Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #1 Skrevet 22. januar 2006 Visste ikke helt hvor dette innegget hører hjemme, så det ble her. Har lenge lurt på hva andres definisjon på det å ha et "alkoholproblem" er. Noen som kjenner meg godt, deriblant kjæresten min mener jeg er litt ekstrem på dette området. Jeg mener at om man drikker f.eks hver torsdag, fredag og lørdag og ikke klarer å stoppe før man føler seg full er å ha et alkoholproblem. Hva mener dere?
Gjest Malina Skrevet 22. januar 2006 #2 Skrevet 22. januar 2006 Helt personlig mener jeg at man har et drikkeproblem når man gjør en eller flere av disse tingene: 1. Nesten alltid drikker mer enn man planlegger/mer enn andre man er sammen med da/alltid drikker seg full 2. "Lengter" etter rusfølelsen ganske ofte 3. Drikker seg full flere ganger i uka 4. Man velger å drikke seg full selv om det går utover jobben og familien Er vel det jeg kommer på i farten,som jeg tenker at da har man et problem; altså når man ikke har kontrollen lenger og man føler alkoholen er blitt en viktig del av livet!
Lassie Skrevet 22. januar 2006 #3 Skrevet 22. januar 2006 Malina har svart ganske greit, men jeg mener ikke det trenger å gå så langt før man har et alkoholproblem engang, jeg, da. Men orker ikke svare nå, kan komme tilbake i morgen og utfyllende da.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #4 Skrevet 22. januar 2006 Man har vel et problem når andre har et problem med det... Og når man ikke klarer å stoppe. Mamma har en venninne som ikke er alkis liksom, men hun drikker seg så sanseløst dritings, være seg bryllup eller andre "stivere" anledninger. Hun vil jeg si da har et alkoholproblem. Hun drikker vel oftere enn andre kanskje også... Fikk ihvertfall antabus, så det var vel en grunn for det tenker jeg
finnfemfeil Skrevet 22. januar 2006 #5 Skrevet 22. januar 2006 Du har et alkoholproblem dersom familien din har problemer med drikkingen din! Det er min mening. Jeg mener du kan drikke ofte uten å ha noe problem. Tar du et glass vin eller øl flere ganger i uka, så ser ikke jeg noe problem i det. Men hvis du gjentatte ganger drikker mye og ofte for å slippe kjedsomhet eller drukne sorger, da burde alle varsellampene blinke!
Arielle Skrevet 22. januar 2006 #6 Skrevet 22. januar 2006 Den egentlige definisjonen er vel at man drikker mer enn 2 ganger i uka. Men det er jo en veldig svarthvit definisjon da.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #7 Skrevet 22. januar 2006 Den egentlige definisjonen er vel at man drikker mer enn 2 ganger i uka. Men det er jo en veldig svarthvit definisjon da. ← Hvor er den fra? Hørtes ut som noe Juvente har skrevet. Da er det jo ganske mange i Norge som har et alkoholproblem, fordi de tar seg ett glass rødvin på fredag og lørdag. Jeg drakk torsdag, fredag og lørdag denne uken. Jeg har mao et alkoholproblem?
Gjest vimse Skrevet 22. januar 2006 #8 Skrevet 22. januar 2006 At man har et alkoholproblem er for meg når omgivelsene reagerer på alkolholbruken, når det skaper begrensninger for en på et eller annet vis, som ikke ville foregått hvis ikke alkoholen var inni bildet. At man definerer det som to ganger i uken er jeg enig i er rimelig sort/hvitt. Men min grense for det jeg kaller ¨undøvendig alkoholbruk¨ er ganske lav.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #9 Skrevet 24. januar 2006 Dersom du har kommet til det punktet at du lurer på om du har et problem så bør du kanskje bremse litt...
Væren Skrevet 24. januar 2006 #10 Skrevet 24. januar 2006 Hvis man stadig finner på unnskyldninger eller bortforklaringer på hvorfor man drikker, har man kanskje et alkoholproblem. Hvis man drikker for å døyve smerte eller glemme problemer og kjenner behovet for noe å drikke ikke bare i helgen, men gjerne flere dager i løpet av uka, da er det vel også grunn til å stoppe opp og tenke seg om. Nå kan jeg godt finne på at jeg har lyst på et glass rødvin til TV kosen en vanlig tirsdag, eller ta en lønningspils eller tre med kolleger en vanlig torsdag. Men dette er noe jeg godt kan klare meg uten. Jeg gjør det ikke hver tirsdag eller torsdag, og jeg gidder ikke å unnskylde meg den gangen jeg bestemmer meg for å kose meg litt ekstra. Den dagen man ikke har kontroll og ikke lenger velger dette selv, men bare MÅ ha alkohol for å slappe av hver kveld, da har man derimot et alkoholproblem! Så er det vel også noe som andre sier her; når familien reagerer på eller ikke liker at noen drikker så mye, evt. føler seg utrygge, da er det også blitt et problem.
Imprezza Skrevet 24. januar 2006 #11 Skrevet 24. januar 2006 Jeg mener man har et alkoholproblem dersom drikkingen går ut over dagliglivet. Feks om man bruker så mye penger på alkohol at man ikke klarer andre økonomiske forpliktelser, man ofter ikke får gjort ting man bør, og har planlagt fordi man har vært ute dagen før, selvsagt er det også et varselstegn at drikkingen går ut over familien. Jeg tror ikke det har noe med hvor ofte man drikker, innefor rimelighetens grenser selvfølgelig. Noen takler fint å gå ut to ganger i uka, mens det skaper store problemer for andre. Det er også stor forskjell på å ha et alkoholproblem og å være alkoholiker
Floja Felíz Skrevet 26. januar 2006 #12 Skrevet 26. januar 2006 Hvis man stadig finner på unnskyldninger eller bortforklaringer på hvorfor man drikker, har man kanskje et alkoholproblem. Hvis man drikker for å døyve smerte eller glemme problemer og kjenner behovet for noe å drikke ikke bare i helgen, men gjerne flere dager i løpet av uka, da er det vel også grunn til å stoppe opp og tenke seg om. Nå kan jeg godt finne på at jeg har lyst på et glass rødvin til TV kosen en vanlig tirsdag, eller ta en lønningspils eller tre med kolleger en vanlig torsdag. Men dette er noe jeg godt kan klare meg uten. Jeg gjør det ikke hver tirsdag eller torsdag, og jeg gidder ikke å unnskylde meg den gangen jeg bestemmer meg for å kose meg litt ekstra. Den dagen man ikke har kontroll og ikke lenger velger dette selv, men bare MÅ ha alkohol for å slappe av hver kveld, da har man derimot et alkoholproblem! Så er det vel også noe som andre sier her; når familien reagerer på eller ikke liker at noen drikker så mye, evt. føler seg utrygge, da er det også blitt et problem. ← Enig! Det er ikke snakk om hvilke dager man drikker på, men hvor mye. Slik jeg ser det har man et alkoholproblem dersom man "trenger" alkoholen. Et alkoholproblem kan være så mangt for ulike mennesker, noen har jo problemer med at man drikker alkohol i utgangspunktet, men det er vel når man blir fysisk og/eller psykisk avhengig at man har et problem fra et helsemessig synspunkt.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #13 Skrevet 26. januar 2006 Du har et alkoholproblem når du MÅ drikke, og ikke lenger gjør det fordi du har LYST. Skillelinjen er veldig flytende...og har du først fått "problemet" vil du som regel ikke se grensen lenger og finne på unnskyldninger for deg selv. For de som ikke har problemet kan man i de aller fleste sammenhenger velge å IKKE drikke - være seg hjemme på en tirsdagskveld, ute med jobben eller på fest.
Gjest ung23 Skrevet 26. januar 2006 #14 Skrevet 26. januar 2006 jeg fant en test på nettet her om dagen, som sa at en er i faresonen om du drikker mer enn 2 ganger i mnd - altså om du de 2 gangene drikke 6 halvlitere... så jeg kom dårlig ut - og fant ut samtidig at de Aller fleste Jeg kjenner antgageligvis er alkiser hele gjengen ....
Gjest SaraWit Skrevet 27. januar 2006 #15 Skrevet 27. januar 2006 Dessuten er det en viktig faktor -hvor lenge- man har misbrukt alkohol. At man drikker mye i en periode på to tre måneder og ikke klarer stoppe, ser jeg ikke på som et alkoholproblem hvis det har en sammenheng med f.eks samlivsbrudd, depresjon pga fått sparken fra jobben, mistet noen. Når man har et reelt alkoholproblem er dette over lang tid (minst tre mnd), man skjuler drikkingen, lyver om hvor mye en har drukket, og drikker ofte alene og flere ganger i uken. O når man selv føler at det er et problem. Men det man ser ofte er jo at de med begynnende alkoholproblemer ikke ser at de selv har et problem. Det finnes grader av alt, mild depresjon, alvorlig depresjon, begynnende alkoholproblemer er jo også et problem. Hvis du har et alkoholproblem, er det ikke sikkert at du selv føler med engang at alkoholen ødelegger livet ditt, fordi den gjør ikke det med engang.
Gjest SaraWit Skrevet 27. januar 2006 #16 Skrevet 27. januar 2006 Altså man kan utvikle alkoholisme selv om det er situasjonsbetinget, men det er viktig å huske på at ved sterke endringer i livet vårt, hender det at man "misbruker" alkohol og dette er forbigående. Det er når det blir langvarig, at man bør reflektere litt over ens eget alkoholbruk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå