Oslo. Anonymkode: af440...a4a Vi er ofte i Sverige! Vil gi henne noe mer spennende. Anonymkode: d052f...1d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #7 Del Skrevet 18. september Just now, pop up bruker said: Hvis dere syns Oslo er en stor by vil jeg faktisk heller anbefale å reise til København. London er en utrolig fin by, som jeg elsker og hvor jeg selv har bodd. Jeg vil absolutt ikke anbefale turister som ikke er kjent i london å bo i utkanten! Book hotell nær en togstasjon/tube, og ut fra hvilken flyplass dere skal lande på: tenk på hvilke direktetig fra flyplassaen som går hvor (husk også at tognettet er privatisert og at du derfor ikke kan kjøpe bilett å gå på hvilet som helst tog, men at du kjøper for et konkret selskap). Alt handler om tbane i London så dere må lære dere det. Faktisk utrolig logisk! Men om du syns oslo er en stor by foreslår jeg å starte med København 🙏❤️ Ok, vi er anbefalt Brick Lane, Brixton, Campen Marked (pappaen til datter er indisk og vil så gjerne vise henne et ordentlig flerkulturelt sted). Flyet lander evt Gatwick. Er dette steder som er enkelt å finne frem til derfra? Er det hoteller der? Anonymkode: d052f...1d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mjalloh Skrevet 18. september #8 Del Skrevet 18. september Så koselig at dere skal på tur! ♥️ Hvor lenge skal dere være? Hvilken flyplass lander dere på? Har bodd der i flere år, fantastisk by, men avstandene er store. Man bør konsentrere seg om ett område per dag. Hvilke interesser har dere? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 18. september #9 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ok, vi er anbefalt Brick Lane, Brixton, Campen Marked (pappaen til datter er indisk og vil så gjerne vise henne et ordentlig flerkulturelt sted). Flyet lander evt Gatwick. Er dette steder som er enkelt å finne frem til derfra? Er det hoteller der? Anonymkode: d052f...1d9 Jeg bodde faktisk i Brixston! Men jeg ville ikke valgt det som turist. Dere kan heller reise ut dit på utflukt. Mener det er en tråd her på kg som heter den store london tråden, anbefaler den! London er nydelig altså ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #10 Del Skrevet 18. september Herlige London! Foreslår å ta toget fra Gatwick til Victoria stasjon og finne hotell i nærheten. Da slipper dere å dra på bagasjen mer enn nødvendig. Derfra er det veldig greit å ta seg rundt i London med tuben. Hjelpsomme ansatte på alle stasjonene som viser dere hvor dere skal gå. Anonymkode: 1b3d8...525 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #11 Del Skrevet 18. september 1 minutt siden, Mjalloh said: Så koselig at dere skal på tur! ♥️ Hvor lenge skal dere være? Hvilken flyplass lander dere på? Har bodd der i flere år, fantastisk by, men avstandene er store. Man bør konsentrere seg om ett område per dag. Hvilke interesser har dere? Lander Gatwick. Har 3 dager. Har ikke store ønsker eller mål for turen annet enn å være et sted som er veldig annerledes enn bygda vår. Datteren min er tokulturell og veldig nysgjerrig på pappaen sin kultur (han er britisk desi, men ute av bildet). Så, finne frem til en multikulturell del av London med markeder, gatekunst, annerledes butikker enn her, kanskje en park, kanskje en musikal. Og litt rimelig hotell (har ca 15000kr til hele turen, dvs fly, hotell og "spending" for 3-4 dager). Har jeg urealistiske forventninger? Så fantastisk at akkurat du svarte ❤️ Anonymkode: d052f...1d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #12 Del Skrevet 18. september Last ned appen Citymapper eller bruk Google maps til å finne reiserute mellom bydelene. Her ser du forslag til undergrunnsbane, stoppesteder etc. Du kan enten kjøpe billett, fylle opp oystercard med ønsker verdi eller tappe kortet ditt før og etter turen. Viktig at man ikke bruker samme kort til deg og datteren din. Søk litt på TfL sine sider. Tuben er veldig enkel og logisk hvis du bruker bittelitt tid i forkant, og da er det veldig enkelt å reise rundt. Premier inn er en forholdsvis rimelig hotellkjede. Sjekk adressene på googlemaps og se hvor nærmeste tube stasjon er. Anonymkode: 04d6e...fc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #13 Del Skrevet 18. september Hvis dere ikke er reisevante, anbefaler jeg ikke å bo i utkanten av London. Se på et kart over undergrunnen, og pass på at hotellet deres ligger innenfor sone 2. Det er sentralt, og billettene er billigere hvis dere kjøper flerdagers pass i bare to soner. Jeg foretrekker å bo i området rundt Paddington. Sist