Klossmajor Skrevet 16. september 2023 #21 Del Skrevet 16. september 2023 Fireflies skrev (23 timer siden): Her tror jeg TS tenker på noen samiske fra Finnmark. De som fortsatt lever på det samiske viset. Tror ikke TS er klar over at det bor flest samiske i Oslo. Seiglivet myte det der. Tromsø er den kommunen i Norge med flest innbyggere registrert i Sametingets manntall. Oslo, som av mange har blitt sett på som Norges største sameby, kommer først på femteplass. Både Kautokeino, Alta og Karasjok har flere medlemmer i Sametingets valgmanntall enn det Oslo har. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #22 Del Skrevet 16. september 2023 Klossmajor skrev (7 minutter siden): Seiglivet myte det der. Tromsø er den kommunen i Norge med flest innbyggere registrert i Sametingets manntall. Oslo, som av mange har blitt sett på som Norges største sameby, kommer først på femteplass. Både Kautokeino, Alta og Karasjok har flere medlemmer i Sametingets valgmanntall enn det Oslo har. Ikke alle samer er med i sametingets valgmantall, har du et mer nøyaktig tall? Anonymkode: 8a6b5...cfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 16. september 2023 #23 Del Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ikke alle samer er med i sametingets valgmantall, har du et mer nøyaktig tall? Anonymkode: 8a6b5...cfb Ifølge Faktisk.no er Sametingets valgmanntall det mest håndfaste man har å gå ut fra for å finne ut hvor det bor flest samer. Ifølge Samiskmyteknuser.no mangler man grunnlag for å si at Oslo er Norges største sameby. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fireflies Skrevet 16. september 2023 #24 Del Skrevet 16. september 2023 Klossmajor skrev (2 timer siden): Ifølge Faktisk.no er Sametingets valgmanntall det mest håndfaste man har å gå ut fra for å finne ut hvor det bor flest samer. Ifølge Samiskmyteknuser.no mangler man grunnlag for å si at Oslo er Norges største sameby. Jeg har hørt mye at Oslo har innbyggere son er samisk så jeg skal ikke krangle for hard her. Uavhengig av dette https://sametinget.no/politikk/valg/sametingets-valgmanntall/innforing-i-valgmanntallet/ Jeg håper at vi kan jobbe mer for at samiske skal ta språk og identitet tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #25 Del Skrevet 16. september 2023 Det er store forskjeller på dialektene i nord. Noen sier æ, noen eg og noen jeg samtidig som noen sier ikke og noen ikkje. I Finnmark snakker de tydligere enn i Troms og Nordland. Anonymkode: 98035...600 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #26 Del Skrevet 16. september 2023 Klossmajor skrev (2 timer siden): Ifølge Faktisk.no er Sametingets valgmanntall det mest håndfaste man har å gå ut fra for å finne ut hvor det bor flest samer. Men det er ikke håndfast i det hele tatt. Samer i Oslo bryr seg kanskje mindre om sametinget Klossmajor skrev (2 timer siden): Ifølge Samiskmyteknuser.no mangler man grunnlag for å si at Oslo er Norges største sameby. Det er godt mulig, men har man tall til å si at det IKKE er byen med flest samer? Anonymkode: 8a6b5...cfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 17. september 2023 #27 Del Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men det er ikke håndfast i det hele tatt. Samer i Oslo bryr seg kanskje mindre om sametinget Det er godt mulig, men har man tall til å si at det IKKE er byen med flest samer? Anonymkode: 8a6b5...cfb De mest håndfaste tallene man har å gå etter, tilsier altså at Tromsø er byen med flest samer. Ikke Oslo. Da kan man i hvert fall ikke slå fast som et faktum at det bor flest samer i Oslo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MayorSantos Skrevet 17. september 2023 #28 Del Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 21.25): Men jeg kan ikke høre om det er forskjell på de nordnorske dialekter. Jeg kan ikke høre om en person er fra Bodø eller Alta. Eneste jeg kan høre er samene, siden de har norsk som andrespråk. Men ellers klarer jeg ikke plassere folk annet enn at de er fra et av tre nordligste fylkene. Da er du dialektdøv Det er veldig store forskjeller og en fra Alta, Tromsø eller Bodø høres veldig forskjellige ut. hilsen Oslo borger uten dialekt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #29 Del Skrevet 17. september 2023 MayorSantos skrev (3 timer siden): Da er du dialektdøv Det er veldig store forskjeller og en fra Alta, Tromsø eller Bodø høres veldig forskjellige ut. hilsen Oslo borger uten dialekt Anonymkode: 112a2...14d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå