Gå til innhold

Er du en bevisst PC-bruker?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

...Eller bare bruker du det som er lett tilgjengelig og som "fungerer"? Tenker du noen gang på at valgene du gjør (bevisst eller sløvende) har innvirkning på pris og kvalitet på produktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt upresist spørsmål... Tenker du på hvilken PC jeg har kjøpt? Programvare? Nettsider jeg besøker? Eller er det noe helt annet du spør om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt upresist spørsmål... Tenker du på hvilken PC jeg har kjøpt? Programvare? Nettsider jeg besøker? Eller er det noe helt annet du spør om?

Beklager, det var programvare jeg tenkte på først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for presisering, da kan jeg forsøke meg på et svar. Jeg tror nok jeg er litt "halvbevisst", jeg bruker forsåvidt det som er lett tilgjengelig og fungerer. Dette gjør jeg rett og slett fordi jeg ikke er spesielt flink med data, så jeg må ha noe som virker for "dummies".

Men når det er sagt så bruker jeg mye freeware på hjemmePC'n. Jeg gidder for eksempel ikke betale 5000 kroner for Office-pakken, bare fordi det er den som "alle" bruker. I stedet kostet jeg på meg en kveldstime og fikk installert OpenOffice. På den annen side har jeg ikke helt kastet meg på Spybot og Ad-Awarebølgen. Jeg bruker et anti-spyware som jeg betaler for, og ad-aware i tillegg. Vil nemlig gjerne ha noe som stopper spyware på vei inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener, men tar en råsjanse:

Jeg bruker Mozilla Firefox og Thunderbird i stedet for Internet Explorer og Outlook Express. Det er et bevisst valg.

Jeg redigerer en del bilder, og bruker The GIMP som er gratis og like bra som Photoshop som koster mange tusen kroner.

Jeg ser ingen grunn til å betale i dyre dommer for Microsoft Office så lenge OpenOffice er gratis og like bra.

På min neste PC kommer jeg til å velge Linux som OS i stedet for Windows. Jeg får driftssikker programvare gratis.

Bevisste valg hele veien. Var det svar bra nok på spørsmålet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva jeg bruker er vel en kombinasjon av mange ting, og er vel både litt bevisst og litt tilfeldig. Jeg er i den heldige posisjon at samboeren min er IT-konsulent, og vi får dermed Office og annen programvare helt gratis. Så jeg bruker nok aller mest Microsoft-produkter, både fordi det er gratis og lett tilgjengelig, men også fordi det er brukervennlig og gjør det jeg vil det skal gjøre. Ser ingen grunn til å bytte ut noe som fungerer for meg. Bruker et annet mailprogram da, Pegasus, fordi det er det jeg liker best. Kjører Ad-Aware jevnlig, og har selvsagt brannmur og virusprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper da ikke programvare? ;)

Nei det gjør man ikke.

Jeg bruker Opera som nettleser og mailprogram, men har windows som OS og bruker også msn en del. Dette fordi jeg vet litt om data, men ikke alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er flere Microsoft-produkter en del av jobben min, så jeg bruker disse en del. Men nesten all surfing går i Mozilla Firefox, fordi IE 6.0 ikke har tabbed browsing og føles litt tyngre å laste på maskinen. Både mannen min og jeg har solgt sjela vår til onkel Bill, men har fått en del lisenser på kjøpet, så vi bruker stort sett bare MS-produkter på hjemme-maskinene.

Jeg kjøpte Adobe PhotoShop Elements fordi jeg ville ha et ganske bra produkt, uten å betale full pris for hele originale PhotoShop. (Har testet Gimp og bare ikke fått det til.) Så jeg føler at jeg kan gjøre bevisste valg når jeg skal legge ut penger for det. ;)

Ellers bruker jeg en del gratisprogramvare. Men jeg laster ikke ned hva som helst fra fildelingsprogrammer. De jeg laster ned, laster jeg ned fra produsentens / utviklers webside, og satser på at de ikke er dumme nok til å lage installasjonspakker med virus og annet skit. Da har jeg i hvertfall en produsent å klage til.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Man kjøper da ikke programvare? ;)

Nettopp! Hehe...

Jeg er ganske bevisst i valg av program på PC'en min. Og i likhet med andre her, er det fordi jeg kan litt om data og synes egentlig PC'en min fortjener bedre enn program fra MS. ;p Bl.a. har jeg valgt å bruke Opera som nettleser i steden for IE og Macromedia Dreamweaver til html- redigering i steden for FrontPage. I tilegg bruker jeg DC++ som fildelingsprogram, NOR32 som antivirusprogram isteden for Norton Antivirus og Ad-Aware. Photoshop bruker jeg egentlig bare av ren prinsipp fordi jeg vet det er det beste programmet innen bildebehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Jeg redigerer en del bilder, og bruker The GIMP som er gratis og like bra som Photoshop som koster mange tusen kroner.

Det kommer helt an på bruken. Brukte kun Gimp før da jeg brukte Linux, nå har jeg gått over til mac og bruker Photoshop. Måtte bruke Gimp i jula og må si det ikke er halvparten så bra som Photoshop, ikke når man er vant til Photoshop fra før.

På min neste PC kommer jeg til å velge Linux som OS i stedet for Windows. Jeg får driftssikker programvare gratis.

Hvorfor ikke nå? Det er jo ikke akkurat som om du kjøper en maskin med Linux som OS!? Det er jo bare å laste ned/kjøpe med et eller annet blad og installere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler heller ikke for programvare.

Her går det i Freeware, men jeg har Officepakken installert.

Til bilder bruker jeg Photofiltre, Irfranview eller lignende gratisprogrammer.

Virusprogram: AVG

Kjører adaware, spybot o.l jevnlig.

Bruker Firefox.

Endret av Replica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...