Gå til innhold

Er så fly forbanna på mannens stadige drømmer om staselig bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en vanlig familie. Lån over pipa trass i fulltidsjobb, vi eier hverken huset, eller bilene, eller knapt klærne vi går i. Likevel driver mannen stadig å foreslå å kjøpe biler vi ikke har råd til. BMW her (langt nede på lista over pålitelige biler), Jaguar der (folk på nettet ler av den komiske kvaliteten), eller plutselig en helt ny, diger, nesten million elbil fra Kina som det er umulig å huske navnet på.

Hva faen? Seriøst! Hva er det med menn som ikke klarer å tenke klart med bil? Han er ellers passe oppegående altså, men dette begynner å gå meg skikkelig på nervene. Fins det ikke varige mottiltak slik at vi slipper å ha den samme forbanna diskusjonen annenhver måned?

Anonymkode: 064ec...8d5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres jo veldig uansvarlig ut å ha lån til over pipa med stadige renteøkninger 😳

Her har vi ikke fullt så mye lån, men jeg merker også at mannen er mer sløste med penger enn meg. Min løsning er å gjemme unna penger hver måned, som jeg så bruker til å betale direkte ned på boliglånet eller inn på sparekonto. Hadde aldri turt å la ham få ha det fulle økonomiske ansvaret hos oss.

Anonymkode: 5f839...e27

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå mannen få drømme litt da.

Det er lov å sikle litt, ønske litt eller snakke løst om en delig bil uansett merke eller kvalitet. 

Selv om det kanskje ikke virker slik så regner jeg med at han skjønner at han ikke har råd til 10.000+ ekstra i mnd utgifter. 

Hadde selv en mann som hadde store drømmer om deilig bil og fancy hus. Jeg bare lo og jatta med. 

Vi gikk fra hverandre og han begynte på skolen. Kombinerte 50% unger med full jobb og studie. Igjen jeg bare jatta med og tenkte at dette klarer du faen meg aldri. Særlig du kommer deg ut av den leide leilighet 

Men tror du faen ikke han bestod eksamen, landa monster jobb og har nå kjøpt seg fancy enebolig bygget i 2023 og fått seg Audi r6? S6? En eller annen fancy stasjonsvogn med ringer i fronten som bråker veldig . 

Snakk om å gjøre drøm til virkelighet. Tydelig at det var jeg som var show stopperen der ass

Anonymkode: 72e75...264

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi er en vanlig familie. Lån over pipa trass i fulltidsjobb, vi eier hverken huset, eller bilene, eller knapt klærne vi går i. Likevel driver mannen stadig å foreslå å kjøpe biler vi ikke har råd til. BMW her (langt nede på lista over pålitelige biler), Jaguar der (folk på nettet ler av den komiske kvaliteten), eller plutselig en helt ny, diger, nesten million elbil fra Kina som det er umulig å huske navnet på.

Hva faen? Seriøst! Hva er det med menn som ikke klarer å tenke klart med bil? Han er ellers passe oppegående altså, men dette begynner å gå meg skikkelig på nervene. Fins det ikke varige mottiltak slik at vi slipper å ha den samme forbanna diskusjonen annenhver måned?

Som mann og bilinteressert støtter jeg deg fullt ut.  Bil er den dårligste innvesteringen som finnes.  

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han drømme?

Om ikke - i stede for å si at dere ikke har råd - be han finne en løsning som gir dere råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det går bra, om du klarer å øke din inntekt med 250000 kr i året, uten å jobbe mer. Da kan du kjøpe en slik. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadaomatte skrev (24 minutter siden):

Foreslår han det seriøst, eller bare dagdrømmer han? 

Tja, usikker på om han kan svare på det selv. 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å ikke bli sint 😩 det er ikke bra for deg å ergre deg over noe så lite!

Mannfolk drømmer om bil, det er en uskyldig fantasi. Det betyr ikke at det blir kjøpt bil, det er letingen og jakten som er morsom!

Prøv å ikke ta det så alvorlig, spør heller om du får den «Shanjangen» i Volvo?

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her har nå mannen bestemt seg for å kjøpe bil neste år. Vi har ikke råd og han har ikke førerkort en gang. 🫣🫡 skjønner heller ikke denne trangen. Vi har ikke ens behov for bil. Jeg lar han drømme på, normalt så kommer han på bedre tanker etter en tid. Lønner seg ihvertfall ikke å ha diskusjon om det. Så nå for tiden prøver jeg bare å ignorere det. 

Anonymkode: eea9b...f28

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Lag en sparekonto dedikert til bil . Og kjøp bilen kontant når kontoen blir full. Den kontoen kan flyttes over til f.eks. Oblinor-lånevirksomhet for å få sving på rentene, og vipps så skal du se at dere får råd til en elektrisk millionbil om 10-15 år (Porsche Taycan?, få andre elbiler matcher de fossile skjønnheter), eller kanskje en vakker ti år  gammel bensinbil om to år.

Ellers vil jeg minne om at dersom han vil ha absolutt fantastisk kjøretøy så får kan han få en helt nydelig tråsykkel på tilbud for under 50 000. Den bruker verken støm eller diesel, koster null i bompenger og gir betydelig treningseffekt. Og kjøregleden runder bilene hundre ganger :) 

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange er staselig bil veldig viktig. Det er for meg helt uviktig.

Jeg hører på, ser folk med mye dårligere økonomi, større belåningsgrad, lavere inntekt som prioriterer bil. 

Forsyår meg ikke på det.

Anonymkode: 6e260...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man ikke drømme da? Jeg synes det er dumt å rakke ned på andres drømmer og håp.. la de få ha det. 

Anonymkode: 6b546...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, her har nå mannen bestemt seg for å kjøpe bil neste år. Vi har ikke råd og han har ikke førerkort en gang. 🫣🫡 skjønner heller ikke denne trangen. Vi har ikke ens behov for bil. Jeg lar han drømme på, normalt så kommer han på bedre tanker etter en tid. Lønner seg ihvertfall ikke å ha diskusjon om det. Så nå for tiden prøver jeg bare å ignorere det. 

Anonymkode: eea9b...f28

Hvorfor skal han kjøpe bil når han ikke har førerkort? Han burde tatt lappen først !

Anonymkode: f17bc...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

eller plutselig en helt ny, diger, nesten million elbil fra Kina som det er umulig å huske navnet på.

Hongqi? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Elbilen, en Honqi, eller hva den heter har jeg prøvd; en luksuriøs doning som skårer aller dårligst på rekkevidde. Det krever enormt med strøm på en så stor bil. 

Bil er penger ut vinduet. Jeg er fornøyd om den virker og er lovlig. Alle egenskaper i en bil utover det er det mannen som har sørget for anskaffelsen av. 

Anonymkode: f68fd...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er bil og bilbruk utelukkende en utgiftspost, jeg har derfor alltid spart meg opp penger til biler jeg har kjøpt og bevisst ungått å ta opp lån for å kjøpe bil, jeg føler ikke at jeg eier bilen på samme måte dersom den er belånt. Alltid også valgt drivstoffgjerrige biler fremfor biler som bruker mye drivstoff, klart det er en stor fordel å komme meg fra A til B med lavere kostnad, jeg har valgt små biler fremfor store da behovet for stor bil rett og slett ikke er der.

Det er begrenset hvor lenge man kan ha en bil og hvor langt den kan kjøre, dessuten så må den jo inn til servicer etc. når den har kjørt en viss lengde. Jeg kjører 35-40.000 kilometer i året med egen bil, noe som vil si at dersom jeg kjøper en helt ny bil i dag så vil den være kjørt 350-400.000 kilometer om ti år.

Totalprisen vil da være prisen bilen har, pluss prisen av servicer og reprasjoner etc., drivstoff og avgifter/forsikring/bompenger etc. En god del av dette blir dyrere om man har en dyrere bil, og utgjør en betydelig sum hvert år og hver mnd. Klart jeg vil begrense den utgiften, man kommer seg fra A til B i begge tilfeller, man kan kjøre distansen dyrt eller vesentlig rimeligere. Jeg har valgt det siste.

For egen del så forsøker jeg å begrense bilbruken, hadde jeg ikke gjort det så hadde det blitt godt flere kjørte kilometer i året, altså dyrere og jeg ville hatt bilene mine kortere (som igjen har en kostnad). Kjøper aldri splitterny bil, verditapet den første tiden man har en bil, det er ikke verst det.

Kjøpte meg "ny" bil i fjor, 43.000 kilometer var den da kjørt (utelukkende på sommertid), altså var den ikke kjørt veldig langt men sammenlignet med å kjøpe ny bil så var prisen jeg gav veldig hyggelig. Hadde den nylig på EU-godkjenning og den gled rett gjennom uten en feil eller mangel, eneste utgift jeg har hatt på den er bytte av olje og filtre så langt, men skal ta den inn til service før vinteren og utbedre det som eventuelt trengs å utbedres.

Aldri vært mer fornøyd med noen bil jeg har hatt tidligere, og ja jeg har hatt dyre biler som har vært et pengesluk uten like, jeg savner det absolutt ikke da jeg skulle vært like omtenksom den gang som det jeg er nå, lån har jeg jo også hatt på bil... Det er ikke verdt det, det er mye bedre å ha en økonomisk bil og de er ofte også vesentlig mer lettkjørte. Dessuten trenger jeg absolutt ikke å vise meg frem med bil, den trangen er for å si det forsiktig ikke eksisterende, når jeg ser slike så tenker jeg "stakkars folk, som skal ofre så mye for å skulle vise seg frem for andre, de kan vanskelig ha selvtilliten i orden".

Greit å bruke hodet tenker jeg, når man skal invistere i en betydelig utgiftspost, bil er bare det... Utgifter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (29 minutter siden):

Kan han ikke få lov til å ha drømmene sine i fred? 🙄

Drømmer er meningsløse om man ikke realiserer dem! I så fall får han reflektere over egne drømmer, spørre seg om det er verdt alle utgiftene, større forbruk, dyrere forsikring, større kostnader til reprasjoner etc., dyrere bil å kjøpe.

Alle har drømmer, vi etterstreber også å oppfylle/realisere dem, men høyere utgifter er ikke noe jeg drømmer om bare for å komme meg fra A til B, noe jeg gjør i alle tilfeller og for egen del har jeg valgt å klare det økonomisk smartere.

Så kan jeg realisere andre drømmer, som for eksempel å reise mer bort på finere ferieturer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...