Gå til innhold

Psykolog kommenterer utseendet

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her.

Det jeg er lei meg for er at hun får meg til å føle meg som en taper fordi jeg er sykemeldt. Istedefor å sette tanker på meg at det ikke er noe galt å være sykemeldt.

Men når hun sier at jeg ser flott ut og at jeg vil komme meg ut av denne sykemeldingen. Da får hun meg til å føle at jeg er feil fordi jeg er sykemeldt.

Jeg trenger at hun skal sette tanker på meg å akseptere at jeg er sykemeldt nå og at det ikke er en skam.

Fokusere på å jobbe utifra der jeg er NÅ enn å tenke at i fremtiden blir det bra pga du ser sterk og flott ut.  Jeg sitter i bilen nå  å gråter og ja jeg fikk en overreaksjon. Jeg har KPTSD og hun burde vite at en slik diagnose må man tenke over hva man sier. 😭😭

Anonymkode: 6a397...d81

Vis denne tråden til psykologen din, da vil hun ikke ha noe tvil om at du trenger hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det med deg til neste time.

Om du ikke orker å si det til henne, så kan du skrive det ned. 

Jeg ville forklart det for henne. Det er ganske viktig for ditt vidre arbeid. 

Høres ut som om du har en god ide om hvorfor det ble så vondt for deg.

Kanskje kan all gråten være litt helende?

Anonymkode: 061d5...4f3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ikke mistolk meg ts, men som en psykisk syk person som IKKE ser flott eller veltrent ut,  misunner jeg deg evnen til å ta vare på utseendet og "image"'et ditt selvom du sliter. Jeg ser alltid ut som en dass, og kan på 2n god dag se ut som en fresh dassen, men ALDRI velkledd. Jeg er alltid for tynga av utmattelse til å klare å tenke på matche antrekk eller trening. Jeg vet dette kan mistenkes, men er absolutt ikke negativt ment.

Anonymkode: 10e8c...11e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke mistolk meg ts, men som en psykisk syk person som IKKE ser flott eller veltrent ut,  misunner jeg deg evnen til å ta vare på utseendet og "image"'et ditt selvom du sliter. Jeg ser alltid ut som en dass, og kan på 2n god dag se ut som en fresh dassen, men ALDRI velkledd. Jeg er alltid for tynga av utmattelse til å klare å tenke på matche antrekk eller trening. Jeg vet dette kan mistenkes, men er absolutt ikke negativt ment.

Haha, du er litt morsom også. Takk for at du fikk meg til å smile. Måten du gir komplemang til meg på er fin.

«Du ser bra ut selvom du er psyk»

Da føler jeg meg sett fordi psyk ikke blir ignorert.

Men når psykologen sier jeg ser fin ut og ikke vil ha noe problemer å klare meg i samfunnet. Da føler jeg meg avvist og ikke sett. For inni meg er jeg veldig psyk.

Jeg må innrømme at jeg får litt mistenksomme tanker om at hun mente noe ondt med å si det til meg. Men jeg lytter ikke til de tankene. Jeg skal tro på at hun mente godt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Psykolog dame sa jeg er en flott dame og trent kropp. Se på deg, sa hun, flott dame som kan klare så mye!

På en oppløftende måte at jeg ser frisk ut og det er ikke vil være noe problem med at jeg skal klare meg ut i arbeidslivet igjen.  

Jeg trenger ikke skryt på overflaten og heller ikke bli påvirket av å gå og tenke at jeg kommer bli frisk. Ett heiarop om at dette kommer til å gå bra. HVA HVIS IKKE?

Jeg trenger å akseptere tilstanden som jeg har nå med min psykiske helse og jobbe derfra. Fysisk har ingenting med hva som er inni meg.

Det er liksom anlagt kommentar på en måte som: « er du syk? Du ser jo frisk ut»

Jeg føler meg veldig dårlig etter den timen, og jeg gråter. Føler meg liten når hun står å sier det er håp for meg. Jeg vil ikke høre at det er synd på meg, heller ikke høre at utseendet mitt er bra.

Utseendet mitt har ingenting med traumene mine å gjøre, det skal ikke være tema en gang. 

jeg er så lei meg😭😭 noen som forstår? 

Jepp. Det er de eneste som bryr seg om utseende. Leste etterpå at de skrev om meg, ser ut som en på sin alder. Aldri om en mannlig psykolog har skrevet det samme. Og hva har det egentlig å si? Damer er fitter uansett hvilken utdanning.

Anonymkode: c9b2d...124

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er også psyk, men både kler meg bra og steller meg pent når jeg skal ut av huset. Har vært suicidal, men har samtidig stelt meg og sett vekledd ut. Det er en del av masken og "rustningen" jeg bærer. Hadde en psykolog som presiserte at jeg alltid var stelt og velkledd, som om det var positivt (?), og det fikk meg til å gruble veldig mye over om jeg ble oppfattet som "for frisk til å motta behandling". Mitt indre var jo et j***** kaos, og det eneste jeg hadde kontroll over var vekt/utseende. Når jeg ser tilbake på det, var dette med utseendefokuset en del av problemet. Kravene jeg satte til meg selv, og de tvangsmessige treningsøktene og sminkeøktene jeg hadde daglig. For meg ble psyken bedre da jeg etterhvert lærte meg å slippe taket på at kroppen og utseendet måtte være "perfekt".

Jeg opplevde forøvrig å bli voldtatt da jeg var tenåring, og terapeuten på SMSO syntes jeg virket så frisk etter bare tre behandlingstimer hos henne. Sannheten var at jeg hadde sminket meg ekstra pent den gangen, sikkert for å dekke over at jeg var sterkt suicidal da. Kan ikke fatte at en terapeut ikke forstår hvordan ting kan henge sammen.

Anonymkode: da52f...c1a

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg har ikke opplevd KG har betydd så mye for meg før. Det var virkelig godt å få støtte her med både forståelse, konstruktiv kritikk og delt erfaring. Tusen takk alle sammen, jeg følte jeg ikke gråt alene pga dere❤️

Jeg gjorde noe impulsivt i reaksjonen også isted…🫤

jeg sendte melding til min gamle psykolog privat og fortalte han og spurte om Jeg burde bytte psykolog…

har jeg gjort noe veldig dumt nå? Jeg var bare så lei meg. Sendte melding til legen også…🤥

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke opplevd KG har betydd så mye for meg før. Det var virkelig godt å få støtte her med både forståelse, konstruktiv kritikk og delt erfaring. Tusen takk alle sammen, jeg følte jeg ikke gråt alene pga dere❤️

jeg sendte melding til min gamle psykolog privat og fortalte han og spurte om Jeg burde bytte psykolog…

har jeg gjort noe veldig dumt nå? Jeg var bare så lei meg. Sendte melding til legen også…🤥

Du bør ikke sende melding til din tidligere psykolog sitt private nummer. Jeg tror du skal belage deg på at du ikke får svar.

Anonymkode: ac3ec...e05

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du bør ikke sende melding til din tidligere psykolog sitt private nummer. Jeg tror du skal belage deg på at du ikke får svar.

Det er mitt værste mareritt at jeg ikke får svar. Da blir jeg veldig såret. Hvordan skal jeg håndtere de følelsene der da? Å ikke få svar? Jeg sa unnskyld i meldingen og at jeg bare lurer på en siste ting. Og håper han kan svare bare på det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du vil altså bli sett på som syk? Bli dullet med? Få omsorg? 

Beklager, men ofte så  møter man i psykiatrien pasienter som trives i offerrollen og vil være syke eller bli sett på som syke. Dette gjelder spesielt de med barndomstraumer og eupf. Det kan godt hende du er syk, men du er ikke så syk at det er åpenbart utad. Psykologene er trent til å observere slike ting. Forsøk heller å bruke energien din på å ta tak i problemene dine. 

Anonymkode: 9488f...28d

Ja vil bli dullet med og få omsorg. Det hadde vært godt for meg. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Wow, psykologer har virkelig ingen slack. Selv velmenende kommentarer blir skrevet og krenket av. Flere tråder per dag. Håper de tjener godt!

Anonymkode: 103e7...7d6

Dette jeg går i terapi for alvorlige psykiske lidelse og har virkelig større bekymringer enn å henge meg i en kommentar fra behandler som hun garantert ikke la særlig stor vekt på selv.

Anonymkode: df0ac...0c0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja vil bli dullet med og få omsorg. Det hadde vært godt for meg. 

Har du EUPF? 

Anonymkode: 34f13...fe6

Skrevet

Jeg forstår hva du mener og hvordan kroppen din er speiler jo ikke nødvendigvis den mentale innside.

Jeg er fysisk syk/skadet og fungerer dårlig, men er slank og på dager der jeg sminker meg og kler meg får jeg kommentarer på at jeg ser frisk ut så nå er vel alt bra?

Går konsekvent til legen med fett hår, ingen sminke og shabby klær.

Ta dette opp med psykologen!

Anonymkode: 26f2c...8b0

• Hjerte 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det blir som å si at du misunner de som overspiser, for du orker aldri lage deg mat. Dette handler ikke om hva man orker, det handler om hva man føler seg tvangspreget til å gjøre

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er mitt værste mareritt at jeg ikke får svar. Da blir jeg veldig såret. Hvordan skal jeg håndtere de følelsene der da? Å ikke få svar? Jeg sa unnskyld i meldingen og at jeg bare lurer på en siste ting. Og håper han kan svare bare på det.

Beklager å være litt streng her, men de følelsene må du ta ansvar for selv. Ved å sende melding til din tidligere psykolog, attpåtil til privatnummer, setter du vedkommende i en vanskelig, etisk situasjon. Du setter også deg selv i en situasjon hvor du kan oppleve "ditt verste mareritt" ved at du ikke får svar. Det er din nåværende psykolog eller fastlegen din du skal snakke med dette om. Dette synes jeg er et veldig godt eksempel på noe du bør snakke med din nåværende psykolog om, hvordan du skal regluere og håndtere følelser.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du skal håndtere dine følelser, ingen kan ta de fra deg. Du må jobbe.

Anonymkode: cd662...e2a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

TS her.

Det jeg er lei meg for er at hun får meg til å føle meg som en taper fordi jeg er sykemeldt. Istedefor å sette tanker på meg at det ikke er noe galt å være sykemeldt.

Men når hun sier at jeg ser flott ut og at jeg vil komme meg ut av denne sykemeldingen. Da får hun meg til å føle at jeg er feil fordi jeg er sykemeldt.

Jeg trenger at hun skal sette tanker på meg å akseptere at jeg er sykemeldt nå og at det ikke er en skam.

Fokusere på å jobbe utifra der jeg er NÅ enn å tenke at i fremtiden blir det bra pga du ser sterk og flott ut.  Jeg sitter i bilen nå  å gråter og ja jeg fikk en overreaksjon. Jeg har KPTSD og hun burde vite at en slik diagnose må man tenke over hva man sier. 😭😭

Det er veldig åpenbart at du er på leting etter at psykologen trygger deg. Du søker bekreftelse og ikke psykologisk hjelp, og fordi psykologen gjør jobben sin og ikke oppfører seg som ei full jente på et disko-toalett så tolker du det som at hun er imot deg. Ta deg sammen.

Psykologen er ikke der for å fortelle deg om det du gjør er riktig eller feil eller for å betrygge deg. At det er feil at du er sykmeldt er noe du har fått for deg og ikke noe psykologen faktisk mener eller har sagt.

Du må lære deg å tenke selv og komme deg ned fra krenkekrakken. Det er du som må gjøre jobben. Og du kan jo starte med å komme deg ut av offer-rollen og instille deg på at det er du som må jobbe med deg selv, ikke psykologen.

Anonymkode: fe856...620

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Utseende har faktisk en sammenheng med hvordan en har det. Du har vel lest i journaler før? De beskriver der om pasienten er velstelt eller ustelt, klærne blir kommentert og dersom pasienten lukter. De kommenterer også om pasienten er overvektig eller undervektig. Alt dette er viktig fordi det sammen sier noe om hvor dårlig en pasient er og hva slags diagnose man kan ha. 

Anonymkode: 9488f...28d

Skjønner ikke helt hvorfor det er relevant. Kjenner ei som netopp pga det der ikke får hjelp.  Hun sliter noe sinnsykt. Og sminke seg dusje osv er nestwn en manuisk greie. Så hun glitrer og stråler jo masse på utsiden. Maskerer mye den rugende  kroniske angsten. Hun sliter og er så sliten av hele greia. Men blir sendt hjem før hum blir utredet, fordi hun er så pen og flott

Anonymkode: d3285...001

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke helt hvorfor det er relevant. Kjenner ei som netopp pga det der ikke får hjelp.  Hun sliter noe sinnsykt. Og sminke seg dusje osv er nestwn en manuisk greie. Så hun glitrer og stråler jo masse på utsiden. Maskerer mye den rugende  kroniske angsten. Hun sliter og er så sliten av hele greia. Men blir sendt hjem før hum blir utredet, fordi hun er så pen og flott

Anonymkode: d3285...001

Var nok annet enn utseende. 

Men når man har så lite tro på psykiatrien så vil man så klart heller ikke få hjelp.

Der får man hjelp til å hjelpe seg selv.

Anonymkode: cd662...e2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man sender ikke melding til privatnummeret til hverken lege eller psykolog. Hvorfor hører du ikke på rådene her inne om å ta det opp med psykologen neste time? 

Anonymkode: 82ce8...0db

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...