AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #1 Skrevet 12. september 2023 Jeg leier ut en leilighet til en familie på 5. Leiligheten er ikke så stor. 60kvm med to soverom. Familien skulle bare være der midlertidig, men dette har vart i to år nå. Kun 1 års kontrakt om gangen. Leien har alltid kommet i tide og ingen klager fra nabo frem til nå. Ifølge nabo har det visst flyttet inn 3 voksne inn i leiligheten. De har bodd der i 6 måneder, noe leietaker ikke har informert meg. Jeg har ikke snakket med leietaker enda, men ville vite hva jeg kan gjøre for å få ut disse tre som har flyttet inn. En ting er familiemedlemmer, men det bor nå altså 5 voksne og tre barn i en leilighet på 60kvm. Leien har ikke økt siden de flyttet inn og den er også langt under markedspris. Kunne krevet det dobbelte, men det har jeg ikke ønsket. Anonymkode: 9cba3...205
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #2 Skrevet 12. september 2023 Du kan ikke øke leien hvis flere flytter inn. Spørsmålet her vil være om leiligheten må anses som overbefolket. Du kan da be om at de for mange personene flytter ut, hvis ikke dette skjer, så kan du si dem opp. Men... jeg ville nok tatt en prat med en jurist før du går til dette skrittet, slik at du ikke blir erstatningsansvarlig hvis oppsigelsen var ugyldig (altså at leiligheten ikke blir regnet som overbefolket). Jeg leide faktisk en leilighet på 60 kvadrat selv, og der var vi maks 3 stykker som bodde samtidig, så i mine øyne så er 5 egentlig mer enn mange nok, 8, da begynner det å bli drøyt... Personene som leier kan uansett bare ta inn egne barn, foreldre og ektefelle / samboer. Dvs hvis dette er venner, og ikke familie, så har de ikke mulighet til dette uten din godkjenning. Anonymkode: fd016...3c5 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #3 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan ikke øke leien hvis flere flytter inn. Spørsmålet her vil være om leiligheten må anses som overbefolket. Du kan da be om at de for mange personene flytter ut, hvis ikke dette skjer, så kan du si dem opp. Men... jeg ville nok tatt en prat med en jurist før du går til dette skrittet, slik at du ikke blir erstatningsansvarlig hvis oppsigelsen var ugyldig (altså at leiligheten ikke blir regnet som overbefolket). Jeg leide faktisk en leilighet på 60 kvadrat selv, og der var vi maks 3 stykker som bodde samtidig, så i mine øyne så er 5 egentlig mer enn mange nok, 8, da begynner det å bli drøyt... Personene som leier kan uansett bare ta inn egne barn, foreldre og ektefelle / samboer. Dvs hvis dette er venner, og ikke familie, så har de ikke mulighet til dette uten din godkjenning. Anonymkode: fd016...3c5 Takk for svar🥰 De er ikke fra Norge så familie er det ikke. Jeg har ikke tenkt å øke husleien og det har heller ikke vært aktuelt. Jeg er mer bekymret på at det blir for mange der og er til plage for naboene. Samt barna som allerede bor trangt. Jeg leier ut leiligheten via et utleiefirma og de syns selv at leien er for lav og kunne fint økt den med mange tusen kroner. Kontrakten viser at det kun er de som skal bo der. TS Anonymkode: 9cba3...205
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #4 Skrevet 12. september 2023 Leietagere har lov til å la kjæreste flytte inn, både leietager og kjæreste har lov til å la familie i rett oppad- og nedadgående linje flytte inn. Men hvis de som har flyttet inn ikke tilhører familie på denne måten så kan du med loven i hånd si opp leieforholdet, neste gang så bør du ikke leie ut til mennesker som er i den risikogruppen som har lett for å overbefolke boliger. Anonymkode: 6f402...297 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #5 Skrevet 12. september 2023 Jeg er ikke jurist og har ikke svar, men anbefaler å kontakte en advokat. Du får noe gjennom huseigernes landsforbund? Hvis du ikke har lov til å si dem opp, må du iallefall øke leien. Selv om du ikke kan øke med flere mennesker som begrunnelse, kan du øke den årlig etter kpi. Når det er mer enn tre år siden de flyttet inn kan du øke leie opp til markedsleie uten å tenke på kpi. Anonymkode: aafc6...50f 2
Snublefot62 Skrevet 12. september 2023 #6 Skrevet 12. september 2023 Har du pratet med de? Vet du at de ikke er i familie? Og har du snakket med naboene om dette er et problem enda? Poenget mitt er at før du går videre med saken bør du få avklart disse tingene. Du kan ikke bare anta. At du har valgt å leie ut for lavt må du nesten ta på din egen kappe. Hvorfor gikk du ikke for markedsleie?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #7 Skrevet 12. september 2023 Dette bør jo utleiemegleren løse, og du behøver vel heller ikke forlenge kontrakten når den går ut? I mine øyne er dette overbefolket, en 60 m2 leilighet har normalt 2 soverom og 3-4 sengeplasser. Her må de jo legge madrasser utover hele stua og kan hindre rømningsvei ved brann feks. Anonymkode: 55e59...3eb 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #8 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette bør jo utleiemegleren løse, og du behøver vel heller ikke forlenge kontrakten når den går ut? I mine øyne er dette overbefolket, en 60 m2 leilighet har normalt 2 soverom og 3-4 sengeplasser. Her må de jo legge madrasser utover hele stua og kan hindre rømningsvei ved brann feks. Anonymkode: 55e59...3eb For å ikke snakk den den ekstra slitasjen når de bor så trangt.... Anonymkode: 7f647...495 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #9 Skrevet 12. september 2023 Du kan øke leien tilsvarende KPI årlig. Altså kan du sette opp leien 6,4% umiddelbart. Og si opp leieforholdet når kontrakten utløper. Anonymkode: 55e59...3eb 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #10 Skrevet 12. september 2023 Hvis de 3 nye voksne som bor der ikke er nær familie kan du nekte dem å bo der. Men du må jo da bevise at de bor der og ikke bare er på besøk. Anonymkode: 55e59...3eb
Tvist Skrevet 12. september 2023 #11 Skrevet 12. september 2023 Snakk med leietaker først, og hør om det stemmer.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #12 Skrevet 12. september 2023 Snublefot62 skrev (11 minutter siden): Har du pratet med de? Vet du at de ikke er i familie? Og har du snakket med naboene om dette er et problem enda? Poenget mitt er at før du går videre med saken bør du få avklart disse tingene. Du kan ikke bare anta. At du har valgt å leie ut for lavt må du nesten ta på din egen kappe. Hvorfor gikk du ikke for markedsleie? Jeg syns utleieprisene i Oslo er horrible og jeg vil ikke være en slik utleier. Leiligheten har stått tom ellers og da jeg hørte om denne familien trengte et sted å bo så kunne de bo der til jeg selv trengte leiligheten. Jeg har ennå ikke snakket med leietakerne men vet såpass at det ikke er nærmeste familie ut fra hva de har fortalt meg tidligere om familierelasjon. De bor der da det er tre nye navn i postkassen. Anonymkode: 9cba3...205
Gjest Albbas Skrevet 12. september 2023 #13 Skrevet 12. september 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syns utleieprisene i Oslo er horrible og jeg vil ikke være en slik utleier. Leiligheten har stått tom ellers og da jeg hørte om denne familien trengte et sted å bo så kunne de bo der til jeg selv trengte leiligheten. Jeg har ennå ikke snakket med leietakerne men vet såpass at det ikke er nærmeste familie ut fra hva de har fortalt meg tidligere om familierelasjon. De bor der da det er tre nye navn i postkassen. Anonymkode: 9cba3...205 Har du sett på tilstanden leiligheten i det siste? Du forstår at dette kan medføre svært stor slitasje på leiligheten, som igjen kan koste mye å utbedre? Hvis du ikke ønsker å gjøre noe er det jo en grei sak.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #14 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg syns utleieprisene i Oslo er horrible og jeg vil ikke være en slik utleier. Leiligheten har stått tom ellers og da jeg hørte om denne familien trengte et sted å bo så kunne de bo der til jeg selv trengte leiligheten. Jeg har ennå ikke snakket med leietakerne men vet såpass at det ikke er nærmeste familie ut fra hva de har fortalt meg tidligere om familierelasjon. De bor der da det er tre nye navn i postkassen. Anonymkode: 9cba3...205 Du må ikke være så naiv og tro at de bryr seg, viser jo tydelig når de muligens driver en form for fremleie. Du bør i det mindre foreta en befaring, du har rett til å føre tilsyn av boligen dersom du varsler. Du kan også møte opp når de er hjemme og be om befaring og at du kan gjøre det umiddelbart om de tillater. Gjør de ikke har de mest sannsynlig noe å skjule. Anonymkode: 55e59...3eb 4
Olsen Skrevet 12. september 2023 #15 Skrevet 12. september 2023 Hør med Leieboerforeningen eller Huseiernes landsforbund. Eller andre med juridisk kunnskap på området. Jeg ville også insistert på en befaring, og samtidig ta en prat med leietaker. Tror jeg ville hatt med meg en person. Pass på at du gjør det ordentlig. Altså varsle litt på forhånd. Avpass til når det passer. Håper du ikke får en overraskelse når det gjelder slitasje på boligen. Jeg ble vel mest bekymret for barna. Håper det ikke er skolebarn som skal gjøre lekser oppi dette. Folk har ulike definisjoner på "besøk". Jeg har møtt folk som mener de er på besøk i ett år. Og bruker du penger på en utleieformidler, bør dette være noe de kan hjelpe til med å håndtere. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #16 Skrevet 12. september 2023 Olsen skrev (8 minutter siden): Hør med Leieboerforeningen eller Huseiernes landsforbund. Eller andre med juridisk kunnskap på området. Jeg ville også insistert på en befaring, og samtidig ta en prat med leietaker. Tror jeg ville hatt med meg en person. Pass på at du gjør det ordentlig. Altså varsle litt på forhånd. Avpass til når det passer. Håper du ikke får en overraskelse når det gjelder slitasje på boligen. Jeg ble vel mest bekymret for barna. Håper det ikke er skolebarn som skal gjøre lekser oppi dette. Folk har ulike definisjoner på "besøk". Jeg har møtt folk som mener de er på besøk i ett år. Og bruker du penger på en utleieformidler, bør dette være noe de kan hjelpe til med å håndtere. Takk. Det er barna jeg har i tankene og ja, dette er skolebarn. Også en grunn til at jeg har satt leien slik den er. Slitasje må jeg nesten regne med, men jeg skal uansett pusse opp når barna skal begynne å bruke den. Jeg takker for råd til alle som har svart. Anonymkode: 9cba3...205
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #17 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må ikke være så naiv og tro at de bryr seg, viser jo tydelig når de muligens driver en form for fremleie. Du bør i det mindre foreta en befaring, du har rett til å føre tilsyn av boligen dersom du varsler. Du kan også møte opp når de er hjemme og be om befaring og at du kan gjøre det umiddelbart om de tillater. Gjør de ikke har de mest sannsynlig noe å skjule. Anonymkode: 55e59...3eb Takk. Jeg er ikke naiv selv om jeg har satt leien slik den er. Jeg hadde ikke endret på husleien om det var studenter som hadde leid den heller. Jeg har tatt kontakt med leietaker og sendt frem datoer for befaring☺️ TS Anonymkode: 9cba3...205 1
Million Skrevet 12. september 2023 #18 Skrevet 12. september 2023 Er du sikker på at de ikke fremleier din leilighet og stikker mellomlegget (mellom din lave pris og reell markedspris) i egen lomme? Tror jeg ville tatt meg en tur en kveld og sjekket hvem som faktisk bor der. Det kan ikke være fysisk soveplass til så mange i den lille leiligheten? Kanskje familien har flyttet og fremleier, som sagt...
Olsen Skrevet 12. september 2023 #19 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk. Jeg er ikke naiv selv om jeg har satt leien slik den er. Jeg hadde ikke endret på husleien om det var studenter som hadde leid den heller. Jeg har tatt kontakt med leietaker og sendt frem datoer for befaring☺️ TS Anonymkode: 9cba3...205 Tips til befaringen: Spør om de tre "nye" voksne er folkeregistrert i boligen. Også hva planene når det gjelder bolig er framover. Spør og sjekk om hvordan det er når det gjelder brannsikkerhet. Fungerer røykvarslere? Fungerer pulverapparat? Fluktmuligheter med så mange i boligen? Hva med el-sikkerheten? Mange skjøteledninger? Luftkvaliteten- røykes det inne? Virker vifta på badet og kjøkkenet? Er disse viftene i bruk? Mange bruker ikke vifter hvis de ikke er vant med det. Tenker på fuktskader og mugg på badet og fettete på kjøkkenet. Jeg vet ikke når en bolig blir overbefolket, men for meg høres det ut som 5 voksne og 3 skolebarn på 60 kvadratmeter er altfor trangt. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #20 Skrevet 12. september 2023 Million skrev (2 minutter siden): Er du sikker på at de ikke fremleier din leilighet og stikker mellomlegget (mellom din lave pris og reell markedspris) i egen lomme? Tror jeg ville tatt meg en tur en kveld og sjekket hvem som faktisk bor der. Det kan ikke være fysisk soveplass til så mange i den lille leiligheten? Kanskje familien har flyttet og fremleier, som sagt... Det står i kontrakten om fremleie er forbudt og vil føre til oppsigelse. De har kun 1 års kontrakt og vil derfor ikke forlenge dersom de misbruker den. TS Anonymkode: 9cba3...205
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå