Gå til innhold

Bidrag og ny kjæreste/samboer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har vært skilt i 3 år og barna bor fast hos meg. Bf har samvær når det passer han. 
Jeg har fått ny kjæreste og vi vurderer å flytte sammen. Bf spurte meg ved siste samvær om vi skulle flytte sammen og jeg svarte at det ikke skjer foreløpig. Bf ønsker at vi flytter sammen fordi han mener bidrag fra han vil opphøre. Han et veldig lite interessert i å betale bidrag, så dette går via NAV innkreving.

Jeg vet han likevel må betale bidrag, men vil det ha noe å si om jeg får ny samboer? Jeg tenker da på om bf kan kreve å betale mindre? Bf har bare de 2 barna vi har sammen.

Anonymkode: 610c1...8d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom jeg kjenner til så har ikke dette noe å si for barnebidraget.

Det at du blir samboer har noe med barnetrygden å gjøre. Den vil bli redusert.

Anonymkode: e3723...a9d

• Liker 2
Skrevet

Du får ikke ekstra barnetrygd lenger, og tror du mister bostøtte, om du har det, og hadde mistet overgangsstønad, om du hadde det.

Barnebidraget er likt. Tror det derimot kan øke om far får seg samboer. 

Hvis ikke den nye skal adoptere barnet da 🤷‍♀️

Anonymkode: adddb...0f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Han regner med at en annen mann skal forsørge barna hans?
Det har ingenting å si for bidraget at du får samboer. Det kan ha noe å si for ham hvis han får det, forutsatt at han har nedsatt bidragsevne. Og før noen kommer og klager over hvor urettferdig det er for far - det er tvert imot. For det er ingenting som heter nedsatt bidragsevne for mor. Hun må ta sin forholdsmessige andel uansett. 

Anonymkode: ed2de...691

Skrevet

Det har ikke noe å si om bidragsmottaker har samboer eller ei. Men det kan ha noe å si for bidragspliktig om den får seg samboer. Da vil bidragspliktig får økt bidragsevne og må(i noen tilfeller) betale mer i bidrag.

Anonymkode: 9cd72...046

Skrevet

Dusten tar feil av barnetrygd og barnebidrag. 

.... 

Anonymkode: d3f6d...dcc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg svarte at det ikke skjer foreløpig. Bf ønsker at vi flytter sammen fordi han mener bidrag fra han vil opphøre. Han et veldig lite interessert i å betale bidrag, så dette går via NAV innkreving.

Nei. Om du får en samboer, påvirker ikke det barnebidraget.

Anonymkode: 7d60d...8e7

• Liker 1
Skrevet

Han har kanskje sett på amerikanske serier, der betaler de ofte alamony ( bidrag til eks ektefelle ) - og den faller bort dersom denne gifter seg på nytt… Har hørt noen andre også si dette, at de tror bidrag forsvinner nå eks får ny partner… Det stemmer ikke. 

Anonymkode: 3c10b...502

Skrevet

Jeg har ikke bostøtte. Overgangsstønaden faller nok helt bort og det er greit. At barnetrygd går ned er greit. Bf tjener veldig godt, men hater utgifter til barna våre. Er ikke noe rart han gleder seg til kjæresten og jeg flytter sammen når han trur bidrag på nesten 5500.- inne blir borte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har ikke bostøtte. Overgangsstønaden faller nok helt bort og det er greit. At barnetrygd går ned er greit. Bf tjener veldig godt, men hater utgifter til barna våre. Er ikke noe rart han gleder seg til kjæresten og jeg flytter sammen når han trur bidrag på nesten 5500.- inne blir borte.

Barnetrygd og overgangsstønad bortfaller når du og ny samboer har hatt felles adresse i et år eller hvis dere får barn sammen.

Anonymkode: a16cf...885

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnetrygd og overgangsstønad bortfaller når du og ny samboer har hatt felles adresse i et år eller hvis dere får barn sammen.

Anonymkode: a16cf...885

Overgangsstønad opphører måneden etter man blir samboer. Utvidet bt opphører 12 måneder etter man inngår samboerskap.

Anonymkode: 9cd72...046

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2023 den 15.41):

Han regner med at en annen mann skal forsørge barna hans?
Det har ingenting å si for bidraget at du får samboer. Det kan ha noe å si for ham hvis han får det, forutsatt at han har nedsatt bidragsevne. Og før noen kommer og klager over hvor urettferdig det er for far - det er tvert imot. For det er ingenting som heter nedsatt bidragsevne for mor. Hun må ta sin forholdsmessige andel uansett. 

Anonymkode: ed2de...691

AnonymBruker skrev (På 12.9.2023 den 16.49):

Nei. Om du får en samboer, påvirker ikke det barnebidraget.

Anonymkode: 7d60d...8e7

Mor vil miste utvidet barnetrygd ett år etter hun blir samboer, og da vil nok far måtte betale mer, siden mor da vil stå med ca 30.000 mindre i inntekt. 

TS: Bare la han tro det. Så lenge dere har det via Nav så er det de han får diskutere med når realiteten går opp for han ☺️

Anonymkode: 0faaf...139

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...