Gå til innhold

Hadde du valgt el.bil eller fossilbil om drivstoffprisen var kr. 10 -15 pr liter.?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Har i sommer vert på besøk hos slektninger i  New York, og  vi har kjørt mye rundt der i løpet av oppholdet der  trafikkbildet ikkje samanlignes  med  noen Norsk byer. Nå er det blitt sagt at el.bil salget i  USA har økt  kraftig , og stadig flere kjører el.biler. Pussigt nok har ein ikkje sett hverken en eneste ladestasjon eller el.bil under oppholdet. Ifølge slektninger som har bodd mange år i  New York, Brooklyn, North port er  fossil, og gassbiler fortsatt vanleg syn på veiene. Bensin / deisel prisene i USA ligger fortiden  på igjennomsnittleg  kr. 10-13 pr. liter. og selv med  så lave priser er det mange amerikanere som klager over høye drivstoffpris

Er det grunn til å tru at nordmenn  er mer miljø-og klimavennlige en amerikanere sidan stadig flere  nordmenn  velger el.biler ?

Målsettingen er at fossilbiler skal bort fra veiene, og erstattes med el.biler, men hvor mange vindmøller må etterhvert til for å dekke det fremtidige  kraftbehovet i norge når fossilbilene er borte fra veiene. ?  Vindmølleparken er slett ikkje noe vakkert syn, og også de er en  forurensningskilde .

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gEpGE5/flere-er-bekymret-dette-boer-du-ha-hjemme 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fossilbil. Det er ingen el-bil på markedet som tilfredsstiller behovene mine samtidig som jeg har råd til å kjøpe den.

Anonymkode: 998a7...f44

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fossilbil frem til det kommer en el bil som ikke ruinerer budsjettet mitt og samtidig dekker behovet mitt. Bor på et sted det kan bli styggkaldt om vinteren, ta det i kombinasjon med lang vei til jobb så må jeg ha en el bil som koster mer enn den smaker. 

Anonymkode: db33a...f12

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selvsagt valgt El-bil dersom jeg hadde hatt økonomi til det. Men jeg er avhengig av 4wd, god plass og generelt en bil som tåler vinter. Skal jeg ha de kvalifikasjonene i el-bil, må jeg ha billån. Så da blir det fossil.

Anonymkode: 0f1da...cda

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger fossilbil selv med dagens priser. El-bil blir for mye styr mtp rekkevidde. Dessuten har jeg ikke råd til å kjøpe el-bil med «bra» rekkevidde. Kjøper bil til 50-60 000 som jeg tenker å bruke opp, og det er den mest økonomiske løsningen jeg har funnet til nå. Samlet verditap pr. år + vedlikehold er fortsatt billigere enn bare verditapet på ny, dyr bil. 

Anonymkode: d18c4...c21

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen år vil fossilbiler troleg bli vel miljø-og klimavennlig som el.biler, og til flere som kjøper el.biler vil drivstoffutgiftene gradvis synke, og etterhvert troleg  bli halvert. Avgiftsnivået vil gradvis troleg øke, og det vil bli like dyrt å kjøre el.bil som fossilbiler

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil kjører fortsatt kilometeren til under halv pris ved 10 kr/l. Jeg hadde valgt el for enkelt bilhold og mindre tull. Slipper stanken og alt maset om "varmkjøring" og slikt også.

Anonymkode: 11137...751

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drivlinje avgjør ikke for meg, jeg liker all teknologi. Pris, kvalitet og komfort er mine kriterier. Den dagen jeg får tesla X/S kvalitet til under 150.000 ( brukt) er el like aktuelt som andre biler.

Anonymkode: c28fa...6f6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vet, alle kjører så store biler i USA, og i tillegg kjører så lange strekninger hver dag, at det blir dyrt med bensin lell. Vi var på USa tur for noen år siden og brukte masse penger bensin, husker jeg. 

Anonymkode: dbb7f...ad5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare Norge som tror dem skal redde verden med El biler,kjører fossil (ekte bil)så lenge jeg kan.El bil kjører jeg på tivoli🤣

Anonymkode: bf909...43a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fossilbiler er sykt kjipe å kjøre sammenlignet med elbiler. Hadde valgt elbil selv om bensin kostet 5 kroner literen.

Anonymkode: 40eac...810

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kun i Norge el er billigere enn fossil, pga mindre avgifter. E-Golf er dyrere enn fossil i Tyskland, feks. 

Så å kjøpe el et sted man ikke har tilstrekkelig lademulighet om man skal lenger enn bilens rekkevidde, er styrete. Strøm koster vel litt også. 

Anonymkode: a8690...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt dem som kjøper fossil bil om de ikke kjører så mye og skal ha en billig bruktbil, men for å kjøpe en NY fossilbil nå så må du jo være tilbakestående.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...