Gå til innhold

Sjiosk? KIOSK heter det!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sjiosk (kiosk), shøtt (kjøtt), shøpe (kjøpe) osv... er det verste jeg hører folk sier!!!! irriterer meg grenseløst :frustrert: Hu der søskenbarne til Martha Louise fra shoppoholic burde jo seriøst lære seg å snakke før hu åpner kjeften på Tv!

Det er slike talefeil vi plukker av ungene våre før det blir en stygg uvane.

Er det kun jeg som synes dette er mektig irriterende?

Endret av Milla18
Videoannonse
Annonse
Gjest LoisLane
Skrevet

Nei, vi er mange. Men det er et tapt slag, er jeg redd.

Skrevet

Nei, du er ikke alene. Det irriterer meg også.... :sur: .

Skrevet

Hvem er Marta Luis da? Noen er gode til å snakke ¨riktig¨, og noen er gode til å skrive ¨riktig¨...

Skrevet
Hvem er Marta Luis da?  Noen er gode til å snakke ¨riktig¨, og noen er gode til å skrive ¨riktig¨...

Jeg lurte på det samme. Etter sammensetningen av navn tror jeg det må være en ekte jentegutt! :ler:

Gjest gjest 0
Skrevet

æsj ja det er det værste jeg hører.

Det kjipe er at barneskolelærer faktisk ikke har lov til å rette på de barna som uttaler lydene feil :overrasket:

Skrevet

Nei, du er ikke alene. Det høres forferdelig ut.

Skrevet

Ja, det er fryktelig irriterende.

Men det spørs om det er noe å gjøre med det. Dette kan faktisk være en del av en naturlig språkutvikling, hvor fælt det enn høres.

Vi mennesker er late, og velger minste motstands vei, også språkmessig. Derfor utvikler språket seg slik at ordene blir lettere å uttale. SH-lyden er enklere å uttale en KJ-lyden. På samme måte beveger skarre-r-en seg nordover fordi det visstnok er enklere å skarre enn å rulle på r-en. Det sies at skarre-r-en ikke kommer lenger nord enn til Nord-Møre på grunn av retrofleks, men jeg har hørt trøndere skarre, jeg... Så det finnes nok måter å omgå det på.

Skrevet

Jamen....det er da ikke vanskeligere å si -kj enn det er å si -sch ? Ikke engang som barn hadde jeg problemer med -kj.

Skrevet

Helt grusomt, og jeg kommer til å gjøre mitt for at kj-lyden skal bestå.

Skrevet
Det kjipe er at barneskolelærer faktisk ikke har lov til å rette på de barna som uttaler lydene feil :overrasket:

Hvorfor har de ikke det?

Stjerne :)

Skrevet (endret)

Enn 12 åring fra østfold fortalte meg at de fleste foreldre til barn i klassen hennes også uttalte ordene slik. Er det en østfoldfenomen? Jeg har littt problemer med å folk seriøst som snakker slikt, men så er jeg sikkert litt fordomsfull også. Men stygt er det uansett.

Endret av Lillesøster
Gjest Bellatrix
Skrevet
Jamen....det er da ikke vanskeligere å si -kj enn det er å si -sch ? Ikke engang som barn hadde jeg problemer med -kj.

Jeg syntes det var vankelig med kj som barn, men når jeg først lærte meg det har jeg aldri gått bort fra det.

Skrevet
Hvem er Marta Luis da?  Noen er gode til å snakke ¨riktig¨, og noen er gode til å skrive ¨riktig¨...

:ler:

På den annen side er jo språket i stadig utvikling. Kanskje det bare er naturlig at det blir forandret?

Skrevet

Jo det er faktisk litt vanskeligere i følge logopeder som for lenge siden har sluttet å behandle barn for denne "feilen". Å si kj- lyden krever mer bevissthet og mer tungekoordinering enn sch-lyder. Det er vel derfor den har oppstått. Ellers er jeg enig i at språket er levende og i konstant utvikling, men det betyr ikke at all utvikling er positiv utvikling?

Gjest Bodillen
Skrevet

Voksne som sier skjole, skjøtt og skjønnsroller har jeg litt problemer med å ta på alvor... Jeg greier ikke fri meg fra tanken på at de er mindre intelligente, selv om jeg selvfølgelig vet at det absolutt ikke trenger å være tilfelle.

Sønnen min hadde en periode i begynnelsen av ungdomsskolen som han plutselig begynte å tulle med disse lydene, selv om han har sagt de riktig siden han lærte å snakke. Faktisk kan det virke som om dette er slags trend blant ungdom. Heldigvis gikk han tilbake til å snakke normalt, og nå sier han at han synes det høres idiotisk ut.

Skrevet
Jo det er faktisk litt vanskeligere i følge logopeder som for lenge siden har sluttet å behandle barn for denne "feilen". Å si kj- lyden krever mer bevissthet og mer tungekoordinering enn sch-lyder.

Da må jeg altså ha vært et bevisst og koordinert barn :ler: .

Gjest gjest 0
Skrevet
Voksne som sier skjole, skjøtt og skjønnsroller har jeg litt problemer med å ta på alvor... Jeg greier ikke fri meg fra tanken på at de er mindre intelligente, selv om jeg selvfølgelig vet at det absolutt ikke trenger å være tilfelle.

Jeg tenker også at de ikke er spesielt intelligente....

Skrevet

Hehe, Marta Luise ;) la ikke merke til at jeg glemte en e på slutten..

Vil påstå å si at det er mer irriterende med folk som snakker "feil" enn folk som skriver litt feil, i mitt tilfelle har jeg lese og skrive vansker men prøver mitt beste å bli kvitt mine skrivefeil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...