AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #41 Del Skrevet 13. september 2023 Overhode ikke, hva er forskjellen på tro og overtro? Den klassiske diskusjonen om hvem sin imaginære venn som er ekte. Jeg sier som Ricky Gervais; jeg tror bare på én gud færre enn deg. Anonymkode: fc894...498 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #42 Del Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nei Det som slår meg er at svært få religiøse har et bevisst forhold til at geografi determinerer deres religiøse overbevisning i stor grad. En her på KG som er kristen, ville vært en overbevist muslim om hen var født i Peshawar eller Kabul. Samme personen ville vært en troende jøde om hen var født i en kibbutz i Israel. Samme personen ville vært Buddist om hen var født i Thailand. Samme personen ville trudd på Krishna om hen var født i India. Hadde den kristne personen her på KG blitt født for 1300 år siden, så ville hen trodd på Frøya og Odin. Syntes det er svært merkelig, ja uforståelig at ikke religiøse reflekterer mer over dette og hvilke implikasjoner det har. Anonymkode: 62053...e82 Selvfølgelig har mange av oss et bevisst og reflektert forhold til dette, nettopp her filosofien til kristen universalisme kommer inn i bildet 😊 veldig vanlig i flere norske kirker, eldgammel tanke Anonymkode: b751e...02a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 13. september 2023 #43 Del Skrevet 13. september 2023 Topsi skrev (20 timer siden): Joda, det er en grunn til at jeg ikke tenker min religiøse tro skal læres som vitenskap i skolen Det er jeg enig i. Det er så mye som kan tolkes på mange forskjellige måter. (Og de mest bokstavtro er gjerne de med minst forståelse av teksten.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #44 Del Skrevet 13. september 2023 Nei, jeg tror ikke på noen guder. For meg er det det samme om man tror på Tor og Odin, Wicca religion, Gud eller andre former for religion. Jeg synes derfor det blir feil at kristendommen, jødedommen og islam skal være "ekte" religioner, men Wicca og Åsatro er overtro. Det er jo helt likt. Jeg synes det blir skummelt når religion tar totalt over livet til mennesker, som det gjør for mange i de største religionene. Anonymkode: e6f31...804 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #45 Del Skrevet 14. september 2023 Tror ikke nødvendigvis på en gud, men en skapende kraft. Har vanskeligheter med å forstå at denne verdenen kan ha blitt til av seg selv ved ren tilfeldighet. Anonymkode: 72eda...2ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #46 Del Skrevet 14. september 2023 On 9/12/2023 at 6:24 PM, AnonymBruker said: Har aldri møtt noen som er kristen, i hvert fall ikke som er skikkelig kristen. For dere som tror: Hvorfor velger dere å tro på det som står i bibelen når vitenskapen har motbevist mye av den kristne lære? Og hvorfor velger dere å tro når det står så mange selvmotsigelser i bibelen? Anonymkode: 2fb17...969 Lurer på det samme som jeg som regel gjør etter å ha lest slike tråder (som det er maaange av). Hvorfor tror du at du aldri har møtt noen kristne? Kan det muligens skyldes fordommer om hvordan kristne er og oppfører seg? Du tror sikkert på vitenskapen. Så hvis du tenker etter og sannsynlighetsberegner litt, så er det vel svært lite sannsynlig at du aldri har møtt noen kristne eller "skikkelig" kristne (hva nå det er). Anonymkode: 10859...1a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #47 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Lurer på det samme som jeg som regel gjør etter å ha lest slike tråder (som det er maaange av). Hvorfor tror du at du aldri har møtt noen kristne? Kan det muligens skyldes fordommer om hvordan kristne er og oppfører seg? Du tror sikkert på vitenskapen. Så hvis du tenker etter og sannsynlighetsberegner litt, så er det vel svært lite sannsynlig at du aldri har møtt noen kristne eller "skikkelig" kristne (hva nå det er). Anonymkode: 10859...1a4 Enig i denne. Overraskende mange tror «skikkelige» kristne( hva nå enn det er som du sier), er dette ultrakonservative mindretallet - selv om DNK er mer liberal enn opptil flere nasjoner både når det kommer til homofili, kvinnesyn og feks enslige mødre. Kanskje problemet er at liberale kristne har lite behov for å fortelle ( og enda mindre forkynne) om sine indre refleksjoner, og dermed blir vi for lette på vektstangen i folks oppfatning? Jeg syns personlig at tro er nettopp en personlig, indre sak - og snakker sjeldent om det. Men, i det siste - når jeg oppfatter det som at samfunnet blir mer og mer polarisert, både i politiske og religiøse spørsmål - kjenner jeg på enn plikt til å heve min moderate røst, og mane til fokus på alle de tingene vi har felles! De ytterliggående ( på hver sin fløy) har ikke monopol på hverken sannhet eller moral - folk flest er hyggelig, gode, fredelige mennesker - uavhengig av politikk og tro. Anonymkode: b751e...02a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufs Skrevet 15. september 2023 #48 Del Skrevet 15. september 2023 På ingen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #49 Del Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (På 12.9.2023 den 19.09): Svigerfar var beinhard motstander av kristendommen hele livet. Når han lå for døden, ba han fadervår! Et ekte rop om hjelp og han ble hørt! Vi er sjel. Dette glemmer vi fordi kroppen har så mye ønsker og behov, både bra og dårlige ting. Vi fikk frie valg og vi kan velge hver dag hvilken vei det går. Veien sannheten og livet. Det er ikke lett fordi det er så mange hindringer og fristelser. Anonymkode: f771f...6ab Nå lurer jeg veldig på hvor mange som hørte han... 🫣 Anonymkode: 616a9...575 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #50 Del Skrevet 5. oktober 2023 Hvorfor skal man tro på gud, han gjør jo ikke noe for denne verden. Hvor er han når alt går til h... Anonymkode: bd215...064 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #51 Del Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 0.49): Hvorfor skal man tro på gud, han gjør jo ikke noe for denne verden. Hvor er han når alt går til h... Anonymkode: bd215...064 Gud har skapt oss med fri vilje, det er ikke Hans skyld at mennesker gjør ondt. Han har gjort mye for verden, han har skapt hele universet, menneskeheten og jorda og sendte sin enebårne sønn Jesus til å dø for våre synder slik at vi kan få evig liv gjennom troen og på dommedag skal Han fjerne alt det onde. Anonymkode: 8f9a0...2ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #52 Del Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 12.9.2023 den 19.03): Så, nei, jeg tror ikke på noen av de tusenvis av guder mennesker har funnet opp. Kristne tror det eksisterer en eneste Gud av de tusenvis. Den ene er tilfeldig valgt av deres foreldres tipp-tipp oldeforeldre i rekke tilbake til tvangskristningen av Norge. Hadde Norge blitt tvangs-spagettimonsterert ville de trodd på - spagettimonsteret med samme naive selvfølgelighet. Flertallet av nordmenn er fortsatt kristne uten at det er noen tvang idag. Kristendommen og Guds eksistens er vitenskaplig bevist og ikke funnet opp av mennesker, imotsetning til ateistenes fantasier om dinosaurer, big bang og evolusjonstøvet. Anonymkode: 8f9a0...2ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 7. oktober 2023 #53 Del Skrevet 7. oktober 2023 Både og. Føler meg skyldig og sett av Gud om jeg skriver jeg ikke tror, så må jo tro nok til å føle denne trangen til å ikke gå imot han/henne/det for mye 😅 Smiler og tenker, sorry Gud, du vet hva jeg tenker om deg om du er der. Det er litt kritikk også, men samtidig så bør jo Gud av alle, om det finns en, som har skapt oss med et sinn istand til å kritisere, forstå at vi gjør? En Gud burde jo teknisk sett forstå bedre en alle som er skapt? Så ingenting vi tenker kan vel være nytt? Feil er det nok, som en forelder kan bli skuffet av sine barn, blir vel en Gud også det. Men det finns verre enn å lure og kritisere håper jeg, isåfall kritiserer jeg det også 😂 Blir nyskjerrig på Gud, men samtidig tenker jeg, plis ikke kom om du vil komme til noen om de vil se deg. Men kanskje, kom, men nei ikke gjør det. 🤷♀️ Tror på naturen da, og syns den er fantastisk magisk uansett hva som har skapt den. Den er i segselv et under stort nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 7. oktober 2023 #54 Del Skrevet 7. oktober 2023 Rosakatt skrev (8 minutter siden): Både og. Føler meg skyldig og sett av Gud om jeg skriver jeg ikke tror, så må jo tro nok til å føle denne trangen til å ikke gå imot han/henne/det for mye 😅 Smiler og tenker, sorry Gud, du vet hva jeg tenker om deg om du er der. Det er litt kritikk også, men samtidig så bør jo Gud av alle, om det finns en, som har skapt oss med et sinn istand til å kritisere, forstå at vi gjør? En Gud burde jo teknisk sett forstå bedre en alle som er skapt? Så ingenting vi tenker kan vel være nytt? Feil er det nok, som en forelder kan bli skuffet av sine barn, blir vel en Gud også det. Men det finns verre enn å lure og kritisere håper jeg, isåfall kritiserer jeg det også 😂 Blir nyskjerrig på Gud, men samtidig tenker jeg, plis ikke kom om du vil komme til noen om de vil se deg. Men kanskje, kom, men nei ikke gjør det. 🤷♀️ Tror på naturen da, og syns den er fantastisk magisk uansett hva som har skapt den. Den er i segselv et under stort nok. Det jeg tenkr er at utvikling skjer på grunn av kritisk tenking. Det er de som stiller spørsmål og ikke godtar andres svar uten å reflektere selv, som har skapt endringer i samfunnet. Det er ikke alltid man har rett, men som noen sa i en serie jeg nylig så: Å klatre og falle er det samme bare motsatt vei. Jeg tenker av og til på tilfeldigheter og "tegn" Det er mange som har nære som har dødd, som kan si: Jeg vet at de er her fordi hun/han likte sommerfuglerr, og nå ser jeg fugler hele tiden. Man ser det fordi man ser etter en mening i det om ikke gir mening, og av og til er det en bra ting. Om noen sier til meg at bestemoren deres gir dem tegn gjennom sommerfugler, sier jeg at det er hyggelig at sommerfugler minner deg om bestemoren din. Jeg tror at Gud er en personlig ting for de som trenger det, og så lenge Gud er god er det en bra ting. Når noen snakker for Gud for å spre skam og egne intensjoner, er det destruktivt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gregory Skrevet 10. oktober 2023 #55 Del Skrevet 10. oktober 2023 Jeg er likegyldig til Guds eksistens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå