Gå til innhold

Datter med tretthetsbrudd, og skoletur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 15 har fått ett tretthetsbrudd i foten. Hun må bruke krykker og ikke belaste foten i det hele tatt i 4 uker. Etter dette får hun forsiktig bruke foten, men ingen trening. Ca 2 uker etter hun er ferdig med krykkene skal de på klassetur til Berlin. Blir jo mye gåing. Noen som har tips til noe som kan avlaste? Hun får vondt i armene og hendene av krykkene. Finnes det krykker som er litt mer behagelige enn de vanlige krykkene? Eller noen andre smarte avlastningseffekter?

Tviler på at hun vil sitte i rullestol.

Anonymkode: 6375d...1c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vurdert rullestol? Sjekk om dem har hjelpemidler der dere bor, der kan man låne gratis. Krykker og mye gåing kan bli veldig slitsomt og hoppe rundt på. Da ville jeg brukt rullestol i tilegg som avlastning. Jeg jobber selv på hjelpemidler som vi låner ut sånn type utstyr

Anonymkode: 51c79...6dc

• Nyttig 1
Skrevet

Hva med en sånn gågips?

IMG_8078.png

Anonymkode: 03483...d12

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med en sånn gågips?

IMG_8078.png

Anonymkode: 03483...d12

takk for svar dere:-) Den gipsen har hun as we speak:-)

Skrevet

Det blir bedre i armer og hender med krykkebruk over tid, og det er ganske stor forskjell på krykker. Jeg har behagelige krykker som er mye "mykere" enn foreks pappa sine som er i hardplast og helt grusomme. Det finnes endel "fancy" krykker som er mye mer ergonomiske, også til barn. Du får de opp hvis du googler. 

• Liker 2
Skrevet

Ta med krykkene. 

Innen den tid er hun nokså herdet og det vil nok ikke være problematisk å bruke dem.

Anonymkode: 89ee5...d3f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ca 2 uker etter hun er ferdig med krykkene skal de på klassetur til Berlin

Så langt uti forløpet vil hun jo kunne gå uten krykker. Men dersom hun ønsker det kan hun ta med krykkene og bruke dem som avlastning, altså gå vanlig med dem, og ikke løfte seg opp og humpe seg bortover. Da sparer hun skuldre og bein. 

Anonymkode: a4a0d...26b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Rufs skrev (10 minutter siden):

Det blir bedre i armer og hender med krykkebruk over tid, og det er ganske stor forskjell på krykker. Jeg har behagelige krykker som er mye "mykere" enn foreks pappa sine som er i hardplast og helt grusomme. Det finnes endel "fancy" krykker som er mye mer ergonomiske, også til barn. Du får de opp hvis du googler. 

har du  noe bilder av gode krykker? Har lett men finner ikke noe.

Skrevet

Jeg måtte bruke krykker i flere uker etter dobbelt metatarsalbrudd, og sleit veldig med å bruke vanlige krykker, fikk såre håndledd og gnagsår mellom tommel og håndflata. Svigermor lånte meg et par av noe som kalles M+D-krykker, som egentlig er beregnet på pasienter som ikke kan støtte seg på hendene, og de var mye mer behagelig å bruke. Vel, så fort jeg fant balansen hvertfall, det er litt uvant 😅 Istedet for å legge vekten på hånden, fordeles den over hele underarmen, som ligger horisontalt i krykken istedet for rett opp og ned. Kanskje det kan passe bedre for datteren din?

Til skoleturen er det nok lurt å få råd fra lege/ortoped på forhånd og sørge for at hun har sko og såler som gir riktig støtte og avlastning. Og at hun tør å si fra når hun trenger å ta pauser og hvile foten, så hun ikke presser seg mer enn hun tåler. Pass på at de voksne som skal være med på turen vet at hun har en skade som må tas hensyn til når de skal på sightseeing, o.l..

God bedring til foten, håper det gror fort!

Anonymkode: efaf1...c00

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

har du  noe bilder av gode krykker? Har lett men finner ikke noe.

Jeg husker desverre ikke hvor mine er fra, for de er minst 6 år gamle.
Men sjekk etac, flavin, velferdsbutikken.
Det finnes også polstring, apoteket har vel bare en type jeg ikke synes funker så bra (svart/gul stripete), men googler man polstring til krykker finnes det mer. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan forresten også sjekke hjelpemiddellageret i byen din, der kan man låne hjelpemidler uten noen henvisning/søknad, kan hende de har ulike krykker inne som man kan teste der og låne de beste. Spørs nok veldig hvilken by du bor i hvor mye de har inne. Hjelpemiddelsentralen har jo mye, men da må du søke gjennom en fysio el. og det tar mye lenger tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...