Gå til innhold

Atopisk eksem på hender (voksen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hele livet vært plaget av atopisk eksem, og særlig hendene er verst. Men jeg sliter også mye i ansiktet og på begge beina og armene. 

Jeg bruker alltid parfymefri håndsåpe, og smører hendene hver gang jeg har vasket dem. Men likevel er jeg veldig plaget av sprekker, hud som flasser av, sår og smerter. Jeg har en rolig kontorjobb så hendene utsettes ikke for mye. Jeg bruker hansker under husarbeid. 

Hver gang jeg er hos fastlegen får jeg beskjed om å bruke parfymefri såpe og smøre hyppig. Når jeg sier at jeg har gjort det hele livet men likevel er plaget så skriver fastlegen ut Mildison med et stort sukk. Jeg føler meg sånn til bry.
Jeg har ikke vært hos hudlege siden jeg var barn, og når jeg spør fastlegen så sier han at det ikke er noe vits å henvise fordi det ikke er noe en hudlege kan gjøre og at den eneste som kan gjøre noe med dette er meg. Jeg følger alle rådene i boka men likevel har jeg mye vondt, og synes det er veldig frustrerende.

Er det noen her som er plaget med atopisk eksem på hendene og som har et råd som ikke er parfymefri håndsåpe og hyppig smøring med Miniderm? 

Anonymkode: 18ade...4a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg en mild kortisonkrem. Leger er sånn "Neeeei vil ikke", men gjør det uansett.

Obs! Bivirkninger, brukes med forsiktighet etc.

Skrevet

Tilskudd av vitamin d og sink, pluss svartfrøolje (fåes hos helsekost).

Anonymkode: 611c6...dc9

Skrevet

I ansiktet har Canoderm vært min redning. Bruker det i perioder hver dag, og det holder eksemen litt unna. På kroppen og hendene må jeg bruke steroidesalver i perioder. Bruker da Ovixan, men har også hatt god effekt av Dermovat og Betnovat. 

Jeg syns dusjolje hjelper mye for å unngå å tørke ut huden mer enn nødvendig. Du kan også prøve ut fet krem og bomullshansker om nettene, for å gi godt med fuktighet. 

• Liker 1
Skrevet

Canoderm og ceridal fettkrem sammen.

Henvisning til spesialist /hudlege

Skrevet

Jeg har atopisk og dyshidrotisk eksem. Bruker kortison i de verste periodene. Eneste som hjelper her.

Anonymkode: 5c617...7ac

• Liker 1
Skrevet

Kostholdet? Fastfood, sukker, citrus, tomater, og mer trigger min.

Tøymykner? allergivennlig vaskepulver? Hva tar du på ila dagen? Utrolig mange ting som kan irritere og starte et utbrudd. Blekk på papir feks. Jeg kan feks ikke bla i avisen... Andre personer med mye parfyme på seg. Vaskemiddlene renholdet vasker med på jobb.

Skriver bare av egen erfaring, hatt eksem hele livet. Utbruddene roet seg veldig etter at jeg har "tatt kontrollen".

Skrevet

Unngå alt av mikrofiberkluter eller bruka hansker. Locobase Repair hjelper her, sover med det i hansker av bomull. 

Anonymkode: ad7dd...44f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...