AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #41 Skrevet 19. september 2023 Mer behagelig og enklere vedlikehold med elbil. Tror bensinprisen måtte vært godt under 10kr/liter og null bompenger for at jeg skulle vurdert fossilt. Anonymkode: ccb40...2ee 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #42 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke bensinprisen som er avgjørende for folk flest mtp elbil, men at gode elbiler er alt for dyrt. Vi har en elbil til nærmiljøturer og småkjøring i hverdagen og en dieselbil til lengre turer, trekke henger og med god plass til bagasje. Vi skulle gjerne hatt dieselbilen i en elbil, men har ikke råd til en god elbil med laaang rekkevidde, stor plass og god trekkraft for henger. De som bor på bygda med sprengkalde vintre og kjører langt i hverdagen har sikkert bare bensin/diesel også, fordi en passende elbil er alt, alt for dyrt. Anonymkode: 8c8f1...99b Bor på landet med metervis med snø og kulden på 20- som vanlig. Har en Kona, fulladet har min en rekkevidde på 488. Vinteren 370. Min bil fra 2019 får man til under 200000. Har 6 mil til jobb, så kjører endel. Anonymkode: d3110...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #43 Skrevet 19. september 2023 Bensin all the way! EL.bil er en miljøbombe og brannbombe. Ubrukelig på vinteren også, kort kjøretid. Å reise på langtur med innlagt stopp for å lade? Aldri livet!! Snakk om å kaste bort tiden. Anonymkode: 7b2a1...4b8 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #44 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mer behagelig og enklere vedlikehold med elbil. Tror bensinprisen måtte vært godt under 10kr/liter og null bompenger for at jeg skulle vurdert fossilt. Anonymkode: ccb40...2ee EL-bil er dyrt å kjøpe, så blir et dårlig regnestykke. Får en bra bensinbil til 50 000kr. Anonymkode: 7b2a1...4b8 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #45 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): EL-bil er dyrt å kjøpe, så blir et dårlig regnestykke. Får en bra bensinbil til 50 000kr. Anonymkode: 7b2a1...4b8 Kjøpe en god elbil til 200000 og en bensinbil til samme pris, ta opp lån, elbilen betaler seg selv innkludert service. Det gjør ikke bensinbilen. Jeg sparer flere tusen i mnd etter jeg fikk fra diesel til elbil. Diesel ville kostet meg 4000kr tur retur jobb. Bensinbilen koster meg kanskje koster 20 kr når strømmen ikke er alt for billig. I dag kjører jeg gratis 40 mil. Anonymkode: d3110...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #46 Skrevet 19. september 2023 Elbil, da det allikevel er billigere å drifte i hverdagen. Når det er sagt så kjører vi fossil på ferie og lengre turer. Da duger det ikke med elbil. Anonymkode: 16bbb...e31
Gjest Acer Skrevet 19. september 2023 #47 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Kjøpe en god elbil til 200000 og en bensinbil til samme pris, ta opp lån, elbilen betaler seg selv innkludert service. Det gjør ikke bensinbilen. Jeg sparer flere tusen i mnd etter jeg fikk fra diesel til elbil. Diesel ville kostet meg 4000kr tur retur jobb. Bensinbilen koster meg kanskje koster 20 kr når strømmen ikke er alt for billig. I dag kjører jeg gratis 40 mil. Anonymkode: d3110...1b4 Er usikker på ditt regnestykke ? Noen kjøpte el. bil fordi dei sparer penger til drivstoff, bompenger, ferjebilletter. Med fossilbil blir prisen høgre. Staten supsidierer idag el.bil kjøpere med rundt 30 millarder. El.bilen har vel også sine driftskostnader ettersom "hjulene går rundt" i forhold til dekkslitasje m.m. Den største utgiftsposten for mange bileiere idag en "Rust" som følge av veisaltingen.
Janina1 Skrevet 19. september 2023 #48 Skrevet 19. september 2023 El-bil 🤩 Er på el-bil nummer tre nå og elsker Tesla´n. Kjøreopplevelsen kan ikke sammenlignes med fossilbiler.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #49 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Kjøpe en god elbil til 200000 og en bensinbil til samme pris, ta opp lån, elbilen betaler seg selv innkludert service. Det gjør ikke bensinbilen. Jeg sparer flere tusen i mnd etter jeg fikk fra diesel til elbil. Diesel ville kostet meg 4000kr tur retur jobb. Bensinbilen koster meg kanskje koster 20 kr når strømmen ikke er alt for billig. I dag kjører jeg gratis 40 mil. Anonymkode: d3110...1b4 Billån er fullstendig uaktuelt, så her ble det en pent brukt hybrid til 1/10 av prisen for en elbil av tilsvarende kvalitet. Tilnærmet vedlikeholdsfri og går på el 80% av tiden. Anonymkode: 2b709...241 3
Kristin70 Skrevet 19. september 2023 #50 Skrevet 19. september 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Er bare Norge som tror dem skal redde verden med El biler,kjører fossil (ekte bil)så lenge jeg kan.El bil kjører jeg på tivoli🤣 Anonymkode: bf909...43a Typisk misforståelse at nordmenn tror at Norge "skal redde verden" Forbud mot bensin og diselbiler i EU Jeg ville kjøpt elbil.
Gjest Acer Skrevet 19. september 2023 #51 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Elbil, da det allikevel er billigere å drifte i hverdagen. Når det er sagt så kjører vi fossil på ferie og lengre turer. Da duger det ikke med elbil. Anonymkode: 16bbb...e31 Dere har 2 biler og det har vel sine kostnader til forsikring, vedlikeholdsutgifter, parkering.verditap etc. ? Slik eg forstår så er el.bilen så rimleg i drift av regnestykket går i + hos dere ?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #52 Skrevet 19. september 2023 Acer skrev (14 minutter siden): Er usikker på ditt regnestykke ? Noen kjøpte el. bil fordi dei sparer penger til drivstoff, bompenger, ferjebilletter. Med fossilbil blir prisen høgre. Staten supsidierer idag el.bil kjøpere med rundt 30 millarder. El.bilen har vel også sine driftskostnader ettersom "hjulene går rundt" i forhold til dekkslitasje m.m. Den største utgiftsposten for mange bileiere idag en "Rust" som følge av veisaltingen. Dette er nok godt regnet ut. Hva min bil bruktr hver dag i forhold til elbil med normal strømpris, i det siste har jeg jo fått betalt for å lade hjemme. Ellers lader jeg gratis på jobb. Men regnestykket er altså å lade hjemme med strømpris på 1 kr bilen bruker 1.5kw pr mil, dieselen brukte 0.7 pr mil, så skal mye til før det lønner seg med fossil, til og med når strømmen var dyrest ble det ikke dyrer å kjøre elbil enn fossil. Tar du med at service er 3000kr året, kontra 5000kr året får dieselen, så sparer man enda mer. Dekk sparer man fort inn på servicen alene. Ingen bommer eller ferger her oppe. Og igjen, det skulle vært rimelig dyrt for bommer og ferger for det ikke lønner seg. Anonymkode: d3110...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #53 Skrevet 19. september 2023 Flere som vi kjenner som har kjørt elbil i åresvis har gått over til hybrid. Dette er folk med millionlønninger. Det var kult å ha Tesla, nå har alle Tesla og de er ikke eksklusive lenger, og da innrømmes det at det er et evig mas med elbiler 😂 Anonymkode: 2cd6f...38a
Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #54 Skrevet 19. september 2023 Acer skrev (13 timer siden): Har i sommer vert på besøk hos slektninger i New York, og vi har kjørt mye rundt der i løpet av oppholdet der trafikkbildet ikkje samanlignes med noen Norsk byer. Nå er det blitt sagt at el.bil salget i USA har økt kraftig , og stadig flere kjører el.biler. Pussigt nok har ein ikkje sett hverken en eneste ladestasjon eller el.bil under oppholdet. Ifølge slektninger som har bodd mange år i New York, Brooklyn, North port er fossil, og gassbiler fortsatt vanleg syn på veiene. Bensin / deisel prisene i USA ligger fortiden på igjennomsnittleg kr. 10-13 pr. liter. og selv med så lave priser er det mange amerikanere som klager over høye drivstoffpris Er det grunn til å tru at nordmenn er mer miljø-og klimavennlige en amerikanere sidan stadig flere nordmenn velger el.biler ? Målsettingen er at fossilbiler skal bort fra veiene, og erstattes med el.biler, men hvor mange vindmøller må etterhvert til for å dekke det fremtidige kraftbehovet i norge når fossilbilene er borte fra veiene. ? Vindmølleparken er slett ikkje noe vakkert syn, og også de er en forurensningskilde . https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gEpGE5/flere-er-bekymret-dette-boer-du-ha-hjemme Verden kommer til å drives primært av solkraft og mye raskere enn de fleste tror. Elbilen tar over samma hvor mange elbiler du så eller ikke i USA..amerikanerne ligge litt etter Europa og særlig Kina men grafene forteller at fossilbilen blir borte før 2030 der og.
Gjest Acer Skrevet 19. september 2023 #55 Skrevet 19. september 2023 Kristin70 skrev (3 minutter siden): Typisk misforståelse at nordmenn tror at Norge "skal redde verden" Forbud mot bensin og diselbiler i EU Jeg ville kjøpt elbil. -Dersom folk flest hadde redusert bilbruken hadde det hatt langt større effekt for både miljø-og klimaet en el.bilene. -Bedre kollektiv / offentlig rutetilbud i distriktene. - Samkjøring til / fra jobben. - Bedre tilrettelegging for gang / sykkelveger.
Kristin70 Skrevet 19. september 2023 #56 Skrevet 19. september 2023 11 minutter siden, Acer said: -Dersom folk flest hadde redusert bilbruken hadde det hatt langt større effekt for både miljø-og klimaet en el.bilene. Klart det. Mitt poeng er bare at noen tror Norge er helt i front når det gjelder gjennomføring av klimatiltak og det er jo ikke korrekt.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #57 Skrevet 19. september 2023 Jeg synes el bil er artigere. Tror det er rimeligere også Anonymkode: bcae7...913
Gjest Acer Skrevet 19. september 2023 #58 Skrevet 19. september 2023 BMA skrev (3 minutter siden): Verden kommer til å drives primært av solkraft og mye raskere enn de fleste tror. Elbilen tar over samma hvor mange elbiler du så eller ikke i USA..amerikanerne ligge litt etter Europa og særlig Kina men grafene forteller at fossilbilen blir borte før 2030 der og. Klimaendringene har også sine utfordringer for omstilling av elektrisifiseringen av samfunnet, og det vil også ha sine kostnader både for amerikanere, og nordmenn flest. Norge er fortsatt av de få landene i verden hvor elektrisk kraft har vert den største energikilden både til oppvarming av boliger, industriell virksomhet. Fortsatt er gass, og fossil oppvarmingskilden til mange husstander både i Europa, og USA, og ser ikkje heilt for meg hvordan solenergien på sikt vil kunne ersatte dette, og til hvilke kostnader. Behovet for elektrisk kraft vil bli økende, og grunn til å tru at det vil også prisene. Skal fossilbilene vere borte fra gatebildet både i USA og Norge så begynner det vel å haste med utbygging av elektrisk kraft, ladestasjoner, servicenettverk, m.m.
Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #59 Skrevet 19. september 2023 Acer skrev (3 minutter siden): Klimaendringene har også sine utfordringer for omstilling av elektrisifiseringen av samfunnet, og det vil også ha sine kostnader både for amerikanere, og nordmenn flest. Norge er fortsatt av de få landene i verden hvor elektrisk kraft har vert den største energikilden både til oppvarming av boliger, industriell virksomhet. Fortsatt er gass, og fossil oppvarmingskilden til mange husstander både i Europa, og USA, og ser ikkje heilt for meg hvordan solenergien på sikt vil kunne ersatte dette, og til hvilke kostnader. Behovet for elektrisk kraft vil bli økende, og grunn til å tru at det vil også prisene. Skal fossilbilene vere borte fra gatebildet både i USA og Norge så begynner det vel å haste med utbygging av elektrisk kraft, ladestasjoner, servicenettverk, m.m. Bildet ditt stemmer ikke med fakta. Alle grafer jeg finner om prisutvikling på solkraft, vindkraft, elbiler og lagringsbatterier peker på en ekstremt hurtig disrupsjon innen energi og transport. Som vi også ser irl nå, europa er på vei til å nå klimamålene for 2030 i 2027 pga den massive utbyggingen av solkraft som skjer nå. Ikke rart fordi solkraft var billigste energi på jorda allerede i 2021..Siden da har prisen falt 40 % i -22 og nye 40% i år! Så bottom line er denne, Solkraft kommer ikke bare til å dekke det nye kraftbehovet framover men å spise alt av annen kraft og! Og prisen?..Nesten gratis fra 2030...finnes ikke en fossil energikilde som er i nærheten av å konkurrere så fossilt vil forsvinne fra energimarkedet før 2030..
Gjest BMA Skrevet 19. september 2023 #60 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Flere som vi kjenner som har kjørt elbil i åresvis har gått over til hybrid. Dette er folk med millionlønninger. Det var kult å ha Tesla, nå har alle Tesla og de er ikke eksklusive lenger, og da innrømmes det at det er et evig mas med elbiler 😂 Anonymkode: 2cd6f...38a Hybrider er i vinden ja..!.🙈😂👍.. Salget har iflg de offisielle tallene fra OFV falt 48% ift august i fjor... Og VW f.eks, har sagt opp massevis av folk fordi salget av hybrider i Tyskland er omtrent borte...Hybrider forsvinner t.o.m før de siste fossilbilene..og det blir jaggu ikke lenge til..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå