Gå til innhold

Fått besøk av ekorn 🐿️😍

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er da mange dyr som spiser fugleunger uten at det er noen fare for fuglebestanden av den grunn. Det er sånn naturen er. Vi har matet både fugler og ekorn i årevis, det er mer enn nok fugler. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at den klatrer på vinduene og persiennene dine tror jeg garantert kommer av at den vet at du kommer ut med nøtter der inne fra, så den prøver å få deg til å komme ut med mer. Helt sikkert. Vi er inne i høsten nå, og ekorn er helt hyper når det kommer til å samle seg opp vinterlager med mat. Samler, samler og samler hele dagene, og graver ned omtrent alt, så de skal ha et skikkelig forråd til vinteren. Så det faktisk på tv her om dagen, i en naturdokumentar. De måtte samle så og så mange nøtter pr ekorn for å overleve vinteren, og det var ikke lite (husker ikke antallet nå).

Ekorn er supersøte :) Det er til og med ekorn her omkring blokkene hvor jeg bor midt i Oslo! De spiser kongler fra et par digre og fyldige furuer rett utenfor, og i tillegg er det en fyr som driver og legger ut frø på toppen av en renovasjonsbod. Vet ikke om han kun tenker på fuglene, men det ser ut som ekornet er der og forsyner seg også, og så "bor" de i treet ved siden av. En gang jeg sto i kjøkkenvinduet mitt og kikket ut i tredje etasje, satt det et ekorn og glodde tilbake i furua rett utenfor, i samme øyenhøyde som meg :D 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at om dere først er begynt å mate de, så er det lurt å fortsette med det ❣️

De blir jo vant til å få maten servert så da må man ihvertfall ikke stoppe med det...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (20 timer siden):

Bare husk at om dere først er begynt å mate de, så er det lurt å fortsette med det ❣️

De blir jo vant til å få maten servert så da må man ihvertfall ikke stoppe med det...

Selvfølgelig slutter ikke jeg å gi de mat. Men dette eller denne oppførselen blir litt for mye for meg, jeg kan ikke gi nøtter i flere timer i strekk, da blir det fort tomt og nøtter er ikke billig. Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg ga den 20 valnøtt i skall i går på bare en time. Det er mye og legger jeg nøtter i skålen så er det borte på fem minutter og vil ha mer. 🙈 Den var her fra kl.07 i går til kl.16. altså nesten hele dagen og bare ville ha mer😵‍💫

Anonymkode: 66778...8a9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arkana skrev (21 timer siden):

Det er helt vanlig at de graver ned nøtter. Våre ekorn graver ned sikkert 70% av det de får. De sparer det til en gang det ikke er mat. De husker selvsagt ikke hvor akkurat deres nøtter er, men de graver litt i bakken og så finner de en nøtt enten det var de selv eller noen andre som gravde den ned.

At den klatrer på vinduer og dør kommer kanskje av at den vet at du kommer ut fra huset og har med nøtter. Den prøver kanskje å si til deg at den vil ha mer. Noen av våre har også gjort det samme. De klatrer på vannbordet ved det største stuevinduet og en av dem er så dristig at det går bort til katteluka og titter inn, så de vet hvor matmor kommer fra. :fnise: Jeg tror ikke du får gjort så mye med det. Du kan evt prøve å ikke belønne dem med flere nøtter når de gjør slikt, men om de er mottakelige for den typen oppdragelse vet jeg ikke. Det er jo helt greit å legge ut litt nøtter om morgenen og la det være nok for den dagen. De slutter ikke å komme av den grunn, da prøver de igjen en annen gang.

Åh jeg digger når du svarer for du skriver så fint og morsomt, blir alltid glad jeg :) 

Tror jeg må gjøre ett eller annet for jeg vil ikke at den skal klatre på mine vinduer og dører, slikt liker jeg ikke, men den er blitt så tam at det er helt utrolig, tror jeg kunne tatt den med hendene men usikker på om jeg hadde turt å kose med den, hehe. Men, takk for tips, skal prøves ut ja. :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei dere 🥰

Nå har jeg en liten historie her ang disse ekornene og det er nesten så jeg trenger råd 🙈🥴

Ene ekornet som kommer til oss siden i fjor, startet jo denne tråden pga den😍🥰 Vel, den har alltid vært snill, kommer for å spise og blir borte, og slik er det hele tiden. Men i det siste så er den ikke helt lik seg selv🥴 I morges kom den og jeg ga mat, valnøtt og hasselnøtter og et par valnøtt i skall. Men den spiste nesten ingenting, bare tok det med seg og gravde ned overalt. Og slik har den holdt på i nesten hele dag, jeg sluttet å gi fordi den fikk jo aldri nok.😳 Kan jo ikke bare gi og gi liksom. Og da har den begynt å klatre på vinduene, verandadør (vi har utepersienner og den klatrer i dem) og på potteplantene mine. Det er nesten skummelt holdt jeg på å si🫣Den har aldri gjort det før så jeg skjønner ikke hva som skjer? Den gjør jo ikke hærverk men jeg vasket nylig persienner og vinduene🥴😭

Går jeg ut så kommer den med en gang og jeg prater jo til den og sier jeg ikke har mer, når jeg går inn så er den på vinduene og døren med en gang. Liker ikke denne oppførselen og blir jo litt lei meg for at jeg liksom ikke gir mer nøtter, men kan jo ikke gi hele dagen heller. Og det som forbauser meg mest er jo denne plutselige oppførselen, den har aldri oppført seg på denne måten.

I fjor hadde jeg masse hasselnøtter i skall for jeg fant ett tre som hadde masse, så tok med hjem, og det ga jeg den i lang tid etterpå. Men i år så har jeg ikke funnet hasselnøtter, alle trærne har liksom vært tomme. Så jeg tenker at den finner lite i naturen derav denne plutselige atferden.? 

Gjør jeg noe feil tror dere? Eller?

Hei😊, mange ekorn som er nærgående, de er veldig sosiale og nysgjerrige av natur.. og de er ikke redde mennesker. Gå inn på YouTube og søk på Squirrels at the window.....veldig fin podcast,mange morsomme episoder der,hun gir deg også råd om ekorn. En annen god podcast er: Dani Connor Wild ,hun gir også mange nyttige råd om ekorn.🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Selvfølgelig slutter ikke jeg å gi de mat. Men dette eller denne oppførselen blir litt for mye for meg, jeg kan ikke gi nøtter i flere timer i strekk, da blir det fort tomt og nøtter er ikke billig. Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg ga den 20 valnøtt i skall i går på bare en time. Det er mye og legger jeg nøtter i skålen så er det borte på fem minutter og vil ha mer. 🙈 Den var her fra kl.07 i går til kl.16. altså nesten hele dagen og bare ville ha mer😵‍💫

Ja det skjønner jeg godt 💕. Er jo lettvinn mat for et sultent ekorn 🐿️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg har mistet litt kontrollen på hvilke ekorn som besøk oss nå. Jeg mistenker at det dessverre ikke er noen igjen av de som var her fram til og med sommeren, muligens er den sjenerte der fremdeles, men vanskelig å si. Sannsynligvis er det flere av barna som nå er voksne og jeg klarer ikke å skille dem fra noen av de som var her før. Det er minst tre, en som er rødbrun, en som er litt gråere og en som bare har en halv hale (katt eller uhell, stakkar). Det gleder meg at ekornene både ser ut til å formere seg og at de i tillegg finner veien til oss på tross av at det er nye ekorn. Kanskje forteller den eldre generasjonen dem om oss? :fnise: Nå er det snart jul og det betyr at hasselnøtter med skall (som er umulig å få tak i resten av året) både er i overflod i butikkene og i tillegg er billige (særlig i romjulen og etter nyttår). Så til dere andre som mater ekorn er dette tiden for å hamstre for resten av året! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...