Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #81 Skrevet 19. september 2023 (endret) anonym 4545 skrev (17 minutter siden): Fossilbilen er nok ikke steindød på verdensbasis. Verden er litt større enn vesteuropa og USA. Enda en som kommenterer uten å sjekke fakta først... Eu+ USA+ Kina utgjør 85% av det globale bilmarkedet. Kina er størst med ca 36 % av verdens bilsalg..og i år passerer elbilandelen av nybilsalget i Kina 40%..til neste år ca. 50... Basert på utviklingen fram til nå ser det ut som om de siste fossilbilprodusentene i verden vil stenge ila 2028.. Endret 19. september 2023 av BMA
Kipling Skrevet 19. september 2023 #82 Skrevet 19. september 2023 (endret) 3 hours ago, BMA said: Hææ?...Du skrev "voldtekt av naturen gjort av barnearbeidere" Påstår du at du mente noe som helst annet enn barn som tok ut kobolt fra gruver i Kongo?..Yndlingssvadaet til dieselleiren og disinformantene fra oljeindustrien...Finnes ikke barnearbeid i Litiumproduksjonen Den andre skivebommen er at du påstår strømmen kommer fra kull...Delvis sant i Kina og Europa men andelen kullstrøm på nettet minsker rask som bare fy..her hjemme finner du ikke et elektron som er satt i bevegelse på et kullkraftverk. Den tredje skivebommen er at du påstår elbiler er miljømessig katastrofe...helt høl i hodet-påstand...fossilbiler og oljeindustrien er miljømessige katastrofer. Du finner ikke en forsker i verden som mener noe annet! Ok, så nå er det bare voksne som voldtar naturen? Jaja, marginalt bedre kanskje. Men tror ikke forholdene i Chile er spesielt gode, selv om de ikke bruker barn. Har ikke sagt at all strømmen kommer fra kull, har sagt at den marginale strømmen kommer fra kull. Det ekstra ordet inni der betyr faktisk noe. Spiller ingen rolle om det er et eneste elektron fra kull på det norske nettet, for så lenge det kunne gått et elektron ut av nettet som kunne erstatet et elektron som kommer fra kull, men istedet gikk i elbilen din, så er den marginale strømmen kull og da kjører du på kull, for ditt forbruk øker produksjonen i et kullkraftverk. Når marginal strøm kommer fra kull, og det går energi tapt i alle ledd, i tillegg til alle mineralene som skal til for å lage batteriene, så sier det seg selv at de må være mye mer skadelige enn bensin. Bensin er en renere energi enn kull i utgangspunktet (dramatisk også) og du mister energi i prosessen med å sende det gjennom strømnettet og lade batteri etc. Hadde vi levd i en perfekt verden hvor all strømmen kom fra solkraft, så hadde det vært noe annet. Endret 19. september 2023 av Kipling 1
Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #83 Skrevet 19. september 2023 Kipling skrev (24 minutter siden): Ok, så nå er det bare voksne som voldtar naturen? Jaja, marginalt bedre kanskje. Men tror ikke forholdene i Chile er spesielt gode, selv om de ikke bruker barn. Har ikke sagt at all strømmen kommer fra kull, har sagt at den marginale strømmen kommer fra kull. Det ekstra ordet inni der betyr faktisk noe. Spiller ingen rolle om det er et eneste elektron fra kull på det norske nettet, for så lenge det kunne gått et elektron ut av nettet som kunne erstatet et elektron som kommer fra kull, men istedet gikk i elbilen din, så er den marginale strømmen kull og da kjører du på kull, for ditt forbruk øker produksjonen i et kullkraftverk. Når marginal strøm kommer fra kull, og det går energi tapt i alle ledd, i tillegg til alle mineralene som skal til for å lage batteriene, så sier det seg selv at de må være mye mer skadelige enn bensin. Bensin er en renere energi enn kull i utgangspunktet (dramatisk også) og du mister energi i prosessen med å sende det gjennom strømnettet og lade batteri etc. Hadde vi levd i en perfekt verden hvor all strømmen kom fra solkraft, så hadde det vært noe annet. 🙈..Til å le seg ihjel av! Du påstår at det er større energitap ved å bruke elbil kontra bensinbil?.. Bensin har en virkningsgrad på 30 % i motoren!..og det er etter det er pumpet opp fra under havbunnen og fraktet halve jorda rundt i et fossildrevet skip og varmet opp til kokende i et energisløsende og sterkt forurensende raffineri ...Ikke rart det blir dyrt.. Heldigvis er svineriet snart borte.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #84 Skrevet 19. september 2023 Hadde valgt EL 10 av 10 ganger 😊 Anonymkode: 6f527...840
-jk- Skrevet 19. september 2023 #85 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Elbil kjører fortsatt kilometeren til under halv pris ved 10 kr/l. Jeg hadde valgt el for enkelt bilhold og mindre tull. Slipper stanken og alt maset om "varmkjøring" og slikt også. Anonymkode: 11137...751 Forskjellen er større enn det med dagens strømpriser. Ligger på ca. 6 øre/km i strøm for konas Model 3 nå. En bil som bruker 0,4l på mila til 10,- per liter vil koste 40 øre/km. Altså nesten 7 ganger så mye. Tar vi de mer realistiske 22,- per liter og 0,5l/mil så er kilometerkostnaden oppe i 110 øre eller ca. 18 ganger så dyrt. 1
-jk- Skrevet 19. september 2023 #86 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er jo fordi hybrider er gode biler med lang levetid, det er ikke nødvendig å bytte de ut like ofte. Jeg har tenkt å kjøre hybriden min i hvertfall 10 år til, og når den ryker kjøper jeg enda en brukt hybrid, så mitt forbruk vil aldri vises i statistikken over nybilsalget. Anonymkode: 2b709...241 Problemet ditt blir nok på sikt å finne noe særlig utvalg av brukte hybrider. De selges jo snart ikke lengre. Bruktbilkjøperne er prisgitt hva nybilkjøperne velger, om man ser stort på det.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #87 Skrevet 19. september 2023 Kjøpte min første bil i 1995. Har siden da eid både diesel og bensinbiler av ulike varianter og prisklasser. Hatt EL som tjenestebiler de siste 4 årene. Kjøpte i Sommer en ny EL-bil. Jeg syntes nesten det blir komisk å drive med disse sammenligningene. En ny, god EL-bil overgår fossilt på alle mulige måter. De konkurrerer i ulike divisjoner. Eneste som er sikkert, er at jeg har eid min siste fossil. Anonymkode: 6f527...840
Kipling Skrevet 19. september 2023 #88 Skrevet 19. september 2023 53 minutter siden, BMA said: 🙈..Til å le seg ihjel av! Du påstår at det er større energitap ved å bruke elbil kontra bensinbil?.. Bensin har en virkningsgrad på 30 % i motoren!..og det er etter det er pumpet opp fra under havbunnen og fraktet halve jorda rundt i et fossildrevet skip og varmet opp til kokende i et energisløsende og sterkt forurensende raffineri ...Ikke rart det blir dyrt.. Heldigvis er svineriet snart borte. Det å frakte oljen er et tap på noe sånn som 2%, hva er tapet på å frakte elektrisitet, 50%? Og kull forurenser vel noe sånn som 10 gangeren av bensin, så 30% effektivitet er fortsatt bedre enn det svineriet du kjører rundt i.
Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #89 Skrevet 19. september 2023 Kipling skrev (Akkurat nå): Det å frakte oljen er et tap på noe sånn som 2%, hva er tapet på å frakte elektrisitet, 50%? Og kull forurenser vel noe sånn som 10 gangeren av bensin, så 30% effektivitet er fortsatt bedre enn det svineriet du kjører rundt i. Nei det regnestykket ditt er feil og tilbakevist en rekke ganger..Selv om vi kjørte elbiler på 100% skitten kullstrøm forurenser elbilen mindre enn utdaterte fossilbiler! Bortsett fra det er denne diskusjonen bortkastet tid fordi fossilbilen forsvinner før 2030...samme f hva du mener om den saken.. Og etter den til vil alt av transport på landjorda gå på strøm...
Kipling Skrevet 19. september 2023 #90 Skrevet 19. september 2023 3 minutter siden, BMA said: Nei det regnestykket ditt er feil og tilbakevist en rekke ganger..Selv om vi kjørte elbiler på 100% skitten kullstrøm forurenser elbilen mindre enn utdaterte fossilbiler! Bortsett fra det er denne diskusjonen bortkastet tid fordi fossilbilen forsvinner før 2030...samme f hva du mener om den saken.. Og etter den til vil alt av transport på landjorda gå på strøm... Du må gjerne vise meg det regnestykket, veldig nysgjerrig på forutsetningene som er brukt der. 😅 Hvis du er naiv nok til å tro det, så har du nok rett i at diskusjon med deg er bortkastet.
anonym 4545 Skrevet 19. september 2023 #91 Skrevet 19. september 2023 BMA skrev (3 timer siden): Enda en som kommenterer uten å sjekke fakta først... Eu+ USA+ Kina utgjør 85% av det globale bilmarkedet. Kina er størst med ca 36 % av verdens bilsalg..og i år passerer elbilandelen av nybilsalget i Kina 40%..til neste år ca. 50... Basert på utviklingen fram til nå ser det ut som om de siste fossilbilprodusentene i verden vil stenge ila 2028.. Fakta var tross alt at elbiler utgjorde 14 % av nyregistreringer i 2022 i verden. 1
Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #92 Skrevet 19. september 2023 Kipling skrev (Akkurat nå): Du må gjerne vise meg det regnestykket, veldig nysgjerrig på forutsetningene som er brukt der. 😅 Hvis du er naiv nok til å tro det, så har du nok rett i at diskusjon med deg er bortkastet. Volvo blir første av de gamle i bilbransjen som går 100% over til elbilproduksjon, Ceo Jim Rowan erklærte under Climate week NYC at Volvos siste fossilbil ruller ut fra fabrikken tidlig i 2024...
Kipling Skrevet 19. september 2023 #93 Skrevet 19. september 2023 Just now, BMA said: Volvo blir første av de gamle i bilbransjen som går 100% over til elbilproduksjon, Ceo Jim Rowan erklærte under Climate week NYC at Volvos siste fossilbil ruller ut fra fabrikken tidlig i 2024... Mhm, og for hver gjeng med tullinger som gjør det så blir profitten høyere og høyere for de som fortsetter å produsere bensinbiler når det er det kundene vil ha.
Kipling Skrevet 19. september 2023 #94 Skrevet 19. september 2023 1 minutt siden, BMA said: Volvo blir første av de gamle i bilbransjen som går 100% over til elbilproduksjon, Ceo Jim Rowan erklærte under Climate week NYC at Volvos siste fossilbil ruller ut fra fabrikken tidlig i 2024... Fortsatt nysgjerrig på å se regnestykket.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #95 Skrevet 19. september 2023 EL, såklart. Knuser fossil på alle områder, er ingenting å tenke på. Anonymkode: 7439d...9f2
Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #96 Skrevet 19. september 2023 Kipling skrev (4 minutter siden): Fortsatt nysgjerrig på å se regnestykket. Da får du bare google da.
Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #97 Skrevet 19. september 2023 Kipling skrev (9 minutter siden): Mhm, og for hver gjeng med tullinger som gjør det så blir profitten høyere og høyere for de som fortsetter å produsere bensinbiler når det er det kundene vil ha. 🙈..Ja ser sånn ut...markedsandel på 1,1% i forrige mnd...og synkende..🙈😂..tror du salget går under null?
Kipling Skrevet 19. september 2023 #98 Skrevet 19. september 2023 6 minutter siden, BMA said: 🙈..Ja ser sånn ut...markedsandel på 1,1% i forrige mnd...og synkende..🙈😂..tror du salget går under null? Elbiler var 14% av bilsalget i EU i juli. Lang vei fra 86% til null.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #99 Skrevet 19. september 2023 Velger fossilbil uansett drivstoff pris.. Blir aldri EL bil her i gården Anonymkode: 6494b...c33 1
Kipling Skrevet 19. september 2023 #100 Skrevet 19. september 2023 12 minutter siden, BMA said: Da får du bare google da. Når du selv ikke klarer å backe opp din egen påstand med en link til regnestykket, så gidder ikke jeg å kaste bort tiden på å google etter noe som ikke finnes. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå