Gå til innhold

Fortell meg om dine snarveger/jukseveger til et ryddig hus!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg regner med det er flere enn meg som tar snarveger for å ha et tilsynelatende ryddig hus. Fortell meg om dine! 

Mine "triks" er å slenge rene klær som jeg ikke har hatt tid til å legge sammen og på plass, på en ren seng på gjesterom. Og jeg kan og putte skitne kjeler i stekeovnen om jeg får uventet besøk og ikke har fått tatt middagsoppvasken.. 

Anonymkode: 25757...82e

Digger stilen 🤣🤣

Anonymkode: 61788...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine «kjappe løsninger» om vi får besøk uventet: Som deg TS; oppvask i stekeovn 👍 har en bod ved kjøkkenet som stappes av jakker og sko ved behov, i tillegg til pappsortering etc. Er det mye rent som venter på å legges sammen, kan jeg i et knipetak legge det utover sengen (i relativt lik høyde) og re opp over. Har skjedd at jeg dusjer hele badet (minus baderomsmøbler) og bare skjøvet alt rusk ned i sluket. Sprayer rengjøringsmiddel over gulv, do og badekar så skyller av. De fleste dager er det greit nok her, men vi bor i et hus som brukes av mange. Vi setter alle preg på det, og det er helt ok for oss. Det er ikke noe «en ting ut, før en ny ting kommer inn» hos oss, og det synes. Men det fungerer helt fint. (Men vi har robotstøvsuger som går hver dag, det er en fantastisk hjelp i hverdagen)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er å alltid ha en jakke hengende rett ved døren. Ta den på med én gang det ringer på, og lat som du er på vei ut døra til en avtale 😂

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2023 den 12.58):

Fyf

Anonymkode: 573e7...abc

Tipper han ikke har kone -ønsketenkning

Anonymkode: 348f9...630

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hengekrok på soverom og andre rom. Istedenfor at ting blir slengt på gulvet henges det opp. Jeg liker å ha tøypose på krokene sånn at småting fra det rommet havner der. Ungdom (hehe, voksne og) som ikke er flink med sokkeskuff ol. kan også ha en sokkepose og en undertøyspose hengende. 

Anonymkode: 348f9...630

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var mange gode tips til å få/holde det reelt ryddig, men færre juksetips for å få det tilsynelatende ryddig på kort tid.

Mitt tips er det jeg kaller 'dritteske'. Ting som flyter, er i veien eller er på feil sted er definert som 'dritt'. Dette stappes ned i 'dritteske' og settes vekk. Har man lite plass til å gjemme esker/kasser kan man f.eks bruke en kurv eller noe som ser litt mer dekorativt ut. 

Nå for tiden går det mest i småræl som jentungen slenger rundt med - jeg orker ikke stuebordet fullt av kinderfigurer og whatnot så det slenges i en eske på en hylle under bordet, så får hun fikse resten selv senere.

Anonymkode: 4df66...ab4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Å legge klær som er brukt kun en gang til vask, fordi vi venter gjester.

- skittentøyskurv i stua (en som ikke ser ut som en skittentøyskurv), fordi jeg har vært for dårlig til å lære ungene å kle seg/skifte på badet. 

- Har vaskehjelp hver tredje uke, da må mannen rydde før hun kommer. Leier ut en hybel i underetasjen og deler av inntektene fra denne går til å betale vaskehjelp. En gang ble ikke dusjen vasket på et halvt år. Da innså jeg at jeg trenger hjelp faktisk. 

- Har robotstøvsuger

- Er dame, men fryktelig dårlig på renhold og rydding. Giftet meg med en mann som ikke er fryktelig dårlig (ikke veldig ryddig av seg, men mye bedre enn meg). 

- Har lært ungene at de må hjelpe med å rydde ganga og ta ut av oppvasken og gå ut med søpla. Sånne småting. Men jeg har ikke klart å lære dem å legge trusa i skittentøyet selv, enda. 

Anonymkode: 1a056...c7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger håndklær til vask når vi plutselig får besøk, ser ryddigere ut med en gang. Hvertfall hos oss der det er mange ulike farger på håndklærne. 

Anonymkode: 86eaa...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har av og til en pose eller liten søppelkurv på et usynlig sted bak en stol eller noe på stua. Det er bedre at søppel går dit enn at det flyter "overalt". Gjelder selvsagt tørt søppel så det blir ikke lukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (På 13.9.2023 den 13.51):

Som ADHD-er med dårlige eksekutive funksjoner fungerer ikke motivasjon i det hele tatt. Vilje er ikke nok for å få ting gjort. Alt må avhenge av faste rutiner og systemer, som til slutt blir til vaner. Når noe blir en vane så blir den værende.
Til gjengjeld kan jeg bli nær manisk på å vedlikeholde de systemene som faktisk sitter 🤣 Så jeg kan ha en ekstrem orden på noen ting, mens andre greier kan være i vill uorden. Hyperfokus kan være en ryddegave.

kunne jeg vært skrevet av meg! mine råd

- Minimer ting. Gi bort eller selg det du ikke bruker. Fortsett rom for rom.

- Aldri tomhendt en vei. 

- Ikke utsett små oppgaver, det samler seg opp. Vanlig problem tror jeg.

Nå så jeg at du spør etter tips for "rydde" i en fart før besøk. Ønsker du ikke heller langvarige gode ryddetips? Vi hadde det samme problemet som ts. Etter masse tiltak slipper vi det nå. Tenk heller på å ta roten av problemet fremfor å utsette med quickfix løsninger som bare gjøre at ting blir enda mer uoversiktlig for deg. 

Anonymkode: d0713...a51

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i rådet om å ikke ha ting som ikke har en plass. Om man gjemmer rot, må man ta det før det bygger rede. Jeg har en venninne som alltid pynter seg litt ekstra om hun er i dårlig form. Jeg gjør det samme hjemme: Jeg har stort sett alltid snittblomster på bordet og passer på at putene er puffet, og kommer det noen på kort varsel, kaster jeg rot inn i vaskemaskinen, på kammerset eller i skapene, vasker over kjøkkenbenken og bordene og sveiper over gulvene med jif engangsmop – ikke hele, men nok til at det lukter rent. Når jeg gjør rent på ordentlig, pleier jeg å lage lister og krysse av, da jeg det holder meg motivert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det gjerne inn på gjesterommet ting kastes hvis det kommer besøk som ikke er avtalt på forhånd. Huset er som regel rimelig greit ryddig.

Her bruker ikke gjester som ikke overnatter badet. Vi har adskilt toalett og bad, så på badet er det ikke sikkert at det alltid er så ryddig. Vi mangler også oppbevaring bak skapdøder.

Anonymkode: ec293...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et rom som brukes til kontor/treningsrom. Når vi skal få besøk hiver vi ofte masse rot inn dit og låser døra😂 

Anonymkode: a82ad...515

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt beste tips til uventet besøk er DROT I DET. Ingen bryr seg om det ser tilsynelatende normalt ut. 

Jeg bruker ikke tid på å rydde før besøk. Og å vaske litt på gulvet for at det skal lukte rent?? Hvem venter du besøk av, statsministeren?

Vil heller fremstå som menneskelig jeg. Alle har litt rot og skitt, ingen bryr seg. 

Anonymkode: d5772...686

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne tråden. Ble motivert til å sette i gang med helgevasken 😍

Anonymkode: 95733...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En plass for alt, og alt på sin plass. Jeg roter ikke, rett og slett. 

Kattehårene og hundehårene  er en annen sak, så helhetsinntrykket er kanskje ikke all verden 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mitt beste tips til uventet besøk er DROT I DET. Ingen bryr seg om det ser tilsynelatende normalt ut. 

Jeg bruker ikke tid på å rydde før besøk. Og å vaske litt på gulvet for at det skal lukte rent?? Hvem venter du besøk av, statsministeren?

Vil heller fremstå som menneskelig jeg. Alle har litt rot og skitt, ingen bryr seg. 

Anonymkode: d5772...686

Jeg er ikke kjempenøye, ocd er ikke utviklet her. Men slik av og til føler jeg behov for å ta verste toppen av rotet og da jukser jeg litt. Menneskelig rot finner du i rikt monn her, tro meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydder og vasker opp umiddelbart etter hver aktivitet. Og jeg er i utgangspunktet ingen ryddemaniac. Rydder mer eller mindre litt gjennom hele dagen. Men det føles mindre slitsomt enn å ta alt på kveldstid før jeg legger meg. 

Anonymkode: edacd...555

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som ikke skjønner eller gidder å skjønne HI tydeligvis . For en ting er å holde deg ryddig, men de fleste har hektiske tider da de ikke rekker å holde det helt ryddig. Da trenger man litt juksehjelp for å få det til å se bedre ut der og da, og det er kun DET jeg ville ha litt tips om. Alle tips om rydding over tid og kontinuerlig har jeg hørt hundre ganger før. 

FÅ er perfekte, dette er en tråd for de uperfekte som det finns mange av. 

TS

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2023 den 13.25):

Jeg regner med det er flere enn meg som tar snarveger for å ha et tilsynelatende ryddig hus. Fortell meg om dine! 

Mine "triks" er å slenge rene klær som jeg ikke har hatt tid til å legge sammen og på plass, på en ren seng på gjesterom. Og jeg kan og putte skitne kjeler i stekeovnen om jeg får uventet besøk og ikke har fått tatt middagsoppvasken.. 

Jeg har generelt orden og system i alle rom, til tross for enebolig med 3 sov og to barn alene. Om jeg vet at jeg får besøk om 1t, evt noen ringer å sier de er på vei så tar det meg 20 min å gjøre det presentabelt hjemme. 

Det jeg har gjort den siste måneden ca.

Rydde bort alt som ikke brukes daglig, har skap i kjelleren.

Vasker/rydder kjøkken hver kveld. Tar da automatisk med evt flekker på vegger og skapdører. Sørger for å ha rene og tomme flater på kjøkkenet før jeg legger meg hver dag. Unntaket er de periodene det er mye sykdom. Sørger for å ha det ryddig rundt stue og sofa hver dag. Dette gjøres etter barna er lagt og før jeg setter meg. Jeg bruker ca 30 min på dette hver kveld.

Badet vaskes 2 ganger i uken, mens barna sitter å bader så vasker jeg resten av badet. Da får jeg fulgt med på de samtidig som jeg gjør noe nyttig. badekaret vaskes før bruk hver gang, fordi det blir lett støvete. 

Setter på klesvask/tørketrommel på dagtid, bretter og legger vekk klær mens barna spiser kveldsmat. 

Småtriks: legger sengetøy inni dynetrekk. Har ikke overdrevent mengde av noe. Sorterer i små esker i skapene. Bruker mikrofiber til alt som er, deretter svært lite såpe. 

Det hender det er ute av system enkelte steder, men noe kan alltid gjøres mens barna leker. 

Så jeg rekker alltid å slappe av med mine hobbyer 2t hver kveld før jeg legger meg selv. 

Anonymkode: 9249c...d97

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...