Gå til innhold

De første timene psykolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette vanlig, er det slik andre har hatt det i starten av psykologtime?

Psykolog på DPS 

Time 1: Info om hva som forventes av klienten i psykologtimer, være villig til å gjøre endringer, info om medisiner, andre alternativer å få hjelp, hva ønsker du

Time 2: Hvem er du? Mat,søvn,trening, rutiner i hverdagen

Time 3: Læring av fysiske  øvelser for å bruke kroppen for å påvirke sinnet.

Time 4: vet jeg ikke enda hvilken oppgave som blir tema.

Men hva er egentlig målet til slutt? Er det vanlig å ha slik faste oppgaver hos psykologen og nytt tema for vær gang? Noen som har vært borte i det før?

Er dette en rutine som gjøres før de skal grave i sårene? Noen som vet?

Anonymkode: 1d8fb...943

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er best om du bare spør den det gjelder. Forskjellige psykologer bruker forskjellige metoder. Min brukte kognitiv og metakognitiv terapi og vi gravde aldri i noen sår. Det var maks 30 minutter med snakk om meg og min bakgrunn/oppvekst helt i starten. Resten handlet om ting som var her og nå, undervisning på tavle osv.

Anonymkode: 4dfd0...d99

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er best om du bare spør den det gjelder. Forskjellige psykologer bruker forskjellige metoder. Min brukte kognitiv og metakognitiv terapi og vi gravde aldri i noen sår. Det var maks 30 minutter med snakk om meg og min bakgrunn/oppvekst helt i starten. Resten handlet om ting som var her og nå, undervisning på tavle osv.

Hva er vits å bruke tiden på slikt? Hvis jeg velger å gjøre noe, vil jeg gjøre det skikkelig. Da vil jeg møte sårene mine og ha det jævlig for å så bli bra igjen. Jeg trenger ikke lære å smøre meg brødskive og re opp sengen.

Kan jeg be om det, at jeg ønsker å møte traumene mine og gjøre det skikkelig når jeg først er hos psykolog ? 

Skrevet

De første timene brukes til å bygge en relasjon mellom pasient og terapeut, bli kjent og etterhvert legge en behandlingsplan sammen. 

Hvordan de videre timene vil foregå, er avhengig av behandler, hva som står i behandlingsplanen, mål, forventninger, metoder, kapasitet osv. Behandlere har i stor grad mulighet til å legge opp dagene og behandlingstimene sine selv, så det finnes ikke noe fasitsvar her.

Noen behandlere er såpass rigdige at de ikke lar pasienter få mer enn 10 timer, fordi at det er det som skal til for å bli «frisk». Andre igjen får gå så lenge de trenger det. 

Som pasient på DPS har jeg vel i grunn aldri hatt en plan, og jeg har gått ukentlig i over 2 år nå. Jeg styrer samtaletema i stor grad selv, og har sjeldent fått med meg hjemmelekser. 

Anonymkode: bfdae...4f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De første timene brukes til å bygge en relasjon mellom pasient og terapeut, bli kjent og etterhvert legge en behandlingsplan sammen. 

Hvordan de videre timene vil foregå, er avhengig av behandler, hva som står i behandlingsplanen, mål, forventninger, metoder, kapasitet osv. Behandlere har i stor grad mulighet til å legge opp dagene og behandlingstimene sine selv, så det finnes ikke noe fasitsvar her.

Noen behandlere er såpass rigdige at de ikke lar pasienter få mer enn 10 timer, fordi at det er det som skal til for å bli «frisk». Andre igjen får gå så lenge de trenger det. 

Som pasient på DPS har jeg vel i grunn aldri hatt en plan, og jeg har gått ukentlig i over 2 år nå. Jeg styrer samtaletema i stor grad selv, og har sjeldent fått med meg hjemmelekser. 

Anonymkode: bfdae...4f9

Tusen takk for utfyllende svar.

Jeg har hittil fått beskjed at jeg får 10 timer hos denne psykologen. Men er det normalt å starte med 10 timer, så vurderer hun om jeg trenger flere senere? Hun kan ikke vite om jeg blir frisk på 10 timer?

Jeg syns hjemmeleksene ikke plager meg enda, men stort mulig det vil plage meg med tiden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva er vits å bruke tiden på slikt? Hvis jeg velger å gjøre noe, vil jeg gjøre det skikkelig. Da vil jeg møte sårene mine og ha det jævlig for å så bli bra igjen. Jeg trenger ikke lære å smøre meg brødskive og re opp sengen.

Kan jeg be om det, at jeg ønsker å møte traumene mine og gjøre det skikkelig når jeg først er hos psykolog ? 

Vitsen for min del var at jeg ble frisk.

Du kan be om hva som helst, skader ikke å spørre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du ikke er fornøyd er det ingen om tvinger deg til å møte opp.

Anonymkode: 5772a...434

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...