AnonymBruker Skrevet 13. september #1 Del Skrevet 13. september Jeg regner med det er flere enn meg som tar snarveger for å ha et tilsynelatende ryddig hus. Fortell meg om dine! Mine "triks" er å slenge rene klær som jeg ikke har hatt tid til å legge sammen og på plass, på en ren seng på gjesterom. Og jeg kan og putte skitne kjeler i stekeovnen om jeg får uventet besøk og ikke har fått tatt middagsoppvasken.. Anonymkode: 25757...82e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 13. september #2 Del Skrevet 13. september (endret) Et tips som hjelper enormt: ta en skikkelig runde i huset. Skuff for skuff, rom for rom og kast, selg, gi bort ting og tang over en lav sko! Mye mindre rot av mindre ting Endret 13. september av Irja 20 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #3 Del Skrevet 13. september Rydde 15 min hver dag så slipper man å jukse. Anonymkode: 15071...e32 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #4 Del Skrevet 13. september Vaskehjelp Anonymkode: dc174...ac6 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #5 Del Skrevet 13. september Når man har familiemedlemmer som er elendige på å kvitte seg med ting tar man vekk litt og litt av det de ikke bruker. I garasje kan man evt si at det luktet kattetiss som unnskyldning for å kaste🙈 Anonymkode: 86eaa...482 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #6 Del Skrevet 13. september Hver gang man går ut av et rom og inn i et annet, ta med deg noe som skal ryddes. Anonymkode: 05e4e...b5d 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labello Skrevet 13. september #7 Del Skrevet 13. september At alt har en plass/plassering hvor det hører hjemme. Aldri gå tomhendt fra rom til rom gjennom huset, men plassere det som er malplassert. Alltid vaske noe av klær/håndklær når jeg har hjemmekontor oooog ROBOTSTØVSUGER MED VASKING ❤️. Kjøre denne nesten hver dag og da må man holde gulvet ryddig, og det blir generelt mindre støv 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #8 Del Skrevet 13. september Alt hjemme hos meg har alt sin faste plass, og ting settes på plass med en gang jeg er ferdig med dem. Det gjelder også oppvask, med en gang jeg er ferdig med å lage mat og spise, går det jeg har brukt rett i oppvaskmaskinen, og den tømmes så snart den har vasket ferdig. Samme med klær, når de er tørre rydder jeg dem på plass med en gang, dvs, det kan hende de ligger ferdigtørket i tørketrommelen en time eller to, men det medfører jo ikke rot. Anonymkode: dcc38...538 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet 13. september #9 Del Skrevet 13. september Bruker alltid 10-15 minutter på kvelden til å rydde bort dagen. Da tømmer jeg oppvaskmaskinen, vasker jeg opp etter middagen, rydder bort lekene på gulvet i stua så robotstøvsugeren får kjøre om natta og henger evt. opp klesvask hvis jeg har satt på det etter jobb. Vet ikke om det var et spesielt tips da, men det er hvertfall det jeg gjør om du har barn er nok mitt beste tips toy rotation, altså bare ha frem omtrent 20% av lekene til barna og rotere hver uke eller annenhver. Da slipper dere å vasse i leker. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 13. september #10 Del Skrevet 13. september Hvert år i perioden fra høstkulda setter inn medio september og fram mot jul, så vasker og rydder jeg ett og ett rom fullstendig. Tak, vegger, gardiner, overmadrasser, sofaputer, i skuffer, skap og bokser. Det er lettere å holde orden etterpå når man har en "grunnorden", og man får mer lyst til å holde det slik. Når jeg er helt ferdig, da er det jul Skulle jeg ikke ha nådd ei bokhylle på hjemmekontoret eller en skuff på gjesterommet så er det til å leve med. Foruten vanlig helgerenhold har jeg også en minirunde rundt påske og til sommerferien, der jeg vasker og rydder litt ekstra. At det kommer overnattingsgjester er også en motivasjonsfaktor med litt tidspress. Det hjelper. Ting som har sin faste plass holder vi orden på, men ting som liksom ikke hører til noe sted har en tendens til å bli flytende rundt omkring mellom benker og bord temmelig lenge. Å ha noen pene "rotebokser" gir i alle fall litt mer ro i sjelen enn om det er fullt av småtteri i fri flyt. Så spørs det om man husker å tømme rotebollen innimellom, og rydde der? Som ADHD-er med dårlige eksekutive funksjoner fungerer ikke motivasjon i det hele tatt. Vilje er ikke nok for å få ting gjort. Alt må avhenge av faste rutiner og systemer, som til slutt blir til vaner. Når noe blir en vane så blir den værende. Til gjengjeld kan jeg bli nær manisk på å vedlikeholde de systemene som faktisk sitter 🤣 Så jeg kan ha en ekstrem orden på noen ting, mens andre greier kan være i vill uorden. Hyperfokus kan være en ryddegave. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-AA Skrevet 13. september #11 Del Skrevet 13. september Jeg betaler alle fellesutgifter og lar kona ta seg av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #12 Del Skrevet 13. september Er rotete av meg naturlig så denne skal jeg følge. Jeg har virkelig forbedret meg de siste årene og her er tre ting som hjelper meg. 1. Legg alltid jakker og klær på plass når du kommer hjem/skifter. Smart det du sier med å ha en plass til halvbrukte klær, jeg bruker benk på badet. Det er lett å slenge fra seg ting men tar to sekunder å faktisk legge/henge de på plass. 2. Rydd 15 min hver dag/annenhver dag. Sett alarm på tlf, ta tiden og hør på f.eks. Podcast eller musikk så går det ekstra fort. Hvis du er like barnslig av deg som meg så kan det noen ganger fungere å ha en konkurranse for meg selv for å se hvor mye jeg klarer på 15 min 😅 3. Når du går fra et rom til et annen, ta meg deg minst EN ting som egentlig skal ligge et annen sted. F.eks. Glass, en bok, brukt serviett... You know, småting som vi rotehuer ikke alltid "ser" Til slutt vil jeg gi et tips til alle som sliter med å rydde, spesielt de som kanskje sliter med psyken og/eller fysisk sykdom som gjør det vanskelig å ha det ryddig. Begynn med EN ting, ikke et helt rom, men en oppgave, f.eks. Rydde skrivebordet eller sette på en vask. Og hvis du ikke får det til i dag så prøv igjen i morgen. Du prøvde og gjorde så godt du kunne 🤗 Anonymkode: c7fb9...271 8 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #13 Del Skrevet 13. september T-AA skrev (4 minutter siden): Jeg betaler alle fellesutgifter og lar kona ta seg av det. Fyf Anonymkode: 573e7...abc 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Navani Skrevet 13. september #14 Del Skrevet 13. september Å kun eie det jeg faktisk trenger, og det som faktisk gir glede (type hobbysaker og kun dekor jeg elsker). Jeg har en del hobbysaker, men ikke masse ting jeg kanskje får bruk for, eller som jeg føler jeg MÅ eie. Er minimalist og alt har sin plass i huset. Skap og skuffer er ikke stappfulle. Før vi legger oss rydder vi det som er brukt, og så er huset ryddig til neste dag. Det er det eneste som har fungert. Før brukte jeg en god stund på å først rydde, så vaske. Nå slipper jeg å rydde først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #15 Del Skrevet 13. september Vaskehjelp. Og en avtale mellom alle i husstanden om at dagen før vasking prioriterer alle å rydde skikkelig, legge på plass alle klær og kaste alt som kan kastes. Anonymkode: 2a104...6bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tulla23 Skrevet 13. september #16 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Rydde 15 min hver dag så slipper man å jukse. Anonymkode: 15071...e32 Jeg har barn nummer 5 på tur og det holder virkelig ikke med 15 minutter hver dag 😅 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 13. september #17 Del Skrevet 13. september 1) når du går ut av et rom, gå aldri tomhendt. Se deg rundt og ta med noe som ligger der det ikke skal ligge. 2) Esker og bokser! I kjøkkenskap, i gangen, i badet og skuffene på badet. Hårstrikker i en eske, fliseklemmer i en annen, teposer i en boks, krydder i en boks, poseklyper i en boks, pålegg i en boks, osv. Alt ser mer ryddig ut når det ikke flyter utover i skuffer og skap. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #18 Del Skrevet 13. september - Aldri kjøp noe som ikke har en dedikert plass i huset. F.eks. om du kjøper et nytt møbel, en ny pyntegjenstand eller en ny blomst - pass på at du vet hvor denne tingen skal stå FØR du kjøper. Man både eliminerer mange spontankjøp i butikken som kan være kostbare, og man unngår at huset "flyter over" av tilfeldige eiendeler som ikke har en dedikert plass. Man vil kjapt se om det mangler noe i et hjørne, eller om det trengs noe pynt på en kommode hvis man planlegger mer på forhånd før man kjøper. - Ha overflater i huset som er lette å vaske. Ha en kjøkkenbenk med kummen sånn at man enkelt kan dra smulene ned i kummen. Ha overflater som tåler vann, men som er enkle å tørke av. Ha overflater som skjuler "smuss" bedre, sånn at man ikke trenger å vaske overflater hver eneste uke. - Vask alltid kjøkkenet på kvelden, og gjerne rydd opp etter middagen rett etter middag. Aldri la middagsrester stå på benken eller i kummen. Det gror fort bakterier, er veldig ekkelt og man får dessverre mindre lyst å lage seg en god frokost når man står opp til rot på kjøkkenet. - Bruk mindre vaskeprodukter og såper, og mer rent vann. Hvis man bruker for mye såpe på gulv og vegger og tak så vil det danne en "hinne" som støv og shitt enklere fester seg i. Det er mye bedre å vaske ordentlig med varmt, rent vann om flekkene går bort med det. Innimellom tar man storvask med såpe selvfølgelig, men det er gunstig både for hjemmet og for menneskene og dyrene som bor i hjemmet at man bruker mindre såpe. - Ha et ordentlig vaskerom med godt system. F.eks. en kurv for ull, en kurv for mørkt, en kurv for lyst tøy. Ha god oppbevaring på vaskerom til vaskemidler og kjøp i kvantum. Det er både billigere og bedre å kjøpe stort av vaskemidler, så har man bestandig det man trenger på "lager". - Belønn deg selv med en digg middag, et godt glass vin, en episode av favorittserien når fredagsvasken er gjort! Anonymkode: a0982...5fb 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-AA Skrevet 13. september #19 Del Skrevet 13. september 1 hour ago, AnonymBruker said: Fyf Anonymkode: 573e7...abc Du ok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #20 Del Skrevet 13. september Jeg har vaskerom, så da er det enkelt å lukke døra. Stua, kjøkken og gjestebad samt inngang er prioriterte områder, som får en liten vask/støvsug/kosterunde hver dag. Det tar toppen 10 minutt. Stua er jo aldri et problem, det er bare å tørke over flater kjapt, og sette på robotstøvsuger. Den tar stue og kjøkkengulv. Alltid sett inn oppvask gjennom dagen, og ta ut av oppvaskmaskinen om kvelden, ta ut om morgenen mens jeg lager kaffe. Så vasker jeg over flater etter morgen, middag og kveld. . Jeg rydder gang hver dag etter jobb litt i gangen, så er skoene ungdommene har slengt fra seg på plass. Tar en ny omgang med sko om kvelden før jeg låser døra (Ja, vi bor på landet og låser bare om natta) Loftstue der setter jeg opp robotstøvsuger en gang i uka, og tar flater kjapt. Samme med bad oppe, der vasker jeg fort over hver dag slik at det ikke er så mye. Problemet mitt er soverommet og da i særdeleshet skapet mitt. Der er det bomba, for der bruker jeg sjelden tid og må ha en slags stor opprydning av og til. Jeg rer senga hver morgen, så selve soverommet er ikke et problem, men mer inni skapet. Klær legger jeg sammen om kveldene mens jeg ser på tv sammen med mannen. Vi har en serie og legger sammen klær. Da er det nesten kjekt å legge sammen. Jeg bærer alltid opp klærne etter de er ferdig brettet til loft der alle soverom er og til kommode for sengklær, badehåndklær osv. Anonymkode: 02305...a3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå