Gå til innhold

Psykolog kommenterer utseendet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Psykolog dame sa jeg er en flott dame og trent kropp. Se på deg, sa hun, flott dame som kan klare så mye!

På en oppløftende måte at jeg ser frisk ut og det er ikke vil være noe problem med at jeg skal klare meg ut i arbeidslivet igjen.  

Jeg trenger ikke skryt på overflaten og heller ikke bli påvirket av å gå og tenke at jeg kommer bli frisk. Ett heiarop om at dette kommer til å gå bra. HVA HVIS IKKE?

Jeg trenger å akseptere tilstanden som jeg har nå med min psykiske helse og jobbe derfra. Fysisk har ingenting med hva som er inni meg.

Det er liksom anlagt kommentar på en måte som: « er du syk? Du ser jo frisk ut»

Jeg føler meg veldig dårlig etter den timen, og jeg gråter. Føler meg liten når hun står å sier det er håp for meg. Jeg vil ikke høre at det er synd på meg, heller ikke høre at utseendet mitt er bra.

Utseendet mitt har ingenting med traumene mine å gjøre, det skal ikke være tema en gang. 

jeg er så lei meg😭😭 noen som forstår? 

Anonymkode: 6a397...d81

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det opp i neste time, både hvordan du reagerte og hvorfor det føltes så feil for deg - her er det tydeligvis en del å ta tak i. Sett utenfra er hennes kommentar en kompliment og en oppmuntring og din reaksjon ganske voldsom og malplassert, det kan være nyttig å snakke med henne om det og se på hva som skjedde både i rommet og i hodet ditt.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjo, men du har en ekstrem overreaksjon. 

Hva med p snakke med henne om det som et eksempel på hvorfor du trenger å gå dit? 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, psykologer har virkelig ingen slack. Selv velmenende kommentarer blir skrevet og krenket av. Flere tråder per dag. Håper de tjener godt!

Anonymkode: 103e7...7d6

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overreagerer. 

Jeg hadde tatt det som et kompliment hvis psykologen min hadde sagt det!

Men du må kommunisere med terapeuten din.

Anonymkode: 34f13...fe6

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med psykolog om du skal bestemme hva vedkommende skal si til deg og ikke si? Da må du greie deg selv. Å gjøre som du vil er ikke oppgaven til hverken psykologen eller noen andre rundt deg. 

Anonymkode: 95bcd...fb9

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Wow, psykologer har virkelig ingen slack. Selv velmenende kommentarer blir skrevet og krenket av. Flere tråder per dag. Håper de tjener godt!

Psykologer jobber med psyke mennesker, og med dagens verdensmesterskap i Krenket.... det må være en utrolig krevende jobb! 

Før ville nå de fleste prøve å bli frisk

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Det jeg er lei meg for er at hun får meg til å føle meg som en taper fordi jeg er sykemeldt. Istedefor å sette tanker på meg at det ikke er noe galt å være sykemeldt.

Men når hun sier at jeg ser flott ut og at jeg vil komme meg ut av denne sykemeldingen. Da får hun meg til å føle at jeg er feil fordi jeg er sykemeldt.

Jeg trenger at hun skal sette tanker på meg å akseptere at jeg er sykemeldt nå og at det ikke er en skam.

Fokusere på å jobbe utifra der jeg er NÅ enn å tenke at i fremtiden blir det bra pga du ser sterk og flott ut.  Jeg sitter i bilen nå  å gråter og ja jeg fikk en overreaksjon. Jeg har KPTSD og hun burde vite at en slik diagnose må man tenke over hva man sier. 😭😭

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør virkelig ta opp dette med psykologen din, for du vil virkelig ikke møte forståelse eller få sympati hos oss vanlige mennesker. Du er åpenbart veldig psyk, så kanskje du ikke bør brenne broer hos noen som kan hjelpe deg. Sånn tankegang og oppførsel blir ikke tolerert av andre 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå må du virkelig ta deg sammen.. Dette er godt ment fra terapeuten!

Anonymkode: 639a0...c82

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overreagerer IKKE!!!

Jeg var veltrent og ressursterk og fikk ikke hjelp da jeg var alvorlig syk. Heldigvis var det en psykiater noe senere som skjønte alvoret. Du må skifte psykolog eller få henne til å forstå at tilstanden din er alvorlig og at du trenger hjelp. 

Anonymkode: 856ea...af0

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utseende har faktisk en sammenheng med hvordan en har det. Du har vel lest i journaler før? De beskriver der om pasienten er velstelt eller ustelt, klærne blir kommentert og dersom pasienten lukter. De kommenterer også om pasienten er overvektig eller undervektig. Alt dette er viktig fordi det sammen sier noe om hvor dårlig en pasient er og hva slags diagnose man kan ha. 

Anonymkode: 9488f...28d

Utseendet som er fint og stelt kan være like gale! Jeg har alltid vært opptatt av å se bra ut, gjøre mitt beste i mine hobbyer, mitt beste på jobb.

Fordi jeg da føler meg bra. Jeg føler meg verdiløs om jeg ikke ser bra ut og tar riktig valg.

Jeg er nemlig lært opp å bli elsket for hvordan jeg framstår utenpå, se fin ut, kunne mestre mange hobbyer og gjøre mitt beste på jobb. 

Lærte ikke å bli elsket for den jeg er, og derfor vil jeg framstå som en frisk og attraktiv person.

Det er Dette som er mitt sår som hun trykker mer på. Jeg vil ikke høre st jeg ser bra ut eller er flink til noe. Jeg vil lære å elske meg for den jeg er om jeg feks ga blaffen i utseendet. 😞

jeg tenker hun ikke er en god psykolog, hun burde forstå dette. Jeg har jobbet med pedagogikk med barn og da sier jeg aldri noe om klær og utseendet deres, heller ikke at de er flink å tegne,klatre,løpe. Jeg fokuserer på å anerkjenne barnet selvfølelse, feks «Jeg ser at du liker å tegne», enn «så flink du er å tegne» 

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, nå må du virkelig ta deg sammen.. Dette er godt ment fra terapeuten!

Anonymkode: 639a0...c82

Spiller ingen rolle, jeg føler meg ikke bra likevel. Det trigget vondt i meg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Utseende har faktisk en sammenheng med hvordan en har det. Du har vel lest i journaler før? De beskriver der om pasienten er velstelt eller ustelt, klærne blir kommentert og dersom pasienten lukter. De kommenterer også om pasienten er overvektig eller undervektig. Alt dette er viktig fordi det sammen sier noe om hvor dårlig en pasient er og hva slags diagnose man kan ha. 

Anonymkode: 9488f...28d

Nei, det er ingen automatikk i det. Man kan være i ekstremt dårlig mental befatning og fortsatt stelle seg før man skal på butikken eller til legen. Man er ikke automatisk i mer ubalanse bare fordi man ikke har vasket håret og dukker opp i slitt treningstøy. 

Jeg har kronisk og alvorlig sykdom som ofte ikke synes. Det verste veste VERSTE jeg vet, er når folk kommenterer "jammen du ser jo frisk ut". Så jeg forstår hva TS mener.

Jeg tenker at terapeut har vært velmenende og tenkt at det skal løfte TS, men det burde vært formidlet på en helt annen måte. 

Anonymkode: c309a...f5b

• Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologen din er ikke tankeleser, de tråkker feil noen ganger de også. Så lenge dette ikke var vondt ment, og det har jeg vanskeligheter med å tro, så tror jeg du vinner mest på å konfrontere denne hendelsen. Forklar hva den fikk deg til å føle, og hva du egentlig trenger, det er sunt av deg å sette grenser og fremme egne behov.

Du kan selvsagt også bare bytte behandler og aldri møte den "pykolog dama" igjen, men jeg tror som sagt det kan være terapeutisk bra, både for deg og for relasjonen mellom dere, at dette blir tatt tak i.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du overreagerer IKKE!!!

Jeg var veltrent og ressursterk og fikk ikke hjelp da jeg var alvorlig syk. Heldigvis var det en psykiater noe senere som skjønte alvoret. Du må skifte psykolog eller få henne til å forstå at tilstanden din er alvorlig og at du trenger hjelp. 

Anonymkode: 856ea...af0

Enig. Fordi jeg ser så sterk ut utad, fikk jeg aldri hjelp i psykiatrien. Men bak masken hadde jeg suicidiale tanker og var på randen, noe psykiater visste (fordi jeg sa det rett ut). En dyktig terapeut skal se gjennom kamuflering. 

Anonymkode: c309a...f5b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til psykolog tidligere. Jeg kan med hånda på hjertet si at min psykolog aldri ville sagt noe sånt til meg. Han «definerte» meg aldri. Heldigvis. For det er ikke jobben hans og det er jo nettopp det din psykolog gjør. Det ville ikke hjulpet meg å bli definert på den måten. Å bli fortalt at jeg er noe jeg ikke kjenner meg igjen i. Synes det høres ut som du har vært borti en litt mindre erfaren psykolog. Synes du skal fortelle om dette til psykologen din sånn at hun kan lære av episoden. 

Anonymkode: f8ea4...f91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er Dette som er mitt sår som hun trykker mer på. Jeg vil ikke høre st jeg ser bra ut eller er flink til noe. Jeg vil lære å elske meg for den jeg er om jeg feks ga blaffen i utseendet. 😞

jeg tenker hun ikke er en god psykolog, hun burde forstå dette. Jeg har jobbet med pedagogikk med barn og da sier jeg aldri noe om klær og utseendet deres, heller ikke at de er flink å tegne,klatre,løpe. Jeg fokuserer på å anerkjenne barnet selvfølelse, feks «Jeg ser at du liker å tegne», enn «så flink du er å tegne» 

Men har du fortalt henne om dette såret? Psykologer er ikke tankelesere (selv om det kan føles sånn innimellom), du kan ikke forvente at hun skal skjønne akkurat hvilke ting som trigger deg eller hva du ikke takler å høre uten at du snakker md henne om det. Jeg kan reagere på de mest overraskende (og velmente) ting på dårlige dager - det ligger hos meg, jeg kan ikke forvente at andre skjønner det av seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en grunn til at du går til psykolog.....dette er en ekstrem overreaksjon fra din side. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena Freyja skrev (1 minutt siden):

Ser det er en grunn til at du går til psykolog.....dette er en ekstrem overreaksjon fra din side. 

Ser det er en grunn?? Så slemt sagt. 

Anonymkode: 795da...e34

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...