Gå til innhold

Jobbsøking - skal man ringe?

mylen

Anbefalte innlegg

Når man søker på en jobb, lønner det seg å ringe arbeidsgiver?

Jeg har lite erfaring med jobbsøking, og har derfor lest en del artikler hvor det står at det lønner seg å "være aktiv" og ringe til arbeidsgiver.

Stemmer dette virkelig?

Jeg har vært med og ansatt mennesker selv, og jeg har alltid oppfattet dette som negativt. Jeg kan ikke huske å noen gang ha ansatt de som ringer og maser, og nærmest forventer at jeg skal ansette dem på telefonen.

Kanskje har dette med hva man sier.

Men hva skal man si da?

Og når skal man ringe?

Før eller etter man har sendt søknaden?

Jeg føler meg egentlig fristet til å ringe og sjekke at de har mottat søknaden - helt sikker på at postverket gjør jobben sin skal man jo ikke være.

Vil dette bli oppfattet som mas eller er det vanlig?

Håper på gode tips her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det har gått bortimot 2 uker siden svarfristen, og du ikke har mottatt noen melding om at søknaden er mottatt, ville jeg kanskje ringt og spurt om de hadde mottatt den.

Men å ringe før svarfristen, eller kun noen dager etter at brevet er levert, synes jeg virker masete.

Jeg ville kun ha ringt hvis det var noe praktisk jeg lurte på, og det ville jo da gjerne vært før jeg skrev søknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Tror jeg skal ta sjansen på å ringe på en jobb hvor det har gått 2 uker i morgen.

Kan det hende at arbeidsgivere oppfatter deg som lite interessert, og ikke kaller deg inn til intervju hvis du ikke ringer?

Å vente til det har gått rimelig tid virker uansett fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min jobb er jeg med på ansettelsesprosessen. Jeg synes det er negativt å ringe før søknadsfristen er gått ut. Jeg synes også det er en uting å ringe bare for å ringe. Det kan virke mot sin hensikt å komme med tåpelige spørsmål og kommentarer. Men har du relevante spørsmål og er klar og presis i telefonen kan dette være positivt og kanskje til og med det som skal til for at du blir med videre i prosessen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært med i ansettelsesprosseen og har erfart at det er positivt å ringe og vise sin interesse. Spesielt hvis du gjør deg "godt" på telefon og du har noe relevant å spørre om. Da utmerker du seg såpass at du haver i bunken man plukker ut til intervjuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...