Gå til innhold

Fått besøk av ekorn 🐿️😍

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er heldig du altså 😍 Her kommer den og spiser nøttene og forsvinner vekk i tre.🤨😅

Anonymkode: 66778...8a9

Det er mest det det går i her også, men noen er mer uredde enn andre. Om jeg bare gjør en liten brå bevegelse når en står foran meg bli den livredd og hopper panisk avgårde :laugh:

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei dere 🥰

En liten oppdatering fra meg. Ekorn er fortsatt her daglig til min store glede 😍🥰 Før kom den hver dag og jeg la ut valnøtter, hasselnøtter etc., men nå har lille ekornet begynt å spise fra hånden min, altså HÅNDEN min😍😍 Den tar en bit av valnøtt fra hånden min og setter seg ved siden av og spiser, så tar han mer og spiser, ved siden av meg. Pleier å leke litt med den også, holder en valnøtt i hånden og den går i sirkler og prøver å ta den. Dette hadde jeg ikke engang drømt om😍😍 Koser meg delux🥰 Og den lille krabaten pleier å være hos meg i flere timer. 

Har enda et ekorn på besøk, men den er mer redd, synes at bevegelser er skumle, så jeg legger bare ut litt valnøttmix, så spiser den og forsvinner. Og den har hårete ører på toppen, men min lille yndlingsgjest har mer glatte ører. Så jeg har fundert på om det kan være en måte å se på om det er gutt eller jente. Noen som vet hvordan man ser det? Tenker at den med litt hårete ører på toppen kan være gutt?🤔🤨Og den andre jente. Kanskje gutter mener at jeg er mer skummel mens den andre liker meg.😜

Tenkte å kjøpe et ekornhus/ekormater, noen som har tips hvilken jeg bæør gå for? 

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2023 den 15.54):

Hei dere 🥰

En liten oppdatering fra meg. Ekorn er fortsatt her daglig til min store glede 😍🥰 Før kom den hver dag og jeg la ut valnøtter, hasselnøtter etc., men nå har lille ekornet begynt å spise fra hånden min, altså HÅNDEN min😍😍 Den tar en bit av valnøtt fra hånden min og setter seg ved siden av og spiser, så tar han mer og spiser, ved siden av meg. Pleier å leke litt med den også, holder en valnøtt i hånden og den går i sirkler og prøver å ta den. Dette hadde jeg ikke engang drømt om😍😍 Koser meg delux🥰 Og den lille krabaten pleier å være hos meg i flere timer. 

Har enda et ekorn på besøk, men den er mer redd, synes at bevegelser er skumle, så jeg legger bare ut litt valnøttmix, så spiser den og forsvinner. Og den har hårete ører på toppen, men min lille yndlingsgjest har mer glatte ører. Så jeg har fundert på om det kan være en måte å se på om det er gutt eller jente. Noen som vet hvordan man ser det? Tenker at den med litt hårete ører på toppen kan være gutt?🤔🤨Og den andre jente. Kanskje gutter mener at jeg er mer skummel mens den andre liker meg.😜

Tenkte å kjøpe et ekornhus/ekormater, noen som har tips hvilken jeg bæør gå for? 

Ts

Så utrolig koselig! Heldig du. 😍

For å vite kjønn må du se om den du holder i hånden har testikler. Om vinteren får de ekstra lodne ører (vinterpels). Kan være den som du har kommet så nær deg fortsatt er ung. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei digert, nydelig eiketre i hagen, og det er også en favoritt hos ekorn. Jeg har ett som kommer fast, men det har også vært to. Har montert en ekornmater som jeg har fylt med peanøtter (ser noen skrev at de ikke skal ha det, jeg har lest at det er ok?). De er virkelig nydelige dyr som er til glede for hele familien ❤️

Anonymkode: 4c086...32a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et ekorn i går som sprang forbi et vindu og ble sånn:  

Ååååå, et lite brunt ekorn D3431E26-601D-4875-AC51-72E0FB67B20A.gif.758fdc46a6afda12ca8efb3d1ccaa94a.gif

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cornix skrev (10 timer siden):

Så utrolig koselig! Heldig du. 😍

For å vite kjønn må du se om den du holder i hånden har testikler. Om vinteren får de ekstra lodne ører (vinterpels). Kan være den som du har kommet så nær deg fortsatt er ung. 

Sååå nært forhold har vi enda ikke fått at jeg holder den i hånden 😅😅 Jeg har så vidt klart å klappe den litt på pelsen mens jeg gir den mat.😍 Det holder i massevis for meg🥰 Det er helt utrolig å se at den kommer og er hos meg i 9 timer, den løper over alt  med maten jeg gir den, så mye energi har jeg aldri sett før.😍

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har ei digert, nydelig eiketre i hagen, og det er også en favoritt hos ekorn. Jeg har ett som kommer fast, men det har også vært to. Har montert en ekornmater som jeg har fylt med peanøtter (ser noen skrev at de ikke skal ha det, jeg har lest at det er ok?). De er virkelig nydelige dyr som er til glede for hele familien ❤️

Så utrolig koselig da 😍 De er nydelige som bare det, spes når de sitter i et tre, nydelig syn. ♥️ 

Peanøtter skal de ikke ha, det har jeg lest overalt at de fraråder, jeg gir den hasselnøtter, valnøtter og eikenøtter.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så utrolig koselig da 😍 De er nydelige som bare det, spes når de sitter i et tre, nydelig syn. ♥️ 

Peanøtter skal de ikke ha, det har jeg lest overalt at de fraråder, jeg gir den hasselnøtter, valnøtter og eikenøtter.

Ts

Hvor er "overalt"? Jeg finner ingenting. Dvs, det frarådes jo å gi dem salte peanøtter (selvsagt), men usaltede peanøtter beregnet på fugleforing har jeg aldri hørt skal være et problem. :klo:

Anonymkode: 86432...202

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor er "overalt"? Jeg finner ingenting. Dvs, det frarådes jo å gi dem salte peanøtter (selvsagt), men usaltede peanøtter beregnet på fugleforing har jeg aldri hørt skal være et problem. :klo:

Anonymkode: 86432...202

Jeg vet jeg leste det et annet sted da jeg søkte første gang, men her står det i alle fall at det frarådes

https://norgee.no/blogg/hva-spiser-ekorn-favorittmat-og-mer/

Sitat

Det er verdt å notere seg at peanøtter ikke er det beste for ekorn, noe som burde holdes vekk fra fatet.

Anonymkode: 886cd...4a6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere 💚🥰

Har fått enda et ekorn på besøk i tillegg til den andre som kommer hver dag, han er fortsatt min yndling da så klart 🩵🥰 Men denne nye er også søt da😍 Kommer å koser seg med maten og klarer ikke å venne den til meg, synes jeg er skummel (enn så lenge😅), har prøvd å komme nærmere denne men viker unna ganske så fort 😕DEN vil ikke spise fra min hånd, virker så uinteressert🤷‍♀️Men nydelig og søt for det 😍IMG_3202.thumb.jpeg.a26b6f6945f1c34c07461824f4fefaca.jpeg

IMG_3201.thumb.jpeg.b1230c06078a20f1d09719e9564e0e54.jpeg

• Liker 2
  • Hjerte 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekorn er noe av det søteste og koseligste jeg vet om. Har hatt en gjeng her i flere år nå. Noen av dem spiser fra hånden. De fleste andre er også så uredde at de ikke bryr seg om meg når jeg er ute, de holder på rett i nærheten av meg, selv om jeg ikke får ta på dem. Jeg har hengt ut to ekornmatere til dem, og har et nesten pinlig høyt nøttebudsjett 🐿❤️

Anonymkode: f95d2...1fa

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ekorn er noe av det søteste og koseligste jeg vet om. Har hatt en gjeng her i flere år nå. Noen av dem spiser fra hånden. De fleste andre er også så uredde at de ikke bryr seg om meg når jeg er ute, de holder på rett i nærheten av meg, selv om jeg ikke får ta på dem. Jeg har hengt ut to ekornmatere til dem, og har et nesten pinlig høyt nøttebudsjett 🐿❤️

Såååå koselig🥰😍😍

Hvilke type ekormater er det du har? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Såååå koselig🥰😍😍

Hvilke type ekormater er det du har? 

Jeg har kjøpt mine på naturogfritid.no, som er nettbutikken til Birdlife Norge. Er godt fornøyd med dem, de har hittil overlevd å bli brukt av større dyr enn ekorn også, som grevling, mår og rådyr. 

En venninne som også mater ekorn har kjøpt sine hos Felleskjøpet, og er fornøyd med dem. Er ikke sikkert det er så veldig stor forskjell i kvalitet og holdbarhet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor kjøper dere nøtter til ekorn, og hva slags nøtter? Her spiser de nøttene vi har i eiketreet, i tillegg til peanøtter (usaltede). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor kjøper dere nøtter til ekorn, og hva slags nøtter? Her spiser de nøttene vi har i eiketreet, i tillegg til peanøtter (usaltede). 

Jeg kjøper vanligvis poser med mandler, hasselnøttkjerner eller valnøtter i hylla med bakevarer på butikken. Er jeg innom butikker som har nøtter i løsvekt, helst hele nøtter med skall, så kjøper jeg gjerne større kvanta. Invandrerbutikker er ofte gode på det. Etter jul hamstrer jeg diverse nøtter på salg, da får man ofte både hele hasselnøtter og valnøtter billig.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2023 den 18.33):

Jeg har kjøpt mine på naturogfritid.no, som er nettbutikken til Birdlife Norge. Er godt fornøyd med dem, de har hittil overlevd å bli brukt av større dyr enn ekorn også, som grevling, mår og rådyr. 

En venninne som også mater ekorn har kjøpt sine hos Felleskjøpet, og er fornøyd med dem. Er ikke sikkert det er så veldig stor forskjell i kvalitet og holdbarhet.

Takk for svaret ☺️☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De skal IKKE ha peanøtter, verken saltede eller usaltede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
AnonymBruker

Hei på dere 🥰😍

En liten oppdatering fra meg :) 
Har hatt besøk av disse to ekornene mine gjennom nesten hele vinter. 🥰 Hadde lite opphold i januar og februar og litt av mars, og på slutten av mars begynte de å komme igjen😅 Har alltid lagt ut valnøtt i skall for å se om de kommer og om de har vært her, og de startet å komme igjen😍 Hver dag får jeg besøk av begge, har også fått besøk av en til, men den kommer sjeldent og er skikkelig forsiktig når den først kommer. 

Men det jeg har lagt merke til på den ene (studerer dem når de spiser), er at den har noe rosa på begge sider av magen, noe som stikker ut, på begge sidene, liksom helt på siden av selve magen. Har forsøkt å google uten hell. Kan det være bryst? Vanskelig å se men det jeg har sett er at det er 2 eller 3 rosa greie som stikker ut på begge sidene.

Noen som har noe innspill? Som kanskje har mer greie enn meg?

• Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 21.42):

Så koselig med ekorn :) Jeg har også noen som kommer fast på besøk. Jeg setter ut mat og vann til de da, så de vet hvor de skal gå. Hvis det er tomt i matskåla så banker den ene på vinduet, det er såå søtt! De er jo supersmarte som har skjønt dette. Men kanskje dine vil ha litt variasjon, kanskje de har funnet noe annet å snacke på? De kommer nok tilbake. Hasselnøtter er visst deres favoritt, i tillegg til avocado etter det jeg har lest. Her er den ene jeg får besøk av:

20230703_174334.thumb.jpg.b6082b7b16cd307d0c5b21be62bf4084.jpg

Anonymkode: c3da0...fd0

Så søtt! Vi får ofte besøk av ekorn på hytta og de er veldig tamme. I år fikk vi besøk av ekornmamma og ekornbaby, den var utrolig søt :sciurus:🥰

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en koselig tråd. ♥️

Vi har fire ekorn i hagen, en av dem er et barn og er ny av året. De bor i en bitteliten skog vi har i enden av hagen. Vi har et tre rett ved verandaen hvor vi har hengt opp en slags ekornmater og legger ut mandler og hasselnøtter med skall og hver dag kommer de og spiser flere ganger om dagen. De kommer hele året. (Ekorn går ikke i hi om vinteren, men og det er veldig kaldt eller dårlig vær kan det hende de holder seg i bolet sitt og sover noen dager i strekk.) Ekorn er ikke flokkdyr så de kommer hver for seg og noen dager har alle vært innom og andre dager bare én. De er lett å skille fra hverandre pga farge og størrelse samt at den ene har et rart øye. Den med et rart øye er ganske tam og tar nøtter fra hånden min. :hjerte:

Det rosa du beskriver er brystvorter, så det ekornet er et hunnekorn  og har sannsynligvis ekornbarn som dier akkurat nå. Det kan være vanskelig å kjønnsbestemme ekorn, men kjønnsorganet/urinrørsåpningen sitter nærmere anus hos hunnekorn enn hos hannekorn og hannekorn har ikke synlige brystvorter. 

Jeg elsker ekornene "våre". :hjerter_rundt:

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...