AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #1 Skrevet 13. september 2023 Har for første gang vært plaget av sånne små irriterende sorte fluer, både på kjøkken og bad. Hvilket triks virker for å ta knekken på de? Ser på nett at det nevnes eddik og zalo, noen steder står det eplesidereddik. Jeg har nå latt et glass med eplesidereddik og annet oppvaskmiddel stå på kjøkkenbenken noen timer, ingenting oppi så langt. Er det noe spesielt blandingsforhold? Eller noe tillegg for å få trikset til å virke? Anonymkode: 9976e...cde
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #2 Skrevet 13. september 2023 Lever de i jorda på potteplanter? I så fall er det hærmygg. Du blir kvitt de ved å blande litt salmiakk i vannet du vanner plantene med Anonymkode: 3d53c...450 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #3 Skrevet 13. september 2023 Ta ut matavfall, rens kaffemaskin, ha frukt i kjøleskap. Jeg bruker innsektsspray. Eneste som tar de mwd 1 gang. Ta alt bort fra benker, Ta dyr ut spray og vær ute i 20 min. Anonymkode: be536...aa8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #4 Skrevet 13. september 2023 Det spørs om du har bananfluer eller hærmygg. Er det hærmygg kan du bruke limfeller og vanne plantene sparsomt fra bunn. Anonymkode: e33e0...984
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #5 Skrevet 13. september 2023 Jeg vet ikke hva som førte til at de dukket opp, bodd her i mange år og det er første gang det skjer. Hvordan finner jeg ut om det er hærmygg eller bananflue? Anonymkode: 9976e...cde
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #6 Skrevet 13. september 2023 Bananfluer er brunere og litt større i kroppen, mens sånne fra potteplanter er mindre og svarte. Bananfluene trives i mat, kjøkkenvasken, matsøpla og i vin/ølglass. De andre kan du se andre steder i huset eller rundt potteplanter. Anonymkode: 341a3...197
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #7 Skrevet 13. september 2023 Limfeller som du kjøper på Jula, de er helt gjennomsiktige og vises omtrent ikke. De tar begge typer her i huset. Fester de ved ytterpotta på hver plante, etter hvert er det mange døde småfluer på limfella. Har forsøkt alle kjerringråd og ingen virket. Anonymkode: 0b7b5...0c7
Rumle Skrevet 13. september 2023 #8 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har for første gang vært plaget av sånne små irriterende sorte fluer, både på kjøkken og bad. Hvilket triks virker for å ta knekken på de? Ser på nett at det nevnes eddik og zalo, noen steder står det eplesidereddik. Jeg har nå latt et glass med eplesidereddik og annet oppvaskmiddel stå på kjøkkenbenken noen timer, ingenting oppi så langt. Er det noe spesielt blandingsforhold? Eller noe tillegg for å få trikset til å virke? Anonymkode: 9976e...cde Du kan prøve å helle i litt sukker Og min erfaringer er at du ikke må ha for mye zalo, en liten dråpe holder.
Myrmica Skrevet 14. september 2023 #9 Skrevet 14. september 2023 Du har antagelig fått hærmygg, og de går ikke i eddikfeller. De legger egg i jorda til potteplanter, og egg/larver trives godt i fuktig jord. For å bli kvitt dem hjelper det å tørke ut jorda så mye du klarer, og bare vanne sparsomt fra bunnen av potta. Sett limfeller i potteplantene. Hiv ut de som evt. er hardest rammet. Da blir du kvitt dem etterhvert, selv om det kan ta litt tid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå