AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #1 Skrevet 12. september 2023 Jeg mener at vennskapet og terapi ikke hører sammen. Venninnen min er coach, 1 års utdanning/kursing, og mener hun kan fri meg fra alle psykiske sykdommer jeg har. Jeg mener det er etisk feil at en coach skal behandle psykisk sykdom og at det er riv ruskende galt å blande inn coachingen med vennskapet. Hun er helt uenig å blir sinna når jeg sier ifra. Hennes rett er alles rett. Selv forskere, psykologer og psykiatere tar feil. Når jeg prater med henne om normale utfordringer man deler med venninner skal hun alltid opptre som en behandler og dykke dypere. Eller selge meg tjenestene hennes. Når jeg sier at jeg jobber med aksept for sykdommene mine så får jeg klar beskjed at jeg kan bli helt frisk bare jeg vil nok, at jeg må være klar for det og at hun kan behandle meg. Av nysgjerrighet har jeg spurt hva behandlingen går ut på. Svaret "det må bare oppleves". Når jeg spør om det etiske f.eks fare for selvmord sier hun at det er ikke hennes ansvar, men det vil ikke skje fordi hun vet selvfølgelig dette før det skjer. Selv har hun haugevis av problemer og utfordringer, og mest sannsynlig en diagnose. Klarer ikke å slå seg til ro med noe. Og livet ser ut til at er et stort mess/kaos. Hun er på ingen måte skikket til å hjelpe psykisk syke. Hun kan svært lite om psykisk sykdom. Selv har hun sagt at jeg tillot meg å bli voldtatt daglig. Tillot meg selv å bli mobbet. Og det var en gave og mening med det. Det er jo svært skadelig tankegang? Jeg har holdt på dette vennskapet av ulike andre grunner. Men dette orker jeg ikke mer og ser jeg har latt det gå for langt 😅 Men det er en annen diskusjon. Jeg synes dette ødelegger for andre coacher. Hun sier at mange coacher behandler traumer og psykisk sykdom, særskilt de innenfor utdanning hun tok, men de reklamerer ikke for det. Det virker som den gjengen og "læreren" for denne utdanningen er en slags sekt. Venninna mi er jo helt ødelagt og tror på de merkeligste ting. Burde vi ikke få på plass et lovverk her? Langt større krav til coacher og ikke minst utdanningen/læreren? Mer gransking? Synes alt dette er sykt og ikke greit på noen måter. Dette er sårbare mennesker det er snakk om ❤️ Både de som går på utdanningen/kurset og menneskene de prøver å behandle. Anonymkode: a2d0f...a33 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #2 Skrevet 14. september 2023 En ti sider lang diskusjon på "Vennskap og sosiale relasjoner" -din venninne...? Anonymkode: 2d53b...d00
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #3 Skrevet 14. september 2023 https://forum.kvinneguiden.no/topic/1712075-venninne-i-offerollen-hvordan-hjelpe-henne/page/10/#comment-32914957 Anonymkode: 2d53b...d00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå