Gå til innhold

Hadde du valgt el.bil eller fossilbil om drivstoffprisen var kr. 10 -15 pr liter.?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er bare Norge som tror dem skal redde verden med El biler,kjører fossil (ekte bil)så lenge jeg kan.El bil kjører jeg på tivoli🤣

Anonymkode: bf909...43a

For noen år siden var oppfordringen at alle burde kjøre deiselbiler, og nå er oppfordringen at flere bør kjøre el.biler. En grunn til at mange velger el. biler er  m.a rimligere ferjetakster, bompenger,etc, Er vel bare eit tidsspørsmål   hvor lenge ein har råd å supsidiere el.bilkjøpere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

prt90 skrev (17 minutter siden):

Skjønner godt dem som kjøper fossil bil om de ikke kjører så mye og skal ha en billig bruktbil, men for å kjøpe en NY fossilbil nå så må du jo være tilbakestående.

Fortsatt er 75 % av bilparken  som ruller på det norske veinettet fossilbiler, og salget av antall fossilbiler har økt dramatisk den senere tid. Forandlere sitter fortiden inne med store lager av brukte el.biler som de ikkje for solgt.   

I gode tider kjøper folk ny-bil, men  når økonomien blir presset er bil noe av det første  som blir nedprioritert. Reprasjonskostnadene har økt mye de senere årene, og tærskelen for reprasjoner har sunket samtidig som  forsikringspremiene har økt i rakettfart.   

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Acer said:

Pussigt nok har ein ikkje sett hverken en eneste ladestasjon eller el.bil under oppholdet.

https://www.google.com/search?q=new+york+city+number+of+charging+stations "The city of New York in New York, United States, has 1074 public charging station ports"

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car_use_by_country sier at 1.3% av alle personbiler på veiene i USA var plug-in electric (dvs elbiler pluss plug-in hybrider) i 2022 mot 27% i Norge som er på førsteplass der. Av nybilsalget er nær 8% plug-in electric i USA mot 88% i Norge. De fem nordiske landene deler de fem første plassene, dernest Nederland, Tyskland og Kina.

Så de andre kommer etter, til og med USA, men folk er trege i oppfattelsen.

Anonymkode: fafad...0b1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Acer said:

Målsettingen er at fossilbiler skal bort fra veiene, og erstattes med el.biler, men hvor mange vindmøller må etterhvert til for å dekke det fremtidige  kraftbehovet i norge når fossilbilene er borte fra veiene. ?  Vindmølleparken er slett ikkje noe vakkert syn, og også de er en  forurensningskilde .

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gEpGE5/flere-er-bekymret-dette-boer-du-ha-hjemme 

Over 90% av strømmen i Norge kommer fra vannkraft. Hvis alle norske personbiler blir elektriske vil det kreve bare ca 5% av strømmen. Dette er ikke mer enn vi kan spare inn for eksempel ved å isolere husene våre bedre og kanskje la være å bruke varmekabler i rom som ingen oppholder seg i. Det meste av strømmen går til oppvarming av hjemmene våre og arbeidsplasser/skoler/sykehus osv og til industrien.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, Acer said:

For noen år siden var oppfordringen at alle burde kjøre deiselbiler, og nå er oppfordringen at flere bør kjøre el.biler. En grunn til at mange velger el. biler er  m.a rimligere ferjetakster, bompenger,etc, Er vel bare eit tidsspørsmål   hvor lenge ein har råd å supsidiere el.bilkjøpere

Så lenge strømprisene er "normale" (som de nå har vært en god stund) er det også billigere per kilometer å kjøre på strøm enn bensin. Min elbil bruker rundt 160wh/km (ca 20-30% mer vinterstid). Det tilsvarer en strømpris på 0.30 kr per km sålenge man har mulighet til å lade hjemme og på natta når det er billigst. En bensinbil av samme størrelse bruker ca 1.20 kr per km i bensin og hybridbiler ca 30-50% mindre enn bensin. Bensin/diesel har jo også steget en del i pris.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så lenge strømprisene er "normale" (som de nå har vært en god stund) er det også billigere per kilometer å kjøre på strøm enn bensin. Min elbil bruker rundt 160wh/km (ca 20-30% mer vinterstid). Det tilsvarer en strømpris på 0.30 kr per km sålenge man har mulighet til å lade hjemme og på natta når det er billigst. En bensinbil av samme størrelse bruker ca 1.20 kr per km i bensin og hybridbiler ca 30-50% mindre enn bensin. Bensin/diesel har jo også steget en del i pris.

Til tross for at drivtoffprisene er blitt høye har bruktbilsalget av fossilbiler økt, og  årsaken er vel i stor grad   økte rentekostnader. Kanskje kan ein kjøre mange mil med den brukt fossilbil mot kostnadene til en ny el.bil. Kjører ein mye over lengre strekninger, fjelloverganger vinterstid vil eg fortrekke hybrid / fossil.

Veistøv , og slitasje på veinettet er vel  så stort på el.biler som fossilbiler.  Kjører ein kortere strekninger til / fra jobb, kjøpesenter o.l er nok el.bilen rimligere, men her bør ein også ta med verditap -kontra en nedskriven fossibil.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (26 minutter siden):

Du liker til en artikkel om bruktbilsalget.. det er jo ganske uinteressant. Det er jo biler som er her til de blir skrotet eller solgt til Russland.

For nybilsalget ser det mørkt ut for for fossilene https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-august-2023

Andelen Dieselbiler har gått ned fra 3.5% i 2022 til 2.5% så langt i 2023 og bensinbiler har gått ned fra 3.4% til 1.3%

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen planer om å skaffe meg bil igjen, men om jeg skulle det så hadde det definitivt blitt elbil. Kjøreopplevelsen er bare uendelig mye bedre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fordi mange ting er dyrere med elbil:

- varer kortere

- minst dobbelt så dyr forsikring

- sliter dekk dobbelt så raskt.

- koster mye mer i innkjøp

Anonymkode: 4a05c...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, fordi mange ting er dyrere med elbil:

- varer kortere

- minst dobbelt så dyr forsikring

- sliter dekk dobbelt så raskt.

- koster mye mer i innkjøp

Anonymkode: 4a05c...38e

Her tar du feil på alle punkter, er du samme bruker som hevder at elbiler kun varer i 8-10 år? 

Anonymkode: 7dc58...932

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fossilbil. Det er ingen el-bil på markedet som tilfredsstiller behovene mine samtidig som jeg har råd til å kjøpe den.

Anonymkode: 998a7...f44

Dette. Dette har også flere bilselgere bekreftet når jeg har vært rundt å kikket på ny bil. Beskjeden fra dem er: Du er best tjent med å kjøre diesel noen år til, frem til EL-bilene blir bedre og rimeligere. Jeg har nemlig ikke en halv bondegård og kaste etter en diger Tesla eller en enorm Audi. Og dette kommer fra de som lever av å selge bil 🤷‍♀️

Så her er det diesel som gjelder uansett hva prisene sier dessverre. Vi har derimot vurdert å bytte ut bil nr 2 og da hadde det nok blitt en EL-bil vi kunne brukt til småkjøring. Men hovedbilen vil noen år til være diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både liten elbil og stor dieselbil. Elbilen brukes til hverdagskjøring (bor i by, inn og ut av bom, lett å smette inn i en trang parkeringsplass osv), og dieselbilen brukes til langkjøring (opp på hytta, inn i fjellheimen, gjennom dalstrøk uten ladestasjoner osv). Ja takk begge deler, kunne egentlig ikke klart å velge bare én av dem. Ikke at jeg trives med dieselpriser til 25 kroner literen, men jeg tåler helt greit å ta den kostnaden mår jeg er på langtur.

Anonymkode: 65f8f...b14

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pris er og blir viktigst.

Men dersom prisen er den samme velger jeg alltid elbil. De er mye bedre å kjøre.

Anonymkode: 34b9a...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet akkurat ut min elbil med en fossilbil, og er veldig fornøyd med det valget. Elbil er noe herk for å si det mildt.

Anonymkode: 30e06...819

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil, tror aldri jeg kommer til å gå over til fossilbil. Har ingenting med miljø å gjøre. Men det er veldig behagelig å kjøre og mye billigere enn fossilbil. 

Anonymkode: 86c7b...281

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bensinprisen som er avgjørende for folk flest mtp elbil, men at gode elbiler er alt for dyrt. Vi har en elbil til nærmiljøturer og småkjøring i hverdagen og en dieselbil til lengre turer, trekke henger og med god plass til bagasje. Vi skulle gjerne hatt dieselbilen i en elbil, men har ikke råd til en god elbil med laaang rekkevidde, stor plass og god trekkraft for henger. 

De som bor på bygda med sprengkalde vintre og kjører langt i hverdagen har sikkert bare bensin/diesel også, fordi en passende elbil er alt, alt for dyrt. 

Anonymkode: 8c8f1...99b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...