AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #21 Del Skrevet 18. september 2023 Det har aldri stått noe om utseende mitt i journalene mine. Hverken den ene eller andre veien. Har stått "gode kognitive evner", "belest og resonnere godt", utover det aldri lest en beskrivelse av hvordan jeg er. En beskrivelse av oppveksten, plager/symptomlindring, diagnose(r), livssituasjon o.lign. Men svært lite om hvordan jeg er. Anonymkode: 10e8c...11e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
megda Skrevet 18. september 2023 #22 Del Skrevet 18. september 2023 Jeg kan faktisk skjønne ts i denne situasjonen. Tenk deg at du har vært fanget av 'flink pike syndromet', der du hele tiden har prøvd å innfri alle andres forventninger. Til slutt opplever du en psykologisk krise som sender deg helt til bunns. Når du så oppsøker en psykolog, blir du møtt med følgende setning: 'Du har jo oppnådd så utrolig mye, og du burde være stolt av deg selv!' Dette kan oppleves som om psykologen ikke ser deg, fordi han/hun gjentar de samme eksterne valideringsmekanismene som var årsaken til den psykologiske krisen i utgangspunktet - forventingene du prøvde å oppfylle fra andre. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #23 Del Skrevet 18. september 2023 Du reagerte på at hun sa du så frisk og veltrent ut. Man må ofte men ikke alltid ha overskudd for å trene. Da ser man også friskere ut. Hun mente nok at det ikke ser ut som om du ligger under dynen hele dagen og ikke kan ta vare på deg selv. Og det gjør det jo ikke. Altså ser det ikke ut som at du er bunnløst deprimert, overspiser, ikke evner personlig hygiene eller mangler forstand om hva du trenger foe å være i orden. Det betyr ikke at du ikke kan ha annen type strev. Du overdriver reaksjonen men jeg ser også hvor du vil. Jeg ser ut som jeg føler meg stort sett så på meg er dagsform synlig. men jeg vet om de som aldri ville satt sin fot over dørstokken uten matchende klær og sminken i orden. Jeg tolker det dithen at hun konkluderte med at du ikke var dypt deprimert. Anonymkode: 2b4d8...e51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #24 Del Skrevet 18. september 2023 Dette er så klart ingen overreaksjon som mange vil ha det til. Du er et følelsesmenneske, og det må være lov å reagere. Synes du burde avslutte timen hos henne, denne psykologen kan umulig være god for deg. Anonymkode: c68f3...05c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #25 Del Skrevet 18. september 2023 Kommentarene undergraver ts sine grunner til å være der, utseende har ingenting med opplevde traumer. Psykologen burde holdt seg for god til dette. Anonymkode: 795da...e34 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #26 Del Skrevet 18. september 2023 TS her. Har grene masse nå. Hun kommenterte utseendet mitt i sammenheng at hun mente jeg ikke vil ha noe problemer å klare å komme meg ut i samfunnet igjen. FØR hun sa kommentaren hadde jeg fortalt henne med tårer at jeg jobbet hardt og ignorerte behovene mine fordi jeg aldri ville bli sykemeldt. Jeg nektet å akseptere at jeg var syk fordi jeg ville klare å komme gjennom det. Jeg ville ikke gi opp og bli sykemeldt. Jeg snakket om at å være sykemeldt var en skam for meg, og at jeg nektet å høre på behovene mine fordi jeg ikke skulle ende opp sykemeldt og fortapt. Men SÅ smalt det og jeg fungerte ikke lenger. Jeg klarte det ikke, jeg ble syk… så gråt jeg. Når jeg fortalte den historien til henne ser man at jeg ignorerer min helse og at jeg skammer meg over det å bli sykemeldt. Da skal ikke hun godkjenne de giftige tankene jeg hadde om helse, da skulle hun heller puttet andre tanker som: »Det er ikke skam å være syk» «Du presset seg virkelig mye du» »Alle kan bli» Men hun sier »Jeg forstår du skammer deg over at du faktisk ikke mestret det, du ble faktisk sykemeldt og fortapt. MEN en trøst så ser du jo fantastisk bra ut og sterk kropp og du vil ikke ha problemer å jobbe igjen!!» MEN for øyeblikket skal jeg nå skamme meg for der jeg er nå SYK. Anonymkode: 6a397...d81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 18. september 2023 #27 Del Skrevet 18. september 2023 (endret) Fra ditt ståsted så kan jeg forstå at du reagerte. Men du må prøve å ikke overtenke dette, og heller legge det på en "tabbekvote" fra psykologen. Husk at psykologen er kanskje god i sitt fag og "burde" forstå, men er samtidig ingen tankeleser og ønsker samtidig å skape håp for deg. Så ikke overtenk, og prat med psykologen din om det. Kanskje forstår psykologen din mer da utifra reaksjonen din, og tar lærdom av dette for hva som bør og ikke bør sies. For øvrig vil jeg si at hvis du synes du matcher dårlig med psykologen din, så kan du prøve å få en annen. Det er ikke alle fagpersoner man har kjemi med. Endret 18. september 2023 av Bombasi 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #28 Del Skrevet 18. september 2023 Er jo ikke en kommentar på hvordan utseende du har. Til tross for, ser du frisk og veltrent ut. Det er jo positivt. Evnen til å kunne sette på seg en maske før man går ut sier mye om en som menneske. Jo her føler jeg ts er lettkrenket. Får høre mye godt både om personlighet og at jeg ser god ut av min psykolog også av min psykriater. Ja når jeg var innlagt fikk jeg høre jeg så bra ut. Jeg hadde faktisk kommet meg opp av sengen. Og da så jeg bedre ut enn år jeg var sengeliggende. Anonymkode: cd662...e2a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #29 Del Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): TS her. Har grene masse nå. Hun kommenterte utseendet mitt i sammenheng at hun mente jeg ikke vil ha noe problemer å klare å komme meg ut i samfunnet igjen. FØR hun sa kommentaren hadde jeg fortalt henne med tårer at jeg jobbet hardt og ignorerte behovene mine fordi jeg aldri ville bli sykemeldt. Jeg nektet å akseptere at jeg var syk fordi jeg ville klare å komme gjennom det. Jeg ville ikke gi opp og bli sykemeldt. Jeg snakket om at å være sykemeldt var en skam for meg, og at jeg nektet å høre på behovene mine fordi jeg ikke skulle ende opp sykemeldt og fortapt. Men SÅ smalt det og jeg fungerte ikke lenger. Jeg klarte det ikke, jeg ble syk… så gråt jeg. Når jeg fortalte den historien til henne ser man at jeg ignorerer min helse og at jeg skammer meg over det å bli sykemeldt. Da skal ikke hun godkjenne de giftige tankene jeg hadde om helse, da skulle hun heller puttet andre tanker som: »Det er ikke skam å være syk» «Du presset seg virkelig mye du» »Alle kan bli» Men hun sier »Jeg forstår du skammer deg over at du faktisk ikke mestret det, du ble faktisk sykemeldt og fortapt. MEN en trøst så ser du jo fantastisk bra ut og sterk kropp og du vil ikke ha problemer å jobbe igjen!!» MEN for øyeblikket skal jeg nå skamme meg for der jeg er nå SYK. Anonymkode: 6a397...d81 Hvor står det du skal skamme deg? Her prø er noe å gi deg håp. Da prøver er de å gi deg skam? Anonymkode: cd662...e2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #30 Del Skrevet 18. september 2023 Som du sikkert vet har veldig mange liten eller ingen effekt av å gå til psykolog. Noen blir verre. Du MÅ ikke gå dit. Anonymkode: 2f012...917 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Midnattsol Skrevet 18. september 2023 #31 Del Skrevet 18. september 2023 Jobber som terapeut, og mange ganger så opplever jeg at folk som sliter psykisk ofte har "koblet seg av" sin egen kropp. Jeg tenker litt holistisk, at det kan hjelpe å koble på kroppen noen ganger, og da kan jeg kommentere at de må kjenne etter at de har en god og solid kropp som klarer å gjøre ting. Denne kroppen kan faktisk både bære tung, gå langt, tåle fall osv. Det å fokusere på at man har en kropp som fungerer kan være en god påminnelse for mange. Det å bruke den når man er dårlig, og ikke nødvendigvis til store ting, men kjenne at man kan ta lange bestemte skritt, at man klarer å sette foten godt i bakken, at man har muskler i mage og rygg som kan man bruke til å rette seg opp, trekke inn godt med luft osv. Når jeg jobber med denne typen mindfullnes, kan jeg helt fint kommentere folk sin kropp, men ikke sånn helt spesifikk. Men er enig i at du kan ta opp dette temaet neste samtale, og kanskje få en avklaring rundt dette 😄 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 18. september 2023 #32 Del Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utseendet som er fint og stelt kan være like gale! Jeg har alltid vært opptatt av å se bra ut, gjøre mitt beste i mine hobbyer, mitt beste på jobb. Fordi jeg da føler meg bra. Jeg føler meg verdiløs om jeg ikke ser bra ut og tar riktig valg. Jeg er nemlig lært opp å bli elsket for hvordan jeg framstår utenpå, se fin ut, kunne mestre mange hobbyer og gjøre mitt beste på jobb. Lærte ikke å bli elsket for den jeg er, og derfor vil jeg framstå som en frisk og attraktiv person. Det er Dette som er mitt sår som hun trykker mer på. Jeg vil ikke høre st jeg ser bra ut eller er flink til noe. Jeg vil lære å elske meg for den jeg er om jeg feks ga blaffen i utseendet. 😞 jeg tenker hun ikke er en god psykolog, hun burde forstå dette. Jeg har jobbet med pedagogikk med barn og da sier jeg aldri noe om klær og utseendet deres, heller ikke at de er flink å tegne,klatre,løpe. Jeg fokuserer på å anerkjenne barnet selvfølelse, feks «Jeg ser at du liker å tegne», enn «så flink du er å tegne» Anonymkode: 6a397...d81 Dette her er snodige greier. Du sier at du vil at terapeuten skal behandle deg som et barn? Du overfører en sorg som du opplever med tanke på hvordan du er behandlet av foreldrene dine over på terapeuten? Det virker som om du er på rett sted hos terapeuten! Et kompliment fra hvem som helst ville vært rart å tolke slik, fordi det er bare en kommentar, og ingen av dem er foreldrene dine. Det der virker som et rart brikke-oppheng! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #33 Del Skrevet 18. september 2023 Hun ønsker nok bare å sette et lite søkelys på noe som er positivt, et kompliment - intet mer, intet mindre. Det betyr ikke nødvendigvis at hun mente at dette skal løse problemene dine. Men du kan godt ta det opp neste time hvordan det føltes, så får du svar Anonymkode: b3a19...e32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #34 Del Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Psykolog dame sa jeg er en flott dame og trent kropp. Se på deg, sa hun, flott dame som kan klare så mye! På en oppløftende måte at jeg ser frisk ut og det er ikke vil være noe problem med at jeg skal klare meg ut i arbeidslivet igjen. Jeg trenger ikke skryt på overflaten og heller ikke bli påvirket av å gå og tenke at jeg kommer bli frisk. Ett heiarop om at dette kommer til å gå bra. HVA HVIS IKKE? Jeg trenger å akseptere tilstanden som jeg har nå med min psykiske helse og jobbe derfra. Fysisk har ingenting med hva som er inni meg. Det er liksom anlagt kommentar på en måte som: « er du syk? Du ser jo frisk ut» Jeg føler meg veldig dårlig etter den timen, og jeg gråter. Føler meg liten når hun står å sier det er håp for meg. Jeg vil ikke høre at det er synd på meg, heller ikke høre at utseendet mitt er bra. Utseendet mitt har ingenting med traumene mine å gjøre, det skal ikke være tema en gang. jeg er så lei meg😭😭 noen som forstår? Anonymkode: 6a397...d81 Det er vell en veldig klønete måte for psykologen å si at hun tror det kommer til å gå bra med deg etterhvert. I terapi skal man utfordres,, og det er vanlig å «være dårlig» etter behandling. Ser ut som du trenger en person som kan støtte deg og bekrefte det du mener og føler, uten å utfordre/trigge deg for mye. Det finnes det og. Det kalles for støttebehandling og det kan være mulig å få innvilget det via kommunens psykiatritjeneste. Anonymkode: b598e...9dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #35 Del Skrevet 18. september 2023 Dette høres ut som en misforståelse. Du får ta det opp neste gang og fortelle hvordan du oppfattet det som ble sagt, så får dere nok ryddet opp i det. Jeg ville nok trodd det handlet om at psykologen prøvde å oppmuntre deg. De er ikke psykopater, vet du, de sier gjerne ting i aller beste mening i og med at det er jobben deres å hjelpe deg å få det bedre... Anonymkode: 79a25...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #36 Del Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men hun sier »Jeg forstår du skammer deg over at du faktisk ikke mestret det, du ble faktisk sykemeldt og fortapt. MEN en trøst så ser du jo fantastisk bra ut og sterk kropp og du vil ikke ha problemer å jobbe igjen!!» Anonymkode: 6a397...d81 Altså herregud. Hun prøver jo å oppmuntre deg til at det finnes håp for deg, og at du vil kunne klare å begynne og jobbe igjen. Du må ta ansvar for reaksjonen din, for det er du som reagerer feil - og får det til å virke negativt. Anonymkode: 34f13...fe6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #37 Del Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Det jeg er lei meg for er at hun får meg til å føle meg som en taper fordi jeg er sykemeldt. Istedefor å sette tanker på meg at det ikke er noe galt å være sykemeldt. Men når hun sier at jeg ser flott ut og at jeg vil komme meg ut av denne sykemeldingen. Da får hun meg til å føle at jeg er feil fordi jeg er sykemeldt. Jeg trenger at hun skal sette tanker på meg å akseptere at jeg er sykemeldt nå og at det ikke er en skam. Fokusere på å jobbe utifra der jeg er NÅ enn å tenke at i fremtiden blir det bra pga du ser sterk og flott ut. Jeg sitter i bilen nå å gråter og ja jeg fikk en overreaksjon. Jeg har KPTSD og hun burde vite at en slik diagnose må man tenke over hva man sier. 😭😭 Anonymkode: 6a397...d81 Ehhh, what? Det er ikke det hun sa, du vrir og vender på det folk sier til deg jo. Anonymkode: 129f7...05d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #38 Del Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Det jeg er lei meg for er at hun får meg til å føle meg som en taper fordi jeg er sykemeldt. Istedefor å sette tanker på meg at det ikke er noe galt å være sykemeldt. Men når hun sier at jeg ser flott ut og at jeg vil komme meg ut av denne sykemeldingen. Da får hun meg til å føle at jeg er feil fordi jeg er sykemeldt. Jeg trenger at hun skal sette tanker på meg å akseptere at jeg er sykemeldt nå og at det ikke er en skam. Fokusere på å jobbe utifra der jeg er NÅ enn å tenke at i fremtiden blir det bra pga du ser sterk og flott ut. Jeg sitter i bilen nå å gråter og ja jeg fikk en overreaksjon. Jeg har KPTSD og hun burde vite at en slik diagnose må man tenke over hva man sier. 😭😭 Anonymkode: 6a397...d81 Psykologen kan ikke få deg til å føle noe som helst. Du må nesten ta ansvar for, og eie følelsene dine selv. Hvis du hadde vært i en bilulykke og måttet trene deg opp for å kunne gå igjen, så ville det ikke hjulpet om noen strøk deg på ryggen og masserte deg . Du måtte ha jobbet, svettet og grått blod, svette og tårer - og sånn er det å gå i behandling for psyken og. Du går ikke til psykolog for at du skal «føle» deg bedre med en gang, men for at DU skal jobbe med å endre DEG. Sånn at folk og autoriteter rundt deg kan si hva de vil og livet kan skje - uten at du får gråtesammenbrudd. Jeg har gått mine timer i behandling, og det er ekstremt smertefullt å endre seg. Men det gir gevinst på sikt. Anonymkode: b598e...9dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #39 Del Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du overreagerer IKKE!!! Jeg var veltrent og ressursterk og fikk ikke hjelp da jeg var alvorlig syk. Heldigvis var det en psykiater noe senere som skjønte alvoret. Du må skifte psykolog eller få henne til å forstå at tilstanden din er alvorlig og at du trenger hjelp. Anonymkode: 856ea...af0 Dette er det mest skadelige tullet jeg har hørt. Trådstarter har fått en diagnose og hun får hjelp hos psykolog. Hun trenger ikke rope høyere, hun må snakke med psykologen sin om sine egne reaksjoner - og få hjelp til å finne verktøy som TS kan jobbe med for å bli mer robust. Anonymkode: b598e...9dc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 18. september 2023 #40 Del Skrevet 18. september 2023 Jeg er vant å få helt hårreisende ros av faren min, som ofte ikke stemmer med virkeligheten, for eksempel at jeg er veldig god til å please andre mennesker (hvilket jeg virkelig ikke er), at jeg er veldig god til ditt og datt. Jeg har hele tiden tenkt at han mener det godt, og at bare har vært litt lat (for at han ikke ser hva jeg faktisk er god til), og at han gjerne skulle ønske en eller annen i familien var god til det. Jeg lærte meg tidlig å skille mellom hva som faktisk stemte, og bare ta det hele med en klype salt, tenke: "Ja takk for den odde kommentaren, liksom". Jeg måtte gå noen ekstra runder med meg selv med tanke på hva jeg virkelig kan like å holde på med, på sikt og nå, men jeg betraktet det bare som en løsrivelse fra foreldre. Og ikke la kommentarer medføre en slags "makt over meg". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå