Gå til innhold

Er sjekking fortsatt et problem etter #villebarepratelitt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Opplever du fortsatt at det forekommer sjekking mellom fremmede, eller ble det slutt etter #villebarepratelitt? Leser av og til tråder der det diskuteres sjekking på museum etc., eller at noen har sett en kjekk mann på tur som de ønsker å komme i kontakt med og lignende.

Ble det ikke slutt på sånt, eller er det fortsatt en utfordring?

Anonymkode: fe03c...4e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ble aldri et problem. 

Anonymkode: ed9fc...6bb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det handler om å kunne skille mellom normal sosial kontakt, og det som blir oppfattet som trakassering.
#villebarepratelitt handler ikke om at det er "forbudt" å flørte med folk man møter på sin vei, men at man skal respektere at andre ikke er med på ideen din, og at du skal ligge unna alle som ikke er interessert i å svare deg. Å bli pågående er aldri greit.

At folk flørter og sjekker over alt blir det aldri slutt på, håper jeg, men vi må krysse fingra for at folk lærer meg om å respektere andres grenser. Ikke manipulere, ikke mase, ikke klå og aldri insistere, overtale eller fyre seg opp.

Det fantes en periode der gutter trodde at de kunne være pickupartists, og nærmest drasse med seg damer fra heisen, bussen eller biblioteket ved å spille ut knep, være frekke og pågående. En slags forbrukskultur, som skremte kvinner og fornærma de guttungene som prøvde. Akkurat den greia håper jeg at vi er skikkelig ferdige med, og at den overgrepskulturen er ute av spill.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Skrevet

Rekordmange nordmenn er single, så ja. Må bare ignorere disse merkelige damene. Snakk med dem du vil på en skikkelig måte, så får de furtete og irriterte kvinnene som ikke tåler det bare lide. Det er til det beste. Bedre at de gråter litt fordi de snakket litt med en fremmed, enn at enda flere blir evig single.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det som er så spesielt med kampanjene der en skal lære gutter å ikke voldta, at menn ikke skal prate med fremmede kvinner osv. Er at det ikke har noen effekt overhode. De som ville gjort det, gjør det likevel. Den eneste effekten det har er å gi vanlige menn lavere selvtillit og hindrer mer usikre menn fra å få en kjæreste. Slik at damene bare står igjen med dem de i utgangspunktet prøvde å unngå.

Endret av arvidhansen
  • Liker 6
Skrevet
arvidhansen skrev (8 minutter siden):

Det som er så spesielt med kampanjene der en skal lære gutter å ikke voldta, at menn ikke skal prate med fremmede kvinner osv. Er at det ikke har noen effekt overhode. De som ville gjort det, gjør det likevel. Den eneste effekten det har er å gi vanlige menn lavere selvtillit og hindrer mer usikre menn fra å få en kjæreste. Slik at damene bare står igjen med dem de i utgangspunktet prøvde å unngå.

Gir kampanjer mot voldtekt vanlige menn dårlig selvtillit? Virkelig?

Anonymkode: 3e4c0...cc6

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Og så dukka det opp en sinna mann, som synes at kvinner som sier fra om trakassering er "furtete". Noe som tyder på at han er en av dem som ikke har disse antennene for hvem som vil være i fred, og hvem som gjerne slår av en prat.
Menn med vanlig folkeskikk og sosial intelligens kjenner seg ikke truet av å avstå fra trakassering, og vil heller ikke ha problemer med å kontakte andre mennesker på en empatisk og ikke-skremmende måte.

#villebaresnakkelitt handlet blant annet om historier der menn
- ikke aksepterte at hun fremmede på bussen ikke ville snakke med ham
- brøt inn i kvinners samtaler på kafeer og utesteder og ville kuppe oppmerksomheten
- kom med slibrige bemerkninger om kroppen din i en trang heis
- ble sinte fordi du ikke stoppet for å prate med dem mens du var på vei for å nå bussen
- ikke ville akseptere at du hørte på lydbok i parken, når de krevde å snakke med deg istedet
og flere historier av denne sjangeren.

Ingen av historiene handlet om persilleblad som ikke taklet at noen spør om veien eller at noen ga et flyktig kompliment om skoene deres i forbifarten.

Endret av Andro
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Gir kampanjer mot voldtekt vanlige menn dårlig selvtillit? Virkelig?

Ja, når du blir fortalt opp og i mente at du ikke skal gjøre noe du vet er galt. Så sier det implisitt noe om hvordan autoriteten tolker deg. Selvtillit er hvordan du tolker deg selv og det blir dessverre for de fleste påvirket av hva andre mener.

Det blir også et snev av fare i å ta kontakt med kvinner overhode. Fordi du har blitt lært opp fra barndommen av å respektere kvinner og ikke voldta osv. I gamle dager når vi ikke hadde den kulturen var det mye lettere for menn å ta kontakt.

Det er bare slik menneskehjernen fungerer. Konsekvensen blir hundretusener av evig single.

Endret av arvidhansen
  • Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Andro said:

Og så dukka det opp en sinna mann, som synes at kvinner som sier fra om trakassering er "furtete". Noe som tyder på at han er en av dem som ikke har disse antennene for hvem som vil være i fred, og hvem som gjerne slår av en prat.
Menn med vanlig folkeskikk og sosial intelligens kjenner seg ikke truet av å avstå fra trakassering, og vil heller ikke ha problemer med å kontakte andre mennesker på en empatisk og ikke-skremmende måte.

#villebaresnakkelitt handlet blant annet om historier der menn
- ikke aksepterte at hun fremmede på bussen ikke ville snakke med ham
- brøt inn i kvinners samtaler på kafeer og utesteder og ville kuppe oppmerksomheten
- kom med slibrige bemerkninger om kroppen din i en trang heis
- ble sinte fordi du ikke stoppet for å prate med dem mens du var på vei for å nå bussen
- ikke ville akseptere at du hørte på lydbok i parken, når de krevde å snakke med deg istedet
og flere historier av denne sjangeren.

Ingen av historiene handlet om persilleblad som ikke taklet at noen spør om veien eller at noen ga et flyktig kompliment om skoene deres i forbifarten.

Men dette problemet er vi absolutt ikke ferdig med vel. Jeg får høre mange historier fra datteren min (og andre) om menn og gutter som er innpåslitne på bla. bussen og blir sinte hvis de ikke får snap adressen hennes og gjerne følger etter henne hjem. Det er i klart overtall gutter og menn fra andre kulturer som holder på sånn, men ikke bare dem. Men dette virker som er helt forbudt å snakke om. Når det lokale buss-selskapet kjører kampanje om at alle skal føle seg trygge på bussen så nevner de alle andre problemstillinger enn denne. 

Så #vilbarepratelitt er vi ikke ferdige med og det er ingen menn som får ødelagt selvtilliten sin av det. 

TS. Det er lov å slå av en prat hvis man er sosialt intelligent nok til å trekke seg når man opplever at dama ikke er interessert. Men vær klar over mange damer er drittlei av at de ikke kan bevege seg noen steder uten at en eller annen kødd skal begynne å kommentere på utseende, ta på eller komme med sjekkereplikker. 

Anonymkode: 415ad...b64

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det som er poenget er at man må kunne lese kroppsspråket og ikke-verbale signaler på en måte som er ubevisst og intuitivt for de fleste, men nesten umulig å forklare til de som ikke fanger opp dette… Det er ingenting galt i å småprate med et menneske ved en utstilling, eller begynne å hilse på noen man daglig jogger samme løype som - dersom det er gjensidig, naturlig og ikke påtrengende.. Å direkte gå inn for å sjekke noen opp i hverdagslige settinger på en kunstig og «aggressiv» måte er noe annet… Men vi behøver heller ikke alltid tolke hverandre på verst mulig måte, man er ikke nødvendigvis creepy fordi om man ønsker kontakt, eller prippen fordi man ikke ønsker det.. Å være pågående overfor noen som ikke er komfortabel er dårlig folkeskikk, uavhengig av kjønn… 

Anonymkode: 78c9e...bb2

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg får høre mange historier fra datteren min (og andre) om menn og gutter som er innpåslitne på bla. bussen og blir sinte hvis de ikke får snap adressen hennes og gjerne følger etter henne hjem.

Dette er veldig trist, og er absolutt del av en voldtektskultur, der jenters og kvinners integritet og selvbestemmelse ikke respekteres. Det var samme problemet da jeg var barn og ungdom på 70- og 80-tallet. I tenårene tok jeg aldri skolebussen hjem. Jeg gikk, syklet eller venta to timer på neste buss. Ei mil på bratte svingete grusveier hjemover, men bussen var farlig.
Fra videregående trente jeg som en helt, begynte å slå fra meg i pressede situasjoner, og har siden dette aldri frykta noen. Men slik skal det jo ikke være; at man må lære seg å skambanke store menn for å komme ut av påtvungne situasjoner.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
arvidhansen skrev (17 minutter siden):

Ja, når du blir fortalt opp og i mente at du ikke skal gjøre noe du vet er galt. Så sier det implisitt noe om hvordan autoriteten tolker deg. Selvtillit er hvordan du tolker deg selv og det blir dessverre for de fleste påvirket av hva andre mener.

Det blir også et snev av fare i å ta kontakt med kvinner overhode. Fordi du har blitt lært opp fra barndommen av å respektere kvinner og ikke voldta osv. I gamle dager når vi ikke hadde den kulturen var det mye lettere for menn å ta kontakt.

Det er bare slik menneskehjernen fungerer. Konsekvensen blir hundretusener av evig single.

Heller tusenvis av single enn hundrevis av voldtekter. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heller tusenvis av single enn hundrevis av voldtekter. 

Det blir ikke færre voldtekter

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dette problemet er vi absolutt ikke ferdig med vel.

Takk for at du svarer på spørsmålet (i motsetning til de andre her) - da forekommer dette fortsatt, og det er fortsatt et problem.

Og som sagt er dette inntrykket jeg får på KG og, folk spør jo om hvordan de skal komme i prat med og sjekke opp fremmede menn (eventuelt damer)

Anonymkode: fe03c...4e6

Skrevet (endret)
arvidhansen skrev (28 minutter siden):

Da saken #villebarepratelitt var aktuell syntes jeg det var urettferdig mot den unge gutten som ønsket kontakt med jenter. Han fikk mye dritt som mange andre menn er ansvarlig for. Og når noen sier at menn opplever et snev av fare da de har blitt oppdratt til å ha respekt for kvinner og ikke voldta osv. Og at det derfor før var lettere for menn å ta kontakt, mister jeg parykken. Om du ikke respekterer andre mennesker, ikke snakk med dem. Snakk medde du liker og respekterer. Alle lærer som barn at man ikke får alt man har lyst på, det gjelder også mennesker. For kvinner er det en kjempeforskjell på en som er hyggelig på trikken eller på museum og en som maser og oppleves truende. Menneskehjernen kan trenes og tilpasse seg. Konsekvensen av at enkelte menn ikke evner å tilpasse seg tiden vi lever i og jobbe med seg selv, er at mange menn forblir single.

Endret av Helene1982
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Da saken #villebarepratelitt var aktuell syntes jeg det var urettferdig mot den unge gutten som ønsket kontakt med jenter. Han fikk mye dritt som mange andre menn er ansvarlig for. Og når noen sier at menn opplever et snev av fare da de har blitt oppdratt til å ha respekt for kvinner og ikke voldta osv. Og at det derfor før var lettere for menn å ta kontakt, mister jeg parykken. Om du ikke respekterer andre mennesker, ikke snakk med dem. Snakk medde du liker og respekterer. Alle lærer som barn at man ikke får alt man har lyst på, det gjelder også mennesker. For kvinner er det en kjempeforskjell på en som er hyggelig på trikken eller på museum og en som maser og oppleves truende. Menneskehjernen kan trenes og tilpasse seg. Konsekvensen av at enkelte menn ikke evner å tilpasse seg tiden vi lever i og jobbe med seg selv, er at mange menn forblir single.

Hva jeg mener med respekt er mer status og autoritet. Det er verre å ta kontakt da. 

Skrevet
arvidhansen skrev (6 minutter siden):

Hva jeg mener med respekt er mer status og autoritet. Det er verre å ta kontakt da. 

Vel. Jeg er mann, og forstår overhodet ikke tankerekken, eller sammenhengen du prøver å vise. 

Anonymkode: 92c8c...cbe

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
arvidhansen skrev (4 minutter siden):

Men da må man jobbe med seg selv. Man kan ikke kontrollere andre, men man kan bedre seg selv. jeg mener at alle burde ha respekt for andre enten de er en hobo på gaten eller drinningen. Jeg løser alltid utfordringer ved at jeg samler informasjon og lager delmål, kombinert med at jeg er ute av kontroll følelsesstyrt. Utfordringen er at en del menn ikke forstår forskjellen mellom en hyggelig samtale med en fremmed og noe som kan oppleves truende for en kvinne.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel. Jeg er mann, og forstår overhodet ikke tankerekken, eller sammenhengen du prøver å vise. 

Anonymkode: 92c8c...cbe

Tviler på at du er en særlig bevisst person, så da er det ikke rart du ikke forstår så mye.

Skrevet
Helene1982 skrev (2 minutter siden):

Men da må man jobbe med seg selv. Man kan ikke kontrollere andre, men man kan bedre seg selv. jeg mener at alle burde ha respekt for andre enten de er en hobo på gaten eller drinningen. Jeg løser alltid utfordringer ved at jeg samler informasjon og lager delmål, kombinert med at jeg er ute av kontroll følelsesstyrt. Utfordringen er at en del menn ikke forstår forskjellen mellom en hyggelig samtale med en fremmed og noe som kan oppleves truende for en kvinne.

Jeg bare kritiserer det som blir gjort i skolen og ellers. Sier ikke at jeg kan kontrollere det folk gjør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...