bodde jeg i nord, ved siden av Arsenal/Highbury. Det er også et ok område. Utkanten er ofte mer shady, jeg hadde nok ikke gjort det med barn. Det er mange måter å reise på i London, men undergrunnen er oversiktlig og rask. Sørg for at hotellet deres ligger ved en undergrunn, da kommer dere alltid dit dere vil. Alternative områder i London er alltid bedre enn de typiske turistfellene, men for førstegangs turister ville jeg lagt opp til å være i sentrum. Det er jo alltid gøyere å se bygningene dere er kjent med fra før, kanskje spesielt for 11-åringen. Jeg tok med meg tvillingene mine dit for første gang da de var 12, og da så vi Big Ben og området rundt Embankment, vi dro i kirker og på Hamley’s. Ikke det jeg prioriterer når vi er uten unger i London, men ungene elsket det. Liker dere Harry Potter kan jeg varmt anbefale studioet. Anonymkode: 9da21...6ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mjalloh Skrevet 18. september #14 Del Skrevet 18. september 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, vi er anbefalt Brick Lane, Brixton, Campen Marked (pappaen til datter er indisk og vil så gjerne vise henne et ordentlig flerkulturelt sted). Flyet lander evt Gatwick. Er dette steder som er enkelt å finne frem til derfra? Er det hoteller der? Anonymkode: d052f...1d9 Gatwick ligger ett godt stykke sør for selve byen, anbefaler ikke å bo så langt ut. Man kan ta både tog, taxi, uber og buss fra gatwick og inn til byen. Camden market er fantastisk, og ligger nord i byen. Camden Lock er etter min mening den mest interessante delen av Camden. Her finner dere marked og street food. Det er også flere koselige puber i området. Brick Lane ligger i øst, og Brixton i sør, men transportnettverket er fantastisk, og man kommer seg lett rundt. www.tfl.gov.uk er den offisielle reiseplanleggeren som inkluderer buss, bane, båt og tog. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chakalaka Skrevet 18. september #15 Del Skrevet 18. september Hei! Jeg har vært masse i London, både som barn, med barn og uten barn.. Som det blir nevnt over her, bo sentralt og prøv å få oversikt på Underground. Bruk Google, Trip Advisor osv.. Mitt beste tips hvis dere har noen severdigheter dere vil få med der: forhåndsbestill billetter! Da går dere forbi køer, og slipper det stresset. Ellers er jo London det du ønsker deg. Med barn ville jeg kanskje siktet meg inn på: Madame Tussauds, London Eye, the London Dungeon, the Tower, hop-on/hop-offbuss: enkel måte å få med seg alle severdigheter- og som transport den dagen. En båttur på Themsen er også veldig kult! Convent Garden er et område i London, med masse kule butikker osv.. Hvis det var sånn at datteren din var gira på musikaler, er dette å finne i samme området. Bydelen heter Soho. Sjekk ut Carnaby Street hvis dere er der. Kan også anbefale China Town. Campden Market har mistet mye av sjarmen sin- men fortsatt helt greit. Shopping: Primark og en tur innom Harrods for å titte- evt Regent Street- med Universal, Disney, Hard Rock osv Buckingham Palace, Elizabeth Tower (Big Ben) og bilde med rød telefonkiosk: Tada! You just did London! Kos dere på tur!! 🫶🏻 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #16 Del Skrevet 18. september Har bodd i London og vil si meg enig i det mange over sier: bo i nærheten av Victoria Station, så er det enkelt å komme seg til/fra flyplass, og dere slipper å bruke to dager på reise. Camden market er kult, og jeg er litt fan av notting hill også. Big ben er et must, og dere kan ta taxibåt på Themsen. Hvis dere vil være skikkelig turister, kan dere ta en sånn rød turistbuss. Da får du sett alle de viktige tingene på en dag, og dere kan gå av og på alle bussene fra samme selskap, dagen lang, som dere selv ønsker. Det er en effektiv måte å få sett ting på. En restaurant som heter Dishoom har veldig god indisk mat! De har den flere steder, men det kan være lurt å booke bord. god tur! Anonymkode: c6f22...f87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #17 Del Skrevet 18. september Må bare si at London er dyrt, så du må planlegge litt for å holde deg innenfor grensen din. Kommer an på hva du må betale for flybilletter. Et «billig» og nytt hotell er Zedwell. Veldig sentralt og lekkert, men under bakken og uten vindu. Blir mer som en innerlugar på båt https://www.zedwellhotels.com/?gad=1&gclid=EAIaIQobChMItbeTioi1gQMVDAB7Ch3QvgVZEAAYAiAAEgLFA_D_BwE Vær smart ved måltider, her fyker pengene. Sandwicher på M&S eller boots, billige matmarkeder etc kan være smart og spennende. Søk evt opp restauranter og finn menyen og priser på forhånd. Flere plasser er det lurt å bestille bord. Den type tur dere snakker om med besøk i flerkulturelle bydeler høres heldigvis billigere ut enn de som skal se alle museer og severdigheter. Enkelte museer er gratis, mens andre er ganske dyre. Anonymkode: 04d6e...fc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #18 Del Skrevet 18. september 30 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, vi er anbefalt Brick Lane, Brixton, Campen Marked (pappaen til datter er indisk og vil så gjerne vise henne et ordentlig flerkulturelt sted). Flyet lander evt Gatwick. Er dette steder som er enkelt å finne frem til derfra? Er det hoteller der? Anonymkode: d052f...1d9 Når dere lander på Gatwick er det veldig greit å finne seg et hotell langs toglinja som kjører fra Gatwick til London sentrum så slipper dere å bytte tog med bagasje. F.eks i området rundt Kings Cross er det helt ok hoteller til en grei pris - sånn til London å være. F,eks i kjeden Premier Inn. Det er fint å gå fra kings cross til Camden marked langs kanalen. Ta vanlig Thames Link tog fra Gatwick, det som heter Gatwick express er mye dyrere, men bruker ikke noe kortere tid inn til byen. Anonymkode: 435fe...154 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mjalloh Skrevet 18. september #19 Del Skrevet 18. september 9 minutter siden, AnonymBruker said: Lander Gatwick. Har 3 dager. Har ikke store ønsker eller mål for turen annet enn å være et sted som er veldig annerledes enn bygda vår. Datteren min er tokulturell og veldig nysgjerrig på pappaen sin kultur (han er britisk desi, men ute av bildet). Så, finne frem til en multikulturell del av London med markeder, gatekunst, annerledes butikker enn her, kanskje en park, kanskje en musikal. Og litt rimelig hotell (har ca 15000kr til hele turen, dvs fly, hotell og "spending" for 3-4 dager). Har jeg urealistiske forventninger? Så fantastisk at akkurat du svarte ❤️ Anonymkode: d052f...1d9 Lander dere på Gatwick, er det desidert lettest å komme seg til Victoria, går både express buss og tog 😊 Det er desidert østkanten av London som har flest innbyggere med indisk opprinnelse. Skal dere bo i øst ville jeg valgt noe rundt Tower Hill (pga. enkel reisevei fra Victoria), eller Stratford (hvor OL ble arrangert i 2012, har også digert nytt kjøpesenter). Dersom dere ønsker å benytte en dag i øst, kan dere da besøke Brick Lane, Shoreditch, Canaria Wharf (financial distrikt med skyskrapere osv.) og Greenwich (veldig koselig område med universitet, stor fin park (GMT), og marked.) Jeg bodde lenge i øst, og trivdes der, men det er ikke alle områdene som er like interessante for turister. Enkelte områder er litt slitne. Fra tower hill, ville jeg tatt thames link (offentlig transport båt) nedover thamesen mot sentrum. Da får dere med dere London eye, bridge, big ben, parlamentet osv. fra elva. Råder dere til å unngå både Oxford street og parlamentet osv. Til fots, det er bare en masse trengsel og veldig mange turister. Skal dere til camden, ville jeg dratt til little venice og tatt canal boat til markedet, en kjempefin opplevelse. Etter camden market, er det lett å komme seg til Covent garden. Her kan dere gå på musical og spise en koselig middag før dere vandrer ned til Leicester Square og videre til trafalgar Square og picadilly circus. Dette er helt magisk på kveldstid! Vest-london er også veldig fint ♥️ her anbefaler jeg portobello market (blandt annet antikk) i Notting hill, tur i Hyde park, og kanskje en tur til Holland park om dere har tid. Notting hill har mange koselig vintage butikker, spisesteder og gater å vandre i. På sørsiden av elva anbefaler jeg borough market (kom sulten, matmarked!), og en vandring på 'South bank' forbi blandt annet Shakespeare globe, tate modern, og London eye. Dere vil se både big ben og andre severdigheter på nordsiden av elva herfra. Det der ble litt langt, men jeg har sikkert glemt noe, så bare spør 🥰 Vdr. Prisen på hotell er jeg ikke helt sikker på hva det ligger på nå, har alltid bodd privat. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #20 Del Skrevet 18. september 13 minutter siden, Mjalloh said: Lander dere på Gatwick, er det desidert lettest å komme seg til Victoria, går både express buss og tog 😊 Den såkalte expressbussen bruker over to timer til Victoria, så den ville jeg styrt unna med mindre det er togstreik (noe det ofte er). Men togene bruker ellers bare en drøy halvtime inn til byen. Anonymkode: 6437b...776 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå