AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #1 Skrevet 14. september 2023 Jeg fikk muntlig fastpris på en malejobb som kom på nøyaktig 25000. Resultatet ble ikke bra, og han måtte inn flere ganger for å rette opp (ikke jeg som var pirkete, men det satt igjen maskeringstape på vinduer, manglet andre strøk på dører som var svært synlig o.l.). Nå har jeg fått faktura, som er på 25000+mva, altså 25% ekstra. Dette synes jeg er veldig ugreit, og lurer på hva annet jeg kan gjøre enn å gi beskjed om at tilbudet jeg aksepterte kom på 25000 og ikke mer? Bør jeg betale avtalt pris, og så bestride resten eller hvordan går jeg frem her? Vi har kun snakket på telefon når han ikke har vært her, så har ikke noe skriftlig. Anonymkode: a7f89...fce
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #2 Skrevet 14. september 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk muntlig fastpris på en malejobb som kom på nøyaktig 25000. Resultatet ble ikke bra, og han måtte inn flere ganger for å rette opp (ikke jeg som var pirkete, men det satt igjen maskeringstape på vinduer, manglet andre strøk på dører som var svært synlig o.l.). Nå har jeg fått faktura, som er på 25000+mva, altså 25% ekstra. Dette synes jeg er veldig ugreit, og lurer på hva annet jeg kan gjøre enn å gi beskjed om at tilbudet jeg aksepterte kom på 25000 og ikke mer? Bør jeg betale avtalt pris, og så bestride resten eller hvordan går jeg frem her? Vi har kun snakket på telefon når han ikke har vært her, så har ikke noe skriftlig. Anonymkode: a7f89...fce Som forbruker og privatperson skal du få pris inklusive MVA. Høres ut som han er på bærtur. Anonymkode: f0935...d56 6 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #3 Skrevet 14. september 2023 Quote Totalpris for en vare eller en tjeneste skal alltid opplyses. Merverdiavgift, miljøgebyr, toll og andre avgifter skal være inkludert i den fullstendige prisen i all markedsføring som retter seg mot forbrukere. For mer informasjon se punkt 2.3 i prisveiledningen. https://www.forbrukertilsynet.no/vi-jobber-med/prisopplysninger-og-prismarkedsforing Benytt denne kilden, ev. en av de mange andre som dukker opp om du googler. Anonymkode: f0935...d56 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #4 Skrevet 14. september 2023 Du må bestride kravet, når en håndtverker oppgir pris så skal det være inkludert MVA men dette er kanskje en utenlandsk håndtverker som ikke følger norske lover og regler?. Anonymkode: 43a6d...fd8 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #5 Skrevet 14. september 2023 Beklager, benytt heller denne: Quote § 3.Merverdiavgift mv. Alle priser det opplyses om skal inkludere merverdiavgift og offentlige avgifter. https://lovdata.no/forskrift/2012-11-14-1066/§3 Anonymkode: f0935...d56 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #6 Skrevet 14. september 2023 Tusen takk for svar! 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du må bestride kravet, når en håndtverker oppgir pris så skal det være inkludert MVA men dette er kanskje en utenlandsk håndtverker som ikke følger norske lover og regler?. Anonymkode: 43a6d...fd8 Norsk firma med bergensere 😛 Anonymkode: a7f89...fce
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #7 Skrevet 14. september 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for svar! Norsk firma med bergensere 😛 Anonymkode: a7f89...fce Lykke til, send et svar hvor du henviser til loven og betal det dere har avtalt; 25,000,- (inkl. mva). Anonymkode: f0935...d56 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #8 Skrevet 14. september 2023 Ser du viser til at dette er en muntlig avtale, men det er også bindene, selv om den er noe mer vanskelig å bevise og Det står litt om muntlig tilbud her og aksept her, samt mer om muntlig avtale ved lenken under, som igjen viser til ytterligere lovparagrafer: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27/KAPITTEL_19#KAPITTEL_19 https://jusinfo.no/avtalerett/prinsipper-i-avtaleretten/prinsippet-om-formfrihet/ Anonymkode: f0935...d56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå