AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #61 Skrevet 19. september 2023 BMA skrev (13 minutter siden): Hybrider er i vinden ja..!.🙈😂👍.. Salget har iflg de offisielle tallene fra OFV falt 48% ift august i fjor... Og VW f.eks, har sagt opp massevis av folk fordi salget av hybrider i Tyskland er omtrent borte...Hybrider forsvinner t.o.m før de siste fossilbilene..og det blir jaggu ikke lenge til.. Det er jo fordi hybrider er gode biler med lang levetid, det er ikke nødvendig å bytte de ut like ofte. Jeg har tenkt å kjøre hybriden min i hvertfall 10 år til, og når den ryker kjøper jeg enda en brukt hybrid, så mitt forbruk vil aldri vises i statistikken over nybilsalget. Anonymkode: 2b709...241 4 1
Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #62 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo fordi hybrider er gode biler med lang levetid, det er ikke nødvendig å bytte de ut like ofte. Jeg har tenkt å kjøre hybriden min i hvertfall 10 år til, og når den ryker kjøper jeg enda en brukt hybrid, så mitt forbruk vil aldri vises i statistikken over nybilsalget. Anonymkode: 2b709...241 Så etter ditt skjønn har en hybrid med flere deler under panseret enn et jagerfly lang levetid?...Kan man spørre lang levetid ift. Hva?..
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #63 Skrevet 19. september 2023 BMA skrev (4 minutter siden): Så etter ditt skjønn har en hybrid med flere deler under panseret enn et jagerfly lang levetid?...Kan man spørre lang levetid ift. Hva?.. Ift elbiler. Vi har per i dag en 2003 og en 2007 i husholdningen, og de har enda mange gode år igjen på veien. Hva er levetiden til en elbil? Anonymkode: 2b709...241 3 1
Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #64 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ift elbiler. Vi har per i dag en 2003 og en 2007 i husholdningen, og de har enda mange gode år igjen på veien. Hva er levetiden til en elbil? Anonymkode: 2b709...241 Variabelt men mye lenger enn en hybrid eller fossilbil. Brorparten av alle elbiler i verden har Litium/ jernfosfat batterier nå, antatt levetid over 1 million km.. Det nye nå er Sodium ion batterier der katoden er Natrium og anoden gjerne karbon eller grafitt..Altså salt og kull! Enda lengre levetid, bedre kuldeegenskaper og enda billigere fordi råstoffet koster peanøtter...
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #65 Skrevet 19. september 2023 BMA skrev (17 minutter siden): Variabelt men mye lenger enn en hybrid eller fossilbil. Brorparten av alle elbiler i verden har Litium/ jernfosfat batterier nå, antatt levetid over 1 million km.. Det nye nå er Sodium ion batterier der katoden er Natrium og anoden gjerne karbon eller grafitt..Altså salt og kull! Enda lengre levetid, bedre kuldeegenskaper og enda billigere fordi råstoffet koster peanøtter... Hvis dette stemmer burde jo nybilsalget gå drastisk ned, for da er det jo ingen som kommer til å ha behov for å bytte ut bilene sine noensinne. Anonymkode: 2b709...241 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #67 Skrevet 19. september 2023 2 hours ago, Acer said: Klimaendringene har også sine utfordringer for omstilling av elektrisifiseringen av samfunnet, og det vil også ha sine kostnader både for amerikanere, og nordmenn flest. Norge er fortsatt av de få landene i verden hvor elektrisk kraft har vert den største energikilden både til oppvarming av boliger, industriell virksomhet. Fortsatt er gass, og fossil oppvarmingskilden til mange husstander både i Europa, og USA, og ser ikkje heilt for meg hvordan solenergien på sikt vil kunne ersatte dette, og til hvilke kostnader. Behovet for elektrisk kraft vil bli økende, og grunn til å tru at det vil også prisene. Skal fossilbilene vere borte fra gatebildet både i USA og Norge så begynner det vel å haste med utbygging av elektrisk kraft, ladestasjoner, servicenettverk, m.m. I Norge så er dette ganske bra allerede og det utbygges mye fremover Anonymkode: e0b8c...281
Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #68 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis dette stemmer burde jo nybilsalget gå drastisk ned, for da er det jo ingen som kommer til å ha behov for å bytte ut bilene sine noensinne. Anonymkode: 2b709...241 Jo alle med utdaterte fossilbiler
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #69 Skrevet 19. september 2023 BMA skrev (7 minutter siden): Jo alle med utdaterte fossilbiler Og hva skjer med bilprodusentene når alle har gjort det da? De går jo konkurs alle sammen hvis de skal produsere biler som potensielt går en million kilometer. Anonymkode: 2b709...241 1
Kipling Skrevet 19. september 2023 #70 Skrevet 19. september 2023 18 hours ago, Acer said: Har i sommer vert på besøk hos slektninger i New York, og vi har kjørt mye rundt der i løpet av oppholdet der trafikkbildet ikkje samanlignes med noen Norsk byer. Nå er det blitt sagt at el.bil salget i USA har økt kraftig , og stadig flere kjører el.biler. Pussigt nok har ein ikkje sett hverken en eneste ladestasjon eller el.bil under oppholdet. Ifølge slektninger som har bodd mange år i New York, Brooklyn, North port er fossil, og gassbiler fortsatt vanleg syn på veiene. Bensin / deisel prisene i USA ligger fortiden på igjennomsnittleg kr. 10-13 pr. liter. og selv med så lave priser er det mange amerikanere som klager over høye drivstoffpris Er det grunn til å tru at nordmenn er mer miljø-og klimavennlige en amerikanere sidan stadig flere nordmenn velger el.biler ? Målsettingen er at fossilbiler skal bort fra veiene, og erstattes med el.biler, men hvor mange vindmøller må etterhvert til for å dekke det fremtidige kraftbehovet i norge når fossilbilene er borte fra veiene. ? Vindmølleparken er slett ikkje noe vakkert syn, og også de er en forurensningskilde . https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gEpGE5/flere-er-bekymret-dette-boer-du-ha-hjemme Nei, det er grunn til å tro at nordmenn er mer tjukke I huet en amerikanere. Elbiler er jo miljømessige katastrofer. Marginal strøm er kullbasert, så kjører du elbil kjører du på kull, og ikke bare det men du subsidierer voldtekt av naturen gjort av barnearbeidere, for det er det som er realiteten med produksjonen av batteriene elbilene bruker.
Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #71 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og hva skjer med bilprodusentene når alle har gjort det da? De går jo konkurs alle sammen hvis de skal produsere biler som potensielt går en million kilometer. Anonymkode: 2b709...241 Du berører et tema som har absolutt ingen ting med levetiden til elbilbatterier å gjøre. Alle biler uansett drivstofftype kan gå en million mil om en vil, bare sveise rust og bytte deler det. Men ja, det ser ut som de aller fleste bilprodusenter du kan navnet på vil være borte eller oppkjøpt av de du ikke kan navnet på før 2030.
Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #72 Skrevet 19. september 2023 Kipling skrev (2 minutter siden): Nei, det er grunn til å tro at nordmenn er mer tjukke I huet en amerikanere. Elbiler er jo miljømessige katastrofer. Marginal strøm er kullbasert, så kjører du elbil kjører du på kull, og ikke bare det men du subsidierer voldtekt av naturen gjort av barnearbeidere, for det er det som er realiteten med produksjonen av batteriene elbilene bruker. Kobolt finnes ikke i de aller aller fleste elbiler på markedet i dag .Hva med å sette av 1 min. til å google før du strør om deg med svada?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #73 Skrevet 19. september 2023 BMA skrev (2 minutter siden): Du berører et tema som har absolutt ingen ting med levetiden til elbilbatterier å gjøre. Det har alt med levetiden til elbilbatterier å gjøre. Ingen bilprodusent vil bruke så gode batterier i bilene sine selv om teknologien eksisterer, ettersom det vil være selvmord for bedriften. Anonymkode: 2b709...241 3
Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #74 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har alt med levetiden til elbilbatterier å gjøre. Ingen bilprodusent vil bruke så gode batterier i bilene sine selv om teknologien eksisterer, ettersom det vil være selvmord for bedriften. Anonymkode: 2b709...241 Og likevel gjør de altså det...🙈😂...Det finnes massevis med BYD som går som taxi i Kinas storbyer og som har over 750k på telleren og aldri har byttet batteri .
Gjest Acer Skrevet 19. september 2023 #75 Skrevet 19. september 2023 (endret) Kipling skrev (19 timer siden): Nei, det er grunn til å tro at nordmenn er mer tjukke I huet en amerikanere. Elbiler er jo miljømessige katastrofer. Marginal strøm er kullbasert, så kjører du elbil kjører du på kull, og ikke bare det men du subsidierer voldtekt av naturen gjort av barnearbeidere, for det er det som er realiteten med produksjonen av batteriene elbilene bruker. Tidligere dominerte m.a. WV passat trafikkbilde i gatene i New York, men nå var de nesten ikkje å sjå. Regner med det har samanheng med motorfadesen som blei avslørt, og tilbakekalling av mange hundre tusen biler, og etterfølgende søksmål. Nå ser det uttil å vera Japanske biler som dominerer trafikkbilde, men standarden på de aller fleste bilene ser uttil å vera på eit langt høgre nivå en europeiske biler. Misstenker det må vera en grunn til at el. biler var i mindretall å sjå på veien i New York, og heller ikkje attraktive biler ifølge kjentfolk der, men gass og fossil. Endret 20. september 2023 av Acer
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #76 Skrevet 19. september 2023 BMA skrev (Akkurat nå): Og likevel gjør de altså det...🙈😂...Det finnes massevis med BYD som går som taxi i Kinas storbyer og som har over 750k på telleren og aldri har byttet batteri . I et HELT annet klima. Det kan jo ikke sammenlignes med norske forhold i det hele tatt. Dessuten er det ikke bare km som har betydning for batteriet, alder spiller også inn. Batteriet på hybriden min er 15 år gammelt og i perfekt stand, vis meg et tilsvarende elbilbatteri. Anonymkode: 2b709...241 1
Kipling Skrevet 19. september 2023 #77 Skrevet 19. september 2023 30 minutter siden, BMA said: Kobolt finnes ikke i de aller aller fleste elbiler på markedet i dag .Hva med å sette av 1 min. til å google før du strør om deg med svada? Mhm... hva med lithium? Finnes lithium i elbiler på markedet i dag? Kanskje du skal sette av 1 min til å google det.
Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #78 Skrevet 19. september 2023 Kipling skrev (49 minutter siden): Mhm... hva med lithium? Finnes lithium i elbiler på markedet i dag? Kanskje du skal sette av 1 min til å google det. Hææ?...Du skrev "voldtekt av naturen gjort av barnearbeidere" Påstår du at du mente noe som helst annet enn barn som tok ut kobolt fra gruver i Kongo?..Yndlingssvadaet til dieselleiren og disinformantene fra oljeindustrien...Finnes ikke barnearbeid i Litiumproduksjonen Den andre skivebommen er at du påstår strømmen kommer fra kull...Delvis sant i Kina og Europa men andelen kullstrøm på nettet minsker rask som bare fy..her hjemme finner du ikke et elektron som er satt i bevegelse på et kullkraftverk. Den tredje skivebommen er at du påstår elbiler er miljømessig katastrofe...helt høl i hodet-påstand...fossilbiler og oljeindustrien er miljømessige katastrofer. Du finner ikke en forsker i verden som mener noe annet!
Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #79 Skrevet 19. september 2023 Acer skrev (18 timer siden): og salget av antall fossilbiler har økt dramatisk den senere tid 🙈😂👏..Løgn og fantasi fra ene enden til den andre!..Sånn omtrent HVOR har salget av fossilbiler økt da mener du? Iflg de offisielle tallene for Norge som legges ut av OFV hver mnd har bensin nå en markedsandel på 1,1%...ned fra 2,3% for et år siden.. Diesel har markedsandel på 2,8%...ned fra 3,8% for et år siden... Fossilbilen er steine død den og resten av verden følger akkurat samme kurs som oss..
anonym 4545 Skrevet 19. september 2023 #80 Skrevet 19. september 2023 BMA skrev (5 minutter siden): 🙈😂👏..Løgn og fantasi fra ene enden til den andre!..Sånn omtrent HVOR har salget av fossilbiler økt da mener du? Iflg de offisielle tallene for Norge som legges ut av OFV hver mnd har bensin nå en markedsandel på 1,1%...ned fra 2,3% for et år siden.. Diesel har markedsandel på 2,8%...ned fra 3,8% for et år siden... Fossilbilen er steine død den og resten av verden følger akkurat samme kurs som oss.. Fossilbilen er nok ikke steindød på verdensbasis. Verden er litt større enn vesteuropa og USA.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå