Gå til innhold

Hva koster en full adhd utredning privat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva endte du som har fått utredning der opp med å betale?

Anonymkode: a5ef9...4b9

Skrevet

15-30000kr har jeg hørt.

Anonymkode: c6f39...507

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

15-30000kr har jeg hørt.

Ikke mer? 

Anonymkode: ba482...9d2

Skrevet

Kommer nok an på hvor man går, men ca 15-20 000 kr er realistisk

Anonymkode: eed79...f27

Skrevet

Det var mye mer enn jeg trodde! Tenkte det lå på rundt 14...

Anonymkode: a5ef9...4b9

Skrevet

Hvorfor er alle så gal etter å få adhd diagnosen. Virker som det er mote å få den diagnosen i dag.

Det er viktig at du først utelukker traumer, fordi veldig mange blir feil diagonisert  med adhd når det egentlig er traumer som er årsak til symptomene. 

Anonymkode: eb2dc...607

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er alle så gal etter å få adhd diagnosen. Virker som det er mote å få den diagnosen i dag.

Det er viktig at du først utelukker traumer, fordi veldig mange blir feil diagonisert  med adhd når det egentlig er traumer som er årsak til symptomene. 

En del av adhd utredning er å utelukke traumer. Ingen er "gale etter" å få adhd diagnose, men trenger å finne ut hva som er årsaken til utfordringer. Mange med adhd klarer seg dårlig både sosialt på skole/arbeidsliv, og har behov for oppfølging og medisinering. Mange med adhd har traumer som tilleggsproblem pga adhd i seg selv. Medisiner for adhd virker ikke på traumer.

Vanskelig å forstå?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En del av adhd utredning er å utelukke traumer.
. Mange med adhd klarer seg dårlig både sosialt på skole/arbeidsliv, og har behov for oppfølging og medisinering. Mange med adhd har traumer som tilleggsproblem pga adhd i seg selv. Medisiner for adhd virker ikke på traumer.

Vanskelig å forstå?

Det er bare så feil!

https://www.dagbladet.no/nyheter/galskap/79348754

Anonymkode: 979fc...988

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En del av adhd utredning er å utelukke traumer. Ingen er "gale etter" å få adhd diagnose, men trenger å finne ut hva som er årsaken til utfordringer. Mange med adhd klarer seg dårlig både sosialt på skole/arbeidsliv, og har behov for oppfølging og medisinering. Mange med adhd har traumer som tilleggsproblem pga adhd i seg selv. Medisiner for adhd virker ikke på traumer.

Vanskelig å forstå?

Her inne virker det som annenhver bruker skal sjekke om de har autisme eller adhd.

Anonymkode: 18c29...142

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Mote? Man må kunne vise til dårlig fungering på minst 1 område i livet. Det er flaut og sterkt hemmende og fortvilende å ikke kunne fungere som en normal person. Jeg bruker enormt mye lenger tid på vanlige voksen-oppgaver enn vanlig. Folk tror meg ikke når jeg sier at jeg, til tross for at jeg fremstår  som normal, ikke klarer å holde orden hjemme eller å lage kompliserte matretter eller organisere noe som er mer enn et-par-tre-trinn-komplisert. Ble diagnoser i fjor. Medisinen gjør at jeg fungerer litt bedre, men fortsatt ikke like bra som normale mennesker.

Skrevet (endret)

Hvis du er avvist fra offentlig utredning fordi du ikke har tilstrekkelig funksjonsnedsettelse som påvirker din hverdag, bare være oppmerksom på at du uansett ikke vil ha rett til behandling, selv om du får påvist diagnosen av en privat behandler. 

Det offentlige har de samme kriteriene for behandling uansett. 

NRK har tidligere skrevet om dette: Maja brukte sparepengene på ADHD-diagnosen 

Endret av Kelsier
  • Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bare så feil!

https://www.dagbladet.no/nyheter/galskap/79348754

Anonymkode: 979fc...988

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/henvisning-utredning-og-tilbakemelding/en-utredning-av-adhd-hyperkinetisk-forstyrrelse-hos-barn-og-unge-i-spesialisthelsetjenesten-bor-inkludere-kartlegging-og-dokumentasjon-av-pasientens-psykososiale-utviklingsmessige-somatiske-og-psykiatriske-historie-og-status-samt-pasientens-styrker-og-interesser#

At det kan forekomme svikt i rutinene kan ikke jeg hjelpe for, men utelukking av traumer skal utelukkes ved ordentlig utredning. 

Sikkert mange "adhd"-barn som egentlig bare trenger å ikke fores med 1 kilo sukker og aspartam hver dag også. 

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Her inne virker det som annenhver bruker skal sjekke om de har autisme eller adhd.

Anonymkode: 18c29...142

Annenhver bruker var vel litt å ta i? Mange har gått i årevis med utfordringer de trenger å få hjelp med/forstå hva er. Tror du folk virkelig ønsker å få diagnose autist? 

Skrevet

Jeg har nettopp gjort det nå gjennom Volvat. Betalte 36000 totalt

Var veldig bra gjennomført, grundig testing

Anonymkode: 554d0...e33

Skrevet

Var også på Volvat og betalte cirka 24.000 for det de gjorde tilsammen hos psykologen der, og de testene man må ta hos fastlegen: EKG og somatisk nevrologisk testing, samt generell helsesjekk med blodprøver osv. 
Begynte tidlig i september, og hadde diagnose medio november. Timer hver andre uke.

Anonymkode: bff23...f3b

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ikke mer? 

Anonymkode: ba482...9d2

Hæh, aner jeg ironien? Altså, dyrt nok spør du meg, 🙈

Anonymkode: 20728...d86

Skrevet

Jeg hører mye godt om psykiateren ved Psykia, men har ingen egen erfaring. Her koster en standard utredning ca 17 000 kr

http://psykia.no/priser.html

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ganske kjent at ADHD har vært forbundet med hyperaktive guttebarn. 
Men det er først de senere år at det er oppdaget at ikke alle med ADHD er hyperaktive utad. 
Særlig jenter, men også mange gutter, maskerer ADHD'en sin, og fremstår som "normale". 

Det betyr ikke at de er mindre "hyperaktive". Det synes bare ikke utenpå. De er hyperaktive inne i hodet. 

At det er et "rush" av diagnoser nå, kommer av flere ting. 

1. Vi vet mer om ADHD nå, fordi det er forsket mer på, og klarer derfor å avdekke ADHD også i de som ikke er hyperaktive utad.
2. Det er flere og flere foreldre som diagnostiseres etter at barna deres får diagnose.
3. ADHD er mer kjent enn tidligere, og det er lettere å finne informasjon om hvordan ADHD syptomer faktisk er. 

Det blir litt som andre sykdommer. 
Hvis du har et utslett, og går til legen, så vil legen din først og fremst lete etter sykdommer som fører til den typen utslett du har. 
Hvis dette er et utslett som veldig få har hatt før deg, vil legen kanskje tenke at det er mer sannsynlig at det er noe annet, som ligner. Og kanskje avvise deg, om det utslettet som ligner mye, og som er ganske vanlig, er ufarlig og ikke skal behandles. 

Men om dette utslettet faktisk vedvarer, og du går på nett og søker, så kan det være det dukker opp andre med samme type utslett. Som har funnet ut hva det kommer av, og vet hva slags behandling de har fått av sin lege (og som virket). 
Om du går til din lege med denne informasjonen, kan det være at du faktisk får en diagnose som stemmer. 

Kanskje har det også blitt forsket på denne typen utslett og årsakene til den, slik at det er mer informasjon for legen å finne? 

Jeg synes derfor det blir feil å si at "folk er gale etter å få diagnosen". 
Folk er ikke det. 
Folk er ivrige etter å få hjelp og støtte med noe de har slitt med hele livet, men som alle alltid har avvist med at "det er ikke noe." og "du er bare lat/dum" eller "du må bare konsentrere deg bedre/jobbe hardere". Og for å få hjelp, så må de altså få en diagnose. 

Forsøk heller å sette deg inn i andres side av saken. 
Tenk på hvor frustrerende det er å måtte kjempe for å få en diagnose som voksen, som forklarer det handicapet du har hatt hele livet. Og så måtte tenke på at om du bare hadde fått diagnosen da du var barn, så hadde livet ditt vært MYE enklere. 

Det er ingen (i det minste veldig få) som hadde kalt en som var lam i bena for lat fordi denne ikke kunne gå. 
Men det er utrolig mange med ADHD som i årevis får høre at de er late, fordi de ikke klarer å gjøre tilsynelatende enkle ting som "alle andre" får til. Og det bare for at deres handicap tilsynelatende er "usynlig".

Det er også åpenbart at det fortsatt er så vanskelig å få en ADHD diagnose i Norge, og dermed tilsvarende vanskelig å få hjelp. 
Så sannsynligheten er ganske høy for at antallet med ADHD er betydelig høyere enn det som antas nå. Særlig om man skal begynne å regne med alle som er tilsynelatende velfungerende voksne, og som med mye slit og strev klarer å få hverdagen sin til å gå rundt, og å maskere de fleste problemene sine.

Jeg blir ikke overrasket dersom vi om 10 år avdekker at opp mot 1 av 5 har ADHD. (Hvis man på et tidspunkt klarer å måle ADHD med blodprøve eller på en annen anerkjent og forskningsbasert metode.) 

Anonymkode: a7f4c...d52

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...