AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #1 Skrevet 14. september 2023 Stebarnet mitt har uhell i barnehagen hver dag, alt fra 1-4. Det er både tiss og bæsj. Det skjer uhell hjemme også, men mindre. Han bryr seg ikke om uhellene og derfor plager det ham heller ikke (=ingen motivasjon for å si fra). Han sier heller ikke ifra etterpå. Men hvor lenge skal man la det gå? Det er et halvt år siden bleieslutt, men han er allerede 4,5 år. Selv om han ikke bryr seg så begynner andre barn å reagere, og det blir mye mer skift nå inn mot vinteren og vanskelig å ha fire skift av alle dresser... Når setter barnehagen inn tiltak? Er det alltid uaktuelt å ta bleie på igjen? Jeg synes det er ille med store barn med bleie, men det er også ille å kaste klær pga store mengder inntørket avføring hver uke… Jeg bor med far, men han tør ikke ta det opp med mor (hun oppfatter alt slik som kritikk), begge er konfliktsky, barnet har lite forventninger til seg generelt og barnehagen virker ikke til å ta det opp. Bør jeg motivere far for å snakke med bhg om dette? Får så vondt av at «ingen» gjør noe når det begynner å bli et sosialt problem i bhg… Anonymkode: 8b443...084
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #2 Skrevet 14. september 2023 Jeg forstår at det er en kjip situasjon. Som ped.leder har jeg møtt denne problemstillingen ganger mange ganger. Likevel vet jeg ikke alltid hva som er rett å gjøre. Det er foreldrene som bestemmer hva som er rett for sitt barn. Har barnehagen gode rutiner for å følge på do? Føler barnet at det er trygt å gå på do i barnehagen? Anonymkode: 57e39...10b 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #3 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg forstår at det er en kjip situasjon. Som ped.leder har jeg møtt denne problemstillingen ganger mange ganger. Likevel vet jeg ikke alltid hva som er rett å gjøre. Det er foreldrene som bestemmer hva som er rett for sitt barn. Har barnehagen gode rutiner for å følge på do? Føler barnet at det er trygt å gå på do i barnehagen? Anonymkode: 57e39...10b Ja, jeg har inntrykk av at de ansatte følger veldig godt opp. Han har også to ansatte som fungerer som «ressurspersoner» for ham fordi han trenger litt støtte i sosiale relasjoner, lek, osv. Og det er bare en av de to som prøver å hjelpe han på do, aldri vikarer eller andre… Likevel gjør han seg ut rett etterpå. Anonymkode: 8b443...084
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #4 Skrevet 14. september 2023 Dere må i alle fall ikke ta på bleie igjen. Mange barn får slike problemer når man har utsatt bleieslutt så lenge. Friske barn slutter med bleie når de er 2-2,5 år. Det vil ta tid når barne har lagt seg til uvanen med å bruke bleie så lenge, men det værste vil være å utsette det enda lenger ved å ta på bleie igjen. Anonymkode: daaad...d73
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #5 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere må i alle fall ikke ta på bleie igjen. Mange barn får slike problemer når man har utsatt bleieslutt så lenge. Friske barn slutter med bleie når de er 2-2,5 år. Det vil ta tid når barne har lagt seg til uvanen med å bruke bleie så lenge, men det værste vil være å utsette det enda lenger ved å ta på bleie igjen. Anonymkode: daaad...d73 Sånne utsagn irriterer meg... vi skulle være ambisiøse og gjøre alt rett og jobbet med pottetrening fra barnet kunne sitte stødig. Tok av bleie ved 2 år om sommeren. Gikk overhodet ikke. Barnehagen tok på bleie igjen på høsten fordi ingenting gikk i do. Jobbet masse med det hjemme på ettermiddager, helger og ferier. Løsnet ikke før barnet var godt over 3 år. Vi kunne antagelig ha spart oss for masse unødvendig jobb med å bare vente til barnet var klart. Og barnet er helt normalt og friskt. Anonymkode: 0906c...a1c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå