Gå til innhold

Hadde du valgt el.bil eller fossilbil om drivstoffprisen var kr. 10 -15 pr liter.?


Anbefalte innlegg

Skrevet
BMA skrev (13 minutter siden):

Hybrider er i vinden ja..!.🙈😂👍..

Salget har iflg de offisielle tallene fra OFV falt 48% ift august i fjor...

Og VW f.eks,  har sagt opp massevis av folk fordi salget av hybrider i Tyskland er omtrent borte...Hybrider forsvinner t.o.m før de siste fossilbilene..og det blir jaggu ikke lenge til..

Det er jo fordi hybrider er gode biler med lang levetid, det er ikke nødvendig å bytte de ut like ofte. Jeg har tenkt å kjøre hybriden min i hvertfall 10 år til, og når den ryker kjøper jeg enda en brukt hybrid, så mitt forbruk vil aldri vises i statistikken over nybilsalget. 

Anonymkode: 2b709...241

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo fordi hybrider er gode biler med lang levetid, det er ikke nødvendig å bytte de ut like ofte. Jeg har tenkt å kjøre hybriden min i hvertfall 10 år til, og når den ryker kjøper jeg enda en brukt hybrid, så mitt forbruk vil aldri vises i statistikken over nybilsalget. 

Anonymkode: 2b709...241

Så etter ditt skjønn har en hybrid med flere deler under panseret enn et jagerfly lang levetid?...Kan man spørre lang levetid ift. Hva?..

 

Skrevet
BMA skrev (4 minutter siden):

Så etter ditt skjønn har en hybrid med flere deler under panseret enn et jagerfly lang levetid?...Kan man spørre lang levetid ift. Hva?..

Ift elbiler. Vi har per i dag en 2003 og en 2007 i husholdningen, og de har enda mange gode år igjen på veien. Hva er levetiden til en elbil?

Anonymkode: 2b709...241

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ift elbiler. Vi har per i dag en 2003 og en 2007 i husholdningen, og de har enda mange gode år igjen på veien. Hva er levetiden til en elbil?

Anonymkode: 2b709...241

Variabelt men mye lenger enn en hybrid eller fossilbil. Brorparten av alle elbiler i verden har Litium/ jernfosfat batterier nå, antatt levetid over 1 million km..

Det nye nå er Sodium ion batterier der katoden er Natrium og anoden gjerne karbon eller grafitt..Altså salt og kull! Enda lengre levetid, bedre kuldeegenskaper og enda billigere fordi råstoffet koster peanøtter...

Skrevet
BMA skrev (17 minutter siden):

Variabelt men mye lenger enn en hybrid eller fossilbil. Brorparten av alle elbiler i verden har Litium/ jernfosfat batterier nå, antatt levetid over 1 million km..

Det nye nå er Sodium ion batterier der katoden er Natrium og anoden gjerne karbon eller grafitt..Altså salt og kull! Enda lengre levetid, bedre kuldeegenskaper og enda billigere fordi råstoffet koster peanøtter...

Hvis dette stemmer burde jo nybilsalget gå drastisk ned, for da er det jo ingen som kommer til å ha behov for å bytte ut bilene sine noensinne.

Anonymkode: 2b709...241

  • Liker 1
Skrevet

Hadde valgt dieselbilen min.

Skrevet
2 hours ago, Acer said:

Klimaendringene har også sine utfordringer  for omstilling av elektrisifiseringen av samfunnet, og det vil også  ha sine kostnader både for amerikanere, og nordmenn flest.

Norge er fortsatt av de  få landene i verden hvor elektrisk kraft  har vert den største energikilden både til oppvarming av boliger,  industriell virksomhet. Fortsatt er gass, og fossil oppvarmingskilden til mange husstander både i Europa, og USA, og ser ikkje heilt for meg hvordan solenergien på  sikt vil kunne ersatte dette, og til hvilke kostnader. Behovet for elektrisk kraft vil bli økende, og grunn til å tru at det vil også prisene.

 Skal fossilbilene vere borte fra gatebildet både i USA og Norge så begynner det vel å haste med utbygging av elektrisk kraft, ladestasjoner, servicenettverk, m.m

 

I Norge så er dette ganske bra allerede og det utbygges mye fremover 

Anonymkode: e0b8c...281

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis dette stemmer burde jo nybilsalget gå drastisk ned, for da er det jo ingen som kommer til å ha behov for å bytte ut bilene sine noensinne.

Anonymkode: 2b709...241

Jo alle med utdaterte fossilbiler

Skrevet
BMA skrev (7 minutter siden):

Jo alle med utdaterte fossilbiler

Og hva skjer med bilprodusentene når alle har gjort det da? De går jo konkurs alle sammen hvis de skal produsere biler som potensielt går en million kilometer.

Anonymkode: 2b709...241

  • Liker 1
Skrevet
18 hours ago, Acer said:

Har i sommer vert på besøk hos slektninger i  New York, og  vi har kjørt mye rundt der i løpet av oppholdet der  trafikkbildet ikkje samanlignes  med  noen Norsk byer. Nå er det blitt sagt at el.bil salget i  USA har økt  kraftig , og stadig flere kjører el.biler. Pussigt nok har ein ikkje sett hverken en eneste ladestasjon eller el.bil under oppholdet. Ifølge slektninger som har bodd mange år i  New York, Brooklyn, North port er  fossil, og gassbiler fortsatt vanleg syn på veiene. Bensin / deisel prisene i USA ligger fortiden  på igjennomsnittleg  kr. 10-13 pr. liter. og selv med  så lave priser er det mange amerikanere som klager over høye drivstoffpris

Er det grunn til å tru at nordmenn  er mer miljø-og klimavennlige en amerikanere sidan stadig flere  nordmenn  velger el.biler ?

Målsettingen er at fossilbiler skal bort fra veiene, og erstattes med el.biler, men hvor mange vindmøller må etterhvert til for å dekke det fremtidige  kraftbehovet i norge når fossilbilene er borte fra veiene. ?  Vindmølleparken er slett ikkje noe vakkert syn, og også de er en  forurensningskilde .

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gEpGE5/flere-er-bekymret-dette-boer-du-ha-hjemme 

 

 

 

 

Nei, det er grunn til å tro at nordmenn er mer tjukke I huet en amerikanere.

Elbiler er jo miljømessige katastrofer. Marginal strøm er kullbasert, så kjører du elbil kjører du på kull, og ikke bare det men du subsidierer voldtekt av naturen gjort av barnearbeidere, for det er det som er realiteten med produksjonen av batteriene elbilene bruker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hva skjer med bilprodusentene når alle har gjort det da? De går jo konkurs alle sammen hvis de skal produsere biler som potensielt går en million kilometer.

Anonymkode: 2b709...241

Du berører et tema som har absolutt ingen ting med levetiden til elbilbatterier å gjøre. Alle biler uansett drivstofftype kan gå en million mil om en vil, bare sveise rust og bytte deler det.

Men  ja, det ser ut som de aller fleste bilprodusenter du kan navnet på vil være borte eller oppkjøpt av de du ikke kan navnet på før 2030.

Skrevet
Kipling skrev (2 minutter siden):

Nei, det er grunn til å tro at nordmenn er mer tjukke I huet en amerikanere.

Elbiler er jo miljømessige katastrofer. Marginal strøm er kullbasert, så kjører du elbil kjører du på kull, og ikke bare det men du subsidierer voldtekt av naturen gjort av barnearbeidere, for det er det som er realiteten med produksjonen av batteriene elbilene bruker.

Kobolt finnes ikke i de aller aller fleste elbiler på markedet i dag .Hva med å sette av 1 min. til å google før du strør om deg med svada?

Skrevet
BMA skrev (2 minutter siden):

Du berører et tema som har absolutt ingen ting med levetiden til elbilbatterier å gjøre.

Det har alt med levetiden til elbilbatterier å gjøre. Ingen bilprodusent vil bruke så gode batterier i bilene sine selv om teknologien eksisterer, ettersom det vil være selvmord for bedriften.

Anonymkode: 2b709...241

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har alt med levetiden til elbilbatterier å gjøre. Ingen bilprodusent vil bruke så gode batterier i bilene sine selv om teknologien eksisterer, ettersom det vil være selvmord for bedriften.

Anonymkode: 2b709...241

Og likevel gjør de altså det...🙈😂...Det finnes massevis med BYD som går som taxi i Kinas storbyer og som har over 750k på telleren og aldri har byttet batteri .

Skrevet (endret)
Kipling skrev (19 timer siden):

Nei, det er grunn til å tro at nordmenn er mer tjukke I huet en amerikanere.

Elbiler er jo miljømessige katastrofer. Marginal strøm er kullbasert, så kjører du elbil kjører du på kull, og ikke bare det men du subsidierer voldtekt av naturen gjort av barnearbeidere, for det er det som er realiteten med produksjonen av batteriene elbilene bruker.

 

Tidligere   dominerte m.a. WV passat trafikkbilde i gatene i New York, men nå var de nesten ikkje å sjå.  Regner med det har samanheng med motorfadesen som blei avslørt, og tilbakekalling av mange hundre tusen  biler, og etterfølgende søksmål.

Nå ser det uttil å vera Japanske biler som dominerer trafikkbilde, men standarden på de aller fleste bilene ser uttil å vera på eit langt høgre nivå en europeiske biler.

Misstenker det må vera en grunn til at el. biler var i mindretall å sjå  på veien i New York, og heller ikkje attraktive biler ifølge kjentfolk der, men gass og fossil. 

 

Endret av Acer
Skrevet
BMA skrev (Akkurat nå):

Og likevel gjør de altså det...🙈😂...Det finnes massevis med BYD som går som taxi i Kinas storbyer og som har over 750k på telleren og aldri har byttet batteri .

I et HELT annet klima. Det kan jo ikke sammenlignes med norske forhold i det hele tatt. Dessuten er det ikke bare km som har betydning for batteriet, alder spiller også inn. Batteriet på hybriden min er 15 år gammelt og i perfekt stand, vis meg et tilsvarende elbilbatteri.

Anonymkode: 2b709...241

  • Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, BMA said:

Kobolt finnes ikke i de aller aller fleste elbiler på markedet i dag .Hva med å sette av 1 min. til å google før du strør om deg med svada?

Mhm... hva med lithium? Finnes lithium i elbiler på markedet i dag? Kanskje du skal sette av 1 min til å google det.

Skrevet
Kipling skrev (49 minutter siden):

Mhm... hva med lithium? Finnes lithium i elbiler på markedet i dag? Kanskje du skal sette av 1 min til å google det.

Hææ?...Du skrev "voldtekt av naturen gjort av barnearbeidere"

Påstår du at du mente noe som helst annet enn barn som tok ut kobolt fra gruver i Kongo?..Yndlingssvadaet til dieselleiren og disinformantene fra oljeindustrien...Finnes ikke barnearbeid i Litiumproduksjonen 

Den andre skivebommen er at du påstår strømmen kommer fra kull...Delvis sant i Kina og Europa men andelen kullstrøm på nettet minsker rask som bare fy..her hjemme finner du ikke et elektron som er satt i bevegelse på et kullkraftverk.

Den tredje skivebommen er at du påstår elbiler er miljømessig katastrofe...helt høl i hodet-påstand...fossilbiler og oljeindustrien er miljømessige katastrofer. Du finner ikke en forsker i verden som mener noe annet!

Skrevet
Acer skrev (18 timer siden):

og salget av antall fossilbiler har økt dramatisk den senere tid

🙈😂👏..Løgn og fantasi fra ene enden til den andre!..Sånn omtrent HVOR har salget av fossilbiler økt da mener du?

Iflg de offisielle tallene for Norge som legges ut av OFV hver mnd har bensin nå en markedsandel på 1,1%...ned fra 2,3% for et år siden.. Diesel har markedsandel på 2,8%...ned fra 3,8% for et år siden...

Fossilbilen er steine død den og resten av verden følger akkurat samme kurs som oss..

Skrevet
BMA skrev (5 minutter siden):

🙈😂👏..Løgn og fantasi fra ene enden til den andre!..Sånn omtrent HVOR har salget av fossilbiler økt da mener du?

Iflg de offisielle tallene for Norge som legges ut av OFV hver mnd har bensin nå en markedsandel på 1,1%...ned fra 2,3% for et år siden.. Diesel har markedsandel på 2,8%...ned fra 3,8% for et år siden...

Fossilbilen er steine død den og resten av verden følger akkurat samme kurs som oss..

Fossilbilen er nok ikke steindød på verdensbasis. Verden er litt større enn vesteuropa og USA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...