Gå til innhold

Bosted som barn og voksen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det ofte at det bostedet man har som barn vil man også bo som voksen? Er det sånn at de som er oppvokst på bygda ønsker å bo på bygd som voksen uansett sted. Og de som er oppvokst på ett boligfelt ønsker å bo selv på ett boligfelt uansett hvor man bor. Og de som er oppvokst midt i byen som barn vil bo i byen som voksen også.

Eller er jeg helt på viddene her? Hvordan er det med deg?

Anonymkode: 3a338...5cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer fra person til person.

Anonymkode: e3bb5...340

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det varierer fra person til person.

Anonymkode: e3bb5...340

Ja det skjønner jeg. Men hvordan har dere bodd her på kvinneguiden?

Skrevet

Jeg er bybarn og blokkbarn, oppvokst i sentrale strøk av Oslo og har aldri vantrivdes så mye som da jeg bodde i hus på landet. Nå er jeg tilbake i blokkleilighet i Oslo, i sentrumsstrøket hvor jeg tilbragte deler av barndommen, og det er definitivt her jeg hører hjemme...

Det er nok sånn for mange, både når det gjelder bosted, boform og mye annet, at det man ble vant til i barndommen er det vi anser som "riktig", selv om det kan være mye annet som spiller inn på de avgjørelse man faktisk tar som voksen. For mange som vokste opp i mer landlige strøk kan for eksempel det å oppdra barn i bysentrum nærmest føles som barnemishandling og noe som aldri ville falle dem inn, mens for meg som hadde en sånn oppvekst og trivdes med det er det en helt selvfølgelig ting jeg primært ser fordeler med.

Skrevet

Kanskje dette henger litt sammen med hvordan man trivdes der man vokste opp? Jeg er fra bygda, hadde det veldig fint - men ville ut i verden når jeg ble ungdom. Bodde flere år i by, men flyttet hjem igjen når jeg stiftet familie. Dette for å være nærme familie, og kunne gi barna samme oppvekst jeg hadde. Dette gjelder mange i min omgangskrets 😊 

Anonymkode: 7a94e...b58

• Liker 1
Skrevet

Det er vel i mange tilfeller omvendt? Oppvokst lite sted, ønsker og trives i storby, omvent vokst opp i by, ønsker fordelene ved bygda. Og hva partner ønsker (og kanskje annen familie) og hva som er gjennomførbart mtp jobb og andre forpliktelser.

Anonymkode: 025e0...7db

Skrevet

Jeg vokste opp på bygda (3000 innbyggere), hadde det kjempefint som barn. Nå som voksen trives jeg best i en middels stor by. Hvor jeg bor nå i blokk er det 50000 innbyggere. Helt perfekt. Men må ikke ha for langt til naturen. Trivdes fint i Oslo også, men hvis jeg hadde bodd for eksempel i sentrale London eller på Manhattan så hadde jeg kanskje ikke stått ut så lenge. 

Anonymkode: a98d9...68c

Skrevet

Nei. En svært stor andel av de som er oppvokst i bygd, ønsker å bo mer urbant. Det viser alle flyttetrender i Norge. 

Anonymkode: b3e73...8bc

Skrevet

Er fra et tettsted i nord. Flyttet hjem igjen etter 11 år i Oslo. Trivdes godt i Oslo, men da jeg fikk barn ville jeg hjem igjen. Har ikke angret. Ville bl.a ha enebolig, hage, hytte....

Anonymkode: 7c4eb...212

• Liker 1
Skrevet

Oppvokst på gård, bodde nesten 30 år i forskjellige større byer og millionby. Stortrivdes urbant! Etterhvert som jeg ble eldre (40årene) ble ønsket om å pusle hjemme større, og flyttet stegvis ut av gryta før brått til et hus i skogen på landet. Elsker å være hjemme, pusle med hus og hage, men savner kultur og bylivet. Dessverre får jeg ikke i pose og sekk pga prisene. Det optimale for meg ville vært å bo i et hus i skogen i Maridalen og ha byen nært på. Vanskelig å slå seg helt til ro med bare det ene. 

Anonymkode: 1cd6b...d43

Skrevet

Jeg er oppvokst på gård og flyttet til Oslo som 18-åring. Kunne aldri - og jeg mener virkelig aldri, flyttet tilbake til landet. Enten det er til gård eller i enebolig på et byggefelt. 

Men jeg vet mange som flyttet ut samtidig med meg har gradvis flyttet tilbake som voksne - og som av og til lurer på når jeg har tenkt meg tilbake. 

Skrevet

Vokste opp i småby og sverget jeg aldri skulle tilbake. Dro til Oslo etter vgs og ble værende der i 25 år. Jeg endte med å flytte tilbake til småbyen, fordi jeg fikk behov for å komme tilbake dit jeg var fra. 

Anonymkode: c01b6...67a

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal aldri flytte tilbake fra der jeg bodde som barn. Har altfor mange traumer derfra pga. årevis med mobbing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...