Gå til innhold

Hvordan få ut sinne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er konfliktsky og sliter med å få ut sinne, og det setter seg blant annet som smerter i hode og nakke. Hvordan kan jeg bli sint uten å måtte leve i smerter?

Et eksempel: Jeg har en barnefar som jeg er nødt til å forholde meg til, men som er veldig vanskelig å samarbeide meg med, og jeg må svelge mange kameler bare for å prøve å få til et så godt samarbeid som mulig. Dette er noe jeg må slite med i enda noen år. Så hva kan jeg gjøre for å få utløp for sinnet mitt, når jeg ikke kan «kjefte på han» eller svare tilbake, slik som jeg egentlig føler for? ifølge han er jeg den griske eksen som velter meg i bidraget fra han, og han gjør det han kan for å manipulere meg og å gi meg dårlig samvittighet, og barnet vårt sliter med traumer etter opplevelser i barndommen etter opplevelser hos far.

Anonymkode: 0a8fd...485

Videoannonse
Annonse
Skrevet

..Så jeg vet jo at valgene jeg har tatt om å minimere samvær har vært til det beste for barnet, ikke for å tyne mest mulig penger ut av han.

Anonymkode: 0a8fd...485

Skrevet

Mange måter du kan kanalisere sinnet ditt på. Må kanskje prøve litt forskjellig og se hva som passer for deg? Har du en god venn du kan snakke med, vise følelser til angående dette, inkludert sinne og frustrasjon? Jeg er en veldig verbal type, så hvis jeg er sinna for noe som jeg ikke kan ta med den det gjelder så må jeg snakke med samboeren min og kjefte litt på den det gjelder, bare til han 😂 ellers: trening, boksing feks, gå tur/løpe, skrive alt ned på papir, slå i madrassen, skrike i en pute. 

Anonymkode: 725f3...c1a

Skrevet

Skaff dere hjelp til å samarbeide og med barna. Psykologer kan komme inn i bildet her og hjelpe.

Anonymkode: 4b10d...448

Skrevet

Du trenger ikke få sinnet ut. Sinnet kan helt fint bare være der. Du trenger heller å øve deg på å kjenne på sinnet, uten å spenne deg og "Kjempe mot". Mindfulness, pusteøvelser, osv, kan hjelpe deg. 

Anonymkode: e9813...491

• Nyttig 1
Skrevet

Kan du snu det da, tenke at han ikke skjønner bedre og at han er en stakkar som føler han må manipulere deg. Se for deg at du er hevet over han og at du kan kikke ned på han helt oppgitt over hvor latterlig han oppfører seg? Fikk noen slike mentale teknikker av en psykolog en gang da jeg stod i ett forhold til foreldrene mine som «spiste meg opp» fordi jeg var mye bitter på de. Ved å snu tankegangen min til å tenke at de ikke skjønner bedre en å oppføre seg sånn -så har bitterheten min blitt borte. Jeg kan ikke forandre de men jeg kan forandre hvordan jeg tenker om det. Veldig deilig å bli kvitt sånne negative tyver som suger energi. Dessuten så har ikke han mer rett en du har vil jeg tro -du kan ikke noe for at han syntes det er urettferdig at «du» får bidragspenger, du har jo rett på de. Ikke gå i fella med å få dårlig samvittighet over noe du har rett til å si og mene. Lettere sagt en gjort men det beste å møte manipulativ adferd med er å ikke vike på det du vet er rett og best for deg om du gjør det så resignerer til slutt personen. Tro meg, har stått i mot sånn selv. Ikke et lett men var lønt seg til slutt -det har blitt slutt på manipuleringen. 

Anonymkode: 5f16c...c3b

Skrevet

Sinne handler om at noen tråkker over grensene dine. Du må sette grenser som gjør at du klarer å forholde deg. En grense kan være å ikke bry deg. Steng han ute av livet der du kan. Du har ansvar for ditt liv og han for sitt. Det kommer ikke noe godt ut av å bare gå å være sint. Du må gi slipp på bitterhet og tilgi deg selv for det du angrer på i forhold til han.

Anonymkode: ea96c...469

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du trenger ikke få sinnet ut. Sinnet kan helt fint bare være der. Du trenger heller å øve deg på å kjenne på sinnet, uten å spenne deg og "Kjempe mot". Mindfulness, pusteøvelser, osv, kan hjelpe deg. 

Anonymkode: e9813...491

Bingo. Dette er løsningen. Finnes noen terapiformer som er som lagd for dette. F.eks. ISTDP

Anonymkode: 9e9ac...1ce

Skrevet

Det er vist i studier at det å ta ut sinne ved å rope, kjefte, slå (på ting) etc, bare gjør det verre. Det gir enda mer aggresjon.

Så løsningen er som andre så fint har fortalt om her.  Lære å leve med sinnet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...