Gå til innhold

Hvorfor har vi egentlig KRF?

Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Gjest Huldertøsa
GP950mAh skrev (17 minutter siden):

KRF ville ligget over sperregrensen om de unge fikk bestemme, og ligger godt over sperregrensen på målingene. Venstre var helt ute av stortinget på 70-tallet, men kom tilbake igjen, så å spå et partis død over en dårlig periode er veldig kortsiktig.

Altså, etter hvert som man får mer kunnskap, og altså mer fornuft i befolkningen så vil KRF som parti dø ut med sine gamle velgere. Dette er også KRF smertelig klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for latterliggjøring, diskriminerende innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/12/2023 at 11:09 AM, Huldertøsa said:

Men i et demokrati så må alle få lov å stemme på det de vil som er tilgjengelig,  men hadde det vært opp til meg så hadde alle religiøse partier blitt fjernet, altså blitt forbudt.

Vil du forby demokratiet, eller veier den første delen av setningen din tyngre enn den andre? Rødt er som eksempel et parti jeg gjerne hadde sett ikke eksisterte, men demokratiet veier likevel tyngre enn mitt ønske om å forby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldertøsa
brainstorm skrev (1 minutt siden):

Vil du forby demokratiet, eller veier den første delen av setningen din tyngre enn den andre? Rødt er som eksempel et parti jeg gjerne hadde sett ikke eksisterte, men demokratiet veier likevel tyngre enn mitt ønske om å forby. 

Nei,  ønsker ikke å forby demokratiet. Det er religion jeg helst hadde sett ikke eksisterte, ikke styreformen. Jeg syns at å blande religion og politikk blir feil. Religionsutøvelse kan man gjøre på privaten, ikke i det offentlige rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Huldertøsa said:

Nei,  ønsker ikke å forby demokratiet. Det er religion jeg helst hadde sett ikke eksisterte, ikke styreformen. Jeg syns at å blande religion og politikk blir feil. Religionsutøvelse kan man gjøre på privaten, ikke i det offentlige rom.

Takk for presisering, man kan ikke forby alt man ikke liker. Det blir ikke slutt på verken religion eller kommunisme om man forbyr det, og det er bra. Demokrati og trosfrihet er goder vi ikke bør gi slipp på med det første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldertøsa
brainstorm skrev (2 timer siden):

Takk for presisering, man kan ikke forby alt man ikke liker. Det blir ikke slutt på verken religion eller kommunisme om man forbyr det, og det er bra. Demokrati og trosfrihet er goder vi ikke bør gi slipp på med det første. 

Frihet til å tro er bra det. Men når man tar den troen å prøver å presse den på andre folk, bruke den til å innskrenke andres rettigheter osv, som en del av samfunnsstrukturen så blir det helt feil. Derfor sier jeg at politikk og religion ikke bør blandes.

Hvis du tenker etter så er det ting man har lov å gjøre hjemme som man ikke har lov til å gjøre i offentligheten. Sånn syns jeg det også burde være for religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huldertøsa skrev (4 timer siden):

Altså, etter hvert som man får mer kunnskap, og altså mer fornuft i befolkningen så vil KRF som parti dø ut med sine gamle velgere. Dette er også KRF smertelig klar over.

KRF ville ligget over sperregrensen om de unge fikk bestemme, så de ser ut til å kunne gjøre et comeback. Det er fortsatt behov for et parti som KRF.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldertøsa
GP950mAh skrev (Akkurat nå):

KRF ville ligget over sperregrensen om de unge fikk bestemme, så de ser ut til å kunne gjøre et comeback. Det er fortsatt behov for et parti som KRF.

Nei. Det er ikke behov for KRF. Hvis de unge fikk bestemme så hadde KRF hatt enda mindre oppslutning. KrF er et parti som minker og minker i takt med eldringen i befolkningen. Fordi de yngre ikke tror på dette i samme grad som de eldre.

De kan evt ha noen saker som ikke handler om kristendommen som kan appellere til den yngre befolkningen, men da må de ta vekk den religiøse biten av politikken deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldertøsa skrev (3 minutter siden):

Hvis du tenker etter så er det ting man har lov å gjøre hjemme som man ikke har lov til å gjøre i offentligheten. Sånn syns jeg det også burde være for religion.

Det å kunne utøve og misjonere sin tro i det offentlige er en del av religionsfriheten som står i den norske grunnloven og menneskerettighetene vi er forpliktet til å følge. Å innskrenke religionsfriheten og nærme oss Kina og Nord-Korea er ikke noe vi bør gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldertøsa
GP950mAh skrev (2 minutter siden):

Det å kunne utøve og misjonere sin tro i det offentlige er en del av religionsfriheten som står i den norske grunnloven og menneskerettighetene vi er forpliktet til å følge. Å innskrenke religionsfriheten og nærme oss Kina og Nord-Korea er ikke noe vi bør gjøre.

Å innskrenke retten til abort er noe vi heller ikke bør (og ikke kommer til) å gjøre. Selv om dette mikroskopiske partiet KRF prøver seg gang på gang med sitt forslag til grunnlovsendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldertøsa skrev (6 minutter siden):

Nei. Det er ikke behov for KRF. Hvis de unge fikk bestemme så hadde KRF hatt enda mindre oppslutning. KrF er et parti som minker og minker i takt med eldringen i befolkningen. Fordi de yngre ikke tror på dette i samme grad som de eldre.

Det ble gjort undersøkelser som viste alderen på de som stemte på de ulike partiene, og ifølge disse ville KRF ligget over sperregrensen om de unge fikk bestemme. Det var middelalderende mennesker hvor KRF gjorde det dårligest hos.

Huldertøsa skrev (6 minutter siden):

De kan evt ha noen saker som ikke handler om kristendommen som kan appellere til den yngre befolkningen, men da må de ta vekk den religiøse biten av politikken deres.

Hvilke religiøse deler som andre partier ikke har i sine programmer.

Huldertøsa skrev (1 minutt siden):

Å innskrenke retten til abort er noe vi heller ikke bør (og ikke kommer til) å gjøre. Selv om dette mikroskopiske partiet KRF prøver seg gang på gang med sitt forslag til grunnlovsendring.

Abort går ut over andre og har et sterkere moralsk argument enn å ville innskrenke religionsfriheten som er en del av norsk grunnlov og menneskerettighetene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldertøsa
GP950mAh skrev (2 minutter siden):

Det ble gjort undersøkelser som viste alderen på de som stemte på de ulike partiene, og ifølge disse ville KRF ligget over sperregrensen om de unge fikk bestemme. Det var middelalderende mennesker hvor KRF gjorde det dårligest hos.

Må du slutte med denne feilinformasjonen...

https://www.nrk.no/vestland/faerre-unge-vil-stemme-krf_-_-kjernesakene-appellerer-ikke-mest-til-unge-1.15620755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldertøsa skrev (2 minutter siden):

Færre unge ja, men altså over 4% ifølge undersøkelsene etter forrige valg. Som sagt var Venstre helt ute av stortinget og ble spådd dødt, det viste seg å være feil og de kom tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Huldertøsa
GP950mAh skrev (11 minutter siden):

Færre unge ja, men altså over 4% ifølge undersøkelsene etter forrige valg. Som sagt var Venstre helt ute av stortinget og ble spådd dødt, det viste seg å være feil og de kom tilbake igjen.

Venstre er ikke bygget på en religion som er på nedadgående kurs pga at de fleste tilhengere av denne religionen er så gamle at de snart ikke er her for å kunne stemme mer...

Endret av Huldertøsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldertøsa skrev (5 minutter siden):

Venstre er ikke bygget på en religion som er på nedadgående kurs pga at de fleste tilhengere av denne religionen er så gamle at de snart ikke er her for å kunne stemme mer...

KRF er et parti for alle, ikke bare kristne, som fortsatt står svært sterkt her til lands med en vekst hos mindre trossamfunn på bekostning av DNK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldertøsa
GP950mAh skrev (6 minutter siden):

KRF er et parti for alle, ikke bare kristne, som fortsatt står svært sterkt her til lands med en vekst hos mindre trossamfunn på bekostning av DNK.

Ja, alle partier er for alle de som vil stemme på dem. Det er likevel slik at kristendommen har hovedfokus i KrF.

Håpet mitt er da at KRF og Konservativt utspiller hverandre slik at de begge vil være under sperregrensen om 2 år. Gjerne et godt stykke under 😜👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Huldertøsa skrev (Akkurat nå):

Ja, alle partier er for alle de som vil stemme på dem. Det er likevel slik at kristendommen har hovedfokus i KrF.

Håpet mitt er da at KRF og Konservativt utspiller hverandre slik at de begge vil være under sperregrensen om 2 år. Gjerne et godt stykke under 😜👍

Menimgsmålingene viser at KRF ligger godt ann til å havne over og fortsatt har et godt grunnfjell å bygge på selv om de konservative har stjålet noen promiller fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldertøsa
GP950mAh skrev (3 minutter siden):

Menimgsmålingene viser at KRF ligger godt ann til å havne over og fortsatt har et godt grunnfjell å bygge på selv om de konservative har stjålet noen promiller fra dem.

Som du kan se så ligger de på 4 prosent i noen få målinger, men i hovedsak så ligger de under, og der skal de gledelig få lov til å være ❤️

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=visallesnitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (På 12.9.2023 den 11.03):

Jeg er overbevist om at Kristelig Folkeparti er det mest ubrukelige partiet vi har her i Norge nå.
Hvorfor har vi dem egentlig? Kall meg ignorant, men har de noensinne vunnet i moderne tid?
Er de egentlig nødvendig å ha?

Fikk da innført røykeloven! En lov som virkelig var revolusjonerende innenfor folkehelsen i Norge, og som smittet over på andre land over hele verden. Spesielt i Europa. Kontantstøtten fikk de også innført til glede for 100.000 av foreldre de siste 30 årene som kunne bruke mer tid sammen med barna. Det mest ubrukelige partiet :) Rødt? Som er Stalinistiske i hele sitt grunnsyn den dag i dag. Ledet av en tyv inntil for et par måneder siden. MDG ? Som har rasert Oslo, og om de hadde fått makt nasjonalt kunne gjort enorm skade på norsk økonomi. Er vel et av få partier som vil avvikle norsk oljeindustri raskt. Så vet ikke, du er nok litt uvitende angående hva som skjer i politikken, og hva som har skjedd de siste 30 år.

KrF hadde vært mye større om de hadde hold fast på sitt kristne grunnsyn, kristne verdier og kristen kulturbakgrunn. Tidligere et konservativ parti som har latt seg påvirke av sekulariseringen i samfunnet og de har tapt stort på det. Ja vi trenger et ekte KrF ikke noe som ligner på det. Uansett ikke et parti som ville bli enormt stort, men som var et supplement til det bestående og alle de andre partiene som lar seg rive med av vindene og stormkastene i tiden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldertøsa skrev (45 minutter siden):

Tror du forregner deg kraftig her! "vi" er i beste fall den generasjonen som lever nå, som ikke klarer å reprodusere seg selv fordi aborttallene er ganske så høye! Hva skjer da ? Stor innvandring med store fødselskull i forhold til nordmenn ? Over tid, ja gi det 50 år til ? Så er "Vi" et ditt borte. Da skal jeg garantere deg at lenge før dette kommer abortlovene til å bli vraket. Ikke bare i Norge men over hele vesten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...