Gå til innhold

farskap

Gjest Gjest_rose_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_rose_*
Skrevet
:forvirret: Har barn rett til å få vite hvem faren er? Hvordan kan en evnt. gå fram for å vite det? (vist faren er død?) Kan evnt. barnebarnet gjøre noe for å finne det ut?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan man vel få oppgitt når man er 18...

Synes det er viktig at man får vite hvem mor og far er så fremt det lar seg gjøre jeg da, særlig med tanke på arvelige sykdommer osv.

Vet ikke om barnebarn har krav på å få vite noe.

Min mor er adoptert, og slet veldig med å finne ut av ting. Pappa ringte rundt for henne og maste iherdig på diverse mennesker. Til slutt var det en som var snill og brøt taushetsplikten, etter gjentatt masing. Han spurte til slutt om 2har den og den kvinnen født et barn der den og den datoen???"

"Ja", svarte damen og la på.

Vi har fått greie på endel sykdommer osv, og synes det er fint å ha det i bakhodet av enkelte ting ligger i familien. Men kanskje viktigst for mamma var det å faktisk finne de hun likner på, selv om hun aldri vil følee noe veldig slektsskap, det har hun tross alt allerede med sin adoptivfamilie

Gjest Betty Boop
Skrevet

Min mening er at det er en soleklar rett for et menneske og vite hvem opphavet er! Det er kanskje ikke mulig eller ønskelig fra den ene eller andre av partene å ha et personlig forhold. Men ja, alle burde ha rett til å vite hvor de kommer fra.

Ikke minst når det gjelder sykdomshistorie som Frysepulver nevner. Men også, når man snakker om sæddonasjoner, faren for å rote seg bort i halvsøsken. Den risikoen er kanskje minimal, men den er teoretisk tilstede.

Jeg kan forstå at situasjonen blir veldig mye vanskeligere dersom man snakker om et barn som evnt. er resultat av en voldtekt. Men tror fortsatt jeg ville tatt diskusjonen når barnet var stor nok til å forstå.

Gjest Sexy Sadie
Skrevet

Hva med sæddonorers rett til å være anonyme da?

Kanskje de ikke er så interessert i å få X antall barn på døren en 20-års tid etter at de avleverte litt sæd for å tjene kroner til øl.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Kanskje de ikke er så interessert i å få X antall barn på døren en 20-års tid etter at de avleverte litt sæd for å tjene kroner til øl.

:ler:

Poenget mitt er vel at jeg ikke synes de har krav på noen anonymitet. Et menneskes rett til å kjenne sine røtter og sitt opphav ser jeg på som viktigere.

Men det er de meningene jeg går med i mitt stille sinn. Jeg har en tidligere arbeidskollega som valgte sæddonasjon. Det er hennes valg og ikke noe jeg kritisere. Jeg ville bare valgt annerledes selv fordi jeg føler som jeg gjør.

:ler: Nå kan jeg ikke la være å se for meg køene utenfor "fars" dør.

Skrevet

derfor er det svært få som vil gi sæd. barnet kan få vite hvem som har gitt sæd. Altså hvem som er far. her gir ma sine edle dråper for å hjelpe noen,men kan risikere å få unger på døra? hallo, hvor er logikken

Skrevet
derfor er det svært få som vil gi sæd. barnet kan få vite hvem som har gitt sæd. Altså hvem som er far. her gir ma sine edle dråper for å hjelpe noen,men kan risikere å få unger på døra? hallo, hvor er logikken

Men hvorfor er det aldri noen som vurderer om barnet har rett til å vite hvem mor er ? Det finnes også mødre som blir forelder på "et anderledes grunnlag" enn hva mødre flest gjør.

Jeg tror forskjellen på disse 2 foreldregruppene i hovedsak dreier seg om at mødre "altid" får omsorgen for et barn, og får de det ikke beholder barna fortsatt retten til å vite hvem moren er. Jeg kan ikke se noen grunn til å gjøre forskjell på kjønnene i slike saker.

Skrevet
Men hvorfor er det aldri noen som vurderer om barnet har rett til å vite hvem mor er ? Det finnes også mødre som blir forelder på "et anderledes grunnlag" enn hva mødre flest gjør.

Jeg tror forskjellen på disse 2 foreldregruppene i hovedsak dreier seg om at mødre "altid" får omsorgen for et barn, og får de det ikke beholder barna fortsatt retten til å vite hvem moren er. Jeg kan ikke se noen grunn til å gjøre forskjell på kjønnene i slike saker.

Nå spermer jo ikke damer full så mye som menn har jeg hørt...

Skrevet
Nå spermer jo ikke damer full så mye som menn har jeg hørt...

Greit nok. Men jeg forstod problemstillingen slik at det ikke var spermene's rettigheter som var problemet. Derimot barnas rettigheter.

Skrevet

Det er helt utrolig hvordan du greier å få trykket budskapet ditt inn i hvert forbanna innlegg du svarer på her inne...!

At barn har noen "rett" til å vite noe om opphavet er bare tull. At de skulle ha noe som helst annen mulighet til liv her i verden er umulig. Rettighetet kommer ikke alene, uten plikt. Så hva er barnas plikt i så fall i slike tilfeller? Søke opp og muligens ødelegge en annen familie, andre barn? Ikke alle donorer forteller sin ektefelle om at de er det.

Og hva skal barnet gjøre den dagen det tropper opp hos donor og får beskjed om å dra til helvete?

Folk er temmelig blåøyde når det kommer til slike spørsmål!

Gjest Sexy Sadie
Skrevet

Hva mener du med "et anderledes grunnlag"?

Gjest Sexy Sadie
Skrevet
Greit nok. Men jeg forstod problemstillingen slik at det ikke var spermene's rettigheter som var problemet. Derimot barnas rettigheter.

Nå snakker vi om sæddonorers rett til å være anonyme.

Skrevet

Dette er vel baksiden av medaljen ved "å mene ganske mye" som har med barn, samvær og omsorg å gjøre.

Jeg må tilstå at jeg ikke har satt meg inn i donor rollen og har veldig begrenset ønske om å involvere meg i den. Mulig dette endres på sikt, men frem til i dag har jeg faktisk ikke gjordt meg opp noen sterk mening om problemstillingen.

Gjest Betty Boop
Skrevet
At barn har noen "rett" til å vite noe om opphavet er bare tull. At de skulle ha noe som helst annen mulighet til liv her i verden er umulig.

Denne skjønte jeg ikke. ?

Rettighetet kommer ikke alene, uten plikt. Så hva er barnas plikt i så fall i slike tilfeller? Søke opp og muligens ødelegge en annen familie, andre barn? Ikke alle donorer forteller sin ektefelle om at de er det.

Fortsatt like forvirret jeg. Hvordan kan barna ha forpliktelser overfor sæddonor? Jeg mener ikke at sæddonor heller har noen forpliktelser overfor barna. Den delen har jo blitt ordnet opp i før de blir født. Men som mor kan jeg ikke se at ungene skylder meg noe. Det var min avgjørelse og sette dem til verden. Det er min plikt å ta vare på dem.

Noe av det som gjør at jeg ikke forstår er nok tanken om at dersom jeg donerer et egg, noe som ikke er tillatt i Norge så vidt jeg vet, så er det fortsatt en del av meg som går videre. Jeg har vanskelig for å forstå hvordan jeg skulle være i stand til å fraskrive meg ansvaret for det livet jeg hadde vært "medskyldig" i å sette til verden. Jeg tror ikke jeg kunne unnlatt å tenke på hvordan livet til det barnet utviklet seg. Om det hadde et bra liv osv.

Og hva skal barnet gjøre den dagen det tropper opp hos donor og får beskjed om å dra til helvete?

Det samme som alle de barna som kjenner faren sin og får den samme meldingen antar jeg. Om det ikke blir sagt med rene ord kommer meldingen like tydelig gjennom fra de fedrene som ikke er interessert i å tilbringe tid med barna sine. Enten de nå bruker skilsmissen som unnskyldning eller fortsatt er gift med mor og velger å begrave seg i arbeid.

Folk er temmelig blåøyde når det kommer til slike spørsmål!

Er alle som er uenige blåøyde? Det er faktisk mulig å se forskjellige problemstillinger på forskjellige måter.

Skrevet
Hvorfor svarer du da?

Fordi trådstarter ikke nevner noe om donorer.

Gjest Sexy Sadie
Skrevet

Far til 2.

Du har fremdeles ikke svart meg på den her:

Hva mener du med  "et anderledes grunnlag"?

Skrevet

Om farskap er opplyst i fødselsarkivet eller mammaen vet noe burde det jo ikke være noe problem å forsøke å nøste i saken om å finne sin biologiske far.

Er det fordi mamman ikke vil fortelle så kan det være en god grunn til det. Spør henne eller dem som var henne nært når hun ble gravid om dem kan fortelle noe.

Er det donasjon har mottaker signert på papirer (det jeg har skjønt) om å ikke forsøke finne donor, pga sæd donors rettigheter til å være anonym.

Da har jo også sykehus den hele fulle medisinke historien til donor så det vil jo ikke være et grunnlag for å "måtte" finne biologiske opphav.

Det mest bekymringsværdige er jo at en kan bli forelseket og få barn med søsken når en ikke vet hvem faren/moren er.

Skrevet
Far til 2.

Du har fremdeles ikke svart meg på den her:

En sæd donor har ikke et ønske om å være far på heltid for det aktuelle barnet.

Tilsvarende kan det være mødre som historisk sett har hatt andre ønsker når de har blitt gravise enn det å være mor på heltid.

Skrevet
En sæd donor har ikke et ønske om å være far på heltid for det aktuelle barnet.

Tilsvarende kan det være mødre som historisk sett har hatt andre ønsker når de har blitt gravise enn det å være mor på heltid.

Det der er det teiteste du noensinne har skrevet, hvorfor skulle damene ellers gå hen og bli mødre da? :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...